PDA

View Full Version : Gibson LP Custom



TomVldk
12 augustus 2008, 16:39
Heydaar, ik ben van plan een nieuwe gitaar te kopen. Meerbepaald een Gibson LP. Nu heb ik op tweedehands een Custom exemplaar gevonden, in mijn stad dan nogwel, ik ga deze wss wel eens gaan bespelen als dit kan.
Maar ook zou ik graag eens weten wat jullie van deze gitaar vinden en of dit misschien wel een goede koop zou zijn?

Ik heb infeite nog nooit op een Custom gespeeld en weet ook niet of mij deze wel gaat liggen en of deze nog in orde is natuurlijk! Ook vroeg ik mij af hoe je nu precies een echte LP Custom kon herkennen tov bvb een standard/classsic!

-----

http://img.2dehands.be/f/view/49321182-gibson-les-paul-custom.jpg
http://img.2dehands.be/f/view/49321182_1-gibson-les-paul-custom.jpg
http://img.2dehands.be/f/view/49321182_2-gibson-les-paul-custom.jpg

Omschrijving:
Zeldzame Gibson Les Paul Custom ( zwart) te koop .Gold Hardware
Serienr. 31341 (inked on)
1800€

-----

omni
12 augustus 2008, 16:46
Correct me if I'm wrong maar,
een custom heeft over het algemeen:
• dubbele binding (zowel aan de voor als aan de achterkant)
• gebonden kop
• diamond inleg in de kop
• trapeze inleg in de hals
• elementen met kapjes

TomVldk
12 augustus 2008, 16:53
Correct me if I'm wrong maar,
een custom heeft over het algemeen:
• dubbele binding (zowel aan de voor als aan de achterkant)
• gebonden kop
• diamond inleg in de kop
• trapeze inleg in de hals
• elementen met kapjes
Welja het lijkt mij ook maar vaag dat dit een custom zou zijn.. En als het serienummer zou kloppen is het er eentje van 1953 denkik?
http://www.pinrepair.com/vgi/56custom_1.jpg
Dit moet er eentje van 1956 zijn..

humbucker
12 augustus 2008, 16:54
een LP custom is zeker een goede koop. Ik heb er eigenlijk nog nooit iets slechts van gehoord. Ga er eens op spelen, en als het je ligt zeker doen! 1800 euro is een hele goeie prijs!

inteDes
12 augustus 2008, 16:58
Foto's in beide posts zijn toch niet dezelfde gitaar? Want ze hebben andere tuners en andere pickups.

omni
12 augustus 2008, 17:00
Tom je post twee verschillende gitaren, deze zijn beide customs, maar een custom uit '53 dat kan niet. Theoretisch zou die uit 56 kunnen zijn maar dan heb je het over een heel erg dure gitaar.

almarvk
12 augustus 2008, 17:01
Het lijkt me stug dat het gaat om een gitaar uit '53 of '56...

TomVldk
12 augustus 2008, 17:11
Tom je post twee verschillende gitaren, deze zijn beide customs, maar een custom uit '53 dat kan niet. Theoretisch zou die uit 56 kunnen zijn maar dan heb je het over een heel erg dure gitaar.
Ja inderdaad daarmee dat ik wat twijfel aan het 'customgehalte' van deze gitaar.
Het enigste wat ik vind over deze serienummer is dat hij evt. uit 53 kan komen! Maar dat lijkt mij ook totaal onrealistisch, ook door de prijs dus.

Reden dat ik die andere postte was ook doordat deze dezelfde serialnummerVORM heeft ;)
http://www.pinrepair.com/vgi/56custom_6.jpg

Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand een standard verkoopt met een custom plaatje op niewaar? Ik zal gewoon eens contact opnemen met de verkoper.. dat zal misschien de makkelijkste weg zijn.

Anyway, het serienummer lijkt mij maar vaag :)

inteDes
12 augustus 2008, 17:16
Ik vind het vooral 'vaag' dat de foto's van de headstock niet scherp/duidelijk zijn en dat er in de beschrijving niet meer staat. Als het zo'n zeldzame gitaar is, moet je dat dan niet een beetje promoten en verduidelijken? Maar contact opnemen met de verkoper en is gaan kijken en spelen is waarschijnlijk toch de beste oplossing! Als je zelf weinig afweet van LP's misschien iemand uit je vriendenkring meenemen die er wel veel van weet voor de veiligheid?

omni
12 augustus 2008, 17:16
Ja hier zit wel een luchtje aan. Hij lijkt namelijk helemaal te kloppen. Serienummer; juiste opmaak en juiste manier van aanbrengen, bindingen, logo etc etc het enig wat echt niet klopt zijn de elementen (dat moeten p90 achtige zijn) en de prijs natuurlijk; een LP Custom uit '53 is enkele tonnen zo niet miljoenen waard…

TomVldk
12 augustus 2008, 17:22
Wat ik nog vond op de Gibson site..

Gibson Custom

1952-1960 Les Paul, Explorer, Flying V, and Futura reissues (since late 1992):
M YRRR or MYRRRR
M is the model year being reissued
Y is the production year
RRR(R) indicates the guitar's place production for that year. NOTE: This number includes all models for a particular reissue year - so, for example, a 1958 Reissue serial number may include '58 Reissue LP Standard and '58 Explorer production.

Example: 7 5123 is the 123rd 1957 reissue model produced in 2005.

Kan dus zijn dat het een reissue is van 1953 (hoewel dit niet kan volgens omni) en dat hij geproduceerd is in 2001..

jimihattricks
12 augustus 2008, 17:24
Tom, je post een aantal verschillende plaatjes. Welke plaatjes horen nu bij de gitaar die je wil gaan kopen? die eerste 3?

er is al beschreven hoe je een custom van een standard kunt onderscheiden:
- meervoudige binding op top, back(?) en headstock en enkele binding langs hals vs. enkele binding op top en hals bij standard
- ebben fretboard vs. rosewood fretboard bij standard
- block inlays vs. trapeze-inlays bij standard
- vergulde hardware (maar tegenwoordig hebben ook sommige special edition standards vergulde hardware)

Het is dus niet alleen het plaatje boven de halspen waaraan je kunt zien of een gitaar standard danwel custom is

De gitaar in de eerste 3 foto's is dus inderdaad gewoon een custom

TomVldk
12 augustus 2008, 17:38
Tom, je post een aantal verschillende plaatjes. Welke plaatjes horen nu bij de gitaar die je wil gaan kopen? die eerste 3?

er is al beschreven hoe je een custom van een standard kunt onderscheiden:
- meervoudige binding op top, back(?) en headstock en enkele binding langs hals vs. enkele binding op top en hals bij standard
- ebben fretboard vs. rosewood fretboard bij standard
- block inlays vs. trapeze-inlays bij standard
- vergulde hardware (maar tegenwoordig hebben ook sommige special edition standards vergulde hardware)

Het is dus niet alleen het plaatje boven de halspen waaraan je kunt zien of een gitaar standard danwel custom is

De gitaar in de eerste 3 foto's is dus inderdaad gewoon een custom
Zo ver was ik intussen ook al dat je niet enkel aan het prentje kan zien of het een custom is of niet :p Maar toch bedankt voor de toevoeging. Inderdaad de eerste post is dus de advertentie en daarin staat dus de aangeboden gitaar.

Een custom met een raar serienummer aan een zeer lage prijs dus hehe :p Eens gaan bekijken kan nooit geen kwaad, zal dus wel eens contact opnemen met de verkoper.

Orpheo
12 augustus 2008, 18:21
Zo ver was ik intussen ook al dat je niet enkel aan het prentje kan zien of het een custom is of niet :p Maar toch bedankt voor de toevoeging. Inderdaad de eerste post is dus de advertentie en daarin staat dus de aangeboden gitaar.

Een custom met een raar serienummer aan een zeer lage prijs dus hehe :p Eens gaan bekijken kan nooit geen kwaad, zal dus wel eens contact opnemen met de verkoper.

tuurlijk kan je 't in een keer zien. de toets, de inleg, de binding. een classic of een standard heeft dat absoluut niet. wat die serienummers betreft; ik heb geen idee :)


die ene op de eerste foto is wel een custom, absoluut. ebben toets, grover tuners, multiply binding, etc etc. ik snap alleen nog niks van dat serienummer maar ok :)

ACSlater
12 augustus 2008, 18:58
Correct me if I'm wrong maar,
een custom heeft over het algemeen:
• dubbele binding (zowel aan de voor als aan de achterkant)
• gebonden kop
• diamond inleg in de kop
• trapeze inleg in de hals
• elementen met kapjes

Oke: blok inleg in de toets.

eazy G
13 augustus 2008, 03:13
Ik vind dat serienummer erg veel op een customshop serienummer lijken.
zie de achterkant van deze kop: http://i8.ebayimg.com/03/i/001/02/f0/ab54_12.JPG
is van deze gitaar:
http://cgi.ebay.com/Gibson-1957-Custom-Shop-Black-Beauty-Reissue-3-pickups_W0QQitemZ230278295086QQihZ013QQcategoryZ47 072QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

eazy G
13 augustus 2008, 03:21
3 1341

als ie van de customshop is, zou t zijn:
HISTORIC '50s
een reissue van een '53 lp custom
de 341ste gitaar van die serie uit 2001.

TomVldk
13 augustus 2008, 11:54
3 1341

als ie van de customshop is, zou t zijn:
HISTORIC '50s
een reissue van een '53 lp custom
de 341ste gitaar van die serie uit 2001.
Welja in post #11 kwam ik ook tot deze conclusie maar het lijkt me raar dat men een '53 les paul kan reissuen terwijl deze reeks pas in '54 begonnen is. Tenzij dat men met een overflow aan getallen zat, en weer de 3 gebruikt hebben, heb ik ook eens ergens gelezen :)
Anyway kdenk dat ik vandaag eens bel naar de verkoper!

Agent_Smith
13 augustus 2008, 12:28
Ik vind dat serienummer erg veel op een customshop serienummer lijken.
zie de achterkant van deze kop: http://i8.ebayimg.com/03/i/001/02/f0/ab54_12.JPG
is van deze gitaar:
http://cgi.ebay.com/Gibson-1957-Custom-Shop-Black-Beauty-Reissue-3-pickups_W0QQitemZ230278295086QQihZ013QQcategoryZ47 072QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Les Paul Customs worden al vele jaren uitsluitend in de cs gemaakt.
Hoe het sn precies is opgebouwd heb ik me eigenlijk nooit in verdiept.