PDA

View Full Version : Fender Stratocaster vraag



Thomash
12 augustus 2008, 13:56
M'n broertje heeft vandaag voor z'n verjaardag een Fender Higway one strat gekregen (en een gedeelte zelf betaald)..

Anyway, heel prachtig en aardig maar toen ik de brug/ding bekeek vond ik persoonlijk het uiteinde een stuk te ver naar boven buigen waardoor je zeg maar dat metalen blok een beetje ziet hangen.. Klopt dit?

Ik snap dat er speling moet zijn tremolo te kunnen gebruiken maar hoever moet dit 'gat' er zijn? (of heb ik het helemaal fout hier? :P)

Als dit tever zou zijn (het is ong een kleine halve centimeter gok ik) kan ik dat dan aanpassen door de schroeven (zie plaatje beneden) aan te draaien?

http://www.stratcollector.com/scnimages/63/63bridge.gif

Alvast bedankt!

Ik zal ook kijken of ik nog ergens fotos kan regelen.

Ps, er zitten nu 0.10 snaren op, factory miss 0.09? miss dat daarom dat ding iets schever staat omdat er meer druk op staat ofzo? (en dus weer wat straker zou moeten?)

hezz
12 augustus 2008, 14:02
Nee. Als je bedoelt dat je hele brug een stukje boven de body 'zweeft', moet je achter het afdekplaatje op de achterkant even de schroeven (waar de veren aan bevestigd zijn) verder in de body schroeven.

Dit zweven is omdat je van 009 snaren (veel te dun :)) naar 010 snaren bent gegaan, de spanning is dus wat zwaarder geworden en trekt de brug meer naar voren.

De schroefjes op de voorkant van de brug is puur bevestiging, dus kun je vanaf blijven. De schroefjes achter op de brug zijn voor intonatie, hoef je dus alleen aan te zitten wanneer je intonatie niet klopt.

beruk
12 augustus 2008, 14:08
Ik ben geen techneut maar hoopelijk kan ik je opweg helpen.
Als ik je goed begrijp staat de brug iets te ver omhoog aan het punt waar de snaren naar beneden staan. Kijk een aan de achterkant vd gitaar, daar zie je een plaat onder die plaat zie je dat de brug aan veren vast zit. Die veren houden de brug tegen M.I heeft het inderdaad te maken met de snaren, toen ik 0.11 snaren op mijn strat zette stond ie ook onplezierig hoog (drukte tegen mijn onderarm) ik heb er andere veren in laten zetten.
Hier een engelstalig artikel over het afstellen:
Guitartech (http://www.soundonsound.com/sos/sep07/articles/Guitartech_0907.htm)

Thomash
12 augustus 2008, 14:09
Nee hij vliegt niet helemaal, hij zit zeg maar schuin naar boven gebogen.. (maar dat moet een beetje voor speling met de tremolo lijkt me?)

Maar ik ga hem zo is adviseren te stoppen met spelen en die schroeven is netjes aan te draaien :P

hezz
12 augustus 2008, 14:12
Nee hij vliegt niet helemaal, hij zit zeg maar schuin naar boven gebogen.. (maar dat moet een beetje voor speling met de tremolo lijkt me?)

Juist niet, Strat tremelos hoor je in principe eigenlijk alleen maar naar beneden te gebruiken. De brug moet eigenlijk gewoon tegen te body aan liggen, anders is je actie ook niet helemaal optimaal.

Ik heb er zelfs gewoon 5 veren in gezet aangezien ik toch maar licht vibrato gebruik (en anders maar wat meer moeite doe voor de ene keer dat ik diepe vallen maak), voelt toch veel meer solide aan wanneer je speelt. Misschien zit het tussen de oren, maar ik heb ook het gevoel dat ik minder last van ontstemmen heb.

Thomash
12 augustus 2008, 14:17
Ok, dan ga ik ze nog wat strakker aanschroeven.

Ik bedoel dus die twee grote achterin.. Hoe kom ik erachter hoever die moeten?

hezz
12 augustus 2008, 14:20
Vergeet niet dat je ook een beetje op de stemming van de snaren moet letten. Je verhoogt de spanning namelijk dus moet je de snaren misschien eventjes een beetje down-tunen om daarna weer correct te tunen.

Thomash
12 augustus 2008, 14:24
Ik heb ze maar volledige de-tuned even voor het moment, is de druk eraf... Maar kan ik hem gewoon onder redelijk spanning zetten en dan schroeven aandraaien tot ie plat zit?

Mr.Fingers
12 augustus 2008, 14:29
Sla de schroeven een slagje dieper in het hout, en stem terug, is het nog niet goed, terug onstemmen, en weer een slagje dieper... Het is altijd een heel gezoek met zo'n strat-trem, eer die goed staat.

@hezz: het fender-boekje zegt dat de trem "floating" moet zijn, met een 3/8 inch opening tussen body & tremblok acheraan. Je mag ze plat op de body zetten, maar de mijne staat zo floating, en die behoud z'n stemming goed!



Ohja, foto's willen we zien :D

Stratman70
12 augustus 2008, 14:53
De brug is dus 'zwevend' afgesteld en dat is op zich prima. Vaak worden de Strat-tremolobruggen zo afgesteld dat ze tegen de body aan zitten (inderdaad door die schroeven aan de achterkant aan te draaien), maar ik geef zelf de voorkeur voor een zwevend blok, zodat je de arm naar boven en onder kunt bewegen. Mijn ervaring is dat ie dan beter op stemming blijft.

Dus... niks mis mee.

Thomash
12 augustus 2008, 14:54
M'n broertje was niet echt van plan de tremolo te gebruiken, ik heb gewoon de-tune, aandraaien, de-tunen aandraaien maar gevolgd tot de bridge mooi play zat en dat werkt prima.. Actie is prachtig zo en hij blijft redelijk getuned (maar is nu niet helemaal te meten ivm gloednieuwe snaren)

Hier een is ie,

http://img514.imageshack.us/img514/888/p1020155copydb2.jpg

Mr.Fingers
12 augustus 2008, 15:47
geil!!! Een van de mooiste bursts die ik trouwens ooit gezien heb!

Arjan12
12 augustus 2008, 18:02
Dit zweven is omdat je van 009 snaren (veel te dun :))

O ja?




Tien tekens enzo...

Mr.Fingers
12 augustus 2008, 18:04
ik speel nu ook tijdelijk 009, en ik vind dat net een tikkeltje te dun

hezz
12 augustus 2008, 18:21
O ja?




Tien tekens enzo...

JA!

;)

Klinken dunner, breken sneller, voelen te flimsy tijdens het spelen. Ik heb in ieder geval liever 010.

Thomash
13 augustus 2008, 14:35
Ik vind persoonlijk 0.09's ook wel erg dun, beetje dikker mag wel.. Ik speel zelf 0.12's op m'n eigen Gretsch (moet je niet eens 0.09 op willen zetten want dat gaat niet met zo'n floating bridge) en dat klinkt prima.. Mooi rond, maar dat heeft ook wat te maken met de akoestiek gok ik zo.