PDA

View Full Version : Mac software ipv effectenpedaal?



schoolprisoner
10 augustus 2008, 23:20
Hallo,
ik heb juist een apple macbook gekocht. http://www.apple.com/benl/macbook/
er zit daar standaard een programma op: garageband.
Blijkbaar zitten er daar al veel gitaareffecten op.
Dit zou ik dus graag eens uittesten, want ik heb nog geen effectenpedaal.
Als de effecten goed zijn op mn macbook, dan ga ik geen effectenpedaal meer kopen.

Kan er mij iemand eens uitleggen welke kabels ik moet kopen?

En kan ik op die manier ook mijn hoofdtelefoon erop aansluiten, want nu lukt dit niet. (toch niet rechtstreeks)

Ik heb dit gekocht, maar het werkt niet. Neutrik NP3C stereo jack plug
http://www.neutrik.com/fl/en/industry/210_12221/NP3C_detail.aspx

Ik dacht dat ik dit nodig had om mn gitaar op mn macbook aan te sluiten. Wat heb ik eigenlijk gekocht? Gelukkig was het niet duur.

Soulflyhigh
10 augustus 2008, 23:48
Gefeliciteerd met je Macbook. Je kunt idd met een 1/4 naar 1/8 inch je gitaar aansluiten en zo via de digitale versterkers en effecten van Garageband spelen. Let er wel op dat digitale distortion veel te wensen laat. Voor de rest zijn de cleane sounds en de effecten dik in orde. Effectpedaaltje ga je waarschijnlijk toch nog kopen. Je kunt wel een Macbook gebruiken live onstage maar ik vind het helaas niet echt lekker werken. Het Apple programma Logic heeft hier zelfs een speciaal programma voor in huis genaamd mainstage. Je kunt ze wel live gebruiken maar je zult veel extra dingen moeten neenemen

pol
11 augustus 2008, 08:55
koop er een interface bij met een gitaaringang (bv, line6 toneport, mackie onyx sattelite, enz...)

die on-board geluidskaarten zijn toch niet geschikt om een gitaar op in te pluggen, hier heb je om goed te zijn een input met hoge impedantie (1Meg) voor nodig.

het voordeel van die line6 is nog dat er een hele reeks effecten + versterkermodellen bijzitten.

vincent136
11 augustus 2008, 09:50
Ik heb ook een macbook (pro) en heb ook een line 6 toneport. Daar plug ik mijn gitaar in en Garageband herkent vervolgens gelijk de toneport + mijn gitaar. zo heb ik gisteren met de magic garageband opties een country deuntje laten spelen en zelf de bas en wat gitaar bij gespeeld ed.

Erg leuk :)

Een simpele toneport, de GX, heb je al voor 60 euro en het werkt perfect.
Check maar eens www.line6.com/toneport

Bij deze toneport zit ook software genaamd Gearbox waar ook heel erg veel goede effecten inzitten. Het werkt geweldig hoor!

schoolprisoner
11 augustus 2008, 13:26
Gefeliciteerd met je Macbook. Je kunt idd met een 1/4 naar 1/8 inch je gitaar aansluiten en zo via de digitale versterkers en effecten van Garageband spelen. Let er wel op dat digitale distortion veel te wensen laat. Voor de rest zijn de cleane sounds en de effecten dik in orde. Effectpedaaltje ga je waarschijnlijk toch nog kopen. Je kunt wel een Macbook gebruiken live onstage maar ik vind het helaas niet echt lekker werken. Het Apple programma Logic heeft hier zelfs een speciaal programma voor in huis genaamd mainstage. Je kunt ze wel live gebruiken maar je zult veel extra dingen moeten neenemen
Live onstage gaat wel niet voor binnekort zijn voor mij hoor...
Maar zo'n 1/4 naar 1/8 inch kan ik dus gewoon kopen bij de lokale gitarenboer?
Ik zal volgende keer eens gaan kijken daar.
Maar als ik mn gitaar aansluit op mn macbook, hoe laat ik dan het geluid komen uit mijn versterker?

vincent136
11 augustus 2008, 17:31
Daar heb je dan probleem twee, je uitgang is stereo en je ingang van je versterker mono.. heb je een effect return erop zitten? dan ga je van een 3.5 jack naar een grote jack toe en die druk je in je effect return. Ik weet niet of het wel zo fijn gaat klinken, dat is maar afwachten. Een toneport is in jouw situatie wel het verstandigste, maar ik kan ook niet in je portemonnee kijken.

Dus vanuit je macbook naar je effect return lijkt me het verstandigste. De uitgang van je macbook is ook niet erg geschikt om in de input van je gitaarversterker te doen omdat het een totaal ander signaal is en je van stereo naar mono gaat.

schoolprisoner
11 augustus 2008, 19:06
Daar heb je dan probleem twee, je uitgang is stereo en je ingang van je versterker mono.. heb je een effect return erop zitten? dan ga je van een 3.5 jack naar een grote jack toe en die druk je in je effect return. Ik weet niet of het wel zo fijn gaat klinken, dat is maar afwachten. Een toneport is in jouw situatie wel het verstandigste, maar ik kan ook niet in je portemonnee kijken.

Dus vanuit je macbook naar je effect return lijkt me het verstandigste. De uitgang van je macbook is ook niet erg geschikt om in de input van je gitaarversterker te doen omdat het een totaal ander signaal is en je van stereo naar mono gaat.
Ik zal wel gaan voor de toneport. Ik zal ooit wel zo'n ding moeten hebben, dan is het beter dat ik het nu al koop ( kan ik er meer van genieten).
Maar met zo'n toneport heb ik geen problemen meer met stereo naar mono enzo?

JvD.
14 augustus 2008, 20:35
die plug die je hebt gekocht (waarom koop je in godsnaam 1 jack plug?) is om aan een snoer te solderen. neem 2 van die dingen en een snoer en je hebt een stereo gitaarsnoer. als je die jack houd en er een mini jack bij koopt en er een snoertje tussen soldeert dan kun je je gitaar op je macbook aansluiten. (dit gaat alleen heel erg bagger klinken)

Voor je een toneport gaat kopen.. want dat wordt hier geadviseerd. Vertel me wat je denk dat die toneport gaat doen? Want je klinkt als iemand die niet weet wat ie aan het doen is, en ik zou het stom vinden als je zomaar dingen koopt.

output van je mac naar je gitaarversterker gaat behoorlijk lelijk klinken. je macbook geeft geloof ik een HI-FI geluid. somige versterkers hebben een CDinput maar dan nog klinkt het kut.

schoolprisoner
14 augustus 2008, 23:10
die plug die je hebt gekocht (waarom koop je in godsnaam 1 jack plug?) is om aan een snoer te solderen. neem 2 van die dingen en een snoer en je hebt een stereo gitaarsnoer. als je die jack houd en er een mini jack bij koopt en er een snoertje tussen soldeert dan kun je je gitaar op je macbook aansluiten. (dit gaat alleen heel erg bagger klinken)

Voor je een toneport gaat kopen.. want dat wordt hier geadviseerd. Vertel me wat je denk dat die toneport gaat doen? Want je klinkt als iemand die niet weet wat ie aan het doen is, en ik zou het stom vinden als je zomaar dingen koopt.

output van je mac naar je gitaarversterker gaat behoorlijk lelijk klinken. je macbook geeft geloof ik een HI-FI geluid. somige versterkers hebben een CDinput maar dan nog klinkt het kut.
Ik had die jack plug gekocht omdat een verkoper zei dat ik dit nodig had om mn gitaar op mijn laptop aan te sluiten. Een geluk dat het niet duur was.

Ik wou mijn toneport gebruiken om op te nemen natuurlijk :p , maar ik zal wel nog eventjes wachten met het te kopen.

Eerst dacht ik dat ik genoeg had met een simpel, goedkoop kabeltje van mijn versterker naar mijn pc, maar blijkbaar heb ik daar een toneport voor nodig als ik deftige geluid eruit wil krijgen.

The Lo Lands
15 augustus 2008, 11:36
Koop zoals eerder gemeld een goede externe geluidskaart die minimaal 96Khz samplerates aan kan en eventueel al een midiaansluiting heeft!

Garageband is leuk om mee te knutselen maar voor bijvoorbeeld live gebruik compleet onbruikbaar. Daarnaast zijn de gitaarsimulaties in zowel garageband als Logic niet 'je van het'. Als je gitaar wilt spelen op je Mac zal je eens moeten kijken naar software van IK Multimedia (Amplitube / Hendrix / Metal e.d. in combinatie met X-Gear), Guitar Rig 3, Waves GTR3 of de Peavey ReValver MKIII wat mijn persoonlijke voorkeur heeft. Deze software is zowel als standalone alswel als plugin voor bijvoorbeeld Logic te gebruiken. Daarnaast kun je via midi deze software live aansturen!

In combinatie met een lekkere buizenbak en goede buizenpreamp van bijvoorbeeld ART (kleinere modellen) voor je geluidskaart kun je goede resultaten halen.

schoolprisoner
15 augustus 2008, 15:30
Koop zoals eerder gemeld een goede externe geluidskaart die minimaal 96Khz samplerates aan kan en eventueel al een midiaansluiting heeft!

Garageband is leuk om mee te knutselen maar voor bijvoorbeeld live gebruik compleet onbruikbaar. Daarnaast zijn de gitaarsimulaties in zowel garageband als Logic niet 'je van het'. Als je gitaar wilt spelen op je Mac zal je eens moeten kijken naar software van IK Multimedia (Amplitube / Hendrix / Metal e.d. in combinatie met X-Gear), Guitar Rig 3, Waves GTR3 of de Peavey ReValver MKIII wat mijn persoonlijke voorkeur heeft. Deze software is zowel als standalone alswel als plugin voor bijvoorbeeld Logic te gebruiken. Daarnaast kun je via midi deze software live aansturen!

In combinatie met een lekkere buizenbak en goede buizenpreamp van bijvoorbeeld ART (kleinere modellen) voor je geluidskaart kun je goede resultaten halen.

Live zal wel niet voor binnenkort zijn. Ik wou ook alleen maar beetje knutselen met garageband. Maar ik zal je advies zeker in het achterhoofd houden.

blindfaith85
15 augustus 2008, 16:58
Hoi

96Khz hoeft niet per se hoor naar mijn mening. het geeft eerder extreemgrote files dan dat het echt hoorbaar beter is. met 24/48 kan je ook erg goed opnemen. je moet erg knap zijn wil je dat verschil echt horen. met name als je begint en gewoon wilt klooien. aan het begin toen van de lagere bitrates kwam hoorde je dat zel maar sinds 24B/48Khz hoor je niet bijna niet meer, en als je regelematig de SOS leest weet je dat pro's dat ook vinden:P. Je moet er van uitgaan dat een toon 2x "gesampeld" moet worden om goed te kunnen weer geven wat je opneemt. dus voor een toon van 20Hz heb je samplerate van 40Hz nodig. Het menselijk gehoor gaat tot 20.000 aka 20Khz dus dan heb je met 48khz ruim voldoende dat is ruim 2x de top van het menselijk gehoor.

Als je het simpel en niet te duur wil houden kan je mssn kijken oor een rockfrog ofzo?

schoolprisoner
15 augustus 2008, 21:54
Hoi

96Khz hoeft niet per se hoor naar mijn mening. het geeft eerder extreemgrote files dan dat het echt hoorbaar beter is. met 24/48 kan je ook erg goed opnemen. je moet erg knap zijn wil je dat verschil echt horen. met name als je begint en gewoon wilt klooien. aan het begin toen van de lagere bitrates kwam hoorde je dat zel maar sinds 24B/48Khz hoor je niet bijna niet meer, en als je regelematig de SOS leest weet je dat pro's dat ook vinden:P. Je moet er van uitgaan dat een toon 2x "gesampeld" moet worden om goed te kunnen weer geven wat je opneemt. dus voor een toon van 20Hz heb je samplerate van 40Hz nodig. Het menselijk gehoor gaat tot 20.000 aka 20Khz dus dan heb je met 48khz ruim voldoende dat is ruim 2x de top van het menselijk gehoor.

Als je het simpel en niet te duur wil houden kan je mssn kijken oor een rockfrog ofzo?
Ben ik dan niet beter vanaf met een line6 toneport?
Ze kosten allebei ongeveer evenveel.

blindfaith85
15 augustus 2008, 23:02
Dan is toneort ook goede optie, en vordeel dat als je live gaat de zelfde patsches in bijvoorbeeld en PODxtlive kan laden.

vincent136
15 augustus 2008, 23:21
De toneport GX is erg leuk, kost mar 60 euro! En werkt als een trein, echt geweldig. Sluit je gitaar aan op de GX, usb kabeltje naar je pc, gearbox erop en je kunt alle mogelijke versterkers nabootsen op je pc. check www.line6.nl/toneport maar eens..

blindfaith85
15 augustus 2008, 23:24
http://bx.line6.com/toneportgx/ denk dat deze link beter werkt!

The Lo Lands
17 augustus 2008, 18:10
Hoi

96Khz hoeft niet per se hoor naar mijn mening. het geeft eerder extreemgrote files dan dat het echt hoorbaar beter is. met 24/48 kan je ook erg goed opnemen. je moet erg knap zijn wil je dat verschil echt horen. met name als je begint en gewoon wilt klooien. aan het begin toen van de lagere bitrates kwam hoorde je dat zel maar sinds 24B/48Khz hoor je niet bijna niet meer, en als je regelematig de SOS leest weet je dat pro's dat ook vinden:P. Je moet er van uitgaan dat een toon 2x "gesampeld" moet worden om goed te kunnen weer geven wat je opneemt. dus voor een toon van 20Hz heb je samplerate van 40Hz nodig. Het menselijk gehoor gaat tot 20.000 aka 20Khz dus dan heb je met 48khz ruim voldoende dat is ruim 2x de top van het menselijk gehoor.

Als je het simpel en niet te duur wil houden kan je mssn kijken oor een rockfrog ofzo?In combinatie met mijn eerder genoemde gitaar modelling software is de samplerate wel degelijk van belang! Deze software werkt/klinkt gewoon beter op hogere samplerates. Dit heeft meer te maken met de beleving dan of je het direct kunt horen, enja je kunt dit ook horen. Uiteraard vraagt het wel wat meer van je hardware. Leuk zo'n toneport van 60 euro maar voor de lange termijn compleet waardeloos IMO.

pol
17 augustus 2008, 18:22
vind ik een beetje sterk, zijn nog hopen grote namen die nog altijd gewoon op 44100 Khz en 24 bit opnemen. waarom zou deze resolutie niet hoog genoeg zijn ?

The Lo Lands
17 augustus 2008, 18:29
vind ik een beetje sterk, zijn nog hopen grote namen die nog altijd gewoon op 44100 Khz en 24 bit opnemen. waarom zou deze resolutie niet hoog genoeg zijn ?Daar is genoeg over geschreven en gezegt :) Neem Guitar Rig en speel op 44.1Khz samplerate en luister.... zet je instellingen daarna om op 96Khz en luister. Hoor je geen verschil? Ik wel :) Het is maar wat voor eisen je stelt aan je geluid.

pol
17 augustus 2008, 18:41
het enige voordeel aan die hogere resoluties vind ik de lagere latency, verschil hoor ik idd niet.