PDA

View Full Version : Wat zijn gebruikelijke richtlijnen voor eindmixen



Azrahell
12 augustus 2008, 13:30
Hoi daar,

Ik heb met Nuendo 3 wat muziek opgenomen (2x gitaar ,drums en bass), klinkt allemaal wel aardig en met wat 4-band eq kan ik wel een beetje tweeken.

Het probleem is dat het allemaal nog wat vlak klinkt.
Wat wordt er gebruikelijk gedaan om een mix breder en voller te laten klinken?

Wordt er op gitaren en drums bijv. compressie of reverb gezet om breder te laten klinken of wordt er pas bij de eindmix (main bus geloof ik dat dat heet)compressie of bijv reverb gebruikt over het totaal??

Ik ben pas een beginner met dit soort dingen, dus wil gewoon wat goede richtlijnen hebben voor een goede basis voor opnemen.

Ik snap dat het ook allemaal te maken heeft met voorkeur...als er mensen zijn die mij wat tips willen geven of wat sites willen toewijzen waar dit wordt uitgelegd ben ik erg dankbaar.

Cheers,

bass blom
12 augustus 2008, 14:19
reverb maakt breder ja, een microfoon vlak op een trommel geeft een klap zonder ruimte.
compressie maakt iets vetter vaak, doordat het feitelijk harder wordt.

gebruik reverb en compressie, maar met mate, experimenteer gewoon en verwonder je :D

Azrahell
12 augustus 2008, 14:27
Hoi Bas Blom,


Wat ik heb opgenomen kwa drums is met EZdrummer dfh, ben eigelijk alleen thuis bezig.


Ik weet wel enigzins wat compressie doet m.b.t. hoge en lage pieken verwijderen, maar zou je dat pas bij eindmix doen of afzonderlijk op bijv. elk instrument apart? en daarna op het totaal nog eens??

I.i.g. bedankt voor het reageren.

Cheers,

bass blom
12 augustus 2008, 14:36
op sommige dingen apart is het beste.
dan eventueel nog mild over eindmix.
zie het zo: je hele mix krijgt een duw naar beneden als 1 instrument een vette piek heeft.
dat wil je niet.

MjS
12 augustus 2008, 14:52