PDA

View Full Version : Midi vraag - Keyboard juist aangesloten?



vincent136
10 augustus 2008, 13:39
Hoi,

Ik zit even met het volgende. Ik heb een oud keyboard waar achterop een midi in en out zit. Nou was mijn gedachte, wanneer ik een kabel met een midi out en midi in en aan de andere kant een usb stekkertje aansluit op mijn usb poort kan ik met behulp van Garageband (ik werk met een mac) het keyboard gebruiken als midi keyboard. Volgens de instructie video's van Apple wordt een midi keyboard gelijk opgepakt in het programma. Dat is niet het geval. Ik heb al de midi out op de midi in geprobeerd, midi in op midi in en out op out, maar geen resultaat. Als ik de usb kabel er uit trek geeft hij wel aan dat er minder midi invoerbronnen beschikbaar zijn.

Maar is zo'n keyboard wel geschikt als midi keyboard? Of moet je, zoals ik wil, een keyboard hebben met usb uitgang? Ik wil software instrumenten, die in het programma zitten, bespelen met mijn keyboard ipv met je muis toetsen klikken van een virtueel keyboard.

Ik gebruik overigens deze kabel:http://www.musik-produktiv.de/cme-u2midi.aspx

Ik ben nog een leek op het gebied van midi, vandaar.
Alvast bedankt :)

piezo
10 augustus 2008, 14:01
Ik ken Garageband niet, maar ik vermoed dat je het programma nog moet configureren: welke in- en uitgangspoort, MIDI kanalen, en dergelijke.
Aan de kabel zal het niet liggen, tenzij die niet deugdelijk is, natuurlijk.

Soulflyhigh
10 augustus 2008, 14:08
MEt deze kabel zou het moeten lukken. In Garageband zou het programma moeten zeggen "een nieuwe midi-invoer gevonden" Je hoeft / kunt er zelf niet zoveel aan configureren. Je kunt het checken door te kijken in de transportbar. Als je daar een klein (echt heel klein) blokje aan en uit ziet knipperen als je speelt dan heeft het programma midi-invoer. Verder zou je bij hulpprogramma's even kunnen kijken bij de audio/midi configuratie om te kijken of het apparaat gevonden wordt.

vincent136
10 augustus 2008, 15:37
Als ik de kabel erin druk zegt Garageband:' Het aantal midi poorten is gewijzigd, er zijn nu 2 midi poorten beschikbaar. Wanneer ik vervolgens wat op het keyboard pingel zie ik helemaal niets gebeuren in Garageband. Vreemd, kan het ook aan de instellingen van het keyboard liggen?

piezo
10 augustus 2008, 16:59
kan het ook aan de instellingen van het keyboard liggen? Zou het niet verstandig zijn als je bij deze vraag vermeldde over welk model keyboard je het hebt?
(Dat had je zelf ook kunnen bedenken)

vincent136
10 augustus 2008, 17:10
Zou het niet verstandig zijn als je bij deze vraag vermeldde over welk model keyboard je het hebt?
(Dat had je zelf ook kunnen bedenken)

Ja, maar het is een oud rammelbakkie. Gem PX 7-II. Zelfs google kent hem amper.. maar oke, wie weet kent een van jullie dit keyboard :)

Soulflyhigh
11 augustus 2008, 19:09
Als ik de kabel erin druk zegt Garageband:' Het aantal midi poorten is gewijzigd, er zijn nu 2 midi poorten beschikbaar. Wanneer ik vervolgens wat op het keyboard pingel zie ik helemaal niets gebeuren in Garageband. Vreemd, kan het ook aan de instellingen van het keyboard liggen?
Al bij het audio/midi hulpprogramma gekeken?