PDA

View Full Version : ervaringen met neck hout materiaal



no 1 hops
11 augustus 2008, 13:50
het kietelt toch wel om eens zelf een neck te maken voor een gitaar.
nu vind ik maple een pracht toets materiaal maar ook ebben lijkt mij wel wat.
maar wat betreft de rest van de neck?
mahonie, maple zijn veel gebruikt, maar hoe zit het met essen of olijf essen, eiken of andere houtsoort?
wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Janne
11 augustus 2008, 15:20
Ik hou van notenhout ((peruvian) walnut), iets steviger dan mahonie (dacht ik), goed te bewerken, heeft een mooie donkere kleur. En het mooiste is dat het heerlijk ruikt :).
Ik heb het tot nu toe alleen gebruikt voor een klassieke gitaar, maar het komt ook op mijn steelstring in aanbouw en is voorlopig mijn favoriet.

Menneskedyr
11 augustus 2008, 16:06
Ik heb gebruik gemaakt van zebrano (neckthrough) voor mijn zelfbouw (Randy Rhoads vorm). Werkt prima, het is wel erg hard en ik vond het stinken tijdens het bewerken.
Het ziet er ook prachtig uit als het geolied is, je krijg dat een goudachtige glans.

aaronstonebeat
11 augustus 2008, 16:28
Ik heb nu al 2 halzen van eikenhout gemaakt. Bevalt me uitstekend.

Ik ben nu met essen bezig voor bodies en dat lijkt qua gewicht en structuur best wel op eiken; mij lijkt een essen hals ook mogelijk.

Maar er zullen er vast zijn die dat ten zeerste afraden.

Van Dattum
11 augustus 2008, 16:29
Ik heb zelf goede ervaringen met esdoorn, mahonie, zebrano en purperhart. Vooral purperhart is echt eens wat anders! Oogt en voelt geweldig!

Essen lijkt me niet geschikt, is nl. heel elastisch (daar maakten ze vroeger ook de leggers van turnbruggen van).

barno
11 augustus 2008, 17:14
het probleem met essen is de relatieve instabiliteit en ook het feit dat je essen door zijn grovere structuur nooit zo spiegelglad kan afwerken als bv esdoorn zonder fillertoestanden.

ik gebruik eigenlijk altijd esdoorn omdat ik graag sprankle heb in de klank en omdat ik een klein beetje principieel geen exotisch gedoe wil gebruiken. Notelaar of perelaar lijkt me ook wel een optie, heel mooi hout ook vind ik maar ik weet niets over de acoustisch kwaliteiten.

fretboards: ebben heeft geweldige feel (ik had gezegd: een klein beetje principieel) :)

Kakihara
11 augustus 2008, 17:19
Had GG ook eens geen hals uit beuk gemaakt of iets dergelijks ?

rinaldo
11 augustus 2008, 17:46
ik heb tot nu toe alleen esdoorn voor m,n halsjes gebruikt, en ik moet zeggen dat het mij prima bevalt, het is hard, stabiel en erg sterk. je kunt het zowel dosse als kwartiers gebruiken, en een ander voordeel is dat je geen porieen hoeft te vullen.

een paar laagjes lak er op en polijsten maar, het word eigenlijk altijd mooi glad.

maar ik denk dat ik de volgende keer mahonie ga gebruiken, en limba lijkt mij ook wel erg geschikt voor halsjes

G.G.
11 augustus 2008, 17:57
Had GG ook eens geen hals uit beuk gemaakt of iets dergelijks ?

ja, wel met een strook wenge ertussen. Later wel veel gelezen over beuken dat het op de lange termijn ernstig kan vervormen. Ik hou het in het vervolg op de meer traditionele soorten.

oknarb180
11 augustus 2008, 23:41
Hey,

Ik heb een hals van mahonie gemaakt, deze is kwartier gezaagd en er zit een indisch palisander toets op. Is erg stabiel en speelt en klinkt perfect.

Ik heb toevallig vanavond de delen voor m'n volgende project (de hals dan) gelijmd, 2 delen van esdoorn met een purperhart skunkstripe. Deze krijgt een Ebben toets.

Verder zit ik er ook wel eens aan te denken om een toets te maken van purperhart of een combinatie van maple/purperhart.

Dat zijn toch wel de wat traditionelere houtsoorten die voor halzen worden gebruikt.

vr.gr.

Branko

Mattia
12 augustus 2008, 09:54
Mahonie is - als je de boeken er op naslaat - niet een enorm stijve houtsoort. Wel relatief sterk.

Punt is echter gewoon wel dat het meer dan sterk genoeg is voor een hals - als akoestische gitaren, waar regelmatig setjes 13-56 op zitten (standaard medium) het kunnen hebben, is het voor een electrische gitaar zeker voldoende.

Nu gebruik ik zelf voor alle gitaren carbon fiber versteveging, ongeacht de houtsoort of constructie, en dat bevalt prima. De onderliggende 'toonfamilie' blijft gewoon de houtsoort van de hals (mahonie is warm, rond, dynamisch), maar het geheel is net iets strakker. En de hals is erg stabiel en zeer stijf, iets dat ik zelf prettig vind. Die Fender-style halsjes die je met de hand in 'tremolo' kan buigen vind ik maar niks.

Noten is verder een prima klankhout, prima hout voor halzen. Kersen idem ditto.

st.robot
12 augustus 2008, 10:53
op mijn zelfbouw heb ik ook beukenhout gebruikt , maar ik heb er geen strook wengé tussen geplaatst en da's me niet goed uitgekomen, de hals heeft een kromming in de foute richting gekregen waardoor m'n zelfbouw op't moment nog niet te bespelen valt, waarschijnlijk moet ik een nieuwe hals maken en dan gebruik ik waarschijnlijk ook gewoon esdoorn

beukenhout is wel een leuke houtsoort om te bewerken, voelt goed aan en is mooi glad te krijgen ( en ik ben geen geurenexpert, maar kvond het best lekker ruiken)

aaronstonebeat
12 augustus 2008, 11:41
Die Fender-style halsjes die je met de hand in 'tremolo' kan buigen vind ik maar niks.


Dat doe ik juist best vaak; m'n sg-tje is daar prima geschikt voor (is toch ook mahonie?), laat zich al 5 jaar zo mishandelen :D

pueblo
12 augustus 2008, 21:23
ik wee tniet of dit hier hoort, maar dit past hier misschien wel, hoe liggen de jaarringen bij jullie halzen, gelijk met de toets of er haaks op?

Mattia
13 augustus 2008, 00:41
ik wee tniet of dit hier hoort, maar dit past hier misschien wel, hoe liggen de jaarringen bij jullie halzen, gelijk met de toets of er haaks op?

Kwartiers als het even kan. Net als de toets. Dus: Haaks op het speeloppervlak, zeg maar.

Aaron: kan ook best met mahonie, ja, maar minder goed als je CF rods erinzet. Vind ik persoonlijk fijner spelen.

st.robot
13 augustus 2008, 10:31
je kan inderdaad best kwartiers gezaagd hout nemen ( haaks op het fretboard) dit omdat kwartiers gezaagd hout het meest stabiel is en minder snel zal vervormen als dosse gezaagd hout

http://www.gitaarnet.nl/img/magazine/artikelen/lionguitars/img2.jpg

(links onder is kwartiers, bijna geen vervorming tegenover dosse , midden vanboven)

Enra
13 augustus 2008, 11:44
je kan inderdaad best kwartiers gezaagd hout nemen ( haaks op het fretboard) dit omdat kwartiers gezaagd hout het meest stabiel is en minder snel zal vervormen als dosse gezaagd hout

http://www.gitaarnet.nl/img/magazine/artikelen/lionguitars/img2.jpg

(links onder is kwartiers, bijna geen vervorming tegenover dosse , midden vanboven)

Dat is geen wet van Meden en Perzen.... Fender gebruikt in principe dosse gezaagd Esdoorn voor halzen.

Verder - on topic - is er veel hout geschikt voor halzen, mits kwartiers gezaagd (in mijn optiek verdient dat de voorkeur). Echter, hout dat bekend staat om veel en makkelijk 'werken', is af te raden. Beuken is daar een voorbeeld van.

Belangrijke overwegingen bij houtkeuze zijn :
- stabiliteit
- mate van stijfheid
- gewicht

pueblo
13 augustus 2008, 12:10
Kwartiers als het even kan. Net als de toets. Dus: Haaks op het speeloppervlak, zeg maar.

ik wist dat het best kwartiers is, maar het viel op dat bij mijn cello de jaarringen parallel zijn met het speeloppervlak, vandaar de vraag

Mattia
13 augustus 2008, 15:51
ik wist dat het best kwartiers is, maar het viel op dat bij mijn cello de jaarringen parallel zijn met het speeloppervlak, vandaar de vraag

Is voor manodlines en strijkinstrumenten traditie, volgens mij. Waarom weet ik eigenlijk niet.

Napoje
5 september 2012, 09:35
Ik ben momenteel bezig met een laminaathals van limba en bubinga. Kan alleen maar zeggen dat het heerlijk te bewerken hout is, dat limba.

oigun
5 september 2012, 11:30
Mahonie en esoorn bevallen mij goed, Voor toets vind ik maple.Rw, Pau ferro, ebben en padouk prettig werken. Verder kan je ovankol en bubinga ook prima als toets gebruiken.Wengè kan ook maar vind ik niet prettig werken en ook niet zo mooi.

barno
5 september 2012, 11:39
Mahonie en esoorn bevallen mij goed, Voor toets vind ik maple.Rw, Pau ferro, ebben en padouk prettig werken. Verder kan je ovankol en bubinga ook prima als toets gebruiken.Wengè kan ook maar vind ik niet prettig werken en ook niet zo mooi.


akkoord, rot om mee te werken, zeker voor inlays en ik vind het ook niet mooi. toch gebruikt ik het wel eens (omdat het enige toetshout is dat ik plaatselijke houthandel kan kopen, naast maple); Goed in de olie zetten, dan wordt het stuk donkerder en minder tralala hout. het is qua feel overigens wel leuk toetshout.

onlangs voor de lol es begonnen aan een complexe inlay in wengé toets. ben ermee gestopt, veel te grofnervig om fijn in te kunnen werken.

Tabula Rasa
5 september 2012, 13:16
, Pau ferro,

Ik merkte wel heel erg dat pau ferro / santos palissander erg veel jeuk gaf bij het schuren, wat ik niet bij andere pallissandersoorten gemerkt heb (indisch, honduras) en niet bij ebben, esdoorn, bubinga, padoek, wenge, essen en elzen. Eigenlijk heb ik het alleen tot nogtoe bij iroko en pau ferro.

Voor mij in ieder geval een reden dat ik er niet graag meer mee werk.