PDA

View Full Version : Nieuwe snaren voor gitaar



Flitser
9 augustus 2008, 23:51
Ik zoek dus nieuwe snaren voor mijn gitaar, alleen weet ik niet wat voor soort ik moet nemen. Ik heb nu denk ik gewoon standaard snaren. Maar mijn richtprijs is zo ongeveer maximaal 40 euro.

barno
9 augustus 2008, 23:55
bwa, gewoon setje d'addario ofzo, 010 of 011. voor 40 euro kan je wel enkele setjes kopen denk ik. weet niet echt wat ze kosten, ik koop ze aan in het groot ..

soup
9 augustus 2008, 23:57
11 euro per stuk dacht ik?

Lang geleden precies, maar ik speel ze nooit meer kapot.

grayfink
10 augustus 2008, 00:05
Ik zoek dus nieuwe snaren voor mijn gitaar, alleen weet ik niet wat voor soort ik moet nemen. Ik heb nu denk ik gewoon standaard snaren. Maar mijn richtprijs is zo ongeveer maximaal 40 euro.

Snaren zijn echt wel wat goedkoper hoor. Voor 40€ heb je wel 5 setjes van een goed merk, D'Addario gebruik ik zelf, maar er zijn genoeg concurrenten met dezelfde kwaliteit, de verschillen zijn niet groot. Als je niet weet wat er op je gitaar zat toen je hem kocht (er van uit gaande dat je hem nieuw kocht): Fenderachtigen 009 en de wat kortere mensuur van Gibsonachtigen meestal 010.
010 zit je meestal wel goed, ook op Fenderachtigen. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

wietse
10 augustus 2008, 00:37
11 euro per stuk dacht ik?

Lang geleden precies, maar ik speel ze nooit meer kapot.

dure snaartjes, 3 set d'addario 0.10 voor een tientje was het voor mij de laatste keer.

Mafia66
10 augustus 2008, 00:40
Zouden jullie mij ook kunnen vertellen wat voor snaren ik op mijn Ibanez Gio GSA60 heb? En ik denk dat ze ook aan vervanging toe zijn. Wat raden jullie mij aan en hoeveel gaat het mij dan kosten?

Groetjes. xD

hezz
10 augustus 2008, 01:00
Hoe moeten wij dat nou weten? :confused:

Geef dan tenminste wat informatie zeg, dan kunnen we tenminste nog gokken. En mijn gok is nu op d'addario 010, puur omdat dat naar mijn ervaring op veel gitaren uit de showroom ligt. Ik neem ook aan dat je de gitaar nog vrij kort hebt en dat dit de eerste keer is dat je de snaren vervangt, vandaar mijn verwijzing naar gitaren uit showroom.

FruscianteFan
10 augustus 2008, 01:05
D'addario .010? is het niet meestal .009 wat de klok slaat, zeker op metal-ish gitaren?

hezz
10 augustus 2008, 01:07
Zou kunnen, ben niet thuis in de metal-gitaren.

R.J
10 augustus 2008, 01:57
Mijn ibanez RG kwam standaard met D'addario's exl120 .009.....

Vraag het anders in de winkel?

MattellicA
10 augustus 2008, 03:16
Google is your friend ;) http://www.ibanez.com/support/help.aspx 009 dus... :)

Mafia66
10 augustus 2008, 03:57
Oké dank je wel nu weet ik dat het .009 is, maar welke snaar raden jullie mij dan aan om erop te zetten voor als ik hem ga vervangen? En hoeveel gaat dat kosten?

Kakihara
10 augustus 2008, 07:49
Snaren met tonechambers ...

Nee serieus : snaren zijn een persoonlijk iets. Ik heb elixirs zitten op mijn Blade en die bevallen mij uitstekend. Ik vind D'addario's wat blikkerig, maar een heleboel mensen gaan het daarmee niet eens zijn :)
Trial en error dus die snaren. Ach, in feite, voor hetgeen D'Addario's kosten, kan je er geen buil aan vallen.

budje
10 augustus 2008, 08:23
Gezien de prijzen van een setje snaren zou ik me er helemaal niet druk om maken. Koop iets, en vooral in het begin: bewaar de verpakking!!! Als ie dan wel bevalt kan je dezelfde halen, en als ie niet bevalt kan je om dikker of dunner gaan, net wat je denkt dat beter is!

Mijn voorkeur zijn regular slinky's van Ernie Ball (010-040) maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij dat ook moet doen! (iemand anders gebruikt weer wat anders) en ik speel tenslotte geen metal.

Met snaren experimenteren is gelukkig een stuk goedkoper dan met gitaren experimenteren :)

Jay75
10 augustus 2008, 09:19
bij feedback gister een 10-pack ( dus 10 setjes ) voor 39 euro gekocht

gewoon d addario 0.10

macwilliams
10 augustus 2008, 09:30
Oké dank je wel nu weet ik dat het .009 is, maar welke snaar raden jullie mij dan aan om erop te zetten voor als ik hem ga vervangen? En hoeveel gaat dat kosten?
D'adario 09. Koop een pakketje van 3 scheelt wat centen en een paar keer lopen naar de winkel. 1 setje kost zo tussen 3 en 4 euro


bewaar de verpakking!!! Als ie dan wel bevalt kan je dezelfde halen, en als ie niet bevalt kan je om dikker of dunner gaan, net wat je denkt dat beter is!


Hier ben ik het ook mee eens

grayfink
10 augustus 2008, 09:34
http://www.lordofthestrings.com


Ook redelijk snel en goedkoop.

hezz
10 augustus 2008, 10:31
http://www.lordofthestrings.com


Ook redelijk snel en goedkoop.

+1 L.O.T.S.

Mijn bullshit-gitaarboer in de buurt heb ik al eens weken achter elkaar gevraagd wanneer zij wat flatwounds binnen zouden krijgen. Nu stop ik er gewoon mee daarheen te gaan, ze zijn overpriced en luisteren blijkbaar niet eens naar iemand die er zaken wil doen...

Mr.Fingers
10 augustus 2008, 11:14
Inderdaad, wat hezz zegt... Toen ik vroeg hoelang het ging duren eer de LaBello "deep talkin'" James Jamerson Flatwounds binnen gingen zijn, wisten ze gewoon niet waar ik het over had. Nu gewoon met een paar muisklikken en voor een zeer schappelijke prijs heb ik de pakketjes thuis...

Johannes
10 augustus 2008, 11:46
http://www.banzaieffects.com/Electrical-Guitar-Strings-c-699.html cheap cheap cheap... Wel gaaf om te zien dat er mensen zijn die tot 40 euro over hebben voor een setje :D ;)

soup
10 augustus 2008, 12:37
dure snaartjes, 3 set d'addario 0.10 voor een tientje was het voor mij de laatste keer.Veel te lang geleden dus dat ik er nog gekocht heb, maar ik had er genoeg liggen dus dan kijk ik er niet direct naar om.

:)

a darker shade of grey
10 augustus 2008, 12:48
Koop inderdaad een setje D'Addario van 010.
Ik heb ook een tijdje Ernie Ball Slinky 010 gehad, ook fijne snaren, maar die wilden niet erg samenwerken met mijn brugzadels, dus overgestapt op d'addario.

Tin
10 augustus 2008, 13:26
In de winkel is D'addario super cheap.

Maar snaren is een persoonlijk iets ik zou voor die 40 euro gwn verschillende merken halen. EN ook verschillende diktes.

als je dan eenmaal je merk te pakken heb bestel je het gwn op thomann.de

Daar bestel ik altijd mijn snaren en die zijn 3 euro goedkoper per setje dan in NL.
Ik speel op SIT.

R.J
10 augustus 2008, 13:27
Dat zou betekenen, 1.50 per setje? :o

J-sus Rulez
10 augustus 2008, 13:35
Hier in Geel (Belgie) rekenen ze toch lekker 10-12€ voor setje...

R.J
10 augustus 2008, 13:42
Hier in Geel (Belgie) rekenen ze toch lekker 10-12€ voor setje...
Dan zou ik toch lekker zeggen: Steekt het in uw achterste.

verkopen ze daar alleen blue steel ofzo?

Tin
10 augustus 2008, 13:56
Dat zou betekenen, 1.50 per setje? :o

ehm nee :P SIT snaren kosten hier rond de 8 en 11 euro.
Bij thomann betaal ik 5 euro een setje.

maar je hebt ook setje voor 98 cent bij thomann.
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_valuestrings_010.htm

Mafia66
10 augustus 2008, 15:21
Ja maar dan moet je nog 8 euro shipping costs betalen...

JelmerOnGuitar
10 augustus 2008, 15:35
Hey,


Ik lees net dat je op een Ibanez GSA-60 speelt.

Op die ben ik ook begonnen. Zit een .009 snaar op.
De tremolo van dit gitaartje is echter alléén geschikt voor deze dikte! (beginnersgitaar --> slechte tremolo).. Dus je kunt er geen .010 snaren opzetten TENZIJ je de veren achter in je tremolo vervangt door dikkeren (heb ik ook gedaan)... Dan kun je dus op .010 spelen, eerder niet..

Als je doorgaat met je .009 dan raad ik je aan een Ernie Ball snaar te proberen, kost 8 euro... (per setje).
Ga je voor .010 dan raad ik het je nog steeds aan, maar kun je ook voor een gibson snaar gaan, is weer wat een ander gevoel/klank...

D'addario houd ik persoonlijk niet zo van, maar dat is smaak...

Succes!

Mafia66
10 augustus 2008, 15:49
Hey,


Ik lees net dat je op een Ibanez GSA-60 speelt.

Op die ben ik ook begonnen. Zit een .009 snaar op.
De tremolo van dit gitaartje is echter alléén geschikt voor deze dikte! (beginnersgitaar --> slechte tremolo).. Dus je kunt er geen .010 snaren opzetten TENZIJ je de veren achter in je tremolo vervangt door dikkeren (heb ik ook gedaan)... Dan kun je dus op .010 spelen, eerder niet..

Als je doorgaat met je .009 dan raad ik je aan een Ernie Ball snaar te proberen, kost 8 euro... (per setje).
Ga je voor .010 dan raad ik het je nog steeds aan, maar kun je ook voor een gibson snaar gaan, is weer wat een ander gevoel/klank...

D'addario houd ik persoonlijk niet zo van, maar dat is smaak...

Succes!
Sow dank je wel, dit is echt nuttig om te weten, alleen ik gebruik mijn tremolo niet. Maakt het dan nog steeds uit of ik een .009 of .010 snaar gebruik?

JelmerOnGuitar
10 augustus 2008, 16:08
Sow dank je wel, dit is echt nuttig om te weten, alleen ik gebruik mijn tremolo niet. Maakt het dan nog steeds uit of ik een .009 of .010 snaar gebruik?
Jahzeker,

Wanneer jij .010 snaren op die gitaar zet, dan trekken die snaren harder dan .009... Dus die trekken de veren achter in je tremolo harder aan, je tremolo zal dus ver voorover buigen, waardoor je gitaar natuurlijk weer vreselijk ontstemd en de afstand tussen tremolo en kam niet meer klopt... Dat soort onzin... Dat wil je niet hebben.

Misschien heb je al eens een snaar gebroken op die gitaar... Je zult dan ook merken dat je hele stemming uit elkaar valt. Je gitaar wordt ongelovelijk vals. Dit komt doordat de spanning die de snaren op de veren uitoefenen dus weer te klein is, je tremolo gaat dan richting de body buigen. Kut dus...
Een gitaar zonder tremolo, neem een Les Paul, die heeft hier geen last van, de snaren zitten gewoon afzonderlijk van elkaar aan de brug vast... Dus daarbij kun je wisseln tussen diktes van snaren etc...

Succes!

hezz
10 augustus 2008, 16:26
Maar dan schroef je de veren gewoon verder de body in, blijft de tremelo-brug ook wel gewoon normaal zitten hoor.

marter544
10 augustus 2008, 16:27
Daarom zitten er ook van die schroeven, waar de veren aan vast zitten, die kun je verder de body in draaien, zodat de veren strakker staan. En als dat niet genoeg is koop je voor een euro een extra veer en zet je die erbij. Ik koop mijn snaren altijd bij www.lordofthestrings.com (http://www.lordofthestrings.com) , goedkoop, en boven de 25 euro gratis bezorgt. Zelf speel ik met GHS Boomers, voorheen Ernie Ball, beide 010. Gewoon wat proberen, en kijk wat je fijn vind.

Stefan. Ptzl
10 augustus 2008, 17:43
keymusic 5 euro stuntprijs, ernie ball 43.......10
gewoon ff vervangen om de maand...

Tin
10 augustus 2008, 19:05
Ja maar dan moet je nog 8 euro shipping costs betalen...

Nou woah 8 euro....
Als het per pakje al 3 euro goedkoper is en je besteld gelijk 10 pakjes dan ben je alsnog 22 euro goedkoper uit. in mijn geval dan.

Mafia66
10 augustus 2008, 19:16
Ey maar met ik gebruik mijn tremolo niet bedoel ik hij zit niet eens bevestigd aan mijn gitaar. Dus maakt het nu nog steeds uit? Want ik heb het gevoel dat ik weleens 0.010 snaren wil gebruiken.

FruscianteFan
10 augustus 2008, 19:24
Ey maar met ik gebruik mijn tremolo niet bedoel ik hij zit niet eens bevestigd aan mijn gitaar. Dus maakt het nu nog steeds uit? Want ik heb het gevoel dat ik weleens 0.010 snaren wil gebruiken.Ook als je de pook niet in de gitaar hebt, is de nog brug niet vast. En daar gaat het om. Als je de vibrato (tremolo) niet gebruikt en dikkere snaren wilt, kun je wel makkelijk met wat hout of lego (ik heb op 2 gitaren lego gebruikt en het werkt perfect) de brug vastzetten vanaf de achterkant.

Flitser
11 augustus 2008, 22:15
Maar wat is dus de prijs voor een goed setje snaren? En moet je ze per se in 1 pakket kopen?

Eko
11 augustus 2008, 22:49
Als je maar eens in de zoveel maanden snaren koopt zal de prijs toch niet veel uitmaken? Snaren zijn er te kust en te keur te koop. Varierend in een heleboel dikten , materiaal soorten ,samenstellingen , coatingen , aantallen , wel of niet omwonden G-snaar , flatwound en dan hebben we het nog niet eens over de variaties in dikten onderling.
Als je zelf niet echt weet wat je moet kopen ga dan naar een gitaarzaak en laat ze even vervangen. Kijk goed hoe ze het doen en leer dan hoe je het zelf moet doen.
Een set vervangen bij een gitaar met een Floyd Rose is iets ingewikkelder en dan zijn tips altijd welkom. Een set vervangen door een dikkere of dunnere kan een afstelling veranderen van de gitaar. Is niet ingewikkeld om te verstellen , maar je moet het een keer zien doen.
Er zijn al heel wat snarenvragen voorbij gekomen en er zijn zeer goede tips vermeld en beschreven. Gebruik even de zoekfunctie voor je eigen bestwil.

Wabbie
12 augustus 2008, 00:11
Ik zou inderdaad gewoon even een paar verschillende setjes kopen en kijken hoe ze je bevallen. Aan gitaarsnaren kun je echt geen buil vallen, als het nou basgitaarsnaren waren geweest was het een heel ander verhaal geweest. Ik heb nu een setje elxiers van 80 euro op mijn bas liggen, das toch wel even iets anders ;).

Gewoon lekker experimenteren en kopen wat jij het beste vindt spelen.

Thundermane
12 augustus 2008, 00:36
Zouden jullie mij ook kunnen vertellen wat voor snaren ik op mijn Ibanez Gio GSA60 heb? En ik denk dat ze ook aan vervanging toe zijn. Wat raden jullie mij aan en hoeveel gaat het mij dan kosten?

Groetjes. xD
De Ibanez gitaren van tegenwoordig komen sowieso altijd standaard (nogal dubbelop :D) met D'Addario snaren.
En budget Ibanez gitaren met tremolo zijn sowieso ingesteld op .9 setjes.
Ik hou het sowieso op D'Addario, vind het prima snaren voor een goede prijs.
Dit gezien ik mijn snaren toch om de twee weken vervang.
Ik haal ze altijd bij Feedback voor €4.50 als ik weer ens in de stad kom.
althans zoiets is het altijd wel, rond de €4,- dacht ik.
En nouja welke snaren je lekker vind, is ieders eigen ding.
Sommigen beweren dat bepaalde snaren beter werken bij bepaalde pickups.
Bvb. zou ernie ball het optimale kunnen halen uit EMG pickups.

Anyway, ik hou van D'Addario, iemand zei nog dat het blikkerig zou klinken... vind ik ook, maar kan het waarderen, ik hou van de attack van de snaren.