PDA

View Full Version : Pedaal voor andere tuning?



raymyr
10 augustus 2008, 21:03
Ik moet voor een aantal nummers telkens switchen naar een andere gitaar omdat de zangeres niet bij de originele toonsoort kan. Ik moet dan dus een andere gitaar pakken die een halve toon lager gestemd staat.
Weet iemand of er een apparaat of pedaal is waarmee je je dat automatisch kunt, dus met dezelfde gitaar die in een E gestemd is? Scheelt extra gitaren meenemen...!

Bram+
10 augustus 2008, 21:12
Er bestaan zover ik weet geen simpele oplossing als een stomboxje die (overtuigend) de toonhoogte van je gitaar kan aanpassen. Om zoiets goed te doen, heb je eigenlijk iets als een Line 6 Variax nodig (een andere gitaar dus, geen stompbox).

Makkelijker is misschien is om álle nummers in Eb te spelen, ook de nummers waar de zangeres normaal wel bij de hoge tonen kan. Dan kun je eventueel weer met een capo de gitaar op 'normale' toonhoogte krijgen, hoewel dat ook behelpen is misschien.

robert-gitarist
10 augustus 2008, 21:19
Pedaltuner en tussen de nummers door je gitaar even gauw stemmen. Kleine moeite. Je trapt dat ding in, stemt een halve toon lager en klaar is kees ;)

johanb
10 augustus 2008, 21:25
Hebben ze daar geen gibsonrobot gitaar voor uitgevonden

Herman
10 augustus 2008, 21:30
Pedaltuner en tussen de nummers door je gitaar even gauw stemmen. Kleine moeite. Je trapt dat ding in, stemt een halve toon lager en klaar is kees ;)

Als het alleen voor repetities is zou ik het inderdaad zo doen, en dan zorgen dat je de meeste nrs die in Eb staan dan speelt. Als je moet optreden vind ik dit toch minder werken, maar als je een 2e gitaar hebt zou je die van te voren kunnen omstemmen zodat je alleen even een ander gitaartje hoeft in te prikken.

raymyr
10 augustus 2008, 22:31
Met dank voor de antwoorden, maar een robot-LP van Gibson is geen oplossing. Ik heb al genoeg Les Pauls... En tussen twee nummers in even detunen is ook geen optie. Kost gewoon te veel tijd en stoort de dynamiek in het optreden. En alles stemmen in Es is ook niet lekker: zit je vast aan die capo.
Ik heb overigens ook een Vetta, maar geen Variax die dat inderdaad kan. Bovendien is een Variax geen optie voor een buizenamp...

Nee, ik dacht dat er ergens zo'n nog onbekend maar doeltreffend apparaat op de markt is, dat dit kan, maar nog niet breed "ontdekt" is.

robert-gitarist
10 augustus 2008, 22:38
Met dank voor de antwoorden, maar een robot-LP van Gibson is geen oplossing. Ik heb al genoeg Les Pauls... En tussen twee nummers in even detunen is ook geen optie. Kost gewoon te veel tijd en stoort de dynamiek in het optreden.

Ach te veel tijd, paar seconde man. Ondertussen kan dr drummer een paar seconde een solo geven of de zanger/zangeres ff wat aan mekaar lullen.
Kennis van me doet dat zovaak onder een optreden en het stoort niets en de shows word er echt niet minder van.

FruscianteFan
10 augustus 2008, 23:23
Ach te veel tijd, paar seconde man. Ondertussen kan dr drummer een paar seconde een solo geven of de zanger/zangeres ff wat aan mekaar lullen.
Kennis van me doet dat zovaak onder een optreden en het stoort niets en de shows word er echt niet minder van.Kennis van je doet het misschien wel, maar ik kan me niet voorstellen dat het makkelijker is dan 2 gitaren meenemen. Een paar seconden? Zo lang doe ik erover om een gitaar bij te stemmen. Fatsoenlijk omstemmen duurt een stuk langer - en dat vind ik wel storend. Daarbij komt het professioneler over als je een aparte gitaar hebt voor een aparte stemming (tenzij je even op gehoor naar drop-d ofzo stemt).

Ik zou dus zeggen dat het het beste is om een extra gitaar te gebruiken, ook al heb ik bij repetities (en waarschijnlijk optredens) het liefst maar één gitaar.

robert-gitarist
11 augustus 2008, 00:21
Als ik zijn verhaal beetje begrijp heeft hij al een extra gitaar mee die in een andere stemming staat. Daar wil hij juist dus vanaf.

FruscianteFan
11 augustus 2008, 00:35
Als ik zijn verhaal beetje begrijp heeft hij al een extra gitaar mee die in een andere stemming staat. Daar wil hij juist dus vanaf.Er staat ook dat omstemmen geen optie is.

Ok, vrij nutteloze post voor raymyr, sorry daarvoor.

dml
11 augustus 2008, 05:54
Al die Eb-nummers in de set achter elkaar zetten, dan is gitaar wisselen maar twee keer nodig.

RiffMeister
11 augustus 2008, 10:10
Je kan natuurlijk ook je gitaar aanpassen met http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar,_non-trem_tailpieces/Hipshot_Trilogy_Bridges.html zo'n apparaat. Kan je wel tunen binnen een seconde..

ketja
11 augustus 2008, 10:44
Of een Steinberger met TransTrem kopen.

RobertoL
11 augustus 2008, 10:45
Kan dit niet met de Boss PS-5. Hiermee kan je ook nog meer.
http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=147&ParentId=94

Mitch
11 augustus 2008, 11:03
Goh, een antwoord op de vraag, verfrissend!
Anyway, hier kun je het inderdaad mee doen. Mijn collega-gitarist speelt standaard over een GT8 en daar zit die mogelijkheid ook in. Werkt prima, hij pakt nooit mer een andere gitaar voor een lagere stemming. Maar ik kan me voorstellen dat je niet vanwege de verlaagde nummers over een GT8 wil spelen als je dat normaal gesproken niet doet. Dan is de PS5 een goeie oplossing.

Fuhgawz
11 augustus 2008, 11:40
Ja maar waarom zo'n apparaat anschaffen als het ook veel gemakkelijker kan? Zoals gezegd je gitaar in Eb laten staan en een capo erop als het moet, klaar! En ik dacht trouwens dat die PS-5 alleen losse noten goed kon tracken, of heb ik het mis?

Mitch
11 augustus 2008, 11:43
Je moet er maar zin in hebben om je main axe in Eb gestemd te laten staan en dan moet het je liggen om het leeuwendeel van je repertoire met een capo te spelen. Zou ik niet moeten.

Fuhgawz
11 augustus 2008, 11:49
Tja, ik weet niet of de topicstarter bij elk nummer wat in E staat perse die open snaren in E-stemming nodig heeft? Als het grotendeels power of barre akkoorden zijn met hier en daar een solo is een capo niet eens nodig om die E nummers in Eb stemming te spelen. Alleen misschien een enkel nummer waar hij wel perse die open snaren aan moet slaan.
Daarbij, heb je er wel eens over gedacht om die E nummers ook een halve toon lager te spelen? Je bent niet verplicht die nummers in dezelfde stemming te spelen als het origineel.

raymyr
11 augustus 2008, 13:16
Met dank voor de vele reacties!
Allereerst: Ja, voor een aantal nummers is een open stemming wel zeer gewenst. Neem bijv. Sacrifice of Nobody's Wife van Anouk en speel die dan eens in Es. In de normale tuning klinken die totaal niet. Sterker, zo zijn ze bijna niet eens te spelen.
Ik heb meerdere gitaren bij een optreden. Voor Long Blond Animal (Golden Earring) heb ik ook een andere gitaar nodig in een andere open stemming. Dat is niet allemaal even gauw tussendoor te doen. Dus 2 gitaren heb ik sowieso nodig.
Ik heb nog zitten stoeien met de geweldige Pitch Shifter in de TC Electronics G-Force, maar krijg het niet voor elkaar om in een patch alles een ½ toon lager te programmeren (dat zou natuurlijk wel handig zijn: patch indrukken en voila...)
Ik ga anders die PS-5 eens bestuderen..

harrie-beton
11 augustus 2008, 13:27
Ik heb ook paar jaar met een (veeleisende) zangeres gespeeld. Ze wilde heel erg vaak nummers in andere toonsoorten en ook experimenteren met toonsoorten. In het begin gebruikte ik ook stemmingen en of een 2e gitaar, wat een gedoe. Na een tijdje spelen ben ik steeds meer muziek gaan transformeren voor haar. Beetje creatief met je vingers en soms een capo.

pol
11 augustus 2008, 13:29
je kan natuurlijk ook de zangeres pitch shiften ?

damn, dat klinkt eigenlijk nog vrij smerig... :p

telecastermaster
11 augustus 2008, 13:53
Of een Steinberger met TransTrem kopen.

+1

Nog altijd de meest doordachte gitaar uit de business.
Binnen een seconde een halve toon omlaag getuned met stelknop C. 8-)

http://www.edroman.com/guitars/lsr/images/guitars__headless_tuning_system.gif

ketja
11 augustus 2008, 14:36
+1

Nog altijd de meest doordachte gitaar uit de business.
Binnen een seconde een halve toon omlaag getuned met stelknop C. 8-)

http://www.edroman.com/guitars/lsr/images/guitars__headless_tuning_system.gif

Even mierenneuken: dit is niet de TransTrem maar de S-Trem. Met knop C is een "overall" stemknop om de S-Trem in de 0-positie te zetten als je de S-Trem blokkeert.
Als je daarentegen een TransTrem hebt, kun je omlaag (en omhoog) tunen m.b.v. de termoloarm. Zie het gekartelde uitsteeksel, net boven de tremolo-arm, op de rechter foto:

http://eriyakundapu.fc2web.com/shyasin/transtrem.jpg

telecastermaster
11 augustus 2008, 15:33
Aha. Ik heb ook maar een simpele Hohner.

Maar kun je dan alleen in stappen (en dus niet continu) verstellen?

raymyr
11 augustus 2008, 19:47
Haha..da's een goeie: de zangeres pitch shiften...Nee, gaat niet lukken.
Ik heb de demo gezien van die PS-5 en wat reviews gelezen. Ben nog niet helemaal overtuigd...
Ik vraag me nog steeds af of dat met de pitch shifter in de G-Force van TC Electronics ook mogelijk is.

paulusdeBKB
12 augustus 2008, 22:32
Een paar suggesties voor oplossingen in volgorde van werkbaarheid:

- De zangeres promoveren tot roadie: kan ze mooi de extra gitaar dragen die je speciaal voor haar nodig hebt.
- De liedjes niet spelen
- Een apparaat zoals dat Boss-ding gebruiken. Ik vind hem op basis van wat ik op de boss-site hoor niet goed genoeg klinken maar misschien valt het in een bandsituatie minder op.
- Toch een extra gitaar meenemen voor Eb-stemming en hem dan toch maar zelf sjouwen en omprikken. Het is jammer maar wrs de best(e klinkende) oplossing.

FruscianteFan
13 augustus 2008, 10:22
Met dank voor de vele reacties!
Allereerst: Ja, voor een aantal nummers is een open stemming wel zeer gewenst. Neem bijv. Sacrifice of Nobody's Wife van Anouk en speel die dan eens in Es. In de normale tuning klinken die totaal niet. Sterker, zo zijn ze bijna niet eens te spelen.
Ik heb meerdere gitaren bij een optreden. Voor Long Blond Animal (Golden Earring) heb ik ook een andere gitaar nodig in een andere open stemming. Dat is niet allemaal even gauw tussendoor te doen. Dus 2 gitaren heb ik sowieso nodig.
Ik heb nog zitten stoeien met de geweldige Pitch Shifter in de TC Electronics G-Force, maar krijg het niet voor elkaar om in een patch alles een ½ toon lager te programmeren (dat zou natuurlijk wel handig zijn: patch indrukken en voila...)
Ik ga anders die PS-5 eens bestuderen..Misschien een suggestie:

Ik speel met mijn band ook Sacrifice en Nobody's Wife en voor die nummers neem ik een extra gitaar mee. Maar thuis speel ik ook wel af en toe nummers (Silverchair) in alternatieve stemmingen. BADGBE bijvoorbeeld, maar da's zo omgestemd. Er zijn ook een paar nummers in C#G#C#G#C#C#, en soms stem ik dan mijn gitaar om. Niet te vaak, want de hoge E kan er niet zo goed tegen. Daarom heb ik voor één van die nummers uitgezocht hoe ik die in standaard stemming - met capo op de 1e kan spelen. Blijkt enorm mee te vallen. Je mist een beetje de feeling, in dit geval de lompheid van die open stemming. Toch is het best te doen. In ieder geval beter dan dat ik Nobody's Wife ineens op een gitaar in E moet gaan spelen...