PDA

View Full Version : tokai breezysound



jasses
12 augustus 2008, 10:36
Hallo, Ik heb (normaalgezien toch) een mogelijkheid om een tokai breezysound aan te kopen. Nu is er hier veel te vinden over de tokai les pauls en strats, maar eerder weinig of hun teles. Als hij me ligt bij het testen, zal ik hem kopen, maar ik vroeg me af of jullie me eventueel wat verder konden helpen op volgende puntjes:
- wat zijn in het algemeen de ervaringen met deze gitaar
- zijn er specifieke probleempunten waar ik op moet letten bij het testen (hoewel als ze vergelijkbaar zijn in wat ik hier lees over de kwaliteit van andere tokai gitaren er niet echt specifieke kwaaltjes lijken te zijn)
- wat is eigenlijk een gangbare prijs voor deze gitaar?
Het is een breezysound van de eerste helft jaren 80.
Ik was eigenlijk aan het sparen voor een japanse fender '62 tele reissue, die ik erg leuk spelen en klinken vond toen ik ze enkele maanden geleden testte. Heeft iemand misschien ook nog iets zinnigs te zeggen in de vergelijking tussen deze twee gitaren?

Alvast bedankt

Stratman70
12 augustus 2008, 11:21
Ik denk dat alles wat je kunt vinden over de kwaliteit van Tokai's (Love Rock's, Springy's etc.) ook geldt voor de Breezy's.
Inderdaad gewoon wel eerst testen.

En verder kun je hier (http://www.tokaiforum.com/) natuurlijk ook je vragen kwijt. Daar weten ze alles van Tokai. ;)

Mr.Bluesbreaker
12 augustus 2008, 11:23
Met de Tokai Tele heb ik geen ervarig, wel hun strat-tegenhanger ook uit begin jaren 80. Ik heb zelf een '85 Fender 1962 Re-issue telecaster, Japans.

Moet zeggen dat ze prijzen die ze voor Tokai vragen mijns inziens niet gerechtvaardigd zijn. Voor hetzelfde geld haal je een mid/vroeg jaren 80 japanse fender, en met name de re-issues uit die tijd zijn echt onverslaanbaar. (helemaal de non-basswoodmodellen klinken IMO wat beter en sijnden wat meer door de mix) Met de Tokai strat was het vaak zo dat ze van Dimarzio elementen waren voorzien, maar ook met andere elementen hadden ze vaak de neiging om wat dun te klinken. Niet allemaal hoor, maar let er maar eens op.

Pepe
12 augustus 2008, 11:54
Een tokai tele uit begin 80 is doorgaans een goeie gitaar, het modelnummer zegt iets over de kwaliteit, constructie en prijs.
Niettemin, alle tele's werden van alder of essen gemaakt, de fender japan ri. zijn niet minder of beter -doorgaans- maar alleen de hoge serienummers zijn van es/alder, de export modellen die je hier tegenkomt zijn van basswood.
-Hoeft ook niet minder te zijn trouwens-.

Antoon
12 augustus 2008, 13:05
Ik heb een tijdje zo'n Breezysound geleend. Het was een netjes gemaakte solide aanvoelende gitaar maar ik was toch niet onverdeeld positief. Ik vond de laklaag nogal dik, vooral op de hals. Voelde vervelend. Frets corrodeerde ook wat. De halspen rammelde verder in zijn sleuf, zeer irritant. De gitaar was zwaar (hoort niet voor een tele vind ik). Ik vond de klank ook niet om over naar huis te schrijven, beetje levenloos en dun. Ik heb de elementen niet in detail bekeken, weet ik niet wat dat zijn. De 6-zadel brug vond ik ook niet zo geweldig. Ik zou een leuke Fender uitzoeken..

akkebaas
12 augustus 2008, 17:22
Ik heb op dit moment twee breezysounds die flink van elkaar verschillen. Zoals Pepe al aangaf zijn er verschillende series gemaakt, met verschillende houtsoorten en hardware. Allebei hebben ze wel een heerlijke maple hals en is er niks aan te merken op constructie. Eentje is wat zwaarder en heeft een wat hogere output, de andere is lekker licht. Ik vind het allebei heel goeie gitaren voor wat ik ervoor betaald heb en heb al een pak Fender telecasters bespeeld die ik er niet voor zou willen ruilen. Ik heb trouwens ook een Silverstar strat kopie waar ik heel erg tevreden over ben.
Ga die Breezysound dus zeker maar eens testen!

Pepe
12 augustus 2008, 19:34
Ja, bij de Plug hadden ze een tijdje een breezy die zo goed was dat ik elke keer als ik daar was daar even wat licks op moest spelen. Ik heb genoeg tele's maar boy, voor de prijs van een mex een CS tele.
Even daarna kregen ze nog een breezy in consignatie. Dat was oppakken, pling en euh... laat maar.