PDA

View Full Version : Afstand tussen snaren en element



SteveM
10 augustus 2008, 16:37
Ik heb een Yamaha AEX1500, een hele fijne jazzgitaar met een piezo en een magnetisch element. Piezo ben ik zeer tevreden over, het magnetisch element klinkt niet zo jofel. Het is een zwevend element, met een klemmetje aan de hals geschroefd. Nu lees ik op Harmony Central een review van een gebruiker die het element naar onder heeft verplaatst omdat het te dicht op de snaren zou zitten. Het element zit ook idd bijna evenhoog als de hals en laat zo bij indrukken op de hoogste fret nauwelijks een halve centimeter ruimte tussen snaar en element. Stringpull, etc, het klinkt mij zeer aannemelijk in de oren. Maar voordat ik zulke rigoreuze maatregelen ga treffen, moet ik eerst even de deskundigen van dit formum raadplegen. Wat is de voorgeschreven afstand tussen het element en de snaren? Wat zou het effect zijn als ik idd het element naar beneden verplaats? iemand met soortgelijke ervaringen? Graag jullie reactie.

Tupelo
10 augustus 2008, 16:46
Dunno wat de aanbevolen afstand is.
De afstand waarop mijn gitaarbouwer een Kent Armstrong op mijn Höfner heeft gemonteerd bedraagt circa 4 milimeter tussen snaar en element.
Het element zit daarbij 1 milimeter onder de hals.

Naar beneden gaat i.i.g. iets minder output opleveren.
Hals element dicht op de snaren vind ik zelf vaak mooier klinken.
Voor mijn gevoel benadrukt het wat meer de donkere klanken van je gitaar.
Zodra het element meer afstand heeft tot de snaren lijkt - mogelijk maak ik het mezelf wijs want ik kan niet motiveren waarom - het alsof er wat meer treble weergegeven wordt.

SteveM
10 augustus 2008, 19:22
1 mm onder de hals klopt ong wel met mijn Yamaha. Misschien ligt het ook wel aan het element: ik vind vooral de B-snaar wat nasaal klinken

strato501
21 augustus 2008, 23:27
ik let niet op exacte voorgeschreven maten in mm of inch, gebruik deze als een indicatie om in de goede richting te zitten. Bij het juist afstellen is het van belang om je ogen en vooral oren te gebruiken. Sluit de gitaar aan op een versterker en speel in de hogere posities vanaf de 12e fret, luister per snaar of de toon goed doorklinkt en niet vals wordt door stringpull. Vanaf de afstand waar de snaar strak en "in-tune" blijft klinken kun je zelf kiezen hoe hoog of laag je het element zet al naar gelang de output die je wilt. De balans tussen de hoge en lage snaren kun je regelen door het element wat schuin te zetten. Bij humbuckers kun je een rij elemenpooltjes ook nog individueel op hoogte instellen om echt te fine-tunen. Vooral goed luisteren helpt bij het vinden van een goede afstelling!

barno
22 augustus 2008, 01:35
een element in hoogte verstellen is echt geen rigoureuze ingreep hoor. gewoon even doen, uitchecken. Door het experimenteren met dat soort dingen, leer je bij. Het is geen exacte wetenschap en vaak kwestie van smaak.

Dichter bij de snaren: meer volume, maar kan ook te brommerig gaan klinken, mss raken je snaren zelfs de poles bij het dempen enz...

Zelf vind ik dat je een natuurlijker en gebalanceerder geluid krijgt als de pup wat verder van de snaren staat. gewoon uitproberen zou ik zeggen

Orpheo
22 augustus 2008, 01:39
een element in hoogte verstellen is echt geen rigoureuze ingreep hoor. gewoon even doen, uitchecken. Door het experimenteren met dat soort dingen, leer je bij. Het is geen exacte wetenschap en vaak kwestie van smaak.

Dichter bij de snaren: meer volume, maar kan ook te brommerig gaan klinken, mss raken je snaren zelfs de poles bij het dempen enz...

Zelf vind ik dat je een natuurlijker en gebalanceerder geluid krijgt als de pup wat verder van de snaren staat. gewoon uitproberen zou ik zeggen

mee eens. en omdat ik veel output fijn vind maar toch die naturelle sound wil hebben, pak ik vaak een heel hot element.