PDA

View Full Version : Gibson SG keuze?



Used_Illusions
12 augustus 2008, 13:23
Naast m'n vaste weapon of choice (Gibson LP Standard) wil ik mijn collectie uit gaan breiden met een Gibson SG.

Nu heb ik de keuze tussen een goedkope(re) Special faded, of een duurdere Standard.

Is er -los van uiterlijke kenmerken- één van beiden het beste aan te raden?

(Met andere woorden: is de Standard hogere prijs wel waard:D )

Rormo
12 augustus 2008, 13:38
Lijkt me een simpel antwoord: Waarom denk je dat die SG faded zo goedkoop is?
Juist, daar is toch op een aantal punten op bezuinigd. De afwerking zal minder zijn en mogelijk ook de gebruikte materialen. Of dit het verschil in prijs waard is kun je alleen zelf beoordelen...

Orpheo
12 augustus 2008, 13:41
Lijkt me een simpel antwoord: Waarom denk je dat die SG faded zo goedkoop is?
Juist, daar is toch op een aantal punten op bezuinigd. De afwerking zal minder zijn en mogelijk ook de gebruikte materialen. Of dit het verschil in prijs waard is kun je alleen zelf beoordelen...

niet mee eens. het grootste punt is gebrek aan inleg en binding, en de dunnere lak. voor de rest is de faded net zo goed als de standard. Ik heb mijn faded sg gekozen uit een hoop sg's, en de mijne was gewoon net zo goed als menig customshop-sg. vaak zijn sg's heel fel en pinnig, bijna tele-style scherp, maar deze is ruig, dik, scheurend, maar toch dat open geluid wat een sg heeft. wel dat felle en pinnige, maar niet dat scherpe.

ik zeg: gewoon doen. je kan er echt geen buil aan vallen.

hezz
12 augustus 2008, 13:57
Gewoon zelf uitproberen inderdaad, zul je zelf moeten beslissen of de extra geld het waard zou zijn.

Used_Illusions
12 augustus 2008, 14:41
Thanks voor jullie eerste reacties.

De meningen lopen dus uiteen :)

Trial and error is inderdaad een goede methode voor een definitieve keuze. Maar gebruikerservaringen kunnen de voorselectie soms al aardig beperken :lp:

cas121
12 augustus 2008, 14:56
Ik vind de feel van beide gitaren totaal verschillend, vooral door het ontbreken van de halsbinding op een special. Een standard speelt voor mij veel comfortabeler.

eazy G
12 augustus 2008, 16:01
Ik zou een oudere proberen! 70's ofzo..

imlikeajungle
12 augustus 2008, 16:09
Zoals bij alle Gibsons zitten er bij beide modellen goeie & slechte tussen, maar de betere SGs die ik al geprobeerd heb waren STDs. Mijn eigen Specials zijn allemaal snel verkocht geweest (ik heb er 3 gehad).

Nocki
12 augustus 2008, 16:18
Ik kan je de Standard zeker aanraden. naast dat het kwa 2ehands prijs weinig maar uit maakt is de standard een beter product. De binding langs de nek is echt fijner en de hele feel van de gitaar is beter. Ik heb een goede SG special gehad die niet kon tippen aan de Standard. ik hoop nog eens een standard te kopen maar maar voorkeur gaat als ik dan toch mag kiezen naar de versies met ebben toets. dit laatste is persoonlijk.
Een maat van me is SG gek en heeft er al een aantal gehad. zn Standard is toch echt een heel fijn ding waar de faded of special niet tegen op kan...

Maarten66
12 augustus 2008, 16:39
Ik heb zelf een SG faded, die was toendertijd duurder dan dat hij nu is en als ik hem vergelijk met die van mijn bandmaatje zijn er wel wat veranderingen gemaakt in de loop der tijd. Ik heb ander hout op mijn fretboard en clearcoat lak. Dat ding speelt als een zonnetje, heikel puntje zijn de stemmechanieken. Hij is goedkoper dan de standard omdat er geen trapazoids inzitten, geen lak en een andere element in de nek plus pu covers. Ik heb nog nooit op een standard gespeelt maar ben fan van de zwarte. Maar voor het geld waar ze nu voor gaan heb je een leuke sg voor weinig geld. De helft van een standard kosten ze soms.

Fuhgawz
12 augustus 2008, 17:19
Tja over Gibson hoor je wel eens verhalen over wisselende kwaliteit. Ik heb een tijdje terug (op de gok) omdat ze goedkoop zijn via Thomann een SG special faded gekocht (575 euro) en ik vind die van mij echt top. Persoonlijk hou ik juist van die ongelakte hals, hij is lekker strak af te stellen en is lekker licht waardoor je je nek/schouder ook weer spaart en beter rond kunt springen. ;) Misschien heb ik geluk gehad met de kwaliteit van de mijne, of misschien zijn die verhalen wel wat overdreven. Ik weet het niet.

Of de Standard de hogere prijs waard is moet je voor jezelf even vaststellen. De belangrijkste verschillen zijn:
1) De Standard heeft een 498t brugelement, de Special een 490t brugelement. Deze laatste heeft wat minder output.
2) De hals van de Standard heeft blokjesinleg en binding, de Special heeft bolletjesinleg en geen binding. Sommigen vinden een gebonden hals fijner/smoother spelen.
3) Bij de Standard zit een koffer, terwijl je bij je Special zo'n waardeloze gigbag krijgt.
4) De Special Faded heeft geen laag blanke lak.

Zet deze punten af tegen het prijsverschil en als het goed is kun je dan, rekening houdend met je budget, zelf antwoord geven op je vraag.

Hou er wel rekening mee dat de SG (welke dan ook) niet klinkt zoals je Les Paul. Hij is, zoals al eerder aangekaart, wat feller.

stonerdaf
12 augustus 2008, 18:38
Heb een tijd geleden (ook via Thomann trouwens) een SG3 Special Faded gekocht.

Nauwelijks 2 weken later terug de deur uit gedaan; vond die chickenhead schakelaar verschrikkelijk en de afwerking, naar Gibson normen, erbarmelijk: De overgang tussen toets en hals was duidelijk voelbaar en de toets had imo een iets te scherpe rand.

Vroeger nog een SG special gehad (zo'n zwarte) en wat me daar niet aan beviel was de plakkerige hals. Qua sound niks op aan te merken, was mijn eerste Gibson en heeft me toch een 2 jaar gediend, tot ik het beu was met die plakkerige hals.

Nu, 2 LP Studio's en een Tele verder, terug aan de Sg, maar dit keer een Standard, en wow.... een wereld van verschil.

Afwerking: over de ganse lijn perfect. Heb toen ik deze schoonheid kocht echt gezocht naar eventuele maandagmorgenfoutjes van Gibson, maar niks, noppes.

Hals: heb geen idee wat het verschil in lak is tussen een Std en de andere versies ( als er al een verschil is), maar wat ik wel weet is dat deze geen plakkerige hals heeft, ook niet als ik zweethanden heb.

Sound: vind de Std die ik nu heb minder schel van sound dan de Special die ik toen had, maar is nogal een subtiel verschil; vind wel dat de Standard iets volwassener en voller klinkt dan mijn Special destijds.

Orpheo
12 augustus 2008, 18:40
grappig, dan is mijn faded een enkeling :)

Maarten66
12 augustus 2008, 18:43
mijne ook! hoera. Die SG3's zijn ook echt foeilelijk!

Fuhgawz
12 augustus 2008, 20:09
Heb een tijd geleden (ook via Thomann trouwens) een SG3 Special Faded gekocht.

Nauwelijks 2 weken later terug de deur uit gedaan; vond die chickenhead schakelaar verschrikkelijk en de afwerking, naar Gibson normen, erbarmelijk: De overgang tussen toets en hals was duidelijk voelbaar en de toets had imo een iets te scherpe rand.

Apart, die van mij is perfect afgewerkt. Geen scherpe rand, of scherpe frets of iets dergelijks. Zeker gezien de verhalen die rond gingen heb ik de gitaar eerst helemaal nagelopen, zeker aangezien je bij Thomann binnen 30 dagen toch kunt ruilen/terugsturen zonder opgaaf van reden, maar ik heb helemaal niks gevonden. Was perfect afgewerkt en lekker strak afgesteld uit de doos.

Dan lijkt het toch zo te zijn dat je net even geluk moet hebben met de gitaar die je krijgt wanneer je een Gibson bestelt.

Advies aan de topicstarter zal dan zijn dat hij beter in de winkel verschillende SGs kan testen. Succes daarmee trouwens! ;)

Used_Illusions
13 augustus 2008, 07:40
Thanks all.....hier kan ik zeker wat mee!!

Jay75
13 augustus 2008, 10:38
Ik zou ook eens kijken naar een oudje inderdaad, ik heb er een uit 1971, die was helemaal niet zo duur, 1000 euro op marktplaats. Als je geen haast hebt zou ik daar zeker eens naar op zoek gaan.

Ik heb vorige week bij Feedback een nieuwe sg in mijn handen gehad, zo'n lelijke met van die racing stripes en kap over de brug, om te vergelijken met een andere gitaar, maar damn, wat een gedrocht ( looks is persoonlijk )...maar qua spel dan, de Epiphone van mn vriendin speelt nog lekkerder. GO VINTAGE