PDA

View Full Version : opnemen met mengpaneel



kornico
10 augustus 2008, 07:35
misschien een hele domme vraag maar ik ben echt een noob in opnemen , mijn vraag was of je gewoon je gitaar kon inpluggen op een mengpaneel en dat je dat mengpaneel inplugd op je pc zodat je kan opnemen. kan dat?

Han S
10 augustus 2008, 11:03
Dat kan wel, maar het zal niet geweldig klinken vanwege de misaanpassing. Daarvoor hebben ze een apparaatje onwikkeld wat DI genoemd wordt en dat staat voor 'Direct IN box'. Daar steek je het gitaarsnoer in en de uitgang van dat doosje heeft zo'n microfoon aansluiting, er komt dan ook een microfoonsignaal uit. Voor een paar tientjes is er al zo'n ding.

kornico
10 augustus 2008, 11:47
Dat kan wel, maar het zal niet geweldig klinken vanwege de misaanpassing. Daarvoor hebben ze een apparaatje onwikkeld wat DI genoemd wordt en dat staat voor 'Direct IN box'. Daar steek je het gitaarsnoer in en de uitgang van dat doosje heeft zo'n microfoon aansluiting, er komt dan ook een microfoonsignaal uit. Voor een paar tientjes is er al zo'n ding.
jah maar dat is maar 1 gitaar en op een mengpaneel kan een hele band en daar gaat eht meer om;)

Han S
10 augustus 2008, 11:58
Ik heb een mengpaneel waar wel zes bands tegelijk op kunnen, maar je kunt rustig één gitaar op een mengpaneel aansluiten hoor en dat was toch je vraag?

kornico
10 augustus 2008, 12:46
Ik heb een mengpaneel waar wel zes bands tegelijk op kunnen, maar je kunt rustig één gitaar op een mengpaneel aansluiten hoor en dat was toch je vraag?
jah maar ik dacht al wat verder;) omdat ik misschien dacht dat het misschien schade aan je gitaar kon veroorzaken ofzo:P

J-sus Rulez
10 augustus 2008, 13:11
Je hebt ook wel een goede geluidskaart nodig;...

vincent136
10 augustus 2008, 13:40
Ja en een hele hoop microfoons. Wat is je doel? Je gehele band opnemen, jezelf opnemen?

kornico
10 augustus 2008, 17:44
meer de hele band opnemen dus ik dacht aan 1 ingang per (bas)gitaar 1 ingang voor de zang en het drumstel moeten we nog ff kijken .

J-sus Rulez
10 augustus 2008, 17:50
kijk: Basgitaren/Elektrische gitaren kan je opnemen door de line-out van versterker aan te sluiten op mengpaneel. Of door basgitaar/elektrische gitaar/ akoustische gitaar aan te sluiten op DI box , die je dan weer op je mengpaneel aansluit. Of je kan met micro's voor de versterkers te plaatsen ook op nemen... Drum word met micro opgenomen... meerdere zelfs... dus je gaat al zeker 6 sporen nodig hebben denkik zo.. met XLR ingang... dus 10 sporen gewoon...

vincent136
10 augustus 2008, 18:40
meer de hele band opnemen dus ik dacht aan 1 ingang per (bas)gitaar 1 ingang voor de zang en het drumstel moeten we nog ff kijken .

Aangezien bij het opnemen van een hele band erg veel komt kijken en het veel kennis van zaken vereist kun je beter naar een studio in de omgeving gaan en het daar opnemen. Wanneer je wat rondkijkt hier zul je wel merken dat opnemen meer is als op record drukken.

kornico
10 augustus 2008, 19:25
Aangezien bij het opnemen van een hele band erg veel komt kijken en het veel kennis van zaken vereist kun je beter naar een studio in de omgeving gaan en het daar opnemen. Wanneer je wat rondkijkt hier zul je wel merken dat opnemen meer is als op record drukken.
jah misschien dat we dat ook wel gaan doen maar we hebben nu nog niet zoveel nummers;) hoe duur is een dag opnemen ongeveer?

vincent136
10 augustus 2008, 20:46
Meestal tussen de 250 en 300 euro