PDA

View Full Version : Alvast op zoek naar een cabinet...



E-J
11 augustus 2008, 13:15
Hola!

Binnen een week of twee hoop ik hier een Marshall JMP 2204 Master Volume te hebben staan. Ik ga de versterker vrijwel uitsluitend gebruiken voor bluesrock en hardrock, goed voorbeeld is wellicht Thin Lizzy. Mijn gitaar is een 1957 Les Paul Goldtop. Je begrijpt het al, met een versterkertop red je het niet alleen, ik moet nog een cabinet erbij hebben.

Ik heb al hier en daar rondgekeken en vrijwel iedereen raadt Celestion G12M25 Greenbacks aan... probleempje is echter, deze zit niet in veel cabinetten! Ik ben er ook nog niet over uit of het een 2x12 of 4x12 moet worden, mijn verstand zegt een 2x12 aangezien die wat handzamer zijn en ook wat goedkoper, al scheelt het niet zo veel. Ik ben bang dat een 4x12 cabinet een beetje teveel van het goede is... ik heb vroeger een 4x12 cabinet gehad en de ramen vlogen bijna uit de vensters!

Op dit moment zijn er twee kanshebbers. Ik hoor veel goede verhalen over Franc Vernets 2x12 cabinet... heeft iemand een idee hoeveel die met die Greenbacks ongeveer zou gaan kosten? Ook leek me een Kool en Elfring cabinet wel wat. Er zit alleen een verschil van 100 euro tussen de standaard en de Heritage speakers... denken jullie dat die Heritages echt dat prijsverschil waard zijn of zijn de standaard Greenbacks al prima speakers? Probleempje is echter wel... ik heb geen rijbewijs en Zeeland of Amsterdam zijn niet echt in de buurt... ik woon in Maastricht.

Ook niet onbelangrijk: mijn budget is < 600 euro.

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen :)

Emiel

RvB
11 augustus 2008, 13:42
Ik heb een hele mooie in de aanbieding :cooler:


:D

pol
11 augustus 2008, 15:51
voor dat geld bestel je een nieuwe greenback marshall cab uit Engeland. Bij soundslive. (zie topic over goedkope Marshalls) denk dat je zo'n cab voor 550 nieuw hebt.

Ik zou 4 x 12 doen omdat greenbacks toch redelijk snel oversturen, en 50 watt op een 4 x 12 greenback is net goed.

deze cabs zijn niet enorm luid, een greenback is een stuk minder efficient dan een V30, qua volume valt dat best mee.


.

Nielsje
11 augustus 2008, 16:00
Mijn bogner gaat wellicht ook in de uitverkoop ;), ik ga het allemaal anders doen! Ik ga versterkt klarinet spelen!

Mr.Bluesbreaker
11 augustus 2008, 16:06
Jij ook al, ouwe pinda?:D

Topicstarter, inderdaad is een 50 watter op 4 greenbacks precies goed.
Vooral met humbuckers zijn 2 greenbacks op een 800 model wel wat link en klinkt het in het laag niet meer je van het. Ik heb dat beide ervaren met mijn 2203 die ik op 100 watt en 50 watt heb gehad.

In wat voor situaties speel je met je 2204? Het zal namelijk altijd wel erg hard blijven als je het alleen voor thuisgebruik hebt staan, wat voor luidsprekers je ook zal aansluiten. Ik moet zeggen dat de mooiste kasten voor de 800's naar mijn idee de 1960 TV waren en de Bogner Greenback kasten. (160 TV is te doen 2e hands met je budget, wel erg groot!)

Voor een 2*12, klinkt misschien gek, maar is een kast met Classic Lead 80 van Celestion niet eens zo'n slecht idee. Klinkt ook te gek, zelf als oversized 1*12 met een CL80, wat moderner.

Chris Winsemius
11 augustus 2008, 16:46
Hola!

Binnen een week of twee hoop ik hier een Marshall JMP 2204 Master Volume te hebben staan. Ik ga de versterker vrijwel uitsluitend gebruiken voor bluesrock en hardrock, goed voorbeeld is wellicht Thin Lizzy. Mijn gitaar is een 1957 Les Paul Goldtop. Je begrijpt het al, met een versterkertop red je het niet alleen, ik moet nog een cabinet erbij hebben.

Ik heb al hier en daar rondgekeken en vrijwel iedereen raadt Celestion G12M25 Greenbacks aan... probleempje is echter, deze zit niet in veel cabinetten! Ik ben er ook nog niet over uit of het een 2x12 of 4x12 moet worden, mijn verstand zegt een 2x12 aangezien die wat handzamer zijn en ook wat goedkoper, al scheelt het niet zo veel. Ik ben bang dat een 4x12 cabinet een beetje teveel van het goede is... ik heb vroeger een 4x12 cabinet gehad en de ramen vlogen bijna uit de vensters!

Op dit moment zijn er twee kanshebbers. Ik hoor veel goede verhalen over Franc Vernets 2x12 cabinet... heeft iemand een idee hoeveel die met die Greenbacks ongeveer zou gaan kosten? Ook leek me een Kool en Elfring cabinet wel wat. Er zit alleen een verschil van 100 euro tussen de standaard en de Heritage speakers... denken jullie dat die Heritages echt dat prijsverschil waard zijn of zijn de standaard Greenbacks al prima speakers? Probleempje is echter wel... ik heb geen rijbewijs en Zeeland of Amsterdam zijn niet echt in de buurt... ik woon in Maastricht.

Ook niet onbelangrijk: mijn budget is < 600 euro.

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen :)

Emiel

Je hebt Greenbacks en Greenbacks. De (post 80s) reïssue M25 verschilt zeer v/d oude M25s en (net als de H30 ann.) zeer v/d Heritage M20s en H30s.

Gezien je gitaar (heb zelf 'n R7), amp en geluidswensen zou ik zelf kijken naar oude M25s of G65s en qua Heritages naar de M20s of G65s.

De Vernet kast van Mitch is echt super!

Succes!!!

Lexvandoef
11 augustus 2008, 16:58
Ik gebruik zelf G12-65's (oude) in een oude Marshall JMP 2x12 combo die ik achter dicht gemaakt heb, onder mijn 2203, doet de job ook meer dan prima!

E-J
12 augustus 2008, 00:24
Hoi,

Inmiddels ben ik er vrijwel zeker van dat het Greenbacks (M25's) gaan worden. Wel moet ik daarbij zeggen dat ik nog nooit een goed voorbeeld heb gehoord van die G65's...

Als ik het zo hoor zal het misschien wel een 4x12 moeten worden... bij Soundslive kost zo'n 1960TV cab inclusief verzenden 610 euro... niet verkeerd lijkt mij zo! Ik weet niet meer 1-2-3 wat de Vernet kast Mitch ongeveer heeft gekocht, maar volgens mij was het wel richting die prijs. Een Kool en Elfring 2x12 cabinet met M25's kost 555 euro, met de Heritage speakers 100 meer. Misschien beter om dan meteen gewoon voor een Marshall 4x12 TV te gaan? Wel een verschrikkelijk grote kast zeg! Weer een reden waarom ik maar eens autorijlessen moet gaan nemen.

Binnenkort ga ik in een bluesband, en ik zoek nog een hardrockband met muziek a la Thin Lizzy. De versterker (over 1-2 weken ga ik hem testen) samen met het cabinet is dan ook vooral bedoeld om mee te repeteren en op te treden. De rest van de tijd staat hij in een grote kamer in de kelder van mijn ouderlijk huis, waar hij ook aardig hard mag :)

Maar Chris... (en anderen), waarin uit zich dat verschil in de nieuwe en oude M25's? Is dat puur het feit dat die oude dingen jarenlang zijn gebruikt en zeer goed zijn ingespeeld en daardoor anders klinken? Of is het ontwerp/gebruikte materialen ook zeer verschillend?

In ieder geval, iedereen bedankt alvast :) En keep the suggestions coming.
Emiel

Chris Winsemius
12 augustus 2008, 00:49
De reïssue M25s halen het niet bij de oude M25s, rommelig laag en 'n schellig hoog. Greenbacks heb je in tig uitvoeringen, iig. globaal de 20, 25 en 30 Watt types. De (Heritage)M20 is zeer romig/vet qua sound en de (Heritage)H30 (55Hz bass-type) feller en brighter met wat meer laag.

Binnen jouw budget zou ik kijken naar twee 2e hands 65 Watters ('79 - '83 in Marshall cabs), eerst testen natuurlijk en dan heb je nog geld over voor 'n mooi 2x12" cabinet

Tristan
12 augustus 2008, 02:37
Die gewone reissue M25's zou ik zelf ook niet doen, ik denk dat die na een tijdje wel tegen zouden kunnen gaan vallen, de Heritage M20 vind ik daarentegen een geweldige speaker i.c.m. Marshall amps maar dan zit je weer met de power handling die in geval van een 2x12 cab onder het vermogen van je versterker uitkomt...

Ik ben vandaag overigens toevallig even bij Kool en Elfring geweest, ik vond het wel mooie cabs, voor mijn gevoel komen ze een beetje in de buurt van de THD 2x12 cabs maar dan beter, mooi open en gebalanceerd en toch ook wel lekker laag vanwege de closed back achterkant, hoewel er natuurlijk (ook gezien de afmetingen) niet die Bogner bonk inzit, goede cabs is mijn indruk...
Die Vernet kast van Mitch is ook geweldig, wat een superding!

pol
12 augustus 2008, 08:27
Ik heb zo een ouwe marshall 4 x 12 gehad met pre-rola greenbacks, 25 watters allemaal...

en heb em ook weer weggedaan omdat die te schel was in combinatie met mijn jcm 800 2203. ben dus niet bepaald overtuigd dat die ouwe speakers zoveel beter zouden zijn, ze zullen zowiezo anders klinken, ook al omdat een speaker die +30 jaar oud is niet hetzelfde meer klinken als een nieuwe, maar of die verschillen zo groot zijn...

toch best testen en voor jezelf de keuze maken dus

DaveItUp
12 augustus 2008, 08:36
Ik zou ook voor die 65's gaan. Gewoon in NL een oudere 1960 voor weinig op de kop tikken met die speakers erin. Die 65's klinken wmb als een soort high powered greenback.

DaveItUp
12 augustus 2008, 08:37
Ik heb zo een ouwe marshall 4 x 12 gehad met pre-rola greenbacks, 25 watters allemaal...

en heb em ook weer weggedaan omdat die te schel was in combinatie met mijn jcm 800 2203. ben dus niet bepaald overtuigd dat die ouwe speakers zoveel beter zouden zijn, ze zullen zowiezo anders klinken, ook al omdat een speaker die +30 jaar oud is niet hetzelfde meer klinken als een nieuwe, maar of die verschillen zo groot zijn...

toch best testen en voor jezelf de keuze maken dus

Ik heb rola's(wel 55hz), maar die zijn allesbehalve schel met een 800 en een Superlead. 75'ers die zijn pas schel :)

pol
12 augustus 2008, 08:42
da's een feit, met die 75 watters op een jcm800 kun je bijna niet anders dan presence en treble op 0 zetten, en dan is het soms nog te schel.

Franc
12 augustus 2008, 09:06
ik heb geen rijbewijs en Zeeland of Amsterdam zijn niet echt in de buurt... ik woon in Maastricht.

Hee hee hee, ik zit niet in Zeeland he, 't is nog Zuid-Holland ;)

Het enthousiasme voor de Vernet 2x12 MK begint bizarre vormen aan te nemen, ik moet me maar eens beraden hoe ik die voordelig in serieproduktie kan gaan nemen ;)

zjanke
12 augustus 2008, 09:56
Het enthousiasme voor de Vernet 2x12 MK begint bizarre vormen aan te nemen, ik moet me maar eens beraden hoe ik die voordelig in serieproduktie kan gaan nemen ;)

Ondanks dat ik het voorlopig toch met een 4x10 ga doen schijn ik er ook ooit een nodig te hebben voor mijn plexi jr+ (even en duwtje in de richting geven, massaproductie is goedkoper :D )

Gibsonman
12 augustus 2008, 11:39
Die gewone reissue M25's zou ik zelf ook niet doen, ik denk dat die na een tijdje wel tegen zouden kunnen gaan vallen, de Heritage M20 vind ik daarentegen een geweldige speaker i.c.m. Marshall amps maar dan zit je weer met de power handling die in geval van een 2x12 cab onder het vermogen van je versterker uitkomt...

Ik ben vandaag overigens toevallig even bij Kool en Elfring geweest, ik vond het wel mooie cabs, voor mijn gevoel komen ze een beetje in de buurt van de THD 2x12 cabs maar dan beter, mooi open en gebalanceerd en toch ook wel lekker laag vanwege de closed back achterkant, hoewel er natuurlijk (ook gezien de afmetingen) niet die Bogner bonk inzit, goede cabs is mijn indruk...
Die Vernet kast van Mitch is ook geweldig, wat een superding!

+1 voor Kool & Elfring. Ik heb sinds vorig jaar K&E 4x12 met G12M25's en kan deze van harte aanbevelen. Ik zit zelf momenteel te GASsen op XL212 maar ik ga deze denk ik met V30's doen vanwege het vermogen. Bovendien heb ik dan ook wat meer smaken voor in de studio.

E-J
12 augustus 2008, 11:56
Moeilijk allemaal!
De speakers waar ik naar op zoek ben zouden erg smooth en warm moeten klinken. Tamelijk gebalanceerd maar wel lekker veel mids en niet te veel uppermids en hoge tonen. Zo'n JMP heeft toch al tamelijk wat hoog en samen met speakers met die bepaalde karakteristieken lijkt me dat geen goede combinatie. Ik zoek dus geen heftig agressief of kil klinkende speaker.

Aan de ene kant lijkt me een 4x12 cabinet te groot, maar aan de andere kant denk ik ook dat ik eigenlijk niet moeilijk zou moeten doen en meteen voor een 4x12 zou moeten gaan. Ik heb een aantal keren door een 4x12 cabinet kunnen spelen en dat klinkt toch stukken dikker en breder dan een 2x12 cabje.

Zo'n Marshall 1960TV cabinet leek me altijd wel wat en ik hoorde al eerder goede kritieken erover. Ik kan altijd nog de originele speakers verkopen als ze me niet 100% bevallen en dan een nieuw setje Heritage speakers uit de UK halen...

Mr.Bluesbreaker
12 augustus 2008, 12:18
Wat je met de JMP's en JCM800 eenkanaals amps merkt, is dat wanneer je thuis speelt het behoorlijk fel en met een wat teveel aan hoog kan klinken.
In een bandsituatie echter snij je vaak precies goed door de mix en val je veel meer in balans met de totale sound. Kortom, welke luidspreker je ook neemt: in het 'echt/op podia' valt het altijd stukken beter te pruimen.

Let trouwens ook op de buizen die in je (toekomstige) amp zitten. Al een en ander over geschreven, zowel voor-als eindbuizen kunnen nog wat nuances maken in je totaalsound.

E-J
12 augustus 2008, 12:28
Wat je met de JMP's en JCM800 eenkanaals amps merkt, is dat wanneer je thuis speelt het behoorlijk fel en met een wat teveel aan hoog kan klinken.
In een bandsituatie echter snij je vaak precies goed door de mix en val je veel meer in balans met de totale sound. Kortom, welke luidspreker je ook neemt: in het 'echt/op podia' valt het altijd stukken beter te pruimen.

Let trouwens ook op de buizen die in je (toekomstige) amp zitten. Al een en ander over geschreven, zowel voor-als eindbuizen kunnen nog wat nuances maken in je totaalsound.

Juist :)! Mijn H&K Statesman (die overigens niet weg gaat) klinkt thuis ook wat te fel en heeft dan teveel hoog. In de band valt dat compleet weg, en heb je plotseling een dik vet een smooth geluidje. Afgelopen week ook weer meegemaakt, blijft verrassend!

Tristan
12 augustus 2008, 13:27
Hee hee hee, ik zit niet in Zeeland he, 't is nog Zuid-Holland ;)

Het enthousiasme voor de Vernet 2x12 MK begint bizarre vormen aan te nemen, ik moet me maar eens beraden hoe ik die voordelig in serieproduktie kan gaan nemen ;)

Daar is niks bizars aan, die kast is gewoon modderfokkin' goed, als je die niet reverse engineered en er echt wat mee gaat doen, dat zou ik pas bizar vinden...

Franc
12 augustus 2008, 13:40
Tsja, dat is het schandalige, ik moet mijn eigen werk inderdaad reverse engineeren om er meer te kunnen maken....

zjanke
12 augustus 2008, 13:43
Nou hup: Meten dan....

Franc
12 augustus 2008, 13:46
Tsja, het is die Mitch he ;) die wil er een slaatje uit slaan denk ik, hij belooft me telkens te zullen meten, maar... :seriousf:

Chris Winsemius
12 augustus 2008, 13:46
Tsja, dat is het schandalige, ik moet mijn eigen werk inderdaad reverse engineeren om er meer te kunnen maken....

Heb ik ook weleens meegemaakt, doe die moeite gewoon en het werpt echt z'n vruchten af.

Qua breedte: (nu niet bekend natuurlijk) past er 'n 100 Watt Marshall top op?

Tristan
12 augustus 2008, 13:50
Volgens mij wel hoor Chris, in ieder geval zo'n ouderwetse 50 watter Plexi, dat weet ik vrijwel zeker...

Chris Winsemius
12 augustus 2008, 14:01
Volgens mij wel hoor Chris, in ieder geval zo'n ouderwetse 50 watter Plexi, dat weet ik vrijwel zeker...

Ff afwachten dus (Mitch! ;) ), 100 Watters en latere big box 50 Watters zijn +/- 9 cm. breder...

Dude
12 augustus 2008, 14:06
Jij ook al, ouwe pinda?:D



rij ik door het pitoreske friesland, een of andere boerengat dat volgens mij niet eens op de kaart staat. Zie ik ergens tussen 2 weilanden een gigantisch bord staan in the middle of fucking nowhere met jullie naam er op (groovedepartement) ...

stond effe raar te kijken.




Anyway.... heb ook een 2204 + les paul + 4x12 greenbacks gehad en dat is erg leuk hoor ! echt heeeel erg leuk !

Franc
12 augustus 2008, 14:11
Ff afwachten dus (Mitch! ;) ), 100 Watters en latere big box 50 Watters zijn +/- 9 cm. breder...

Een aantal maten weet ik wel, hij is 66cm breed, dus dat is precies een 50Watter smallbox.
Een 100Watter erop zal dus niet gaan (of het ziet er iig niet uit).

DaveItUp
12 augustus 2008, 15:42
Wat hier gezegd word over felheid thuis in vergelijking met een bandsituatie klopt echt als een bus. Lekker overal doorheen snijden muhahaha ;)

Tristan
12 augustus 2008, 16:42
Een aantal maten weet ik wel, hij is 66cm breed, dus dat is precies een 50Watter smallbox.
Een 100Watter erop zal dus niet gaan (of het ziet er iig niet uit).

Zo'n smallbox bedoelde ik inderdaad, maar daar kan je toch ook wel een 100 watter inbouwen?

Chris Winsemius
12 augustus 2008, 16:50
Zo'n smallbox bedoelde ik inderdaad, maar daar kan je toch ook wel een 100 watter inbouwen?

NET niet.....

E-J
14 augustus 2008, 12:46
Zoals het er nu uitziet gaat het of een Marshall 1960AX of een 1960TV worden. Misschien dat ik deze in Engeland bestel, kost het me inclusief verzendkosten 580 respectievelijk 610 euro. Niet veel lijkt me zo?

http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/fit,400by400/1960xunit-d8a6ebbd255d24f36e9568f51187dbb4.jpg http://www.alfred-christensen.dk/images/marshall_1960tv.jpg

Enigste verschil qua futures is dat de TV is een stukje groter dan de AX ... maar niet veel zwaarder. Heeft iemand ervaring met beide? Hoe verschillen ze qua geluid van elkaar?

bagheera
14 augustus 2008, 13:02
http://i40.photobucket.com/albums/e232/bagheeraguitar/bogner2x12Big2.jpg

Ik heb het hele topic niet doorgelezen dus vergeef me als het al gezegd is :hippie:

heeft er iemand al een bogner aangeraden dit is nu een 2x12 maar ze bestaan ook in 4x12 met verschillende soorten speakers hangt ervan af welke klank je wilt en hoeveel je wilt uitgeven maar man het geluid van Bogner is gewoon Vet Geil.
Als ik weer wat geld heb wil ik er ook eentje

Franc
14 augustus 2008, 13:20
NET niet.....

Ik heb op zich wel eens een 100Watter in een smallbox gekregen, maar dat was geen Marshall chassis (Chris weet welke het is).
Het 100W chassis is gewoon een stuk langer dan een 50W chassis (JMPs dan, met de huidige modellen is er geloof ik nauwelijks verschil).

pol
14 augustus 2008, 13:28
http://i40.photobucket.com/albums/e232/bagheeraguitar/bogner2x12Big2.jpg

Ik heb het hele topic niet doorgelezen dus vergeef me als het al gezegd is :hippie:

heeft er iemand al een bogner aangeraden dit is nu een 2x12 maar ze bestaan ook in 4x12 met verschillende soorten speakers hangt ervan af welke klank je wilt en hoeveel je wilt uitgeven maar man het geluid van Bogner is gewoon Vet Geil.
Als ik weer wat geld heb wil ik er ook eentje

eerlijk gezegd vind ik bogner cabs veel te duur voor wat het maar is. zo'n 4 x12 zit al tegen de 1000 euro, daar koop je 2 prima marshallcabs voor.

en echt beter vond ik die cab ook niet, heb zelf ook een paar maanden op een bogner 4x12 gespeeld, en vond die cab +- hetzelfde klinken als een marshall 1960AV, enkel wat stugger en wat minder hoog.

jerome
14 augustus 2008, 19:50
Zoals het er nu uitziet gaat het of een Marshall 1960AX of een 1960TV worden. Misschien dat ik deze in Engeland bestel, kost het me inclusief verzendkosten 580 respectievelijk 610 euro. Niet veel lijkt me zo?

http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/fit,400by400/1960xunit-d8a6ebbd255d24f36e9568f51187dbb4.jpg http://www.alfred-christensen.dk/images/marshall_1960tv.jpg

Enigste verschil qua futures is dat de TV is een stukje groter dan de AX ... maar niet veel zwaarder. Heeft iemand ervaring met beide? Hoe verschillen ze qua geluid van elkaar?

Daar zitten toch Greenbacks in?
Ik heb heel kort zo'n cab gehad op mijn JMP 2203
Verschrikkelijk krasserig geluid, een vreselijk shit geluid.

Een Marshall 1960 mono cab (4 x 65 Watt) klinkt imho op een JMP 2203 (of een 2204) véééééééééél beter.

Maar een halfopen (Vox) cab met 2 Celestion alnico's erin is imho de allerbeste cab voor een JMP top.
Een volle, warme en dynamische sound, zet de Greenbacks, de 75ers en zelfs de 65ers imho volledig in de schaduw...
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00015-100.jpg

E-J
15 augustus 2008, 00:14
Daar zitten toch Greenbacks in?
Ik heb heel kort zo'n cab gehad op mijn JMP 2203
Verschrikkelijk krasserig geluid, een vreselijk shit geluid.

Een Marshall 1960 mono cab (4 x 65 Watt) klinkt imho op een JMP 2203 (of een 2204) véééééééééél beter.

Maar een halfopen (Vox) cab met 2 Celestion alnico's erin is imho de allerbeste cab voor een JMP top.
Een volle, warme en dynamische sound, zet de Greenbacks, de 75ers en zelfs de 65ers imho volledig in de schaduw...

Was die Marshall cab van je nieuw of al goed ingespeeld? Een Marshall 1960A/B wordt helaas al een tijd niet meer gemaakt met G12-65 speakers... heb even gezocht op internet en er zijn 0,00 te vinden....

En die Vox cab is wel duur zeg, dik 800 euro voor een 2x12! :???:

Iemand anders nog ervaringen met die 1960AX en 1960TV?

Nielsje
15 augustus 2008, 00:28
Was die Marshall cab van je nieuw of al goed ingespeeld? Een Marshall 1960A/B wordt helaas al een tijd niet meer gemaakt met G12-65 speakers... heb even gezocht op internet en er zijn 0,00 te vinden....

En die Vox cab is wel duur zeg, dik 800 euro voor een 2x12! :???:

Iemand anders nog ervaringen met die 1960AX en 1960TV?

Negk3 heeft een TV volgens mij.

En ik heb een Bogner 2 x 12 met 65 watt speakers, gaat wellicht weg ;)

Chris Winsemius
15 augustus 2008, 00:43
Die 65 Watt Celestions werden door Marshall van '79 - '83 gebruikt.

E-J
15 augustus 2008, 00:48
En ik heb een Bogner 2 x 12 met 65 watt speakers, gaat wellicht weg ;)

"Wellicht" heb ik vrij weinig aan :D !

Puerco
15 augustus 2008, 01:36
Bij Soundslive (http://www.soundslive.co.uk/product.asp?name=Marshall-1960AHW&ID=6142) kun je ook de 1960ahw (handwired) kopen voor €622 en die heeft g12h30 speakers (de heritage 55hz uitvoering). Dat zijn DE Hendrix speakers.
Overigens leuk is dat Marshall zijn Hendrix stack met g12c speakers (gewoon greenbacks met medium magnet) verkoopt terwijl Celestion zijn g12h30 (met heavy magnet) aanprijst voor de hendrix sound.
In ieder geval zeer lekkere speakers en die cab kost niet veel meer dan die 1960ax of 1960tv die beide de goedkopere chinese greenbacks hebben.

Chris Winsemius
15 augustus 2008, 01:44
Eerste Hendrix cabs zullen waarschijnlijk M20s hebben gehad, volgens Doyle's Marshall boek werden H30s misschien al v/a '67 gebruikt maar 't gross pas wat later.

H30s zou ik iig. niet gebruiken als je niet te veel hoog/brightness wilt met 'n al vrij brighte amp.

Ben benieuwd wat de TS van de nieuwe M25s zal vinden icm. z'n 2204(niet mijn keuze maar.....)

jerome
15 augustus 2008, 07:38
Was die Marshall cab van je nieuw of al goed ingespeeld? Een Marshall 1960A/B wordt helaas al een tijd niet meer gemaakt met G12-65 speakers... heb even gezocht op internet en er zijn 0,00 te vinden....

En die Vox cab is wel duur zeg, dik 800 euro voor een 2x12! :???:

Iemand anders nog ervaringen met die 1960AX en 1960TV?

Ja, die alnico speakers in Vox cabs zijn duur, maar ik hoef nooit meer iets anders...

Die Marshall cab met Greenbacks was toen ik m kocht ongeveer 3 jaar oud en was al ingespeeld.
Ik werd er niet vrolijk van....

Liquid_Metal
16 augustus 2008, 22:55
Zelf zoek ik ook een 2x12 cab. Ik hoor vrij veel goeds over de HARLEY BENTON G212 VINTAGE (bv bij Thomann (http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212_vintage.htm). Zijn er hier ook mensen die persoonlijk ervaring hebben met dit cab en mij vertellen dat ik deze moet aanschaffen? Of vind ik voor ongeveer zo'n prijs een beter cabinet. Ik weet dat geluid persoonlijk is, maar ik ga spelen over een Engl E530 met Peavey Classic 50/50 en ik speel metal. Het moet een strak geluid zijn.
Hier zitten Celestion Vintage 30's in. Ik weet hoe G12T's klinken en die komen in de buurt maar zijn het net niet. Ligt uiteraard ook aan de amp die ik atm heb, maar ook wat aan de speakers. De Vintage 30's schijnen lekkerder te klinken.
Doen zo'n cab? Of goed speuren naar iets tweedehands?

E-J
17 augustus 2008, 11:24
Een vriend van mij heeft een Framus 2x12 cabinet (ook met Vintage '30s), hij gebruikt die samen met een Hiwatt DR103. Klinkt serieus goed, mooi gebalanceerd en veel ballen. Bovendien denk ik dat hij stukken beter gebouwd is dan de Harley Benton. Ik weet alleen niet of deze speakers zo goed voor metal zijn.... die Framus is in iedergeval heel goed en oogt ook nog eens lekker. Kom je ook bij het enige minpuntje: voor jou zal hij wellicht wat te klassiek eruitzien. Zelf ga ik eerst er maar eens voor zorgen dat ik een Marshall JMP heb. Ik ga hem daarna meteen op die Framus proberen.

http://www.musik-produktiv.co.uk/bilder2/10/00/02/100002065l.jpg

pol
17 augustus 2008, 14:19
vintage 30's is een prima speakers voor metal, strakke bassen, gaat hard, en komt heel goed door de mix.

van die Framus cabs hoor ik enkel maar goeie dingen, zullen wel ok zijn dan.

Lexvandoef
17 augustus 2008, 14:52
Ik vind voor een JMP V30's geen goeie combi, veels te spikey en schel.

pol
17 augustus 2008, 15:01
valt mee, gt75 is een stuk scheller.

qua V30 cabs is de marshall wel 1 van de schellere, een mesa of orange heeft daar zo geen last van.

Tristan
17 augustus 2008, 15:01
Liquid_Metal:
Voor een JMP zijn Vintage 30's niet de juiste speakers, wat Lex al zegt...
Maar voor een channelswitcher als je Metal speelt zijn ze wel erg goed, de cleane sound komt met deze speaker meestal ook goed tot zijn recht heb ik het idee...
+1 Voor die Framus cab in plaats van de Harley Benton trouwens...
Ook het overwegen waard:
Kool en Elfring, voor 580 euro bouwen ze je een goed klinkend 2x12 cab met wieltjes eronder en je kan ook nog uit verschillende speakers kiezen...
Franc Vernet van het forum bouwt ook briljante cabs...

Nielsje
17 augustus 2008, 15:22
Kool en Elfring, voor 580 euro bouwen ze je een goed klinkend 2x12 cab met wieltjes eronder en je kan ook nog uit verschillende speakers kiezen...
Franc Vernet van het forum bouwt ook briljante cabs...

En wat vind jij de beste van de twee? Ik heb al verschillende goeie verhalen gehoord over Kool & Elfrink, maar ik vind ze zo lelijk...

Overigens schijnt de Paul Lenders clubcab ook goed te zijn, maar die heb ik niet gehoord, maar die is wel weer een stapje duurder.

pol
17 augustus 2008, 15:31
ik heb een tijd gespeeld met een 2203 op een mesa oversized rectocab, niks schels aan hoor...

Lexvandoef
17 augustus 2008, 15:37
ik heb een tijd gespeeld met een 2203 op een mesa oversized rectocab, niks schels aan hoor...

Ik heb mijn 2203 gehoord en bespeeld op een V30 2x12, en dat vond ik echt niks, schel en fizzy, veel liever mijn 2x12 met G12-65's.

pol
17 augustus 2008, 15:41
welke 2 x 12 was het ?

de cab heeft ook enorm veel invoed, en 4 x 12 klinkt zowiezo wel voller

Tristan
17 augustus 2008, 15:42
En wat vind jij de beste van de twee? Ik heb al verschillende goeie verhalen gehoord over Kool & Elfrink, maar ik vind ze zo lelijk...

Overigens schijnt de Paul Lenders clubcab ook goed te zijn, maar die heb ik niet gehoord, maar die is wel weer een stapje duurder.

Die Paul Lenders cabs zijn teringduur, ik heb ze nooit gehoord, maar ik denk dat ze een beetje modern/klinisch klinken t.o.v. bijvoorbeeld Bogner ofzo (ook gezien de mensen die er zo wild van zijn en hun gear)...

Ik vind de Vernet 2x12 kast van Mitch met Heritage M20's geniaal, ik weet niet hoe dezelfde kast uit de verf komt met andere speakers, maar ik denk dat 't meer dan okee zal zijn...
Die Kool en Elfring 2x12 cabs was ik echt verbaasd over, heel goed klinkende en mooi gemaakte cabs voor een hele nette prijs...
Als ik zelf moest kiezen koos ik vanwege de klank de Vernet kast...

Tristan
17 augustus 2008, 15:44
ik heb een tijd gespeeld met een 2203 op een mesa oversized rectocab, niks schels aan hoor...

Ja, okee, die Mesa kasten klinken zowiezo behoorlijk dicht en stug, niet echt open, dus dat kan ik me wel voorstellen, Orange heeft dat ook sterk maar klinkt dan wat meer vintage dan Mesa...
Maar ook dan is het niet echt een speaker die je bij een JMP of ouderwetse Marshall wil hebben hoor, zeker niet de beste combi...

Lexvandoef
17 augustus 2008, 15:46
welke 2 x 12 was het ?

de cab heeft ook enorm veel invoed, en 4 x 12 klinkt zowiezo wel voller

Geen idee van het merk, maar hij was van Chris (CMW) en volgens mijn gebouwd rond die V30's, dus zo'n beetje het optimale wat je uit die speakers kon halen.

E-J
17 augustus 2008, 16:20
Bedankt allemaal! ( en ga vooral zo door ;) )

Ik hoor constant goede berichten over die G12-65's maar tot nu toe heb ik nog geen opnames daarvan gehoord. Lex, heb jij niet ergens een clipje (en kan je er eentje maken?).

Het jammerlijke is dat de versterker waarschijnlijk een tikkie te krachtig zal zijn voor twee M25's, dus mocht ik voor een 2x12 gaan, heb ik krachtigere speakers nodig. Ander probleempje, voor 600 euro koop ik wel een mooi 2x12 cabinet maar voor hetzelfde geld kan ik ook een Marshall 4x12 halen...

Nielsje
17 augustus 2008, 16:24
Bedankt allemaal! ( en ga vooral zo door ;) )

Ik hoor constant goede berichten over die G12-65's maar tot nu toe heb ik nog geen opnames daarvan gehoord. Lex, heb jij niet ergens een clipje (en kan je er eentje maken?).

Het jammerlijke is dat de versterker waarschijnlijk een tikkie te krachtig zal zijn voor twee M25's, dus mocht ik voor een 2x12 gaan, heb ik krachtigere speakers nodig. Ander probleempje, voor 600 euro koop ik wel een mooi 2x12 cabinet maar voor hetzelfde geld kan ik ook een Marshall 4x12 halen...

Ik ben inmiddels zover dat ik juist een kleinere cab wil. Heb nu een 2 x 12, maar ik vind de OS toch te groot, en iets teveel laag. En tja, goeie speakers zijn duurder, maar uiteindelijk is het het geld wel waard..
De 65H's die ik heb, vind ik stukken beter dan de V30's die ik in m'n Marshall kast had.

Lexvandoef
17 augustus 2008, 16:25
Ik heb geen opnames van dat mijn 2203+65's, maar ben wel bezig mijn mic+minidisk aan de praat te krijgen, dus misschien heb je geluk ;)

E-J
17 augustus 2008, 16:28
Niels,
Mocht je je cab ooit weg willen doen, laat maar weten he :) Kom ik eens langs met de trein... lekker 2,5 uurtjes treinen.

Lexie,
Opschieten maar :D

Ik heb nu een JMP 2203 op het oog, in zeer goede staat. Denk dat die het gaat worden! Staat wel in Engeland, moet er dan een andere plug op het netsnoer of volstaat een verloopplugje?

Lexvandoef
17 augustus 2008, 16:35
Er bestaan wel verloopjes, maar voor een tientje koop je een nieuwe netsnoer ;)

En ik ga mijn best doen :)

Chris Winsemius
17 augustus 2008, 21:39
Geen idee van het merk, maar hij was van Chris (CMW) en volgens mijn gebouwd rond die V30's, dus zo'n beetje het optimale wat je uit die speakers kon halen.

Dat zwarte 1 x 12" kastje?
Volgens mij behoorlijk "het maximaal haalbare uit één V30" maar voor ouderwetsere geluiden ga ik (ook) nog steeds voor M20/H30s/65s....
Voor 'n "modern" geluid is ie zeer ok hoorde ik van een aantal mensen die zulke sounds prefereren.

Lexvandoef
17 augustus 2008, 21:41
Dat zwarte 1 x 12" kastje?
Volgens mij behoorlijk "het maximaal haalbare uit één V30" maar voor ouderwetsere geluiden ga ik (ook) nog steeds voor M20/H30s/65s....
Voor 'n "modern" geluid is ie zeer ok hoorde ik van een aantal mensen die zulke sounds prefereren.

Zou wel kunnen, lelijk zwart ding inderdaad :D

Voor moderne sounds issie inderdaad zeer ok, maar icm een 2203 vind ik het zelf niet zo.

Chris Winsemius
17 augustus 2008, 21:48
Zou wel kunnen, lelijk zwart ding inderdaad :D

Voor moderne sounds issie inderdaad zeer ok, maar icm een 2203 vind ik het zelf niet zo.

:D

Ben het verder volledig met je eens, te modern voor ouderwetse sounds uit puike Marshalls/etc.

Trouwens, heb de ex-1960A kast van AART hier staan, gemod en voorzien van prè Rola M20s......... lekkul! :)

Lexvandoef
17 augustus 2008, 21:50
:D

Ben het verder volledig met je eens, te modern voor ouderwetse sounds uit puike Marshalls/etc.

Trouwens, heb de ex-1960A kast van AART hier staan, gemod en voorzien van prè Rola M20s......... lekkul! :)

Ah lekkur man! Mooie combi met een ongelakte 2203 ;)

Je bent trouwens wel goed op weg met je prive spullen ook joh, bandmaster er ook nog bij :D

Chris Winsemius
18 augustus 2008, 08:41
Ah lekkur man! Mooie combi met een ongelakte 2203 ;)

+1! ;)


Je bent trouwens wel goed op weg met je prive spullen ook joh, bandmaster er ook nog bij :D

Privé en zakelijk...
Die ene specifieke R7 stond al 5 jaar op m'n verlanglijst en was sinds kort te koop en de BMR wordt een demo-amp voor de Fender mods die ik vaak doe maar waar ik nog geen eigen exemplaar van had.

FIJNE DAG!