PDA

View Full Version : Koch loadbox/THD hotplate gebruik



fenderben
10 augustus 2008, 09:10
Ik heb een vraagje over het gebruik van een 'powersoaker' (schrijf je dat zo??). Zijn deze dingen alleen te gebruiken om het geluidsniveau, voor bv huiskamergebruik, te verlagen of ook voor podiumgebruik om het geluid wat 'vetter' (lees buisoversturing) te maken. Is de Koch loadbox of de THD aan te bevelen? Zie op MP wel een aantal Koch's staan. Wil deze eventueel gebruiken icm een Koch multitone.

Alvast bedankt voor jullie input!

ps. vinden jullie de 'zoekfunctie' hier ook zo onhandig????

zjanke
10 augustus 2008, 09:22
Ik heb een vraagje over het gebruik van een 'powersoaker' (schrijf je dat zo??). Zijn deze dingen alleen te gebruiken om het geluidsniveau, voor bv huiskamergebruik, te verlagen of ook voor podiumgebruik om het geluid wat 'vetter' (lees buisoversturing) te maken. Is de Koch loadbox of de THD aan te bevelen? Zie op MP wel een aantal Koch's staan. Wil deze eventueel gebruiken icm een Koch multitone.

Alvast bedankt voor jullie input!

ps. vinden jullie de 'zoekfunctie' hier ook zo onhandig????

Ik heb een THD hotplate gebruikt om het geluid bij repetities en optredens te krijgen zoals ik dat wilde zonder het bijbehorende 'bloedende oren' volume. Zoveel verminderen dat je thuis een fantastisch geluid behoudt gaat niet echt werken, teveel demping beïnvloedt je geluid behoorlijk, het gaat dan 'geknepen' klinken.
THD en Koch zijn de betere merken (algemene opinie), bijkomend voordeel is dat deze allebei ook een hele goede DI functie hebben.


ps. nee, maar je moet wel even nadenen over wat je wil weten....

fenderben
10 augustus 2008, 13:34
[QUOTE=zjanke]Ik heb een THD hotplate gebruikt om het geluid bij repetities en optredens te krijgen zoals ik dat wilde zonder het bijbehorende 'bloedende oren' volume. Zoveel verminderen dat je thuis een fantastisch geluid behoudt gaat niet echt werken, teveel demping beïnvloedt je geluid behoorlijk, het gaat dan 'geknepen' klinken.
THD en Koch zijn de betere merken (algemene opinie), bijkomend voordeel is dat deze allebei ook een hele goede DI functie hebben.QUOTE]

Wil deze inderdaad vooral gebruiken voor oefenruimte/optredens. Voor thuis heb ik een kleine amp. Wat voor invloed heeft de THD in jou geval op het geluid?

zjanke
10 augustus 2008, 14:02
Bij mij was de hotplate een onderdeel van de keten om geluid te maken. Ik heb hem gebruikt met een TSL602 waarvan ik de master helemaal open had staan, dan is het namelijk best een leuke versterker, alleen gaat ie dan behoorlijk hard. Om het volume dus acceptabel te krijgen zat er een hotplate tussen die ik op -8dB gebruikte. meer demping was echt te veel.

Ik heb de versterker en de hotplate allebei niet meer, er zijn namelijk betere oplossingen....

heavy-metal-thunder
10 augustus 2008, 17:24
Ik heb ooit een Weber Mass gehad. Ik wou met een Marshall 50W non-mastervolume ook thuis spelen. En dat gaat. Je kan er fluisterstil mee spelen, maar dan spreken we niet meer over een powersoak maar een powersuck. Dus die weber snel verkocht.

Recent heb ik een THD gekocht om een gelijkaarde Marshall (uitsluitend) in een band te gebruiken, vooral om het geluidsvolume wat handelbaarder te maken. Ik stel de versterker zodanig af dat ik een mooi clean heb (ja, een oude Marshall is bijna een Fender) en dan haal ik od en disto uit pedalen. Om de buizen wat meer te laten werken en om de volumeknop wat handelbaarder te maken (heeft nogal de eigenschap om alles of niets te geven). En dat lukt wel. Ik zet de THD hotplate dan op -8 dB, ga je er meer afknijpen dan gaat de tone er sterk op achteruit.

Ik heb de THD al eens aangesloten op een Marshall met mastervolume en ik vond dat overbodig. Het draagt nauwelijks bij tot een verbetering van de sound en je moet weeral een toestel meer meezeulen, zien dat de kabels juist ingeplugd zijn...

fenderben
10 augustus 2008, 20:44
Bij mij was de hotplate een onderdeel van de keten om geluid te maken. Ik heb hem gebruikt met een TSL602 waarvan ik de master helemaal open had staan, dan is het namelijk best een leuke versterker, alleen gaat ie dan behoorlijk hard. Om het volume dus acceptabel te krijgen zat er een hotplate tussen die ik op -8dB gebruikte. meer demping was echt te veel.

Ik heb de versterker en de hotplate allebei niet meer, er zijn namelijk betere oplossingen....

Dus een hotpate icm een koch multitone heeft niet zoveel nut? Wilde eea deze week eens gaan uitproberen, maar als het niet veel toevoegd kan ik mij de rit besparen (en gesleep). Heeft iemand deze combinatie al eens geprobeerd?

ateng
11 augustus 2008, 23:26
Zit toch een mastervolume op een multi tone?

En ik vind dat een powersoak niet nodig is op een moderne versterker want je sound en vooral de overstuurde sound haal je voornamelijk uit je preamp. Het is meer voor een plexi/vox achtige versterker die geen mastervolume hebben en voluit moet gaan om dat lekkere overstuurde sound te krijgen.

Wabbie
12 augustus 2008, 00:14
Ik heb een loadbox op mijn Koch Powertone aangesloten. Die gebruik ik ten eerste om met een koptelefoon te kunnen gitaarspelen ( iets met 4-hoog en een gehorige flat en 120 watt buizen wat niet goed werkt geloof ik ;) ).
Daarnaast gebruik ik mijn loadbox de laatste tijd veel voor opnames, en dat bevalt er goed.

ateng
12 augustus 2008, 14:29
Zo kun je een loadbox ook gebruiken natuurlijk.

fenderben
12 augustus 2008, 15:30
Wilde de loadbox gebruiken om de sound van de multitone wat meer vintage (lees 'warmer') te laten klinken. Heeft dus niet zoveel nut begrijp ik. Multitone heeft inderdaad een master. Misschien eens wat expirimenteren met buizen. Bedankt allen voor de input. FB

ateng
13 augustus 2008, 04:06
Dat zou je beter kunnen doen met andere buizen experimenteren of andere speakers natuurlijk die warm en vol klinken.

Chris Winsemius
13 augustus 2008, 10:34
Wilde de loadbox gebruiken om de sound van de multitone wat meer vintage (lees 'warmer') te laten klinken. Heeft dus niet zoveel nut begrijp ik. Multitone heeft inderdaad een master. Misschien eens wat expirimenteren met buizen. Bedankt allen voor de input. FB

Zeker bij wat hogere volume-demping maken de meeste soaks het geluid absoluut warmer (soms zelfs te warm) en ondanks de preamp met mastervolumes/etc. krijg je door het verder aansturen v/d fasedraaierbuis (kleine buisje dat de eindbuizen aanstuurt) 'n wat "echter" geluid op lagere volume. Onder warmer geluid kun je iig. van soaks ook "lappendeken" lezen bij extreme voluemdemping.

Zelf zou ik gewoon achter die fasedraaier 'n extra mastervolume-regelaar (laten) monteren, interaktie met speaker is dan lekkerder dan met 'n soak tussen je uitgangstrafo en speakers imho.