PDA

View Full Version : reverb-rammel



BLOK182
27 februari 2003, 16:48
Bij sommige noten hoor ik mijn reverb nogal meetrillen / rammelen, is daar wat aan te doen?

sash
27 februari 2003, 16:56
Misschien is het je reverb buisje die niet zo lekker meer is.

BLOK182
27 februari 2003, 17:05
Volgens mij ligt het meer aan de toon, het zijn vaak van die tonen die zeg maar door alles heen vibreren, de surround speakers van mun stereotoren rammelen dan ook soms mee.

Bouke
27 februari 2003, 17:07
Hey,

Rammel?? Omschrijf rammel eens. Als het klinkt alsof de veren tegen de binnenkast van de reverbtank klapperen (bijvoorbeeld bij hevig schudden/trillen van de amp) kun je de tank van de binnenkant bekleden met vilt. Scheelt als het goed een hoop. Ik moet het nog steeds een keer doen.

Bouke

BLOK182
27 februari 2003, 17:14
Ja zoiets is het, je hoort ze zeg maar flink trillen. GOeie tip! Kan je die reverb tank gewoon eruit schroeven en beplakken met vilt?

Bouke
27 februari 2003, 19:45
Hey,

bij mijn versterker (Twin Amp) ligt 'ie in een soort zak op de bodem onder de speakers. Daar kun je 'm uithalen. Of er verder nog haken c.q. ogen aanzitten, weet ik niet. Misschien dat de amp-guru's hier iets meer over kunnen vertellen. Ik kreeg deze tip na een paar keer spelen op een 'stuiterpodium', je kent ze wel, je wordt enthousiast en gaat een beetje bewegen (lees flink bewegen/springen/stampen) en het podium denkt: "Leuk, ik doe mee!" en lanceert vervolgens bijna je amp. De veren kletteren werkelijk door de tank. Enige optie in zo'n geval is de reverb dicht gooien, dan hoor je het 'geklapperde' signaal niet meer. Op zo'n podium gebruik ik dan tegenwoordig maar een losse reverb (alesis microverb). Maar ik ga ook de vilttruuk doen.

Bouke

Mr.Jay
27 februari 2003, 20:58
Op 2003-02-27 17:14, schreef BLOK182:
Ja zoiets is het, je hoort ze zeg maar flink trillen. GOeie tip! Kan je die reverb tank gewoon eruit schroeven en beplakken met vilt?


Zou ik NIET zomaar doen > je verandert beslist de sound van je galm !
Wees ook heel voorzichtig met zo'n galmveer uit elkaar te halen, ze zijn zeer fragiel.

Jay

BLOK182
28 februari 2003, 13:00
Mmm als ik nu voor mun amp sta met de reverb vol open op het cleankanaal hoor ik een best goor kraakgeluid, toch maar ff feedback bellen?

Mr.Jay
28 februari 2003, 16:24
Op 2003-02-28 13:00, schreef BLOK182:
Mmm als ik nu voor mun amp sta met de reverb vol open op het cleankanaal hoor ik een best goor kraakgeluid, toch maar ff feedback bellen?


Wat voor amp heb je precies ?
Vergeet niet dat een REVERB volopen ALTIJD wel bijgeluiden maakt, maar een echte kraak hoort niet.
ALs er een buis inzit ( ik weet je type amp dus niet ), zou je even een ander ex. kunnen proberen, kijken of euvel weg is.

Jay

BLOK182
28 februari 2003, 17:53
Ik heb een Mesa/Boogie Nomad, en ook al staat de reverb helemaal weggedraaid, dan rammelt en kraakt het nog. Vandaag ff Feedback gebeld, en volgens die dudes lag hoogstwaarschijnlijk aan het buisje (waar ze geen garantie op geven @(#%^)

Mr.Jay
28 februari 2003, 18:14
Op 2003-02-28 17:53, schreef BLOK182:
Ik heb een Mesa/Boogie Nomad, en ook al staat de reverb helemaal weggedraaid, dan rammelt en kraakt het nog. Vandaag ff Feedback gebeld, en volgens die dudes lag hoogstwaarschijnlijk aan het buisje (waar ze geen garantie op geven @(#%^)


wat zit op die pelk > 12AT7 ?
Ik kan je er even een ander/nw. inzetten, heb je meteen gehoord of euvel weg is, zo gepiept ( gekraakt...).
Misschien heb je een "reserve"waar je het mee kunt proberen > een 12AX7 kan ook.

Jay

BLOK182
28 februari 2003, 18:35
Ehm, aangezien ik totaal geen verstand van reverbs heb, ehm, met dat buisje, hoe zou dat moeten zitten? De handleiding zegt nergens dat er een buis inzit, en in de pre-amp zitten 5*12ax7 buizen, ehm, zouden die voor de reverb gebruikt kunnen worden ofzo?
Zou de rammel ook door een te zware basregeling kunnen worden veroorzaakt? Op zich heb ik geen extreme bas erop, en ook met mun stratje rammelt het zo, en het is een fatsoenlijke versterker, geen zesderangs rammelkast, maar zou dat ook nog kunnen? lijkt me op zich een beetje raar, omdat die reverb toch in een gesloten bak zit enzo.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BLOK182 op 2003-02-28 18:37 ]</font>

Mr.Jay
1 maart 2003, 08:53
[quote]
Op 2003-02-28 18:35, schreef BLOK182:
Ehm, aangezien ik totaal geen verstand van reverbs heb, ehm, met dat buisje, hoe zou dat moeten zitten? De handleiding zegt nergens dat er een buis inzit, en in de pre-amp zitten 5*12ax7 buizen, ehm, zouden die voor de reverb gebruikt kunnen worden ofzo?
Zou de rammel ook door een te zware basregeling kunnen worden veroorzaakt? Op zich heb ik geen extreme bas erop, en ook met mun stratje rammelt het zo, en het is een fatsoenlijke versterker, geen zesderangs rammelkast, maar zou dat ook nog kunnen? lijkt me op zich een beetje raar, omdat die reverb toch in een gesloten bak zit enzo.

Ik vermoed dat iets anders in jouw amp voor die rammel zorgt en dat die alleen maar versterkt wordt door reverbcircuit, maar de bron is wellicht iets anders ( ander slecht buisje ? )

Jay

BLOK182
1 maart 2003, 11:36
Dat zou ook kunnen. Maar ik dacht eigenlijk aan reverb omdat, als ik mijn ouwe Yamaha versterker te hard neerzette, ik ook zo'n geluidje hoorde, naja, wat er erg op leek. Ken je toevallig nog een ampdokter hiero in de buurt? Want Feedback geeft me geen garantie op buizen, en ik heb weinig zin om eventjes op en neer naar Rotterdam te rijden en dan het risico te lopen dattie daar weer een hele tijd in de reparatie moet.

Mr.Jay
1 maart 2003, 17:39
[quote]
Op 2003-03-01 11:36, schreef BLOK182:
Dat zou ook kunnen. Maar ik dacht eigenlijk aan reverb omdat, als ik mijn ouwe Yamaha versterker te hard neerzette, ik ook zo'n geluidje hoorde, naja, wat er erg op leek.

Zou kunnen, kan er ook op lijken misschien.

>Ken je toevallig nog een ampdokter hier in de buurt?

Was het je opgevallen dat ik ook in Venlo woon.......mail maar even.

Jay.