PDA

View Full Version : EVH 5150 III / Marshall JVM410H ?



TheGoliath
12 augustus 2008, 11:04
Ik ben al een tijdje aan het twijfelen tussen deze 2 versterkers.
Ik speel o.a. Van Halen, Sum 41, Metallica, Rage Against The Machine, Joe Satriani en Gary Moore.
Mijn vraag is of de EVH 5150 III deze verschillende artiesten onder zijn hoede kan nemen, of dat ik dan toch beter de JVM410H kan nemen. Of andere suggesties misschien?

a darker shade of grey
12 augustus 2008, 11:28
Ik heb ze beiden aan de tand gevoeld, en natuurlijk kun je Van Halen het beste coveren met zijn eigen amp, maar gezien de rest die je noemt kun je het beste voor de Marshall gaan.
Maar goed, wil je hún sound? Of wil je met jóuw sound hun nummers spelen?
Ik zou ze even vergelijken, het zijn best verschillende beestjes.

Gibsonman
12 augustus 2008, 11:44
Ik zou voor een Mesa Stilleto gaan. Ik heb zelf een Recto maar zit ook te denken over de Stiletto. Je ziet jammer genoeg bijna nooit op marktplaats.

caliban
12 augustus 2008, 12:25
Ik verkies een JVM boven een mesa stiletto, de EVH heb ik eens over horen spelen, heeft echt bakken gain, maar niet mijn ding denk ik.

Marc Oblivian
12 augustus 2008, 12:55
Ik heb ze naast elkaar getest en ik vond de EVH beter.
Maar ja, da's mijn smaak.
Aardig wat winkels hebben ze beide staan, dus ik zou ze gewoon even vergelijken.
Beide goede amps, dus wat dat betreft kan het niet mis...net wat je zelf mooier vindt.

ben vanhoof
12 augustus 2008, 13:39
Hou ook wel rekening met de mogelijkheden van de JVM; alles is programmeerbaar en schakelbaar met de footswitch, en hij is midi controleerbaar wat de evh niet is. Als je bv in een coverband speelt en je wilt wat verschillende distortions, dan is naar mijn mening de jvm veel makkelijker. Uit de evh haal je 'maar' 3 verschillende sounds zonder aan de knoppen te draaien...

Marc Oblivian
12 augustus 2008, 14:52
en als je aan de controls van je gitaar draait nog veel meer:-)

Jimwoud
12 augustus 2008, 14:53
Zijn allebei leuke versterkers. qua clean is de marshall goed, en de EVH ook wel, alleen heeft die laatste weinig headroom. Qua overdrives is de JVM wat dichtgesmeerd, en de EVH veel opener maar ook iets ieler. De EVH heeft wel meer druk, de JVM vond ik een beetje terughoudend ofzo wat dat betreft.

The Lo Lands
12 augustus 2008, 15:30
Ook onlangs beiden getest. Marshall vond ik qua drive goed alleen het clean kanaal kan ik niet aan wennen. Dit heb ik met alle Marshalls :) EVH heeft een Fender alike clean kanaal en de overdrive kanalen vond ik persoonlijk genoeg eigen karakter en power hebben. De Marshall is vertrouwd en zit bomvol instelmogelijkheden, de EVH heeft meer karakter en is qua instellingen degelijk zonder teveel franjes. Ik zou persoonlijk gaan voor de EVH maar zelf uitproberen is het beste advies :listen:

ben vanhoof
12 augustus 2008, 16:14
De jvm klinkt idd wat "dichtgesmeerd" en heeft niet zo veel druk als je alle controls op 5/10 zet. Als je daarintegen de presence op 8/9 en de resonance op 7-8 zet klinkt hij veel opener en voller. Volgens reacties op andere topics hier is dat opener zijn van de evh eerder schel, en is het er niet uit te krijgen ook al draai je de treble bijna dicht.

caliban
12 augustus 2008, 16:33
Ik vind het aangenaam als een amp niet al te schel klinkt, dat is juist zo leuk aan de JVM. Voor de prijs vind ik het een superamp.

The Lo Lands
12 augustus 2008, 16:37
Waarom kijk je ook niet even naar de Peavey JSX waar ik ook zeer goede reviews over heb gelezen. Je speelt Satriani dus die is dan alvast gedekt :)

caliban
12 augustus 2008, 16:52
Waarom kijk je ook niet even naar de Peavey JSX waar ik ook zeer goede reviews over heb gelezen. Je speelt Satriani dus die is dan alvast gedekt :)
Daar heb ik ook aan gedacht, wel geen idee rond welke prijs ze zitten.

The Lo Lands
12 augustus 2008, 16:54
Daar heb ik ook aan gedacht, wel geen idee rond welke prijs ze zitten. 1549,00 euro bij Feedback.

TheGoliath
12 augustus 2008, 17:15
Mesa Stiletto:
Rond welke prijs zit deze eigenlijk? Als deze boven de 2000 euro zit, valt dat niet echt binnen mijn budget. Ik moet namelijk ook nog een cabinet kopen en ik ga geen dure head kopen zonder een bijpassend cabinet.

Peavey JSX:
Wat ik alleen raar vind is dat hij z'n Satchurator gebruikt voor de oversturing, waarom niet oversturing uit de versterker?
Dit wil niet zeggen dat ik 'm niet wil uitproberen natuurlijk :D
Weet iemand een winkel in de buurt van Zaanstad (Krommenie) die 'm heeft staan? Of een winkel in Amsterdam.

Verder:
Beide versterkers (Marshall & EVH) heb ik al eens bespeeld, alleen vind ik het zo'n moeilijke keuze om te maken, aangezien ze allebei goed klinken. De Marshall heb ik met bijpassend cabinet uitgeprobeerd, de EVH helaas niet, maar met een Marshall 1960 cab.
Overigens vond ik bij de Marshall dat er bass ontbreekt als je het erbij zou willen draaien, dit heb je niet met de EVH. Een nadeel van de EVH is weer dat het zo'n typisch geluid is, waardoor ik niet zeker weet of die de eerder genoemde artiesten kan dekken.

TheGoliath
12 augustus 2008, 17:21
EVH:
Ik bedacht me ook nog dat ik nog een paar Distortion pedalen heb liggen, misschien zou ik daarmee nog een mooie sound kunnen halen. Volume boost en Reverb kan ik uit mijn pedalen halen.

caliban
12 augustus 2008, 17:27
Mesa Stiletto:
Rond welke prijs zit deze eigenlijk? Als deze boven de 2000 euro zit, valt dat niet echt binnen mijn budget. Ik moet namelijk ook nog een cabinet kopen en ik ga geen dure head kopen zonder een bijpassend cabinet.

Peavey JSX:
Wat ik alleen raar vind is dat hij z'n Satchurator gebruikt voor de oversturing, waarom niet oversturing uit de versterker?
Dit wil niet zeggen dat ik 'm niet wil uitproberen natuurlijk :D

Verder:
Beide versterkers (Marshall & EVH) heb ik al eens bespeeld, alleen vind ik het zo'n moeilijke keuze om te maken, aangezien ze allebei goed klinken. De Marshall heb ik met bijpassend cabinet uitgeprobeerd, de EVH helaas niet, maar met een Marshall 1960 cab.
Overigens vond ik bij de Marshall dat er bass ontbreekt als je het erbij zou willen draaien, dit heb je niet met de EVH. Een nadeel van de EVH is weer dat het zo'n typisch geluid is, waardoor ik niet zeker weet of die de eerder genoemde artiesten kan dekken.

Ik vind die marshall best veel bas hebben, kan misschien ook zijn omdat je hem over v30's hebt gehoord die normaal wat minder bas hebben als de speakers in de 1960A.

De mesa zit vrees ik boven de 2000. Ik vind er persoonlijk echt niet veel aan.

JeanPaul du Vinnie
12 augustus 2008, 17:30
Waarom kijk je ook niet even naar de Peavey JSX waar ik ook zeer goede reviews over heb gelezen. Je speelt Satriani dus die is dan alvast gedekt :)
+1 Erg goeie versterker waar je heel veel uit kan krijgen. Qua opzet erg te vergelijken met de EVH: (heel) clean kanaal, overdrive en een voluit distortionkanaal. Verwacht wel geen Mesa-distortion, maar dat zoek je ook niet als ik even naar je referenties kijk. Probeer er zo mogelijk eentje tweedehands te scoren: om de één of andere reden zijn ze vreselijk onderschat en daalt hun waarde enorm. Dat is mottig voor de verkoper (ik ben de mijne pas kwijtgeraakt voor 900,-) maar tof voor wie een koopje zoekt.

TheGoliath
12 augustus 2008, 17:31
Ik vind die marshall best veel bas hebben, kan misschien ook zijn omdat je hem over v30's hebt gehoord die normaal wat minder bas hebben als de speakers in de 1960A.

De mesa zit vrees ik boven de 2000. Ik vind er persoonlijk echt niet veel aan.

Nope, het was echt met de Celestion G12-T75 speakers. Maar met bass bedoel ik dan vooral de resonance, dus de lagere frequenties. Verder hoor ik bij de mid niet veel verschil als je 'm vanaf 5/10 nog meer omhoog draait. Misschien kan ik nog wat kloten met de Equalizer.

Baker
12 augustus 2008, 20:21
De jvm klinkt idd wat "dichtgesmeerd"

Ik heb zelf de JVM 410H. En dat dichtgesmeerde herken ik helemaal niet. Ik heb juist het idee dat de JVM lekker open en hoorbaar, maar toch niet schel is. Heb ik het wel over crunch orange en crunch red. En met een pedaaltje erbij heb je ook meteen een gillende lead...

OD1 en OD2 gebruik ik bijna niet.

Ik mag er eigenlijk niets over zeggen, omdat ik de EVH III niet bespeeld heb. De JVM lijkt mij echter wel veelzijdiger.

LP_CL
12 augustus 2008, 20:30
oh dude, de EVH is op ELK vlak superieur aan de JVM.
Geloof het of niet, maar na een goede testrit zul je ook wel tot deze conclusie komen.

Baker
12 augustus 2008, 21:37
oh dude, de EVH is op ELK vlak superieur aan de JVM.
Geloof het of niet, maar na een goede testrit zul je ook wel tot deze conclusie komen.

Nou ja, daar zijn de meningen over verdeeld, alleen al in dit topic. Wat mij betreft is crunch orange onovertroffen als je een classic rock marshall crunch zoekt. Maar inderdaad, TS zou ze gewoon beide uitgebreid moeten testen.

Orpheo
12 augustus 2008, 21:38
oh dude, de EVH is op ELK vlak superieur aan de JVM.
Geloof het of niet, maar na een goede testrit zul je ook wel tot deze conclusie komen.

ik vond de EVH3 juist wat krasserig en gillerig. De JVM heeft een minder goed clean (iets minder helder, iets minder transparant, en hij gaat sneller crunchen in de oranje en rode modes), maar de echte crunch en OD kanalen zijn veel lekkerder. het 2e kanaal is veel pittiger, crunchier, 'eerlijker', ranziger, en de distortion kanalen zijn strakker. Het liefst heb ik dat die 2 kanalen iets 'vetter' zijn (nja, vooral het 4e kanaal), maar goed, met bass verder open, treble lager, en mid op 6 ipv 10, en dan kom ik een heel eind. ik vind de JVM ook een mooiere basis voor pedaaltjes.