PDA

View Full Version : Automatische mix maken



Thoom42
11 augustus 2008, 17:13
Hallo,

Ik loop al een tijdje met een vraag. Bestaat er ook een programma wat een automatische mix maakt van jou opgenomen tracks? Bijvoorbeeld: ik maak een song met drums, gitaar, bas en zang. Die zijn nog niet mooi gemixt en dus moet ik nog gaan draaien aan de volumeknopjes. Mijn vraag is of er een programma bestaat wat automatisch die volumes op eenzelfde niveau brengt waardoor je een mooie, goede mix krijgt.

Alvast bedankt.

bert k
11 augustus 2008, 17:17
Nee, dat moet je zelf doen. Je kan hooguit alle tracks normalisen, maar daar heb je geen mix mee. Mixen doe je naar smaak, er is geen 'beste mix'.

Net als gitaarspelen, daar is ook geen automaat voor.

Thoom42
11 augustus 2008, 17:19
Dank voor je snelle reactie Bert. Ik doe het ook altijd zelf en vind het geweldig leuk om te doen, maar aangezien mijn broertje ook veel aan het experimenteren is met opnemen en hij het mixen nog niet zo goed onder de knie heeft, deze vraag op het forum.

bass blom
11 augustus 2008, 18:40
tuurlijk kan dat, hangt af van waarmee je opneemt.

tot op de miliseconde kun je tot op de 10e dB dingen op en neer laten gaan.
en alle parameters van plugins zijn ook te bewegen.
in cubase..

Han S
11 augustus 2008, 18:49
Nee Bass, dat bedoelt ie niet, natuurlijk kun je de mix automatiseren, maar je moet het nog altijd zelf doen en zelf de volumes beoordelen etc.

bass blom
11 augustus 2008, 18:50
dat meen je toch niet? :eek:

oei, die jeugd van tegenwoordig :D

Han S
11 augustus 2008, 18:54
Ja, dat zou helemaal prachtig zijn, je maakt een opname en een softwareplug mixt het voor je en dan kies je voor harde mix, bluesmix, countrymix of metal mix. Ik denk dat het nog wel eens komt, Antares Automix ofzo.

bass blom
11 augustus 2008, 19:00
als ik een robotgitaar koop, hoef ik ook niet meer zelf te spelen dan? :o

bert k
11 augustus 2008, 19:49
Dank voor je snelle reactie Bert. Ik doe het ook altijd zelf en vind het geweldig leuk om te doen, maar aangezien mijn broertje ook veel aan het experimenteren is met opnemen en hij het mixen nog niet zo goed onder de knie heeft, deze vraag op het forum.
Dan moet hij gewoon gaan oefenen met een simpele mix, zeg drums, bas, gitaar en zang. Vier fadertjes, en laat hem maar rommelen.

Praktijktip om alles op het gehoor in balans te zetten: draai de mastervolume terug tot je vrijwel niets meer hoort. Als er nu 1 instrument overblijft staat dat dus te hard. Als je op de grens van onhoorbaar nog steeds alles hoort staat alles in balans. Dat is een aardig begin van je mix.

Bins
11 augustus 2008, 22:12
tuurlijk kan dat, hangt af van waarmee je opneemt.

tot op de miliseconde kun je tot op de 10e dB dingen op en neer laten gaan.
en alle parameters van plugins zijn ook te bewegen.
in cubase..

Toch even hierop inhaken hoor.

Ik ben een onwijze noob met opnemen enzo, maar ik vind het wel erg leuk om te doen (er is een tascam 1642 onderweg en een zooi mics... dan wordt het helemaal leuk).

Nu lees ik vaker over automatiseren, maar kun je er misschien iets dieper ingaan op wat het is/wat je ermee kunt? Ik "werk" trouwens zelf met tracktion2, maar cubase le zit bij die tascam, dus die ga ik zeker prberen (hoewel tracktion erg noobfriendly is).

bass blom
11 augustus 2008, 22:33
Toch even hierop inhaken hoor.

Ik ben een onwijze noob met opnemen enzo, maar ik vind het wel erg leuk om te doen (er is een tascam 1642 onderweg en een zooi mics... dan wordt het helemaal leuk).

Nu lees ik vaker over automatiseren, maar kun je er misschien iets dieper ingaan op wat het is/wat je ermee kunt? Ik "werk" trouwens zelf met tracktion2, maar cubase le zit bij die tascam, dus die ga ik zeker prberen (hoewel tracktion erg noobfriendly is).

dat is best simpel, je ziet links in je opgenomen tracks kleine plusjes voor allerlei parameters.

je ziet daar ook twee knopjes bij elke track, R en W read en write, je automatisering.
write maak je iets en met read lees je het uit.

neem volume, (plusje klikken) je ziet dan een blauwe lijn.

je kan ten eerste die lijn omhoog of omlaag slepen voor harder/zachter.
vervolgens kan je er knopen in leggen.

je kan ook je faders gebruiken, maar dan krijg je hele rijen knopen, lastiger aan te passen.

Thoom42
12 augustus 2008, 00:56
Dankje Bert. Ik ga hem nu ik nog vakantie heb stukje bij beetje leren hoe je een beetje aardige mix maakt. Ik ben er zelf ook nog geen topper in, maar ik merk dat het steeds beter wordt. Ook een truc die ik ken is eerst zorgen dat bas en drum overeenkomen qua volume, dan de rest aanvinken en mixen tot je alle tracks gehad hebt.

bert k
12 augustus 2008, 01:49
Ja, maar let op: hoe meer tracks je bij elkaar mixed, hoe hoger het totaalvolume wordt, dus als je niet oplet staat de master in het rood. Dan moet je dus alle tracks evenredig zachter zetten.

Thoom42
12 augustus 2008, 03:20
Dat snap ik!

pol
12 augustus 2008, 09:20
Ja, maar let op: hoe meer tracks je bij elkaar mixed, hoe hoger het totaalvolume wordt, dus als je niet oplet staat de master in het rood. Dan moet je dus alle tracks evenredig zachter zetten.

of je zet de master gewoon zachter, of compressor/limiter plugin op de masterbus

grouptracks gebruiken is ook handig, zo zet ik bv de gitaren in 1 grouptrack, drums ook, bas hou ik apart, vocals ook.

bert k
12 augustus 2008, 12:27
Nee, niet de master zachter zetten, want die ben je aan het oversturen, dus je moet al eerder gaan minderen. Compressors werkt natuurlijk wel goed, maar dat is alweer lastiger voor een beginner.

pol
12 augustus 2008, 12:37
in cubase gaat het clip lampje toch uit als je de master faders stiller zet, ik zie niet in waar er dan een probleem is, overstuurt helemaal niks dan.

wat jij zegt, Bert, gaat wel op voor analoge consoles, maar voor die digitale programma's maakt het niks uit, zolang de output niet clipt is alles ok.

Han S
12 augustus 2008, 13:13
Bert heeft gelijk hoor, het cliplampje gaat ook uit als je er een brick wall limiter over gooit, maar dat wil niet zeggen dat het mooier wordt. Het begint bij de bron, de diverse tracks welke tot een geheel worden gemengd.

pol
12 augustus 2008, 13:22
die vergelijking slaat helemaal nergens op. Tuurlijk klinkt het met een limiter anders.

in Cubase is er geen enkel verschil tussen die master fader stiller zetten of de individuele tracks. Als er al verschil is mag je me aantonen waar dat zit.

even gezocht, ik vind deze link :

http://www.chrismilne.com/uadforums/viewtopic.php?t=4233

in cubase is de test al gedaan blijkbaar, wil iemand dezelfde test eens doen in andere opnameprogramma's, dan weten we ineens hoe het zit

onze_jef
12 augustus 2008, 13:27
Ik heb net enkele songs opgenomen en mijn mixen oversturen allemaal... ik vermoed dat de eenvoudigste wijze om dit op te lossen alle tracks groupen en dan het volume naar beneden brengen is zodat de balans (waar ik wel tevreden over ben) gelijk blijft en enkel het gehele volume daalt?

Ik had blijkbaar de neiging om alles van in het begin redelijk tegen het maximum volume aan te willen zetten, maar door lagen bij te voegen werd alles te luid... bij het afspelen viel dit niet op, maar de gemixte tracks oversturen... lesje geleerd dus.

pol
12 augustus 2008, 15:15
Jef, dat oversturen kan hier niks mee te maken hebben.
(wel als de master fader te hoog staat natuurlijk)

cubase heeft een interne bus van 32 bit floating point met een theoretische dynamic range van 1500 dB, onmogelijk dit te oversturen dus.

meer leesvoer, is pure wiskunde

http://www.soundonsound.com/sos/jan08/articles/qa0108_3.htm

onze_jef
12 augustus 2008, 16:17
Euuuuuuh... Chinees... maar ik versta er uit dat ik moet opletten dat er nergens een metertje in het rood gaat.

Is er een soort controle die je kan doen die vermeldt "no clipping detected" of iets dergelijks of moet je de hele song laten lopen en goed opletten dat er nergens iets in het rood gaat?

bert k
12 augustus 2008, 16:22
Verhaal van Pol klopt wel, ik denk teveel in analoge consoles. Dus het terughalen van de master is voldoende.

Compressors en limiters veranderen het geluid, dus dat valt een beetje buiten deze discussie.

pol
12 augustus 2008, 16:31
mixen met compressor op de masterbus is wel geen slecht idee.
probeer dat eens ? kans is wel groot dat je dan de mix volledig opnieuw moet doen.

kijk hier eens voor meer tips en truken.

www.faderwear.com