PDA

View Full Version : Portable recorder (iets duurder)



JimmyPage
9 augustus 2008, 16:24
Er zijn al diverse posts over portable recorders, maar veelal wordt dan benadrukt goedkoop en simpel..
Zijn er ervaringen met iets duurdere portable recorders (bijv. van Tascam Fostex, Boss, Zoom en Yamaha). Waarom wel niet een bepaald type, etc.

ik ben zelf (voor live opnamen en goede repetitie-opnamen o.a.) op zoek bijv. de Boss BR-1600 -CD maar weet niet goed waar ik op moet letten..
Een eerste idee:
- min. 4 tracks gelijktijdig opnemen
- min. 4 microfoon ingangen bij voorkeur 8, sowieso min. 8 ingangen
- interne HB van min. 40GB
- Firewire of USB interface
- de losse tracks moeten eenvoudig op de computer overzetbaar zijn (dus niet alleen de eindmix).

Wie heeft ervaring met dit soort spullen en nuttige tips/adviezen?

JimmyPage
11 augustus 2008, 20:10
Enige mogelijke modellen:
- BOSS BR 900 CD, BR 1200 CD en BR 1600CD
- ZOOM HD 16CD
- Tascam DP02
- Fostex MR8HD/CD
- Yamaha AW 1600

Wie heeft er goede/slechte ervaringen met deze apparaten

minoin
16 augustus 2008, 15:41
Er zijn al diverse posts over portable recorders, maar veelal wordt dan benadrukt goedkoop en simpel..
Zijn er ervaringen met iets duurdere portable recorders (bijv. van Tascam Fostex, Boss, Zoom en Yamaha). Waarom wel niet een bepaald type, etc.

ik ben zelf (voor live opnamen en goede repetitie-opnamen o.a.) op zoek bijv. de Boss BR-1600 -CD maar weet niet goed waar ik op moet letten..
Een eerste idee:
- min. 4 tracks gelijktijdig opnemen
- min. 4 microfoon ingangen bij voorkeur 8, sowieso min. 8 ingangen
- interne HB van min. 40GB
- Firewire of USB interface
- de losse tracks moeten eenvoudig op de computer overzetbaar zijn (dus niet alleen de eindmix).

Wie heeft ervaring met dit soort spullen en nuttige tips/adviezen?

Hmmm, eens kijken. Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten.

- min. 4 tracks gelijktijdig opnemen: Je kunt een band met 4 microfoons redelijk opnemen (ligt ook aan het genre), maar het blijft moeilijk vanwege overspraak-problemen. Dus 8 kanalen tegelijk opnemen maakt het geheel al een stuk toegankelijker.
- min. 8 microfoon ingangen is daarbij dus wel gewenst, maar is niet standaard op portabele studio's.
- interne HD van 40 GB is dan inderdaad wel fijn, goed punt.
- de losse tracks moeten eenvoudig op de computer overzetbaar zijn: dat is een lastiger puntje, aangezien je dan waarschijnlijk een mixer wil hebben met een USB/FireWire interface die 8 kanalen kan versturen. (of een ADAT out)

Je eisen zijn goed overwogen en ook stuk voor stuk belangrijk, maar toch wil ik een ander systeem voorstellen.

Een laptop met een Firepod. Dan heb je al je eisen voorzien en kun je prima uit de voeten wat betreft mixen enz.

JimmyPage
2 september 2008, 00:05
Hmmm, eens kijken. Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten.

- min. 4 tracks gelijktijdig opnemen: Je kunt een band met 4 microfoons redelijk opnemen (ligt ook aan het genre), maar het blijft moeilijk vanwege overspraak-problemen. Dus 8 kanalen tegelijk opnemen maakt het geheel al een stuk toegankelijker.
- min. 8 microfoon ingangen is daarbij dus wel gewenst, maar is niet standaard op portabele studio's.
- interne HD van 40 GB is dan inderdaad wel fijn, goed punt.
- de losse tracks moeten eenvoudig op de computer overzetbaar zijn: dat is een lastiger puntje, aangezien je dan waarschijnlijk een mixer wil hebben met een USB/FireWire interface die 8 kanalen kan versturen. (of een ADAT out)

Je eisen zijn goed overwogen en ook stuk voor stuk belangrijk, maar toch wil ik een ander systeem voorstellen.

Een laptop met een Firepod. Dan heb je al je eisen voorzien en kun je prima uit de voeten wat betreft mixen enz.

Ik zal je wat verklappen, ik heb een MacBook (recent model), Cubase 4, in mijn homestudio een 19" rack met de MOTU 828mkII Firewire Interface, dus eigenlijk zou ik hier ook op lokatie mee aan de slag moeten kunnen volgens jou? Is dat niet hetzelfde als laptop met Firepod zoals jij bedoelt? Maar ik zie nogal op tegen het in-/uitbouwen van alle spullen, aansluiten, minder snel werken met toetsenbord en muis ipv sliders, knoppen etc. etc.

Daarom dacht ik 1 recorder alles in 1, eenvoudige (?) bediening.

Maar inderdaad dan moet je thuis alle losse tracks weer in een Cubase setup importeren etc. voordat je met het echte mixen kunt beginnen?

ik twijfel juist omdat je nogal wat extra geld moet uitgeven terwijl ik technisch gesproken alles al heb; dan moet het ook wel echt meerwaarde hebben...

Stefan. Ptzl
2 september 2008, 23:27
zoom en edirol zijn iets duurder maar ik weet niet of dit aan je eisen voldoet
de 4OO eur reeksen zijn er ook natuurlijk

keymusic heeft er wel een aantal mooie staan!!

The Lo Lands
3 september 2008, 09:55
Enige mogelijke modellen:

- Yamaha AW 1600

Wie heeft er goede/slechte ervaringen met deze apparatenIk heb dus de Yamaha AW1600. Daarvoor had ik de AW16G, maar door de USB aansluiting op de AW1600 en 8 XLR/jack (combi) ingangen, 24 bits opname en grotere harde schijf ben ik overgegaan. Een prima apparaat welke mij nog nooit in de steek heeft gelaten. Afmixen en masteren doe ik op de computer dus daarvoor is de usb aansluiting erg handig! Ze zijn erg in prijs gezakt dus daar hoef je het niet voor te laten liggen : )

bert k
3 september 2008, 10:44
ik twijfel juist omdat je nogal wat extra geld moet uitgeven terwijl ik technisch gesproken alles al heb; dan moet het ook wel echt meerwaarde hebben...
Ik zou toch eens goed nadenken om de bestaande spullen ook live te gaan gebruiken. Dat betekent eenmalig een hoop werk om het spul thuis zo op te stellen dat het makkelijk vervoerd kan worden. Maar veel extra werk is het niet, laptop aansluiten op de interface en klaar ben je. Je zou eventueel nog een control unit met faders kunnen kopen, dat maakt het wat makkelijker idd.
Grote voordeel is, behalve een flinke besparing, dat je in één programma kan blijven werken wat je waarschijnlijk al goed kent.

JimmyPage
7 september 2008, 13:17
Ik zou toch eens goed nadenken om de bestaande spullen ook live te gaan gebruiken. Dat betekent eenmalig een hoop werk om het spul thuis zo op te stellen dat het makkelijk vervoerd kan worden. Maar veel extra werk is het niet, laptop aansluiten op de interface en klaar ben je. Je zou eventueel nog een control unit met faders kunnen kopen, dat maakt het wat makkelijker idd.
Grote voordeel is, behalve een flinke besparing, dat je in één programma kan blijven werken wat je waarschijnlijk al goed kent.

En de bedrijfszekerheid van al deze spullen: is bij veel heen en weer slepen het risico van storingen en defecten niet groter/te groot?

JimmyPage
7 september 2008, 13:18
Ik heb dus de Yamaha AW1600. Daarvoor had ik de AW16G, maar door de USB aansluiting op de AW1600 en 8 XLR/jack (combi) ingangen, 24 bits opname en grotere harde schijf ben ik overgegaan. Een prima apparaat welke mij nog nooit in de steek heeft gelaten. Afmixen en masteren doe ik op de computer dus daarvoor is de usb aansluiting erg handig! Ze zijn erg in prijs gezakt dus daar hoef je het niet voor te laten liggen : )

En is deze handig in het gebruik zonder een lange leercurve? Ik raakte enigszins geintimideerd door de handleiding..

bert k
7 september 2008, 13:38
En de bedrijfszekerheid van al deze spullen: is bij veel heen en weer slepen het risico van storingen en defecten niet groter/te groot?
Nee, want wat je meesleept is een laptop en een interface. De rest van de zooi (mics en snoeren en zo) die moet je toch meenemen. Ik geloof niet dat een laptop en een interface kwetsbaarder zijn dan een losse recorder. Ik heb zelf een laptop plus interface voor live-opnamen en dat werkt al jaren prima.
Onnodig te zeggen dat een paar goeie koffers of tassen wel aante raden zijn.

The Lo Lands
7 september 2008, 13:40
En is deze handig in het gebruik zonder een lange leercurve? Ik raakte enigszins geintimideerd door de handleiding..Als je al enige opnamekennis heb en eerder hebt gewerkt met bijvoorbeeld DAW software (Cubase ofzo) is het met een snelle leercurve te doen. Eerlijk is eerlijk, ik had geen kennis vooraf en dus heeft het mij wel een jaartje gekost 8-) Als je niet gaat afmixen en masteren op de AW1600 is deze in de basis snel onder de knie te krijgen.