PDA

View Full Version : Wat zijn gebruikelijke richtlijnen voor eindmixen



Azrahell
12 augustus 2008, 13:30
Hoi daar,

Ik heb met Nuendo 3 wat muziek opgenomen (2x gitaar ,drums en bass), klinkt allemaal wel aardig en met wat 4-band eq kan ik wel een beetje tweeken.

Het probleem is dat het allemaal nog wat vlak klinkt.
Wat wordt er gebruikelijk gedaan om een mix breder en voller te laten klinken?

Wordt er op gitaren en drums bijv. compressie of reverb gezet om breder te laten klinken of wordt er pas bij de eindmix (main bus geloof ik dat dat heet)compressie of bijv reverb gebruikt over het totaal??

Ik ben pas een beginner met dit soort dingen, dus wil gewoon wat goede richtlijnen hebben voor een goede basis voor opnemen.

Ik snap dat het ook allemaal te maken heeft met voorkeur...als er mensen zijn die mij wat tips willen geven of wat sites willen toewijzen waar dit wordt uitgelegd ben ik erg dankbaar.

Cheers,

bass blom
12 augustus 2008, 14:19
reverb maakt breder ja, een microfoon vlak op een trommel geeft een klap zonder ruimte.
compressie maakt iets vetter vaak, doordat het feitelijk harder wordt.

gebruik reverb en compressie, maar met mate, experimenteer gewoon en verwonder je :D

Azrahell
12 augustus 2008, 14:27
Hoi Bas Blom,


Wat ik heb opgenomen kwa drums is met EZdrummer dfh, ben eigelijk alleen thuis bezig.


Ik weet wel enigzins wat compressie doet m.b.t. hoge en lage pieken verwijderen, maar zou je dat pas bij eindmix doen of afzonderlijk op bijv. elk instrument apart? en daarna op het totaal nog eens??

I.i.g. bedankt voor het reageren.

Cheers,

bass blom
12 augustus 2008, 14:36
op sommige dingen apart is het beste.
dan eventueel nog mild over eindmix.
zie het zo: je hele mix krijgt een duw naar beneden als 1 instrument een vette piek heeft.
dat wil je niet.

MjS
12 augustus 2008, 14:52
Ik las in de Sound on Sound laatst een interessant artikel over compressie (o.a. mixen met compressie op de masterbus), daarin kwam naar voren dat sommigen bij elke stap van het opnameproces compressie gebruiken (bij het daadwerkelijk opnemen, bij het mixen eventueel en op de masterbus). Het lijkt in ieder geval beter te zijn om 2x mild te compressen dan 1x heftig.

Azrahell
12 augustus 2008, 15:02
OH...ok tnx,

in Nuendo kan ik een 3 bands compressor kiezen, met daarnaast een grafiek afgebeeld.

Als ik muziek afspeel zie ik in de grafiek een diagonale lijn lopen waarin een soort balletje heen en weer beweegt op de muziek, ik hoor duidelijk verschil als ik in de grafiek de lijn versleep, maar heb eigenlijk geen flauw benul wat het betekent.

Misschien klinkt het heel erg stom hoor...,maar stel je met die grafiek in tot hoever de pieken mogen komen??

ik zie ook dat ik de compressie als insert kan gebruiken worden of als send, kan iemand mij vertellen wat de sends doen ( misschien weer een stomme vraag, maar ben echt een beginner)

alvast bedankt

yhcmarc
12 augustus 2008, 15:44
OH...ok tnx,

in Nuendo kan ik een 3 bands compressor kiezen, met daarnaast een grafiek afgebeeld.

Als ik muziek afspeel zie ik in de grafiek een diagonale lijn lopen waarin een soort balletje heen en weer beweegt op de muziek, ik hoor duidelijk verschil als ik in de grafiek de lijn versleep, maar heb eigenlijk geen flauw benul wat het betekent.

Misschien klinkt het heel erg stom hoor...,maar stel je met die grafiek in tot hoever de pieken mogen komen??

ik zie ook dat ik de compressie als insert kan gebruiken worden of als send, kan iemand mij vertellen wat de sends doen ( misschien weer een stomme vraag, maar ben echt een beginner)

alvast bedankt

Een insert is direct op het kanaal een effect. Met een send stuur je je signaal naar een 2e (FX) kanaal waardoor je je originele en effecten kanaal kan blenden. Je krijgt dus een dubbel signaal en dus ook 2x zo hard, dus wel je volume aanpassen ;)

Azrahell
12 augustus 2008, 16:45
Ahhhh... thanks man, weer wat geleerd whoohoo.. :D

pol
13 augustus 2008, 08:26
Ik vond die faderwear.com guides redelijk interessant, gaat over parallele compressie en plugins op de masterbus.

veel experimenteren verder.

Roman
13 augustus 2008, 08:49
OH...ok tnx,

in Nuendo kan ik een 3 bands compressor kiezen, met daarnaast een grafiek afgebeeld.

Als ik muziek afspeel zie ik in de grafiek een diagonale lijn lopen waarin een soort balletje heen en weer beweegt op de muziek, ik hoor duidelijk verschil als ik in de grafiek de lijn versleep, maar heb eigenlijk geen flauw benul wat het betekent.

Misschien klinkt het heel erg stom hoor...,maar stel je met die grafiek in tot hoever de pieken mogen komen??

ik zie ook dat ik de compressie als insert kan gebruiken worden of als send, kan iemand mij vertellen wat de sends doen ( misschien weer een stomme vraag, maar ben echt een beginner)

alvast bedankt
Ik weet het niet hoor.... als je dergelijke vragen hebt, moet je je zelf toch echt gaan inlezen.
Daarbij komt dit topic de laatste tijd wel erg vaak voorbij. Zonde eigenlijk dat (semi)pro audio stuff zo goedkoop is/wordt.... iedere noob denkt nu te kunnen opnemen. Afijn, die discussie hebben we natuurlijk al vaker gehad.
Maar toch, ik erger me er te vaak aan. Zou ik eigenlijk niet moeten doen, eh.

koffie? :noob:

The Lo Lands
13 augustus 2008, 09:35
+1. Er is op het web voldoende informatie te vinden betreffende EQ- of effectinstellingen e.d.! Eventueel is er een speciaal forum voor jouw DAW waardoor je dergelijk gerichte vragen kunt stellen of de antwoorden kunt vinden?! Succes!

Dick Wolkendeck
13 augustus 2008, 10:56
Ik weet het niet hoor.... als je dergelijke vragen hebt, moet je je zelf toch echt gaan inlezen.
Daarbij komt dit topic de laatste tijd wel erg vaak voorbij. Zonde eigenlijk dat (semi)pro audio stuff zo goedkoop is/wordt.... iedere noob denkt nu te kunnen opnemen. Afijn, die discussie hebben we natuurlijk al vaker gehad.
Maar toch, ik erger me er te vaak aan. Zou ik eigenlijk niet moeten doen, eh.

koffie? :noob:

Tja... doe maar koffie, anders kunnen we het hele forum wel opdoeken. ;-)

Bins
13 augustus 2008, 11:38
Tja iedereen mag toch een hobbie hebben? Ik vind recording ook heel mooi, maar ik snap er de ballen van. Als je echt iets moois wil hebben moet je toch naar een pro. En gitaristen die mij horen spelen zeggen vast wel eens "wat jammer dat gitaren zo goedkoop zijn" :D

Han S
13 augustus 2008, 11:43
Dit forum is voor mensen die vragen hebben op het gebied van opnametechniek en aanverwante zaken en je zult voortdurend vragen zien komen die al tig keren zijn beantwoord. Ook de noobs blijven komen en dat is op zich een goede zaak, daarin is dit forum bepaald niet uniek, je ziet het op elk recording forum.

Als je net begint met opnemen zit je met een gigantische berg vragen en als je een kamer gaat verbouwen tot home studio komen daar een berg vragen bij. Goed dat er veel kennis kan worden uitgewisseld via het internet want er zijn veel valkuilen op het gebied van geluidsisolatie, om er een te noemen. Koop je een verkeerde microfoon dan is dat geen ramp. Ga je met isolatie verkeerd, dan is het wel een ramp want dat doe je niet even opnieuw.

En nadeel blijft dat je op al de recording forums steeds meer beginners ziet en je ziet de echte profs verdwijnen. In 2001 kwam ik op musicplayer en daar trof je bijna dagelijks een aantal bekende en beroemde professionals die hun enorme kennis met iedereen die het vroeg wilden delen. Ik heb veel van ze geleerd, maar helaas zie je de meesten niet meer op de forums en is musicplayer nog maar een schim van wat het ooit was.

Dat zie je over de hele planeet en dus ook hier. Je ziet ook het vak langzaam verloederen door allerlei vage opleidingen. René Broekhoven is gestopt met zijn Sound Seminar omdat hij uiteraard wat ouder wordt, maar hij zegt dat hij geen mensen meer wil opleiden tot een vak waar geen banen in zijn te vinden en dat doet hij uit liefde voor zijn vak zegt hij.

Ik had iemand bij me van een importeur en die vertelde mij een heel mooi verhaal. Iemand die hij had meegemaakt bij een groot PA bedrijf die niet wist wat een XLR was, maar nu vestigingsleider is van een van de vele SAE instituten. Zo hoor je wel eens wat.