PDA

View Full Version : ethanol zonder methanol? voor politoeren



Gitaar1982
12 augustus 2008, 04:31
Hallo allemaal.

Ik wil ethanol kopen om schellak in op te lossen. Nu lees
ik dat pure ethanol zeer duur is.

Ethanol met bepaalde additieven om het ondrinkbaar te maken, ook wel gedenatureerde ethanol genoemd, is wel goedkoop.

Weet iemand waar ik geden. ethanol kan krijgen zonder methanol?. Methanol is een carcinogeen. Dus ik gebruik dat liever niet.

Alvast bedankt.

Jdrokker
12 augustus 2008, 07:02
wil je dat gaan DRINKEN???? je maakt zeker een grapje??

ernieman
12 augustus 2008, 07:51
Ethanol met bepaalde additieven om het ondrinkbaar te maken, ook wel gedenatureerde ethanol genoemd, is wel goedkoop.


Alle aditieven zijn schadelijk, de ene enkel wat meer dan de andere.
van 5% methanol ga je niet dood, word je niet blind en ziek worden valt al helemaal tegen. Zolang je het gewoon gebruikt om te politoeren van één gitaar. (ik neem aan dat dat er geen 20 per jaar zullen zijn...)
Niet opdrinken natuurlijk!

Je kunt ook met ether gedenatuureerde ethanol kopen, alleen ruikt je atelier dan naar een ziekenhuis...

Voor de rest, beetje zoeken, hier zijn al een aantal topics over geweest.

Jdrokker
12 augustus 2008, 08:12
ooh ik dacht al

Javaca
12 augustus 2008, 13:25
Hier kun je inderdaad beter gedenatureerde alcohol voor gebruiken.

Weet niet waar je woont, maar in de meeste steden is wel een ambachtelijke drogist te vinden. Die hebben dat spul. Gewoon om vragen. Zo'n 10-15 euro per liter.

Puerco
13 augustus 2008, 00:15
Pure ethyl alcohol kun je HIER (http://www.brouwland.com/setframes/?l=&to=http%3A//www.brouwland.com/shop/catproducts.asp%3Fcfid%3D4%26id%3D570%26pid%3D567&shwlnk=0) kopen maar is nogal prijzig, ongeveer €20 voor een halve liter of €166 voor 5 liter.
Je kunt het ook zelf maken, niet moeilijk maar je hebt wel wat apparatuur nodig zoals een gistvat, suiker, gist en natuurlijk een distilatie apparaat. Ideaal hiervoor is een Smartstill (http://www.brouwmarkt.nl/catalog/smartstill-distilleerapparaat-p-1386.html). Kost je wel ongeveer €166 plus ongeveer €50 voor een startset alcoholbereiding. Kun je terwijl je aan het politoeren bent tevens een zelfgemaakte borrel drinken :D
Overigens is het in Nederland verboden om zelf alcohol te stoken en zo een smarstill mag ook alleen verkocht worden om gedistileerd water te maken maarja daar kun je niet mee politoeren en dat is bovendien ook niet te zuipen.....

Gitaar1982
13 augustus 2008, 02:28
Sommige reacties begrijp ik niet echt. NEE ik
wil het niet drinken. Ik heb in mijn bericht duidelijk
gemaakt dat ik schellakschilfers in de ethanol wil
oplossen. Dit is een gitaarforum, 1 + 1 =...

Ik heb bij de kruidvat gekeken. Er was een klein
flesje ethanol met methylketon ofzoiets. Volgens
mij is dat nog giftiger dan methanol. Ik zal morgen
bij de Etos effe kijken.

Heeft er iemand een adresje in Den HAag waar ik
wasvrije, blanke schellakschilfers kan kopen?

Op Ebay kan ik uit Duitsland voor 30 euro 1 kg
schellakschilfers bestellen, maar ik heb liever een
kleinere hoeveelheid, 250 gram ofzo.

Alvast bedankt.

Dootch
13 augustus 2008, 11:09
Kijk ook eens hier:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81879


Bijdeweg: In Antwerpen kan je schellak kopen in "de balans".

Ze zijn zeldzaam, maar in een goede drogisterij is het te koop

Artifex
19 januari 2009, 20:18
Of in de apotheek...

stijnkenens
19 januari 2009, 22:29
Ik haal mijn ethylalcohol en schellac bij:

www.anbeko.be

gedenatureerd met mek (methyl ethyl keton) k heb ooit geweten wat dat was, maar dat was in mijn studententijd.

wat hier boven gezegd wordt is juist, die aditieven zitten erin om het ondrinkbaar te maken, ethylalcohol wordt gebruikt in drank, dus daar wordt veel belasting op geheffen, als het ondrinkbaar gemaakt wordt is het enkel voor de industrie en labo's interessant.
Zie het als de roze huishoud diesel, die is ook geodkoper, enkel en alleen omdat je daar je huis mee warm stookt. Ookal kan je auto daar op rijden, maar op gewone diesel zijn dan weer veel taksen geheven.

Ik heb gehoord dat ethyl gedenatureerd met ether het 'gezondst' is, maar ja, dan riekt je kot echt wel naar een ziekenhuis. de ether riekt veel harder dan MEK of metyl.

s

Dootch
20 januari 2009, 09:38
Ik heb gehoord dat ethyl gedenatureerd met ether het 'gezondst' is, maar ja, dan riekt je kot echt wel naar een ziekenhuis. de ether riekt veel harder dan MEK of metyl.



Ik ben uiteindelijk voor ethanol met ether gegaan (= ontsmettingsalcohol). Is duur, maar Methyl ethyl keton is echt niet goed (en al helemaal niet voor zwangere vrouwen = teratogeen) en Methanol is ook prul.

En je hoeft die dingen daarvoor niet te drinken hoor! Ook via de huid wordt het opgenomen en je ademt het ook in. Daarbij duurt politoeren ook wel even. Ga bij de apotheker als je kan! Ok je betaalt 10 € per liter maar je maakt toch meestal geen 20 gitaren? En als je dat wel doet heb je een bedrijf en dan is de alcohol een grondstof en maak je er toch winst op.

gengar
20 januari 2009, 20:13
de shellac kun je in die hoeveelheid bij baptist arnhem bestellen en de gedenatureerde alcohol haal ik bij de apotheek bij het ziekenhuis.