PDA

View Full Version : Vraag over neckelement



kalmah
12 augustus 2008, 15:11
Hoi,

Vanmorgen mijn 2 nieuwe humbuckers in m'n LP gedaan, maar nu doet de neckhumbucker het heel zacht. Het gaat om 2 humbuckers van SD, 2 aderig.
Ik heb ze precies hetzeflde vervangen als die wat erin zaten. Het brugelement doet wel perfect, maar die in de neckpositie niet :confused:

Het metalen omhulsel van het draad is toch het aardedraad? Maakt het nog uit waar ik deze vastsoldeer? Want die zit bij het brugelement op de potmeter van de tone en bij het neckelement op de potmeter van het volume. (zo zat het ook).

Iemand idee wat ik fout doe?

macwilliams
12 augustus 2008, 15:19
Zat er geen schema bij van S-D? Staat het element misschien laag tov de snaren. Heb je de volume pot wel openstaan?

kalmah
12 augustus 2008, 15:22
Nee, het staat zo hoog als kan. Dat wanneer je de 22e fret indrukt de snaar niet tegen het element aan zit.

Volume staat uiteraard open.

Er zitten idd schema's bij, en wat ik ervan vat, zit alles goed zo. Dat is trouwens precies hetzeflde als de originele elementen zaten.

Je hebt toch alleen het binnenste draadje nodig en de buitenste? Want daartussen zitten 2 lagen stof :confused: Waar zijn die voor? 1 kan ik nog vatten vanwege afscherming, maar 2?

macwilliams
12 augustus 2008, 15:28
Je hebt dus 1 kerndraad en het omhulsel, verder geen draden dus. Je hebt het zo aangesloten als op de tekening wat hetzelfde was als in de bestaande situatie maar toch geen geluid? Meet de spoel maar eens door met een ohm meter. Ik weet niet wat de waardes moeten zijn maar die kun je wel vinden op het internet. Als dit niet overeenkomt dan is dat element misschien niet goed.

Is dit wel goed dan kun je verder zoeken.

kalmah
12 augustus 2008, 15:31
Ja, tenminste ik denk dat ik het goed heb gedaan. Gewoon hetzelfde als het brugelement, alleen dan de aarde op een andere plaats. Het brugelement deed het trouwens niet als ik de aarde van het neckelement los had :confused: hoe dat kan weet ik niet.

Die potmeter doormeten kan ik niet. Geen meter daarvoor, maar met de originele elementen heeft ie altijd gedaan.

nevyn292
12 augustus 2008, 15:35
draadjes toch maar eens omdraaien van je neck element?

kalmah
12 augustus 2008, 15:36
De aarde op de tonepotmeter bedoel je? De originele zat op de volume, en volgens het schema moet dat ook.

BrianMay
12 augustus 2008, 15:41
Waarschijnlijk heb je die halshumbucker uit fase staan nu. Gewoon de plus en de min draad omwisselen.

kalmah
12 augustus 2008, 15:43
plus en min omwisselen? uit fase? Sorry, ben niet zo'n held op het gebied van gitaartechnologie :D

BrianMay
12 augustus 2008, 15:45
plus en min omwisselen? uit fase? Sorry, ben niet zo'n held op het gebied van gitaartechnologie :D

Nou je hebt als het goed is 2 draden uit je humbucker komen.
Die 2 draden moet je omwisselen.
Dus gewoon die 2 draden weer lossolderen, en omwisselen.

Als je de plus en de min namelijk verkeert om hebt dan doet je element het wel, alleen klinkt ie dan zacht en heel ielig.

kalmah
12 augustus 2008, 16:18
hmm. Er komt 1 draad uit m'n humbucker. Een kerndraad met daaromheen 2 lagen stof en een laag metaal dat aangeschreven staat als aardedraad.

Lijkt me niet dat ik het omhulsing aan de potmeter moet solderen, en het kerndraad erboven op?

nevyn292
12 augustus 2008, 16:30
hmm, zou je eens een foto kunnen sturen, ik snap je beschrijving niet echt?

in ieder geval: de aarde gaat naar de huls van de potmeter, de output gaat naar het lipje van de potmeter

EDIT: zoals ik het nu zie, omhulsing op de potmeter, en de kern op het lipje

kalmah
12 augustus 2008, 16:33
Zie je goed. Zo heb ik het ook. Alleen het werkt niet :dontgeti:

nevyn292
12 augustus 2008, 16:35
Zie je goed. Zo heb ik het ook. Alleen het werkt niet :dontgeti:

vaag, let trouwens wel, als je hals pup te dicht op de snaren staat krijg je misschien stringpull, maar je zal ze wel pas later omhooggedraaid hebben toen je het rpobleem al had, dus dat lijkt me de oorzaak niet.

anders toch proberen om te draaien, misschien toch even losmaken en met 2 losse draadjes daaraan vastsolderen en die dan omdraaien?


EDIT: probeer eens beide aarde draden aan dezelfde pot vast te maken, wie weet helpt dat. dat is namelijk ook de reden dat je brug element het neit doet zonder aarde. (liefst allebei aan de tone-pot)

kalmah
12 augustus 2008, 16:37
Hmm. Ik zal eens het originele element erin zetten. Als het dan nog niet doet, ligt het waarschijnlijk aan de potmeter. Doet die het wel, is er wat mis met het element. Even proberen, laat het weten.

nevyn292
12 augustus 2008, 16:40
http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/2h_2v_2t_3w.jpg


okee, we zien het plaatje!

je ziet hier dat beide aarde-draden naar de bijbehorende volume pots gaan, en dat deze pots ook nog met elkaar verbonden zijn met een los draadje.

buitenkant moet aan de pot, binnenkant gaat naar het lipje.

heb jij je aarde aan je pots doorverbonden of niet?

BrianMay
12 augustus 2008, 17:39
Volgens mij moet je die groene en zwarte draad omwisselen.

kalmah
12 augustus 2008, 18:04
http://img505.imageshack.us/img505/1898/schemaelementenwq3.th.jpg (http://img505.imageshack.us/my.php?image=schemaelementenwq3.jpg)


oke, dit schema zit erbij. Die 2 .02 mfd dingen kan ik niet plaatsen? Wat zijn het eigenlijk? Verder is het gewoon hetzeflde als het origineel in mijn gitaar. Hoe kan het nou dat brug wel doet en neck niet doet.

Geen groene en rode draden te zien dus. Slecht 1 draad, met daar omheen een aardedraad.

Zie nu ook net dat er een draad loopt van aardedraad brugelement op de tonepotmeter naar de volumepotmeter van het brugelement.
Bij het neckelement is dit niet.
Kan ik zelf een draad solderen tussen de 2 neckpotmeters?

Mr.Fingers
12 augustus 2008, 18:07
die mfarad dingen zijn de condensators voor op je tonepot (die kleine schijfjes die je ziet, van een beentje van de tonepot naar de mantel), die moeten erop hoor!

Verder gewoon alles volgens het prentje solderen.

post anders eens een foto van je soldeerwerk in de cavity

Gearjunkie
12 augustus 2008, 18:11
Lijkt me niet dat ik het omhulsing aan de potmeter moet solderen, en het kerndraad erboven op?

Een metalen omhulsel is inderdaad aarde, die dien je dan op de potmeter vast te solderen. De kern is de 'hot' die naar je switch toe gaat.

kalmah
12 augustus 2008, 18:28
http://img299.imageshack.us/img299/2180/fotobinnekantgitaarhy2.th.jpg (http://img299.imageshack.us/my.php?image=fotobinnekantgitaarhy2.jpg)

bij deze. Dat blauwe draad verbindt de aarde van tone naar volume. Heeft het neckelement niet.

nevyn292
12 augustus 2008, 18:35
en je hebt ook beide aardes niet verbonden zie ik, probeer dat er eens bij

kalmah
12 augustus 2008, 18:55
Helpt niet.

Heb een aardedraad gesoldeerd tussen volume en tone van het neckelement (deze zat er geloof ik toch wel) en nu doet de neck wel en de brug weer niet :confused:

nevyn292
12 augustus 2008, 19:00
maar doet de neck het nu dan nog steeds zo ielig en zwak of doet hij het nu goed?

kalmah
12 augustus 2008, 19:09
Doet het nu goed heb ik het idee. 10x harder dan eerst. Brugelement komt niks meer uit:S

Orpheo
12 augustus 2008, 20:53
damn zo lastig is solderen heus niet hoor :S

check alle aardes

check of er een lek is (pootje van multimeter op hot output, potmeters open, en andere pootje op aarde, kijken of het piept).

zo ja, kijken waar 't zit.

damn, het enige dat hoeft, is de mantel naar aarde, en de binnenkant op hot. en als 't nodig is, nog een draadje naar aarde.

kalmah
12 augustus 2008, 22:43
Fertig:)

Gewoon alles behalve de toggle eruit geknipt en allemaal nieuwe draden ingedaan.

Thanks:)

macwilliams
12 augustus 2008, 22:52
Dat was aan de foto niet te zien... :D

kalmah
13 augustus 2008, 19:07
Ok, nog even een vraagje :sssh:

Nu wil ik mijn nieuwe toggle solderen, maar die is niet helemaal hetzelfde als die wat erin zit. Ik heb een toggle van Gibson gekocht, en mijn gitaar is een Epiphone.

Ze zien er als volgt uit:

http://img292.imageshack.us/img292/1828/plaatjetoggleok1.th.jpg (http://img292.imageshack.us/my.php?image=plaatjetoggleok1.jpg)

Er komen, zoals jullie wellicht wel weten, 2 draden; een witte en een grijze. Beide 1 hoofddraad. wit heeft 2 bijdraden, grijs 1.

Bij de Epiphone toggle waren de 2 hoofddraden bij elkaar aan die onderste aansluiting gemaakt, maar bij die Gibson zijn er 2. Nou heb ik de hoofddraden van grijs en wit al op alle mogelijke manieren geprobeerd, maar niks werkt :???:

Bovenaan heb ik gewoon dezelfde manier aangehouden als bij de Epiphone.

Weet iemand hoe ik dit moet aansluiten?

bvd

macwilliams
13 augustus 2008, 19:47
Meet ze door en je komt er achter dat ze allebeide als een wisselschakelaar werken. Misschien is het bedraden een beetje anders maar met enige logica moet je het toch kunnen redden.

Succes ;)

Orpheo
13 augustus 2008, 20:04
Ok, nog even een vraagje :sssh:

Nu wil ik mijn nieuwe toggle solderen, maar die is niet helemaal hetzelfde als die wat erin zit. Ik heb een toggle van Gibson gekocht, en mijn gitaar is een Epiphone.

Ze zien er als volgt uit:

http://img292.imageshack.us/img292/1828/plaatjetoggleok1.th.jpg (http://img292.imageshack.us/my.php?image=plaatjetoggleok1.jpg)

Er komen, zoals jullie wellicht wel weten, 2 draden; een witte en een grijze. Beide 1 hoofddraad. wit heeft 2 bijdraden, grijs 1.

Bij de Epiphone toggle waren de 2 hoofddraden bij elkaar aan die onderste aansluiting gemaakt, maar bij die Gibson zijn er 2. Nou heb ik de hoofddraden van grijs en wit al op alle mogelijke manieren geprobeerd, maar niks werkt :???:

Bovenaan heb ik gewoon dezelfde manier aangehouden als bij de Epiphone.

Weet iemand hoe ik dit moet aansluiten?

bvd

aan de kant waar je er maar 2 hebt zitten; das de OUTPUT. de grote dikke (de middelste) aan de kant met 3 lipjes, das AARDE. de andere 2 is de plek waar je de draadjes aan soldeert die uit de potmeters komen. zorg ervoor dat je echt die 2 onderste lipjes goed aan elkaar soldeert.

kalmah
14 augustus 2008, 20:20
Ok. Ik snap het systeem nu:)

de 2 bijdraden uit wit komen van de potmeters. Bijdraad uit grijs is aarde vanaf de jackplug en moet dus in het midden van de 3. En de 2 hoofddraden moeten aan elkaar aan beide lipjes van de onderkant.

Alleen werkt het nu niet :???: Wat doe ik nu weer verkeerd :nervous: ?

kalmah
15 augustus 2008, 18:31
Iemand? Ik heb nu zelfs een extra aardedraad geprobeerd van het middelste lipje naar een aardepunt op 1 van de potmeters. Niks helpt.

Ik wil weer gitaar spelen :dance:

Orpheo
15 augustus 2008, 20:22
pff man, koop een multimeter voor 10 euro, en meet dat ding door. ik kan 't zo ook niet zien kerel. meet anders of je ergens een aardlek hebt (waar hot en aarde samen komen waar dat dus niet hoort)