PDA

View Full Version : Mini ampje



G.G.
10 augustus 2008, 15:14
Ik heb deze fender enigszins werkeloos in huis staan. Heeft iemand goeie suggesties om deze te strippen en er een heel klein buizen versterkertje in te bouwen? Ik zoek een zo simpel mogelijk ontwerpje met een zo laag mogelijk wattage om hem s'avonds laat nog te kunnen gebruiken. De rest van de ruimte vul ik wel op met een ingebouwde SHO, OCD, Fuzz etc....

http://img372.imageshack.us/img372/7136/p1010564we5.jpg

Chris Winsemius
10 augustus 2008, 15:43
Reken d'r wel op dat je 2 (andere) trafo's nodig hebt...
Misschien is dit leuk:
Fender tweed Princeton 5F2A (http://www.ampwares.com/ffg/princeton_narrow.html) (2 inputs, volume & tone, +/- 5 W.)

EDIT: nog te luid voor 's avonds laat...

no 1 hops
10 augustus 2008, 15:58
@G.G
is het niet gewoon makkelijker om de fender te verkopen en van dat geld iets nieuws te bouwen?

GeofJackon
10 augustus 2008, 16:04
zoiets misschien?
http://www.youtube.com/watch?v=Ovs0s4T2AQM

caliban
10 augustus 2008, 17:39
Fender tweed Princeton 5F2A (http://www.ampwares.com/ffg/princeton_narrow.html) (2 inputs, volume & tone, +/- 5 W.)

Ongelofelijk simpele dingen eigenlijk, heb nog ooit gedacht me zoiets te bouwen om ook een lowgainamp te hebben, highgain moedigt altijd aan om op de hogere kanalen te gaan spelen, en brengt weinig vernieuwing.

pueblo
10 augustus 2008, 19:06
@G.G
is het niet gewoon makkelijker om de fender te verkopen en van dat geld iets nieuws te bouwen?

indeed, dacht ik ook net

G.G.
10 augustus 2008, 19:33
indeed, dacht ik ook net

Die versterker levert niets op. Daar kan ik nog geen nieuwe speaker en chassisje voor kopen.

no 1 hops
10 augustus 2008, 20:02
Die versterker levert niets op. Daar kan ik nog geen nieuwe speaker en chassisje voor kopen.ik heb geen verstand van prijzen dus daar kan ik weinig over zeggen

pueblo
10 augustus 2008, 20:05
ik heb geen verstand van prijzen dus daar kan ik weinig over zeggen

100-200 euro ofzo

Chris Winsemius
10 augustus 2008, 20:55
Ongelofelijk simpele dingen eigenlijk, heb nog ooit gedacht me zoiets te bouwen om ook een lowgainamp te hebben, highgain moedigt altijd aan om op de hogere kanalen te gaan spelen, en brengt weinig vernieuwing.

Dit soort circuits zijn eigenlijk 'n beetje de basis voor +/- alles er na... en zo'n amp voluit geeft behoorlijk wat od.

don marco
10 augustus 2008, 22:42
oftewel een simpel vibrochampke met enkel tone en volume? lijkt me mooi..

Chris Winsemius
10 augustus 2008, 22:45
oftewel een simpel vibrochampke met enkel tone en volume? lijkt me mooi..

Helaas, die hebben wel heel erg veel knoppen zoals Volume, Treble, Bass, Speed en Intensity...

;)

Tweed Champ heeft alléén Volume, tweed Princeton ook nog Tone(-knop).

don marco
11 augustus 2008, 00:04
daar ben ik mij van bewust ja.. :)

ik zag ook heel wat knopjes staan op die fender amp.. dus ik dacht, tis ook simpel en toch wel een leuk extraatje..
ge kunt die schema's toch n beetje combineren .. tweed met vibro ;) ne vibrotweed.. haha

chocorookie
11 augustus 2008, 10:05
Heb ff het schema op de fendersite zelve bekeken.
De voedingstrafo heeft een 31,5-0-31,5V output: niet bruikbaar.
Laat staan dat het een op-amp versterker is welke lage voltages gebruikt.

Ga je aan de gang, dan komt een princeton reverb-/ deluxe reverb het dichtste bij jouw in de buurt met jouw faceplate. (misschien wel 2 kanaals :))

Alleen: 2 nieuwe trafo's, zooi buisvoeten, reverb trafo etc etc.
Tja, dan kun je beter deze amp in z'n waarde laten en op Marktplaats zetten.

Huiskamerversterker (onderstaande post) = ff PM.

Gr. Choc

M Kactus
11 augustus 2008, 10:33
Lijkt mij ook dat de onderdelen veel gaan kosten... Ik zeg: Bouw er een stuk of wat FET-amps in van RunOffGroove: Een Ruby Bassman, een tweed... Daar valt meer uit te halen als je zou denken! En bijzonder goedkoop.

caliban
11 augustus 2008, 15:25
Dit soort circuits zijn eigenlijk 'n beetje de basis voor +/- alles er na...
Ik wil er ook niet neerbuigend over doen, net veel respect voor die dingen, gewoon cool dat het niet ingewikkeld moet zijn.

Jimwoud
11 augustus 2008, 15:50
Die 5F2A heeft mijn interesse ook wel gewekt, bij deze nog een layout van ted weber https://taweber.powweb.com/store/5f2a_layout.jpg

G.G.
11 augustus 2008, 17:30
Heb ff het schema op de fendersite zelve bekeken.
De voedingstrafo heeft een 31,5-0-31,5V output: niet bruikbaar.
Laat staan dat het een op-amp versterker is welke lage voltages gebruikt.


Ik weet dat ik alle guts eruit moet slopen en waarschijnlijk alleen de aan/uitschakelaar kan hergebruiken, maar dat geeft niet. De versterker heeft op MP nouwelijks waarde, mede doordat 1 potmeter afgebroken is (en die zit waarschijnlijk op een print gesoldeerd.

Als ik een klein versterkertje wil bouwen, dan moet ik een behuizing maken (hout +/- 15 euro), grillcloth kopen (+/- 10 euro), handvat, hoekjes lijm en tolex kopen (+/- 30) 4 wieltjes (+/- 15 euro) een acceptabele speaker (minimaal 40 euro) en ga zo maar door.......

Dan is dit gewoon een redelijke basis

Misschien ook maar ff bij Runoffgroove kijken...

G.G.
11 augustus 2008, 18:00
Ik zeg: Bouw er een stuk of wat FET-amps in van RunOffGroove: Een Ruby Bassman, een tweed... Daar valt meer uit te halen als je zou denken! En bijzonder goedkoop.

Net ff bekeken, en dat is ook echt wel erg interessant voor zo'n klein versterkertje.

Lijkt me wel wat om zo'n Little Gem met bijv. de Mr. Eq. en een SHO in die behuizing te bouwen en dan met een 9V adapter te voeden. Zijn in iedergeval veilige spanningen om mee te werken als prutser.

Valoosj
11 augustus 2008, 18:59
Er was hier een paar maanden geleden een topic over een ander klein ampje. Alle info en pics stonden op een Duitse site. Misschien de moeite om daar eens naar te zoeken.

M Kactus
11 augustus 2008, 20:20
Net ff bekeken, en dat is ook echt wel erg interessant voor zo'n klein versterkertje.

Lijkt me wel wat om zo'n Little Gem met bijv. de Mr. Eq. en een SHO in die behuizing te bouwen en dan met een 9V adapter te voeden. Zijn in iedergeval veilige spanningen om mee te werken als prutser.

Precies. Ik heb hetzelfde voor. Een kleine versterker die ik niet meer gebruik. Ik heb er een Bassman in gebouwd. Niks fantastisch/overweldigends, maar best verrassend leuk om mee te spelen. Daar kan je dan enorme tonestacks of een MrEQ aan bijbouwen, idd.