PDA

View Full Version : Volume boost 5150 II



RedBuell
11 augustus 2008, 18:04
Ik ben op zoek naar een volume booster voor mijn 5150II. Ik wil het volume van mijn lead kanaal boosten.

Nu heb ik een Bad Monkey die erg lekker werkt als tubescreamertje voor het crunch kanaal maar ik wil ook een pedaal om het lead kanaal een volume boost te geven.

Het crunch kanaal gebruik ik voor (hard)rock en het lead kanaal gebruik ik met lekker veel gain voor een Machine Head sound. Voor lekkere vette beukende riffs klinkt het lead kanaal heerlijk, vooral met het Genz BEnz G Flex cabinet, maar ik wil voor de solo's een volume boost. De Bad Monkey (met volume op 10) zorgt wel voor een treble boost maar het verschil in volume is stukken minder dan op het clean/crunch kanaal.

Heeft iemand een idee welk pedaaltje voor een volume boost kan zorgen op het lead kanaal. Ik krijg zo dan een fijne best veelzijdige amp met clean/crunch/lead voor (hard)rock en lead/volume boost voor metal.

arjanb01
11 augustus 2008, 18:11
Volumepedaal misschien ? Die van Ernbie Ball zijn erg goed en anders probeer es een eq pedaaltje van Boss ofzo....

Lexvandoef
11 augustus 2008, 18:12
Voor een pure volumeboost werkt een eq of een cleanboost in de loop erg goed. Omdat je leadkanaal al zo vreselijk veel gain heeft, komt er niet meer volume bij, maar alleen maar gain, als je een boost voor de preamp zet ipv in de loop.

Chris Winsemius
11 augustus 2008, 18:15
Cleane boost in de fx-loop gebruiken. Er voor zorgt bij al scheurende kanalen alléén maar voor wat meer vervorming maar niet voor extra volume. Bad Monkey met drive op 0 al redelijk vervormen maar je zou het zeker even in de loop kunnen proberen.

Succes!

(GoldenPowerr)

EDIT: trage pc en geen type-diploma dus al door anderen gepost :)

Vonk
11 augustus 2008, 19:11
Ik heb van de vorige eigenaar van mijn 5150 een trucje geleerd: in de loop een eq zetten die het volume naar beneden haalt, en zodra je de loop uitzet zal het geluid dus harder door de speakers knallen.

En je voorkomt dat je een pedalboard nodig hebt (ik ben niet zo'n pedaalfreak ;) )

RedBuell
11 augustus 2008, 20:02
Ik heb een pedalboard waar nog ruimte zat op zit dus dat is niet zo erg. De gain van m'n Bad Monkey staat laag tot bijna 0, voor mijn crunch kanaal werkt het echt wel lekker, alleen op mijn lead kanaal voegt hij niet veel toe.

Wat is precies een clean boost, is dat een apart pedaal of is dat een tubescreamertje waar de gain van op 0 staat. Als ik het nou goed begrijp dan zou ik dus nog een (bijvoorbeeld) Bad Monkey of een EQ in de FX loop kunnen plaatsen wat dan voor een volume boost kan zorgen?

Een volume pedaal is misschien wel een optie maar ik heb liever iets wat ik aan en uit kan zetten.

RedBuell
11 augustus 2008, 20:09
Ik heb van de vorige eigenaar van mijn 5150 een trucje geleerd: in de loop een eq zetten die het volume naar beneden haalt, en zodra je de loop uitzet zal het geluid dus harder door de speakers knallen.

En je voorkomt dat je een pedalboard nodig hebt (ik ben niet zo'n pedaalfreak ;) )


De EQ dus als een soort van omgekeerd effect gebruiken en dus de amp op "11" zetten en de EQ gebruiken voor de riffs op "9"

MSNL
12 augustus 2008, 08:59
Ik gebruik een MXR Micro amp als volume boost in een effectloop.
Dit werkt perfect.
Ik heb andere boosts (Keeley Katana, Masotti White box) geprobeerd, maar die konden niet het hogere signaal van een effect loop aan.
De MXR heeft hier geen problemen mee.

Vonk
12 augustus 2008, 11:29
De EQ dus als een soort van omgekeerd effect gebruiken en dus de amp op "11" zetten en de EQ gebruiken voor de riffs op "9"

Klopt ja, ipv een booster voor leads zou je gewoon de amp op het normale volume kunnen laten spelen door de fx-loop met "dempende" eq uit te zetten. De 5150 gaat toch enorm hard waardoor een booster eigenlijk niet nodig is.

Dick Wolkendeck
12 augustus 2008, 11:43
Ik heb van de vorige eigenaar van mijn 5150 een trucje geleerd: in de loop een eq zetten die het volume naar beneden haalt, en zodra je de loop uitzet zal het geluid dus harder door de speakers knallen.

En je voorkomt dat je een pedalboard nodig hebt (ik ben niet zo'n pedaalfreak ;) )

Zo doe ik het ook. Het leek mij veiliger om geen boost in de loop te gebruiken maar een verzwakking.

bastiaanvanbeek
12 augustus 2008, 16:18
Er zijn 2 goeie boost pedalen waar ik erg goeie ervaringen mee heb:

- MXR Micro Amp

- Seymour Duncan Pickup Booster

Allebei geven ze je n gain boost, en die van Seymour kun je volgens mij ook nog apart afstellen voor Singel Coil of Humbucker.

Dick Wolkendeck
13 augustus 2008, 10:38
Er zijn 2 goeie boost pedalen waar ik erg goeie ervaringen mee heb:

- MXR Micro Amp

- Seymour Duncan Pickup Booster

Allebei geven ze je n gain boost, en die van Seymour kun je volgens mij ook nog apart afstellen voor Singel Coil of Humbucker.

Da's mooi, maar als je een paar posts terugleest, kom je tot de ontdekking dat de TS geen gainboost nodig heeft, maar een post-gain volume boost.

arjanb01
13 augustus 2008, 11:26
Hij moet gewoon een volumepedaal in de loop gebruiken, ik denk dat dat de beste oplossing biedt en het is de meest transparante oplossing, kleurt de klank van de amp niet.

Yannicks
14 augustus 2008, 18:44
Gewoon een mxr micro amp. Je wilt maar 1 ding: clean boost. Daar heb je geen zwel pedaal voor nodig en ook niet alle extra's van een EQ.
Een micro amp in je loop en je bent waar je wilt zijn.

RedBuell
14 augustus 2008, 22:56
Ik zal het beiden eens proberen, een maatje van mij heeft een Eq dus die kan ik wel even lenen, heb hem vandaag even op zijn dsl100 geprobeerd en dat ding geeft idd een volume boost. Dan nog even kijken waar ik zo'n mxr microamp kan proberen op een 6505/5150.