PDA

View Full Version : Veel verschil in sound bij deze fretboards? TELECASTER



Jay75
10 augustus 2008, 00:17
Deze heeft een rosewood fretboard:

http://cgi.ebay.nl/08-FENDER-AMERICAN-DELUXE-PEARL-TELECASTER-ELE-GUITAR_W0QQitemZ190243067341QQihZ009QQcategoryZ238 4QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Deze heeft een maple?

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=370075257660

Ik twijfel tussen deze 2 of toch maar een Tele 52RI

Jay75
10 augustus 2008, 00:27
owja, mijn vraag is dan natuurlijk hoeveel verschil in sound de houtsoort uitmaakt voor de sound van de gitaar. Ik ben niet zo'n zeikert.... dus mijn vraag is of ik het ga horen of niet ;)

Evenals de 3 sadle of 6 sadle bruggen, 3 ziet er vetter uit, maar zit hier ook weer klank verschil in? Ik speel toch sixtiesgaragepunk, dus 100% intonatie is ook niet echt vereist :)

vulvasonic
10 augustus 2008, 01:07
owja, mijn vraag is dan natuurlijk hoeveel verschil in sound de houtsoort uitmaakt voor de sound van de gitaar. Ik ben niet zo'n zeikert.... dus mijn vraag is of ik het ga horen of niet ;)

Evenals de 3 sadle of 6 sadle bruggen, 3 ziet er vetter uit, maar zit hier ook weer klank verschil in? Ik speel toch sixtiesgaragepunk, dus 100% intonatie is ook niet echt vereist :)

De rosewood toetsen zorgen over het algemeen voor een iets warmer en minder 'puntig' geluid. We moeten de impact hiervan niet gaan overdrijven, maar leg het ook niet zomaar naast je neer. Het scherpere karakter van een maple neck kan voor jou, binnen een bandsituatie, nèt dat kleine beetje verschil maken, waardoor je makkelijker door het totaalgeluid heen snijdt.

Het valsige karakter van een tele met drie zadels wordt pas irritant als je op de hogere posities van de hals accoorden gaat spelen. Hoe cleaner je je geluid afstelt, hoe minder last je hebt van die valse tonen. Distortion zorgt ervoor dat de natuurlijke boventonen, door de grotere compressie van je geluid, harder door zullen komen. Hierdoor lijken de gespeelde accoorden meer te gaan wringen.

Mocht je punk-achtige muziek spelen in een band met twee gitaristen, en de andere gitarist gebruikt veel distortion, dan is een telecaster met een veel cleaner geluid perfect om wat extra power in de ritmiek te leggen.

Mr.Fingers
10 augustus 2008, 11:09
Maple heeft een andere feel als Rosewood, zoals vulv al zei. Maple klinkt net dat tikkeltje sprankelender en helderder dan rosewood.

Die bruggen: een vintage-brug heeft 3 "brass"zadels, terwijl een moderne 6 "gestempeld staal" zadels hebben. Door twee snaren over 1 zadel te geleiden, verhoogt de druk op het zadel, en daardoor de sustain. Met rechte zadels zal de intonatie nu niet echt 100% correct zijn. Je hebt ook "compensated saddles", die zijn schuin ingeboord (voor de intonatieschroef), waardoor deze de "curve" volgen van een normale 6-zadelbrug (dus middenste zadel zal voor de D snaar verder naar achter staan dan voor de G-snaar).

Een Tele '52 RI is in geen manier te vergelijken met een Am.Del. De '52 RI klinkt veel bijtender, agressiever, twangiër,... dan een Am.Del. Het is echt opletten dat je niemand pijn doet met het schelle geluid van het brugelement. Ook de feel is geheel anders. Terwijl de Am.Del. een gewone maple C-shape heeft, heeft de 52 een enorm dikke U-shape. Ook is bij de '52 de body van Ash, terwijl dit bij de Am.Del vaak Alder is (wat minder sprankelender klinkt). Wil je "vintage-verantwoord" gaan, kan je voor de '52 ReIssue kiezen, of voor de "1962 Telecaster Custom" (die heel wat minder bijtend klinkt). Een Am.Del. klinkt in feite net een tikkeltje te modern voor 60-punk ;)

Eko
10 augustus 2008, 11:40
De deluxe heeft ook nog dikker fretwerk t.o.v. de `52 reissue. De `52 is en blijft een van de beste standaard telecasters die Fender bouwt en al jaren , niet zonder reden , een van de best verkopende modellen.
Een American Deluxe heeft een contoured body en binding aan de voorzijde. Hij ziet er wat gelikter uit. Qua klank absoluut geen schaduw van een `52. Als het om klank gaat is er eigenlijk maar een echte goede optie.

barno
10 augustus 2008, 13:13
ik ben zelf behoorlijk vintage minded en heb dus een 52 RI (gehad). Idd fantastische gitaar maar ik heb 'm weggedaan omdat ie me net niet veelzijdig genoeg was. Heaps of twang maar ik miste toch wat "body".

Soundscape
10 augustus 2008, 13:24
Ik prefereer maple omdat het soepeler speelt. Rosewood vind ik wat stroever spelen, maar dit varieert ook per gitaar.
De '52 RI heeft inderdaad een heerlijke klank, maar de American Deluxe vind ik weer fijner qua bespeelbaarheid. De klank van de Deluxe is minder 'in your face', niet zo agressief, maar smoother en moderner. Meer geschikt voor distortion dan de '52. Overigens is er ook nog de '51 Nocaster RI uit de Custom Shop. Eigenlijk is dit een betere '52 RI (met een nog dikkere hals), maar wel een stuk duurder.

Al met al is het een kwestie van smaak en wat je in een gitaar (in dit geval een Telecaster) zoekt.

Eko
10 augustus 2008, 14:31
Mooiste optie: Koop een `52 en laat hem herfretten met Dunlop 6105 draad. Daarna de set Nocaster elementen er op. Kost een fractie van de `51 en klinkt als een tierelier.

Jay75
10 augustus 2008, 14:35
Cool, hier kan ik wat mee!

Al twijfel ik dus nog, ik heb namelijk al 2 keer een 52 RI gehad, en omdat ik weer iets anders wilde heb ik 'm ook alweer 2 keer verkocht. 3 keer scheepsrecht?

Rare is: ik was eigenlijk niet op zoek naar een telecaster, maar ik ging vandeweek een VOX testen bij Feedback en denk, ik pak er nog maar eens eentje, en dat was die gitaar met die S1 switch er in. En toch weet ik dan weer dat dit toch wel mijn sound is.

Niet de USA standard, daar kan ik niet veel mee, die heb ik ook nog even een geprobeerd. Ze hadden alleen geen 52 RI staan geloof ik, ik ging ook voor die VOX dus heb er niet meer naar gekeken ook. Maar nu heb ik zojuist mijn Rickenbacker verkocht:)

Tja, vintage correct, ik ben geen purist ofzo, moet er alleen niet te modern uitzien, maar bijv die S1 switch vond ik wel te gek, de zadels ziet er minder mooi uit, maar dat is te vervangen toch? Eventueel?



Ik heb ook contact gehad met Luke van RebelRelic, die kan eventueel een all black 52RI voor me maken, omdat ik eigenlijk niet zo weg ben van de gele kleur van de telecaster ( best lelijk, maar begin er aan te wennen en ook omdat ie zo klote lekker klinkt! )

Qua hals vond ik die Am.Del wel prima, en frets, zo lang ze niet superklein zijn maakt me niet zoveel uit.

Wat ik momenteel denk is, een AM.DEL omdat ik die 52RI al 2 keer heb gehad.

Keuze's!!!!

heavy-metal-thunder
10 augustus 2008, 14:39
ik heb zelf een 52ri en ik vind die i.vgl.m. vele tele's juist lekker vol klinken. In vergelijking met een nocaster 51 vind ik de 52ri wat braafjes.

Bij een 52ri zit ook standaard een 6-saddle bridge. Maar als je gitaar goed afstelt (beetje zoeken tussen snaarlengte en -hoogte) dan is ze toch mooi in tune, ook op de hogere frets.

Jay75
10 augustus 2008, 16:32
Ja 52RI vond ik ook heerlijk vol, niet da iele en schelle.

Is zo'n Nocaster nog lekkerder dan?

Orpheo
10 augustus 2008, 17:20
Ja 52RI vond ik ook heerlijk vol, niet da iele en schelle.

Is zo'n Nocaster nog lekkerder dan?

is nog lekkerder qua sound. nog voller, dikker, twangier, nogmeer power.

Jay75
10 augustus 2008, 17:53
En als je die nocaster elementen bijv in een normale USA standard zet, benaderd het dan de sound?

Orpheo
10 augustus 2008, 18:00
En als je die nocaster elementen bijv in een normale USA standard zet, benaderd het dan de sound?

tuurlijk niet. de sound hangt te sterk af van het gebruikte hout.

vulvasonic
10 augustus 2008, 19:30
tuurlijk niet. de sound hangt te sterk af van het gebruikte hout.

Het prijsverschil is ook wel erg groot....

steph
11 augustus 2008, 07:20
Een Am. Deluxe heeft wel brass zadels, en deze zijn verchroomd. Het verschil t.o.v. een 52er zit 'm vooral in de elementen, akoustisch klinken beide het zelfde...

Kim Wilson
11 augustus 2008, 09:08
Mijn ervaring is dat de Tele's met 3-saddle brug veel meer leven hadden, veel meer die echte Tele-sound, dan die met een 6-saddle brug. Dat kan natuurlijk aan van alles hebben gelegen, maar het was wel opvallend.

Jay75
11 augustus 2008, 21:19
is het mogelijk om zo'n S1 switch in te bouwen in een 52RI?

Orpheo
11 augustus 2008, 21:24
is het mogelijk om zo'n S1 switch in te bouwen in een 52RI?

tuurlijk, toggletje erin zetten of push pull, klaar. de bedradingssschema's staan online. het enige is dat de echte s1 switch niet los te koop is (officieel).

Jay75
11 augustus 2008, 22:00
Ik ben nu een beetje op en neer aan het mailen met Luke van Rebel Relic.
Hij heeft een hele vette all black telecaster te koop.
Misschien die eens checken!

http://i64.photobucket.com/albums/h181/Jizzo75/tele.jpg

Eko
11 augustus 2008, 22:01
Oh, oh ,oh jongens wat een slappe hap. Goede toon komt uit goede instrumenten gemaakt van mooi hout en met een dikke nek. Ik heb nog nooit een tele met een ielig nekkie goed horen klinken.
No short cuts , gewoon leren werken op een bootrailingneck en zet er een set nocasterelementen op.
Ha!

Luke-wannabe
11 augustus 2008, 22:03
Dat is wel een heel vette tele!

Jay75
11 augustus 2008, 22:09
Oh, oh ,oh jongens wat een slappe hap. Goede toon komt uit goede instrumenten gemaakt van mooi hout en met een dikke nek. Ik heb nog nooit een tele met een ielig nekkie goed horen klinken.
No short cuts , gewoon leren werken op een bootrailingneck en zet er een set nocasterelementen op.
Ha!

Hi wat bedoel je daarmee? Welke nek is dun dan?

Jay75
11 augustus 2008, 22:10
Dat is wel een heel vette tele!


Ja man, die gaat mooi klinken over jouw AC15 :)

Mr.Fingers
11 augustus 2008, 22:17
Die zwarte is het toch niet... :stop:

Maareh, ik merk dat je graag een tele hebt met "ballen aan z'n lijf"... de Fender Vintage HotRod '52 dan niets voor je?

http://www.fender.com/products//search.php?partno=0100232850

http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0100232850_xl.jpg

(plattere toets, medium frets, Seymour Duncan "minibucker" (firebird) in de neck)

Jay75
11 augustus 2008, 22:23
Wow, die is ook erg cool zeg! Ik ga binnenkort maar eens naar de feedback een en ander testen naast elkaar. Maar die zwarte is qua looks echt geniaal vind ik!

Mr.Fingers
11 augustus 2008, 22:26
Ohja, over die S1... je kan die makkelijk "zelf" maken hoor, ik heb het zelf gedaan op m'n jazz bass, en als zelfs een domme belg als ik het kan!


Ik heb die hotrod tele eens getest, jongens, op de brug klinkt dat ding nog als een normale telecaster, maar op de neck, jongens, brullen & schreeuwen dat het niet normaal was :D

Luke-wannabe
11 augustus 2008, 22:34
Ja man, die gaat mooi klinken over jouw AC15 :)
Dmn was jij dat!! Whaha wist ik helemaal niet, lol!

Eko
11 augustus 2008, 22:38
Niet slecht bedoeld , maar pak eens een American Deluxe en daarna een Nocaster. Verdere uitleg overbodig.

Kim Wilson
12 augustus 2008, 09:08
Ik ben het wel eens met Eko. Mijn Tele heeft ook zo'n dikke nek, en dat hoor je op e.o.a. manier ook weer terug. Veel meer bite en body dan bijvoorbeeld een Highway of Lite Ash, die maar een dun halsje hebben.

Mr.Fingers
12 augustus 2008, 10:50
I second that... Ik ben zelf meer een fan van een gewone C-shape hals, maar zeker bij een ash tele, met maple neck, daar moet gewoon een dikke V, U of D shape hals bij. Die toegevoegde massa & stijfheid verbeterd te klank & sustain! Dan is het een echt twangmonster!

barno
12 augustus 2008, 10:53
akkoord dat goed hout een belangrijke parameter is. dikte neck is echter absoluut geen garantie voor goede sound. mijn ouwe 335 heeft een dun halsje maar wat een sound en speelde onlangs op een originele 60's tele, ook met dunne hals: killersound, veel hoog èn veel bottom. Veel beter als mijn MW tele, die een hele dikke hals heeft...

Ben zeker niet vies van dikke halzen hoor, want ik heb ook gitaren met vette hals die heel goed klinken. Alleen denk ik tegenwoordig dat houtsoort en ouderdom meer uitmaken dan massa.

Mr.Fingers
12 augustus 2008, 10:56
er gaat niets boven hout dat al 40 jaar oud is ;)

Ik heb onlangs ook eens op een originele 1963 Jaguar gespeeld, en dat ding klonk allesbehalve kil, koud & schel, zoals de huidige Jaguars.

Jay75
12 augustus 2008, 11:17
Dmn was jij dat!! Whaha wist ik helemaal niet, lol!


Ow niet? haha, ow ik dacht dat ik dat gemaild had. Hehe, hoe zou ik anders weten van die gitaren die je had!

Maar okay, ander vraagje:

De '62 RI

http://cgi.ebay.com/Fender-American-Vintage-Series-62-Custom-Telecaster_W0QQitemZ140256665289QQcmdZViewItem?has h=item140256665289&_trkparms=72%3A552%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C2 40%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14&timeout=1218489580562

Hoe is die dan weer te vergelijken qua sound?
Sorry voor al die vragen/vergelijkingen enzo :)

barno
12 augustus 2008, 11:26
Ow niet? haha, ow ik dacht dat ik dat gemaild had. Hehe, hoe zou ik anders weten van die gitaren die je had!

Maar okay, ander vraagje:

De '62 RI

http://cgi.ebay.com/Fender-American-Vintage-Series-62-Custom-Telecaster_W0QQitemZ140256665289QQcmdZViewItem?has h=item140256665289&_trkparms=72%3A552%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C2 40%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14&timeout=1218489580562

Hoe is die dan weer te vergelijken qua sound?
Sorry voor al die vragen/vergelijkingen enzo :)

holy cow wat een schoonheid, zekèr icm die botergeile koffer

Luke-wannabe
12 augustus 2008, 11:38
Ow niet? haha, ow ik dacht dat ik dat gemaild had. Hehe, hoe zou ik anders weten van die gitaren die je had!

Maar okay, ander vraagje:

De '62 RI

http://cgi.ebay.com/Fender-American-Vintage-Series-62-Custom-Telecaster_W0QQitemZ140256665289QQcmdZViewItem?has h=item140256665289&_trkparms=72%3A552%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C2 40%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14&timeout=1218489580562

Hoe is die dan weer te vergelijken qua sound?
Sorry voor al die vragen/vergelijkingen enzo :)
Whaha nee, maar die tele is echt de bom!!

Jay75
12 augustus 2008, 16:13
Haha, maar ik dacht echt dat je wist dat ik dat was! :)


Anyway, qua sound dezelfde elementen ofzo? Die '62, errug mooi is die ook zeg!!
Ik ben weer aan het werk dus kan even niet op die sites!

Mr.Fingers
12 augustus 2008, 16:14
die '62 is veel subtieler, minder twangy & schel... een mooie ritmegitaar (denk aan "green onions" van booker T & the mg's)

Eko
12 augustus 2008, 17:10
De `62 heb ik zelf zoals je onderaan leest. Ik heb hem gekocht vanwege de toets. Die maakt het net iets minder bijterig. Schrik niet , met een versterker met 10 inch speakers is hij nog steeds zeer fel. Maar in vergelijking met een maple toets is het net geen scheermes. De gitaar heeft standaard vintage frets die ik , na bestellen en binnenkomen ( levertijd +/- 6 mnd toen) , direct heb laten vervangen door 6105 van Dunlop.
Ik wilde eigenlijk een Customshop `63. Dat was een Timemachine versie van de 62 in relic. Prijs 3800,-. De AV `62 met de fretjob kwam op minder dan 2000,-. Het relicgedeelte komt wel door gebruik.

Jay75
12 augustus 2008, 22:45
Mmm, ik denk dat ik toch meer voor de twangy sound ga, maar desondanks een heeeele vette uitvoering.

Jay75
13 augustus 2008, 13:53
Net even iets van 6 telecasters vergeleken.

Helaas was de hotrod niet meer aanwezig, maar de American Deluxe
( http://www.fender.com/products/search.php?partno=0101702750 ) wel met S1 switch, en deze sprong overal bovenuit vond ik. ( wat ik precies allemaal heb bespeeld weet ik niet meer, hehe sorry. )

oa deze:

http://www.fender.com/products//search.php?partno=0101600700

Hals vond ik niet lekker en ook de sound niet, wel prachtig ding met z'n bierbuik cutaway en binding.

http://www.fender.com/products//search.php?partno=0136902300

Wel aardig, lekker licht maar verder niet helemaal mijn ding, slagplaat vind ik ook niet mooi.

Verder nog wat andere tele's maar bij vergelijk met de eerste vielen die tegen.

Tot ik toch nog even een gewone standard telecaster probeerde,

http://www.fender.com/products//search.php?partno=0110500712

en damn, uiteindelijk vond ik die het lekkerste en vetste klinken.

Net wat agressiever ( scheller?) dan de Am Deluxe. Het rare is dat ik er ooit een heb gehad en die toen verkocht heb omdat ik 'm te schel en iel vond, maar ik had toen een Fender Twin uit 69.

Nu dus een VOX AC15 en daar heb ik over gespeeld, ik vond dat in combinatie met de AmDel en de USA meer de telecaster sound waar ik naar op zoek was.
Helaas speelde de Telecaster American Deluxe wel fijner, volgens mij omdat de hals ( achterkant en fretboard ) gelakt was en deze was maple ipv rosewood.

Wat ik nu dus eigenlijk zoek is een Standard USA, met gelakte maple neck.
Zijn die er?

Arjan12
13 augustus 2008, 14:19
Ja, maar geen nieuwe. Tot een aantal jaren geleden werd de hals wel gelakt (wanneer precies weet ik niet, ik gok tot ca. 2000).

Jay75
13 augustus 2008, 14:36
Ow ik zoek ook liever 2dehands, maar ik lees weleens iets over dat je halzen enzo los kan bestellen ergens? Dus stel dat ik een mooie tele vind dat ik later altijd nog zo'n andere hals erop kan pleuren?

Arjan12
13 augustus 2008, 15:11
eBay (online winkel, The Stratosphere). Dat zijn echte Fender-halzen, je kan ook een Allparts-neck bestellen, dat is een stuk goedkoper. Voor een Amerikaanse Fender-hals ben je al gauw 250 euro kwijt incl. transport en douanerechten.

Tristan
14 augustus 2008, 02:27
Ik ben het niet echt eens met de meeste mensen die zeggen dat een Tele met een rosewood hals warmer klinkt dan met een maple hals, met een rosewood hals klinken Tele's wat neuziger heb ik het idee, een 52RI klinkt naar mijn mening vetter dan een 62RI Tele, meer laag en punchier hoog, vettere harmonischen, lekkerdere twang...
Een echte Tele heeft gewoon een maple neck als je het mij vraagt...

6105 fretdraad zou ik ook niet gelijk aan beginnen, ik heb er zelf bijvoorbeeld een vreselijke hekel aan, het is toch vrij hoog en helpt je intonatie niet echt, het gewone fretdraad van Fender op de American Series gitaren vind ik echt 100 keer beter, dus eerst proberen en dan pas doen zou ik zeggen...

De American Standard of American Series Tele is naar mijn idee de slechtste Tele die Fender ooit gemaakt heeft, klinkt meer als een verkouden Strat dan als een echte Tele, als je die echte ballen en die Keef Richards sound zoekt zeg maar dan he...

De pickups op de 52RI zijn behoorlijk goed, maar de NoCaster pickups zijn echt nog een stapje omhoog, maar zeker een Tele moet akoestisch al goed klinken wil 'ie versterkt ook echt goed uit de verf komen, dus check de gitaren vooral ook akoestisch op balans, vetheid/laag, ballen en twang...

heavy-metal-thunder
14 augustus 2008, 23:29
Ik ben nu een beetje op en neer aan het mailen met Luke van Rebel Relic.
Hij heeft een hele vette all black telecaster te koop.
Misschien die eens checken!

http://i64.photobucket.com/albums/h181/Jizzo75/tele.jpg

relic uit de fabriek = kitsch
relic moet komen door er jarenlang op gespeeld te hebben, zodat het een deel van jezelf wordt. Heb ooit een Fender custom shop relic om deze reden verkocht (vond op ebay.com geen NOS die naar Europa wou verzenden). Kan wel een erg goede gitaar zijn, maar ik zou dan eerder eens bij Eric van de Haar gaan zien, die heeft ondertussen voldoende naam&faam gemaakt, zodat je nog een mooie prijs krijgt bij resale (als je ze ooit wil weg doen)

Arjan12
14 augustus 2008, 23:48
De American Standard of American Series Tele is naar mijn idee de slechtste Tele die Fender ooit gemaakt heeft, klinkt meer als een verkouden Strat dan als een echte Tele, als je die echte ballen en die Keef Richards sound zoekt zeg maar dan he...


Ik ben het hier deels mee eens. Ik heb zo'n American Standard, en ik vind het echt een fantastische gitaar. Het is echter geen fantastische Tele: elzen body in plaats van essen (jammer dat Fender alleen nog maar transparant gelakte Tele's maakt van essen), relatief dunne c-shaped neck en moderne brug. Dat vind ik jammer, maar het zijn geen slechte gitaren (die van mij is in ieder geval heel erg goed). Het zijn gewoon geen échte, ouderwetse Tele's.

Tristan
15 augustus 2008, 04:36
@Arjan12
Ik snap het, het moet zijn wat je zoekt, maar voor mij klinkt het dus echt niet als een Tele...
Het hele fabeltje dat Tele's dun zouden klinken is denk ik ook sterk op die American Standard/American Series Telecaster gebaseerd...

@heavy metal thunder:
Tsja, ik hou ook niet van dat fabrieksgerelic, maar die Relics schijnen wel degelijk anders te klinken dan de NOS versies...
Die Fender '51 NoCaster Relic klinkt zo geweldig naar mijn idee, Erik van de Haar bouwt ook prima gitaren met hier en daar ook een hele goede uitschieter, maar wat mij betreft gaat er nog steeds niks boven een echt goede Fender '51 NoCaster Relic...