PDA

View Full Version : Strat?



humbucker
10 augustus 2008, 23:33
Hello,

Ik zit met een vraag. Ik zou graag een nieuwe stratocaster kopen (nieuw of tweedehands maakt niet zoveel uit). Graag een sunburst met een maple toets. Ik heb al op een American Standard gespeeld en dat beviel me wel. Nu heb ik toevallig een financiële meevaller gehad en heb ik een budget (voor de strat) tot ongeveer 1500 euro, want ik ben ook nog van plan een sheraton te kopen.

Tot nu toe heb ik enkel een American Standard geprobeerd, maar wat ligt er nog binnen mijn budget? Ik ben zo'n beetje op zoek naar een funky blues sound, maar af en toe moet er ook wel eens mee gerockt worden dus denk ik dat ik bij een strat wel goed zit.

De zoekfunctie kwam uit bij 20.000 miljard hits dus dat is een beetje moeilijk.
Misschien moet ik ook niet alleen bij Fender kijken, maar zijn er ook nog andere merken die voldoen aan mijn eisen, suggesties iemand?

G.G.
11 augustus 2008, 06:55
Kijk ook eens naar de SRV strat, sunburst en lekker veelzijdig.

Orgasmocaster
11 augustus 2008, 07:06
Als ik jou was zou ik gaan kijken naar een stagg of richwood...
die zijn nog beter dan een USA Fender!!



Waarom ga je niet gewoon naar de fender website om wat research te doen..
of nog makkelijker.. ga naar een grote online muziekzaak (Musiciansfriend, Music123, Sweetwater) en filter net zo lang door tot jij alle strats met jou preferenties op een rijtje hebt staan..

RolandT
11 augustus 2008, 08:06
Gewoon naar Thomann en filter opzetten en dan staan ze hier (http://www.thomann.de/de/search.html?xsid=43d9083f211b36985531282643b5efc0&KF=on&gk=giegst&oa=ala&bn=FENDER&pr=1200a1600&wgfid1=151&wgf151=sunburst&wgfid2=2120&wgf2120=&wgfid3=2121&wgf2121=&wgfid4=154&wgf154=Ahorn&wgfid5=152&wgf152=&wgfid6=153&wgf153=)

Hendriks
11 augustus 2008, 09:05
"57 AVRI , heerlijk

Mr.Fingers
11 augustus 2008, 10:16
Classic '50, Classic Player '50 (hebben ze bij Mike's Music), Classic '70

humbucker
11 augustus 2008, 10:26
Dus jij vindt de Classics-serie beter dan de duurdere usa-ers?

Kim Wilson
11 augustus 2008, 10:27
Voor €1500 moet je tweedehands toch idd wel een betere Strat kunnen vinden dan de Classic (Player) series, hoe goed die ook zijn voor het geld.

humbucker
11 augustus 2008, 10:46
exactly my thoughts...

Mr.Fingers
11 augustus 2008, 10:48
Maar je zegt dat je nog een sheraton wilt kopen ook, die hebt ik dus al van die 1500€ afgetrokken ;).

De Classic (Player) is "the best bang for the buck". Natuurlijk, als je 1500€ volledig aan een strat wilt spenderen, kan je beter voor een American Deluxe gaan, of een "American Vintage '57"

humbucker
11 augustus 2008, 10:51
neenee, budget voor de strat is ongeveer 1500 euries, de sheraton is daar niet bijgeteld :D

De American Deluxe, die heeft een S1-switch. Wat houdt dit precies in en wat zijn de voordelen van deze optie?

Kim Wilson
11 augustus 2008, 10:51
Maar je zegt dat je nog een sheraton wilt kopen ook, die hebt ik dus al van die 1500€ afgetrokken ;).


Lees de openingspost nog eens goed, zijn budget voor een Strat is 1500 euro. En hoeveel bang for the buck die Classics ook zijn, ze kunnen echt niet op tegen de toppers uit de USA.

fred_internet
11 augustus 2008, 11:05
neenee, budget voor de strat is ongeveer 1500 euries, de sheraton is daar niet bijgeteld :D

De American Deluxe, die heeft een S1-switch. Wat houdt dit precies in en wat zijn de voordelen van deze optie?

Met de S1 switch heb je in totaal 10 verschillende pick-up combinaties tot je beschikking:

S-1 Switch Up:
Position 1. Bridge Pickup
Position 2. Bridge and Middle Pickup in Parallel
Position 3. Middle Pickup
Position 4. Middle and Neck Pickup in Parallel
Position 5. Neck Pickup

S-1 Switch Down:
Position 1. Bridge Pickup in Series with Middle Pickup
Position 2. Bridge Pickup in Parallel with Special Capacitor and in Series with Middle Pickup
Position 3. Bridge/Middle/Neck Pickups with Neck and Bridge Pickups in Parallel and in Series with Middle pickup
Position 4. Neck Pickup in Parallel with Special Capacitor and in Series with Middle Pickup
Position 5. Neck Pickup in Series with Middle Pickup

Het voordeel is dat je naast de 5 bekende Strat sounds nog 5 andere sounds kunt selecteren.

humbucker
11 augustus 2008, 11:32
aha, thanks!

Waarmee kun je deze 5 overige sounds ongeveer vergelijken?

fred_internet
11 augustus 2008, 11:56
aha, thanks!

Waarmee kun je deze 5 overige sounds ongeveer vergelijken?

De sounds met de S1 switch down neigen naar het geluid van humbuckers, voller en romiger. Je moet echter niet verwachten dat een Strat met S1 switch als een Les Paul zal klinken. Het is en blijft een Strat.

humbucker
11 augustus 2008, 13:21
Ik zie dat jij een Deluxe wegdoet. Waarom? En die sounds met de S1-switch, vond jij die bruikbaar in de praktijk of is het meer een "net-niet" humbucker sound?

Rormo
11 augustus 2008, 13:30
Die strat van Fred ziet er wel lekker uit. Is wellicht wel een optie voor je als je hem lekker vindt spelen en goed vindt klinken.

humbucker
11 augustus 2008, 13:45
Die strat van Fred ziet er wel lekker uit. Is wellicht wel een optie voor je als je hem lekker vindt spelen en goed vindt klinken.

ja inderdaad. Alleen jammer van die gouden hardware :sneaky: :D

fred_internet
11 augustus 2008, 13:49
Ik zie dat jij een Deluxe wegdoet. Waarom? En die sounds met de S1-switch, vond jij die bruikbaar in de praktijk of is het meer een "net-niet" humbucker sound?

Omdat ik mijn Strat te weinig gebruik en geld nodig heb om andere aankopen te financieren.

De sounds met de S1 switch ingeschakeld zijn zeker bruikbaar. Het geluid wordt voller en het hoog is minder prominent aanwezig. Het maakt de Deluxe gewoon een stuk veelzijdiger dan een standaard Strat. Zoals gezegd zul je er geen echte Les Paul sound uit halen. Daarvoor wijken de gebruikte elementen, houtsoorten en mensuur te veel af van een Les Paul.

Je bent overigens van harte welkom om mijn Strat geheel vrijblijvend te komen proberen.

fred_internet
11 augustus 2008, 13:55
ja inderdaad. Alleen jammer van die gouden hardware :sneaky: :D

Tja, smaken verschillen.

humbucker
11 augustus 2008, 14:06
Bedankt! Als ik voor een deluxe ga, kom ik die van jou eens proberen. Hoewel het wel een hoekje rijden is voor mij.

fred_internet
11 augustus 2008, 14:11
Bedankt! Als ik voor een deluxe ga, kom ik die van jou eens proberen. Hoewel het wel een hoekje rijden is voor mij.

Dat is prima, stuur me maar een PM als je wilt komen. Het is overigens nog geen 100 km rijden vanaf Kaulille.

humbucker
11 augustus 2008, 14:53
ja, ik had het ook al eventjes opgezocht. Als ik voor de deluxe ga, hoor je van me!