PDA

View Full Version : Oefenversterkers, ofzoiets..



Nielsje
12 augustus 2008, 17:19
Tja, kleine oefenversterkertjes.

Wie heeft ze hier? Er worden dagelijks topics geopend door mensen die net beginnen met gitareren, een ampje nodig hebben, maximaal 300 e willen besteden die en een geluidsbereik willen van Beethoven tot zware Grom Grom Staal.

Maar goed, er zijn ook zat mensen, die (net als ik) een behoorlijke podium setup hebben, maar waar repeteren deze mensen thuis dan over?

Zelf zit ik te azen op een 2e hands Cube 20. Al zit daar meer op dan ik zou willen. Al die maffe effecten hoeven van mij niet, maar dat krijg je er nou eenmaal bij.

Ben benieuwd wat jullie op je slaapkamer hebben staan ;)

Kamiess
12 augustus 2008, 17:23
Voor het oefenen een Kustom Arrow 14 watt versterkertje, maar eigenlijk gebruik ik tegenwoordig ook gewoon mijn Laney GH100L thuis.

Paulio
12 augustus 2008, 17:27
Ik gebruik de vox AD30vt, klinkt naar mijn idee erg goed. Vind hem zelf iig een stuk beter dan de roland cubes.

marter544
12 augustus 2008, 17:31
Een modeller in de pc, maar heb nu tijdelijk m'n amp en cab hier thuis staan, en dat is toch wel veel relaxer. Ik moet misschien ook maar eens gaan nadenken over een klein (buizen)ampje. Het probleem is alleen dat ik ook metal speel, en veel kleine buizenampjes die trekken dat niet zo, dan moet er weer een booster oid. voor.

joskedentweede
12 augustus 2008, 17:37
Wel, ik zit met ongeveer hetzelfde probleem...
Mijn optreedversterker kan ik hier niet open zetten.
Dus zoek ik ook een 'oefenversterker'. Ik wou graag buizen, 5 Watt, gaat hard inderdaad, maar is veel gemakkelijker op te stellen dan mijn main amp.
Nu begin ik weer te twijfelen. Maar binnekort eens even ergens iets testen...

Laat weten als je iets vindt!

TimmU
12 augustus 2008, 17:53
ik speel thuis over een marshall g15cdr. Gaat alsnog goed hard, en heeft een best gaaf clean, en de scheur is best oke voor thuis, en een 8 inch speakertje. Over een 2x12 klinkt ie eigenlijk redelijk tot goed.Jammer genoeg is ie niet schakelbaar van clean naar crunch,maar daar is thuis mee te leven.

Live setup bevat 2 4x12's , dus is niet te doen thuis, zeker niet nu m'n kamer op zolder is .

tidalwave_sideburns
12 augustus 2008, 17:55
Ik vind Amplitube, (goeie tweede Guitar Rig) eigenlijk ideaal. Allereerst het klinkt erg goed, je kan met een koptelefoon op spelen, erg simpel opnemen en terugluisteren, metronoom en gitaar klinkt uit dezelfde bron, het kost niet zoveel, je kan er erg veelzijdige geluiden uit halen, en ga zo maar door. Bovendien neemt het geen extra ruimte in (behalve dan zo'n ASIO geluidskaartdingetje, verwaarloosbaar dus), geen extra stroomkabel of wat al niet.

Prijsvergelijking Thomann:

Amplitube E266 (vind ik toch wel veel voor software, maar goed)
Vox AD30 : E239

Tuurlijk heb je ook goede computerspeakers nodig om je gitaar goed te laten, maar voor weinig kun je best even vooruit. Bovendien kun je de aanschaf van een Guitarport+Amplitube veel beter verdedigen dan nog-een-versterker-maar-dan-voor-thuis .

Dus ik zou zeggen, speel thuis via je PC.

fuchs
12 augustus 2008, 18:21
Ik gebruik een Fender Champion 600 5 watt buizenversterkertje. Deze versterker klinkt op acceptabel volume al heerlijk en gaat als het moet nog redelijk hard. Ideaal voor thuis.

Yosed
12 augustus 2008, 18:29
Ik gebruik (voor bas) gewoon mijn 320W versterker. Kan ook heel zachtjes al mooi. Ik snap niet wat jullie gitaristen moeilijk doen.

wiltin
12 augustus 2008, 18:45
Heb een paar weken geleden nog voor 65 euro een Pignose gescoord..Maakt een hels kabaal!!

yalexw
12 augustus 2008, 18:45
Ik gebruik thuis een peavey classic 30 kan goed hard maar klinkt op lager volume ook lekker. Maar ik heb geen grote versterker en ik treed niet op dus:P.

Bins
12 augustus 2008, 18:56
Ik heb een cube 15, maar tegenwoordig speel ik thuis meestal gewoon onversterkt.

TimmU
12 augustus 2008, 19:20
ik speel thuis meestal met een Triple Rectifier fullstack,meestal standje negen.

classicrooock
12 augustus 2008, 20:03
ik gebuik soms een cube 30x.maar mestal speel ik over men jvm!

hansli
12 augustus 2008, 20:30
Ik gebruik (voor bas) gewoon mijn 320W versterker. Kan ook heel zachtjes al mooi. Ik snap niet wat jullie gitaristen moeilijk doen.

Gitaristen willen vervorming, en dat lukt pas als je de versterker flink opendraait.

Ik heb een ibanez valbee, heel fijn klein dingetje, 5 watt buis.

Op mijn plc 50 watt kan ik helemaal niks........

Voor de bas gebruik ik trouwens ook een kleinje thuis, hoef ik mijn hartke met swr niet een te sluiten, maar qua geluid kan dat prima!

almarvk
12 augustus 2008, 20:43
100 watt buizen :) Kan prima!

hoofd
12 augustus 2008, 20:48
Heb een paar weken geleden nog voor 65 euro een Pignose gescoord..Maakt een hels kabaal!!

Pignose is goed! Van slaapkamer tot badkamer tot strand! Moet 't echter nog zachter, dan heb ik ook nog deze:

http://farm3.static.flickr.com/2038/2078444787_09ae683b9c.jpg

Smokey amp! Versterker gemaakt uit een peukepakje! :D

rickert
12 augustus 2008, 21:09
Waar haal ik me zo'n pignose? Ik vind ze niet!

beruk
12 augustus 2008, 21:15
Ik gebruik het meest mijn korg pandora px4d, veel bruikbare versterker en cabinet geluiden. Effecten zijn ok op de wah imitaties na da's niks. Niemand hoort me zo.

stonerdaf
12 augustus 2008, 21:16
Waar haal ik me zo'n pignose? Ik vind ze niet!


Kijk es hier... (http://cgi.benl.ebay.be/PIGNOSE-Legendary-7-100-Ampli-portable-a-piles-2-2kg_W0QQitemZ380051057892QQihZ025QQcategoryZ92205Q QrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp163 8Q2em118Q2el1247)

rickert
12 augustus 2008, 21:24
Ik woon toch nie in Frankrijk!

Chris Winsemius
12 augustus 2008, 21:41
Ik woon toch nie in Frankrijk!

Merde! :)

Moeten wel bij de bekende duiste webknallers te vinden zijn, ganz toll!

(inclusief mechanische wah wah, iemand andesr het varkensneuskastje open en dicht laten klappen terwijl je speelt) Übercoole transistor amp, varkensneus lijkt tot 11 te knorren!

rickert
12 augustus 2008, 21:45
Ja ik heb over die van Yasser gespeeld, en dat ding is echt instantgoreblues! Dus die mot ik hebben, studiocage kan toch nooit hard thuis:D. Yasser heeft ook de mechanische wah gedemonstreerd ja:seriousf:

Chris Winsemius
12 augustus 2008, 21:47
Vouz darfst ff on un german websaite eine blik werfen!

(Ik moet hier ook nog ergens 'n Pignose hebben staan)

rickert
12 augustus 2008, 21:52
Ik bied 50!

kan ze op de duitse sites die ik vertrouw niet vinden! (musik-produktiv en thomann)

Chris Winsemius
12 augustus 2008, 21:56
Ik bied 5000!

kan ze op de duitse sites die ik vertrouw niet vinden! (musik-produktiv en thomann)

Ik had 'm volgens mij na '00 (of in '01) bij frietbak gehaald.

Chris Winsemius
12 augustus 2008, 21:58
Ff serieus: heb er 1 maar weet 'm even niet te vinden. Mocht je 'm tijdelijk willen ervaren en ik 'm heb kunnen vinden dan mag je 'm wel 'n tijdje lenen.

Swaag
12 augustus 2008, 22:11
Om te oefenen gebruik ook wel eens een Vox Amplug AC30, met een Sennheiser HD 540 koptelefoon er in klinkt het best aardig.

macwilliams
12 augustus 2008, 22:48
Fender vibrochamp xd 5watts buizenversterkertje.

helemaal goed voor mij (klik) (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112266)

hoofd
12 augustus 2008, 22:51
Er was een tijd lang op Marktplaats een gozer die ze verkocht voor 50 ballen per stuk, maar die zie ik er nu ook niet meer staan. Schweinenasen zijn gaaf! Ik wil er ook nog een, om in stereo te kunnen spelen! :D

Puerco
12 augustus 2008, 23:49
Ik heb ook laatst een pignose gekocht bij eiland muziek (http://www.eilandmuziek.nl/) in Arnhem. Ze hadden een advertentie op marktplaats maar die staat er niet meer en op de site staat ie ook niet maar toen ik hem kocht stond hij ook niet op de site dus het loont mischien moeite om even te bellen. Ik betaalde €75, er is op marktplaza (http://www.marktplaza.nl/Pignose-7-100-Legendary-amp-nieuw-in-doos-1759940.php) ook nog een zaak die ze verkoopt maar die vraagt er €100 voor.
Hoewel ik eigenlijk een schijthekel heb aan transistors moest ik deze gewoon hebben al was het alleen al om zijn looks en omdat ik door de film "Crossroads" zoveel gas kreeg voor zo een ding. Ik was echter best aangenaam verrast door het geluid dat zo een ding nog voortbrengt, niet alleen kan hij best hard maar door met het volume van de amp zowel als van de gitaar te spelen en met de toonknoppen van de gitaar, en omdat je hem open zowel als dicht kunt gebruiken zijn er nog best veel geluiden uit te halen voor een amp met alleen maar een volume knop. Helemaal leuk word het i.c.m. een multi effectenpedaal ervoor.
Moet wel zeggen dat het met de toonknop op de gitaar vol open erg schel klinkt zoals je zou verwachten van zo een klein kreng maar draai de toon wat terug dan zitten er best nog ballen in :D
Heb alleen geen idee hoelang een setje batterijen het uithoud, gebruik het meestal met zo een universele adaptor van de speelgoed winkel, dat gaat goed al geeft het een hele lichte brom.
Het is dus een erg leuk ding om erbij te hebben, een hebbedingetje maar wel een hele bruikbare en in een heel schattig jasje ;)

Noid
12 augustus 2008, 23:50
Speelde lang thuis onversterkt, of met de POD XT live via de computer (vaak met hoofdtelefoon). Won toevallig recent dankzij een prijsvraag van Gitarist een Micro Spider van Line 6 en da's wel super relaxed. Geen pedaaltjes nodig, zelfs geen stopcontact, omdat ik er batterijen in heb gestopt. Voor thuis een zeer acceptabel geluid wat al veel te hard kan voor de woonkamer (maar ook op laag volume klinkt het gewoon lekker). Natuurlijk niet te vergelijken met m'n buizenamp, maar m'n woonkamer is ook geen podium :)

interessander
12 augustus 2008, 23:52
Voor op het podium/oefenruimte heb ik een mesa mark III maar thuis oefen ik lekker op een toneport UX1 die aangesloten is op m'n laptop, via de koptelefoon.

grayfink
13 augustus 2008, 00:05
Thuis guitarport, als je toch een redelijke PC met fatsoenlijke speakertjes hebt, is dat een super oplossing.

G.G.
13 augustus 2008, 06:49
Niels, ik zit met hetzelfde probleem. Zelf een 5w buizen amp gaat te hard. Misschien is de Ruby of Little Gem wat voor je? Die heb je voor een paar eurootjes in een kastje geknutseld en kan je gewoon op een cab aansluiten.

wiltin
13 augustus 2008, 07:51
Waar haal ik me zo'n pignose? Ik vind ze niet!

Eiland Muziek in Arnhem had er een partij opgekocht en ze op marktplaats gezet. Weet niet of ze inmiddels allemaal verkocht zijn. http://www.eilandmuziek.nl

Jeroen76
13 augustus 2008, 08:09
Voor het "podium" gebruik ik een Fender Princeton maar vanwege de debilele volumepot kan ik die dus thuis niet gebruiken. Maar daar heb ik een Marshall MG15CD staan. Ik moet alleen niet de stomme fout maken om m'n effecten daar op aan te passen en dan niet terugzetten voor de Fender. Man, wat zit er een verschil in die beestjes.

Maar ik wil nog eens zo'n microstack van marshall hebben. Iemand ervaringen? (of er éen over?)

Jeroen

Kim Wilson
13 augustus 2008, 08:28
Ik heb nog een 10 watt Animal versterkertje staan die ik soms weleens aanzet. Maar het klinkt best wel bagger, dus meestal zit ik gewoon unplugged te oefenen.

zeppo
13 augustus 2008, 09:15
Ik gebruik het meest mijn korg pandora px4d, veel bruikbare versterker en cabinet geluiden. Effecten zijn ok op de wah imitaties na da's niks. Niemand hoort me zo.
+1!
Ik speel 's avonds thuis ook vaak over een van mijn Pandora's. Zitten erg bruikbare geluiden bij. Ik heb nog niet de moeite genomen om veel om te gooien.
Ook erg lekker: mijn Ipod erin, lekker meespelen. Gitaar bijstemmen hoeft niet meer, gewoon transponeren op de Pandora.

The Lo Lands
13 augustus 2008, 09:24
Ik vind Amplitube, (goeie tweede Guitar Rig) eigenlijk ideaal.

Dus ik zou zeggen, speel thuis via je PC.Wil je nog betere modeling software zou ik gaan voor de nieuwe Peavey Revalver MKIII software. Ik heb ze allemaal getest en ReValver heeft de beste feeling en sound als het op buizenamp modeling software aankomt!! Echt een aanrader.

Marc Oblivian
13 augustus 2008, 09:45
Ik heb thuis in de woonkamer een Engl Powerball en een Mesa Dual Rectifier staan met EVH 4x12 kast.
Gebruik ik om thuis dingetjes mee te oefenen. Meestal de Powerball, want de Mesa is wat moeilijker op huiskamervolume te krijgen.
Uiteraard gebruik ik deze amps ook voor live/oefenhok..........

Nielsje
13 augustus 2008, 10:19
Niels, ik zit met hetzelfde probleem. Zelf een 5w buizen amp gaat te hard. Misschien is de Ruby of Little Gem wat voor je? Die heb je voor een paar eurootjes in een kastje geknutseld en kan je gewoon op een cab aansluiten.

Hier heb ik een tijd terug ook al aangedacht. Heb hier een 1912 cabje staan, dus dat zou prima werken. Misschien moet ik er maar eens een paar in een behuizing maken, A/B pedaal d'r voor en klaar..

Bins
13 augustus 2008, 11:33
Ik heb thuis in de woonkamer een Engl Powerball en een Mesa Dual Rectifier staan met EVH 4x12 kast.
Gebruik ik om thuis dingetjes mee te oefenen. Meestal de Powerball, want de Mesa is wat moeilijker op huiskamervolume te krijgen.
Uiteraard gebruik ik deze amps ook voor live/oefenhok..........

Ik had hier een tijdje een powerball staan van een maat van me, en dat is idd een prima huiskamerversterker. Hij stond alleen een beetje in de weg. (Stonden 2 tops en 2 4x12 kasten in een huiskamer van 4x5 :) )

Nielsje
1 september 2008, 12:08
hm.. ik ga hem bumpen!

Ik zoek nog steeds een 'thuis' amp. Op het moment is zo'n Vox AD(?)valvetronic van 15 of 30 watt wel koploper. Alhoewel ik natuurlijk ook een klein ampje in elkaar kan solderen, ik heb hier namelijk nog een 1912 cabje staan.

Ik ben bang dat er niet veel alternatieven zijn verder...
Het is ook een lastig segment eigenlijk. Ik zoek namelijk wel een enigzins 'volwassen' sound, hoef eigenlijk geen effecten, maar het moet wel betaalbaar zijn. Hm..

Nobler
1 september 2008, 12:22
Het gaat er even om wat je er mee wilt. Als je clean slaggitaar wilt spelen kun je elke versterker thuis gebruiken, want met de volumeknoppen op gitaar en versterker kun je het zacht genoeg zetten. Het wordt anders wanneer je scheuraccoorden wilt spelen of wilt soleren, dan heb je vervorming nodig. Je kunt dat op een grotere versterker bereiken met mastervolume en regelbare gain, maar dat hebben de kleine buizenversterkertjes juist vaak niet. Ook vind ik het vervelend om als ik éven een paar rifjes wil spelen buizen moet laten opwarmen, want dat doe ik tig keer op een avond en dat lijkt me niet goed voor de buizen. Je kunt ook met effectjes een zachter vervormd geluid bereiken, maar dat wordt weer zo'n snoeren zooi.
Met andere woorden, thuis gebruik ik het liefst transistorversterkertjes. moeten wel mastervolume of regelbare gain hebben. Alles boven 5 watt kan harder dan nodig is, dus 5 is voldoende. Ik ben nog steeds wild van mijn Yamaha 5 watt versterkertjes die ik uit twee verschillende generatie heb, maar ook mijn Vox Pathfinder geeft om met CD's mee te soleren een prima geluid. Zelfs het custom ding dat ik van iemand kreeg uit een beginnerspack vind ik prima, en dergelijke ampjes kosten geen drol, zeker niet als je ze tweedehands koopt. Koptelefoonversterkertjes, waarder dat sigarettenpakjeversterkertje en de Vox ampplug en de kleine POD vind ik niet geweldig, klinkt via de koptelefoon gewoon niet goed.

janpetrarca
1 september 2008, 12:43
Daar gebruik ik mijn Fender Champion 600 voor. Ideaal voor thuis, worden de buren tenminste ook niet onrustig.

arcane
1 september 2008, 12:53
Ik gebruik thuis het volgende:

Marshall Valvestate 8040 - 40 Watt combo, 2 kanaals

Marshall - MS2 - 2 Watt micro amp, werkt op batterijen, makkelijk voor in de tuin en op het terras.

Hughes & Kettner Attax 100 - 100 Watt combo, 2 kanaals (waarbij op kanaal geswitched kan worden tussen clean en crunch en op kanaal 2 tussen 2 verschillende gains).

Line 6 Toneport GX

Warwick Wamp C200 - 200 Watt basversterkercombo. Helaas niet on stage meer te gebruiken, het ding is defect en schiet elke keer in de standby modus als het ding belast wordt. (Is bij een amp tech geweest, die kon helaas niet precies traceren waar het defect zat, behalve dat het in het beveiligingsgedeelte moest zitten, wat vrij duur is om te vervangen :( ) De amp is voor thuisgebruik nog wel ok, mits je niet te hard speelt.

Nielsje
1 september 2008, 12:57
Tja, dat is toch niet wat ik zoek. Ik had altijd m'n DSL thuis staan, maar die wil ik eigenlijk in de oefenruimte hebben. De Londoncity staat op het moment ergens in revisie, en eerlijk gezegd hoeft zo'n 100W bak ook niet op m'n kamer. Vandaar dat ik zoek naar een klein, betaalbaar en goed klinkend ampje. Clean hebben ze allemaal, maar een klein beetje drive mag, alhoewel ik hier nog wel wat pedaln heb liggen. Een heel lief klein topje is misschien ook handig, aangezien ik dus nog dat 1912 cabje heb.

JeroenSchaaf
1 september 2008, 12:59
+1 voor de pathfinder

En tjah qua klein topje denk ik aan Blackheart? Littel ant ofzo?

Maar ik denk dat dat advies al is gegeven... :satisfie:

Michael AE
1 september 2008, 14:26
Ik gebruik gewoon mijn normale amps, maar dan met minder volume. Ik begrijp niet waarom niemand een bruikbaar geluid uit een amp die zacht staat kan halen. Natuurlijk hou ik ook meer van het geluid van een opengeschroevde buizenamp, maar mijn buizenamps klinken op laag volume allemaal best acceptabel. Beter dan de cube20 die ik bij mijn vriendin heb staan in elk geval.

Nielsje
1 september 2008, 14:31
Ik gebruik gewoon mijn normale amps, maar dan met minder volume. Ik begrijp niet waarom niemand een bruikbaar geluid uit een amp die zacht staat kan halen. Natuurlijk hou ik ook meer van het geluid van een opengeschroevde buizenamp, maar mijn buizenamps klinken op laag volume allemaal best acceptabel. Beter dan de cube20 die ik bij mijn vriendin heb staan in elk geval.

Mijn versterkers klinken ook prima ook laag geluid, maar de LC wil ik verkopen, en ik heb geen zin om de DSL iedere keer heen en weer te slepen..

Ik ben lui....:)

Michael AE
1 september 2008, 14:46
Mijn versterkers klinken ook prima ook laag geluid, maar de LC wil ik verkopen, en ik heb geen zin om de DSL iedere keer heen en weer te slepen..

Ik ben lui....:)

Ja, da's natuurlijk logisch. ik zit in de luxe positie dat ik verschillende amps heb, waardoor ik er ook 1 in de oefenruimte kan laten staan. Mijn advies is om voor thuis iets te kopen wat je ook op kleine podia kan gebruiken en wat je ECHT goed vindt klinken. Het heeft IMO geen zin een cube te kopen als je er verder niks aan hebt. Koop gewoon iets van een vox ac15 of als je geen knaken hebt een tweedehands Fender blues Junior of iets dergelijks. Gewoon iets wat je goed genoeg vindt om ook in de kroeg te gebruiken en wat op laag volume ook acceptabel klinkt.

Lexvandoef
1 september 2008, 18:12
Ja, da's natuurlijk logisch. ik zit in de luxe positie dat ik verschillende amps heb, waardoor ik er ook 1 in de oefenruimte kan laten staan. Mijn advies is om voor thuis iets te kopen wat je ook op kleine podia kan gebruiken en wat je ECHT goed vindt klinken. Het heeft IMO geen zin een cube te kopen als je er verder niks aan hebt. Koop gewoon iets van een vox ac15 of als je geen knaken hebt een tweedehands Fender blues Junior of iets dergelijks. Gewoon iets wat je goed genoeg vindt om ook in de kroeg te gebruiken en wat op laag volume ook acceptabel klinkt.

+1, zo heb ik het ook gedaan, mijn live-amp staat in de oefenruimte, en thuis speel ik met een ac15 en mijn jmp, gaat zacht zat, en het klinkt inderdaad 10x leuker dan een cube, vind ik.

HalfBlindLefty
2 september 2008, 00:02
euhh Fender Cybertwin SE, maar ik heb het exuus dat ik niet live speel. :)

/Hans