PDA

View Full Version : SG onder de 400/500 euro



iron maarten
9 augustus 2008, 00:24
Hallo allemaal

Ik vroeg mij af welke SG in verhouding de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft, onder de 400/500 euro.
(bijv. de vintage vs6, epiphone sg-400, of toch iets anders).
Omdat dit het beste in mijn budget past.

Bedankt en vriendelijke groet,
Maarten

Tin
9 augustus 2008, 01:22
Een indie sg (399 euro)

speelde beter dan een epiphone en voelde beter aan.

BamBuFan1
9 augustus 2008, 01:30
De Vintage VS6
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar/product/Vintage/VS6+SG+Copy/10/1

Ash ketchum
9 augustus 2008, 09:49
Op marktplaats zie je een SG special faded gaan voor rond de 500 euro. Moet de doen zijn ;)

Maarten66
9 augustus 2008, 10:10
Hallo allemaal

Ik vroeg mij af welke SG in verhouding de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft, onder de 400/500 euro.
(bijv. de vintage vs6, epiphone sg-400, of toch iets anders).
Omdat dit het beste in mijn budget past.

Bedankt en vriendelijke groet,
Maarten

Als je 400/500 euro hebt kun je er ook wel 600/700 van maken. Wacht ff die paar honderd euro en neem ipv een gitaar waar je redelijk snel op uitgekeken bent iets met meer waar voor je geld.

http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?categoryID=276&offset=0

Deze shop verkoopt erg veel Gibson voor rond de 700 euro. Doe dat lekker en dan heb je echt een gitaar ipv van een 'bijna' modelletje.

hendrix2
9 augustus 2008, 10:18
Deze shop verkoopt erg veel Gibson voor rond de 700 euro. Doe dat lekker en dan heb je echt een gitaar ipv van een 'bijna' modelletje.
Ja, want alleen Gibson maakt echte gitaren. :roll:

Niet iedereen wil pers้ geld geven voor een 'echte' gibson hoor. Ik weet heel zeker dat er goedkopere versies zijn, die minstens even goed spelen...

Mr.Fingers
9 augustus 2008, 11:07
Maar die "open-book" headstock is tog vele geiler, niet?



Die fadeds van Gibson zijn goede gitaren, als je een goed exemplaar te pakken krijgt.

robert-gitarist
9 augustus 2008, 11:17
Maar die "open-book" headstock is tog vele geiler, niet?



Die fadeds van Gibson zijn goede gitaren, als je een goed exemplaar te pakken krijgt.


Die open-book headstock ziet er inderdaad mooi uit. Maar ik vind persoonlijk de headstock van Epiphone ook niet lelijk.
En ja ach en zullen ongetwijfeld goede fadeds tussen zitten maar ik blijf ze niet mooi vinden en daarbij, ik heb er een paar keer op gespeeld (verschillende) en vond het echt niks. Dan betaal ik liever 2 keer zoveel voor een standaard of desnoods een studio. En wat je al zegt, als je een goed exemplaar te makken krijgt maar dat word denk ik best moeilijk omdat er in een gemiddelde winkel geen 6 SG's fadeds hangen ;)

Daniel91
9 augustus 2008, 11:19
Als je 400/500 euro hebt kun je er ook wel 600/700 van maken. Wacht ff die paar honderd euro en neem ipv een gitaar waar je redelijk snel op uitgekeken bent iets met meer waar voor je geld.

http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?categoryID=276&offset=0

Deze shop verkoopt erg veel Gibson voor rond de 700 euro. Doe dat lekker en dan heb je echt een gitaar ipv van een 'bijna' modelletje.
Als hij een budget van 400 max 500 heeft dan heeft hij een budget van max 500. Het hoeft echt geen kwestie te zijn van sparen, maar gewoon van wat je er voor wilt uitgeven.

En Gibson is way overhyped, je betaalt een beetje voor het merk. Er zijn zat goede gitaarfabrikanten zoals Indie of Bach maar ook onbekendere merken die een Gibson evenaren, of in ieder geval bijna.

Nicolaas
9 augustus 2008, 11:25
Ik zou zeggen een Epiphone SG G-400, ik heb er net 1tje gekocht samen met
m'n amp. Ik vind het een fijn, goed afgewerkt (moet je wel even op letten) ding
speelt fijn en klinkt ook goed. en ik meen dat je rond de 300 e klaar bent.
Die van mij was iets duurder omdat ik natuurlijk wel zo nodig een speciale wil.

Maar als je 300 uit geeft kan je er ook nog een leuk setje humbuckers er in
zetten, dan klinkt die echt heel goed. Ga dat ook met die van mij doen.
En heb dat al gedaan met m'n LP, geweldig!


@ Mr.Fingers, die " Open book " Headstock ziet er zeker beter uit.

Orpheo
9 augustus 2008, 12:23
ik heb mijn faded gekocht voor ongeveer 600 euro, en hij blaast echt iedere sg eruit die ik tot nu toe getest heb. van epi (crap) tot gibson customshop (te gek). het scheelt je weinig, en je krijgt er zoveel meer voor terug. gibson heeft de prijzen al omlaag geschroefd, om de prijs kwaliteitverhouding beter te maken, en de prijzen zijn zeker niet overdreven.

Nicolaas
9 augustus 2008, 12:30
Het is dus sterk afhankelijk van je budget, als hij max 500 uit wil geven tja. Dan
word een Gibson krap. Persoonlijk vind ik een Epi met een paar Seymour Duncan's
er in net zo goed klinken als een een SG Faded. Om nou te zeggen dat Epi crap is
Is kort door de bocht, het ligt je misschien niet dat begrijp ik ook wel. Maar er is
meer dan alleen Gibson.

Dus Mr. de topic starter, laat je niet wijs maken dat Epi of alle andere niet gibson Sg's
crap zijn. Dat is gewoon bullshit, ik ben er echt tevreden mee! Als je budget nog wat op
zou kunnen schroeven is het miss moeite de waard.

robert-gitarist
9 augustus 2008, 12:42
Het is dus sterk afhankelijk van je budget, als hij max 500 uit wil geven tja. Dan
word een Gibson krap. Persoonlijk vind ik een Epi met een paar Seymour Duncan's
er in net zo goed klinken als een een SG Faded. Om nou te zeggen dat Epi crap is
Is kort door de bocht, het ligt je misschien niet dat begrijp ik ook wel. Maar er is
meer dan alleen Gibson.

Dikke vette +1

Overal waar geen Gibson op staat is al gauw crap bij Orpheo :stop: ;)

Orpheo
9 augustus 2008, 12:48
een leerling van me heeft een epi sg400 met seymour duncans, en ik vind mijn sg faded echt een stuk beter. en dat ik alles waar geen gibson op staat crap vind, is niet waar. warmoth, prs, fender, etc etc. ik vind epi alleen gewoon niet goed. frets slecht afgewerkt, rotte pickups, slecht hout, duffe tone...maar goed, voor 500E kan je op marktplaats vast wel een leuke gibson SG optrommelen.

Nicolaas
9 augustus 2008, 12:53
een leerling van me heeft een epi sg400 met seymour duncans, en ik vind mijn sg faded echt een stuk beter. en dat ik alles waar geen gibson op staat crap vind, is niet waar. warmoth, prs, fender, etc etc. ik vind epi alleen gewoon niet goed. frets slecht afgewerkt, rotte pickups, slecht hout, duffe tone...maar goed, voor 500E kan je op marktplaats vast wel een leuke gibson SG optrommelen.

Ieder z'n eigen smaak, toch?

robert-gitarist
9 augustus 2008, 12:57
ik vind epi alleen gewoon niet goed. frets slecht afgewerkt, rotte pickups, slecht hout, duffe tone...maar goed, voor 500E kan je op marktplaats vast wel een leuke gibson SG optrommelen.

Echt zwaar gelul.
Ik heb 7 Epiphone's en zijn e cht stuk voor stuk prachtig af gewerkt, geen fretje die uitsteekt of wat dan ook. Slecht hout? Ik heb bij mij geen een kunnen ontdekken met slecht hout, duffe tone? Ja DOFFE toon en dat komt door de pickups die er inzitten, die zijn inderdaad niet geweldig maar goed genoeg voor deze prijs klasse. Valt me gewoon op dat ieder topic waar iemand iets over Epiphone vraagd, je altijd loopt te zeiken dat het niet goed is en dat is gewoon bullshit, voor rond de 400 euro heb je prachtige gitaren van Epiphone die gewoon goed en degelijk zijn afgewerkt (alles onder de 200 euro zou ik links laten liggen want die zijn inderdaad wel minder tot soms slecht afgewerkt). Gewone Epiphone Standaards is niks mis mee.

No hard feelings maar ik vind het nogal kort door de bocht heen van je om te zeggen dat het crap is.

Orpheo
9 augustus 2008, 13:16
Echt zwaar gelul.
Ik heb 7 Epiphone's en zijn e cht stuk voor stuk prachtig af gewerkt, geen fretje die uitsteekt of wat dan ook. Slecht hout? Ik heb bij mij geen een kunnen ontdekken met slecht hout, duffe tone? Ja DOFFE toon en dat komt door de pickups die er inzitten, die zijn inderdaad niet geweldig maar goed genoeg voor deze prijs klasse. Valt me gewoon op dat ieder topic waar iemand iets over Epiphone vraagd, je altijd loopt te zeiken dat het niet goed is en dat is gewoon bullshit, voor rond de 400 euro heb je prachtige gitaren van Epiphone die gewoon goed en degelijk zijn afgewerkt (alles onder de 200 euro zou ik links laten liggen want die zijn inderdaad wel minder tot soms slecht afgewerkt). Gewone Epiphone Standaards is niks mis mee.

No hard feelings maar ik vind het nogal kort door de bocht heen van je om te zeggen dat het crap is.

wat jij zegt is gelul, vind ik dan. houd er maar eens een gibson naast, of warmoth, of PRS. waarom kan PRS wel goedkope gitaren maken die niet duf klinken? epi klinkt ook onversterkt muffig.

robert-gitarist
9 augustus 2008, 13:21
wat jij zegt is gelul, vind ik dan. houd er maar eens een gibson naast, of warmoth, of PRS. waarom kan PRS wel goedkope gitaren maken die niet duf klinken? epi klinkt ook onversterkt muffig.

Zullen we dan eens een Fiat 500 en een Mercedes AMG naast mekaar zetten?

Overgens toen ik mijn Epiphone LP Standaard ging halen heb ik die getest samen met een Gibson Lp Faded van 200 euro meer. Nou ik zal je zegen, de fretjes van die Faded staken er wel degelijk naast, de eerste 3. Dat is mij echt die 200 euro meer niet waard. Dan steek ik liever voor 200 euro andere elementen in mijn LP. Hoewel ik de elementen van Epiphone best vind mee vallen, zeker de nieuwe elementen. Ze klinken enkel wat dof en modderig maar voor de rest valt het reuze mee.

macwilliams
9 augustus 2008, 13:25
Nu ben ik eergisteren in rockpalace denhaag geweest. Daar hebben ze de zwarte Epi lp custom en de zwarte gibson lp custom onder elkaar hangen. Ga daar maar eens kijken wat het verschil tussenbeide is. Hier doe ik geen uitspraak over wat ik vind. De gibson is ongeveer 2000 euro duurder... :chicken:

robert-gitarist
9 augustus 2008, 13:26
Nu ben ik eergisteren in rockpalace denhaag geweest. Daar hebben ze de zwarte Epi lp custom en de zwarte gibson lp custom onder elkaar hangen. Ga daar maar eens kijken wat het verschil tussenbeide is. Hier doe ik geen uitspraak over wat ik vind. De gibson is ongeveer 2000 euro duurder... :chicken:

Ik ben wel eens benieuwd wat jou mening is dan?

Luke-wannabe
9 augustus 2008, 13:26
Een Gibson SG Special Faded heb je wel voor 550 eu.

macwilliams
9 augustus 2008, 13:27
Eerst wat jullie vinden, daarna de mijne ok?

Nicolaas
9 augustus 2008, 13:28
En dat lost men op met andere elementen! Ik heb ook een LP en een vriend van mij (had) een Gibbie studio.
Elke als we samen aan het spelen waren en ik zetten me LP neer, had hij hem gelijk weer in z'n handen.
Hij vond fijner spelen dan de z'n studio en ook wat beter klinken. Dat epi, kut is gelul! Dat de kwaliteits
verhouding met "sommige" Gibsons niet het zelfde is okay. Maar zeker niet alle
gibsons. Maarja zoals van ouds
draait dit weer uit op een Epi vs Gibson battle, heb je verder niks aan.

At MCwilliams, € 2000?

robert-gitarist
9 augustus 2008, 13:33
Eerst wat jullie vinden, daarna de mijne ok?

Geef gewoon je mening man :???:

De Gibson LP Custom en een Epiphone Custom zijn gewoon niet met elkaar te vergelijken. Een Epiphone is een kopie daar van, vanwachten mensen soms dat een kopie beter is of wat dan ook als het orgineel? Ik vind dat Epiphone gewoon ontzettend goede gitaren maken voor die prijs en kwaliteitsverhouding.

macwilliams
9 augustus 2008, 13:33
En dat lost men op met andere elementen! Ik heb ook een LP en een vriend van mij (had) een Gibbie studio.
Elke als we samen aan het spelen waren en ik zetten me LP neer, had hij hem gelijk weer in z'n handen.
Hij vond fijner spelen dan de z'n studio en ook wat beter klinken. Dat epi, kut is gelul! Dat de kwaliteits
verhouding met "sommige" Gibsons niet het zelfde is okay. Maar zeker niet alle
gibsons. Maarja zoals van ouds
draait dit weer uit op een Epi vs Gibson battle, heb je verder niks aan.

Ik heb echt geheel objectief gekeken naar beide customs en zo ook mijn bevindingen getrokken. Het waren dus optisch de zelfde gitaren en met beide de zelfde type aanduiding. En niet een std versus studio...

macwilliams
9 augustus 2008, 13:35
At MCwilliams, € 2000?Het verschil tussenbeide ja

robert-gitarist
9 augustus 2008, 13:35
draait dit weer uit op een Epi vs Gibson battle, heb je verder niks aan.

+ 1, moeten we eigelijk ook niet (meer) hebben he. Niet handig denk ik voor de TS.

Nicolaas
9 augustus 2008, 13:41
Yep! Dus ja afhankelijk van z'n budget, is een g-400 geen verkeerde keuze.
Een Faded ook niet , maar als je binnen je budget wil blijven is de epi. Het handigste.

Ga ik weer even verder lezen over slash (A)

grayfink
9 augustus 2008, 13:44
Epiphone heeft een veel betere prijs/kwaliteit dan Gibson, makkelijk zat. Toch heb ik liever een goedkope Gibson, en dat ligt aan het logo op de headstock.:satisfie:

macwilliams
9 augustus 2008, 13:50
Je kunt niet eens objectief zijn met een verschil van 2ruggen in euro's. Die epiphones zijn verdomd goede gitaren voor hun geld en dat klote geluid is echt heel goed op te lossen met een paar blackouts en dat is mijn eigen mening. Qua afwerking is de epi heel goed maar serieus nu, af fabriek komt hij niet in de buurt van de gibson. Je hebt wel een budget over van 2000 eypo's om een en ander te verhelpen. Ik denk dat je een eind komt qua afwerking maar de plank blijft hetzelfde.

Nu heb ik een studio uit '91
zwarte custom uit de jaren 70 (niets verslaat deze, ook god niet)
Een epi tobacco sunburst koreaan met blackouts.

Probeer maar eens 1000 te bieden voor die epi, je krijgt hem niet mee. En waarom? Zo fucking goed is hij, klinkt hij, speelt hij.

grayfink
9 augustus 2008, 13:53
Ik bied 1000!





(Zimbabwaanse Dollars)

Nicolaas
9 augustus 2008, 13:57
Zelfde hier, heb mijn epi voorzien van JB's. Dat ding gaat mee mijn graf in!

marter544
9 augustus 2008, 14:17
Ik zou ook 130 euro bijleggen en een tripje maken naar Duitsland:

http://www.musik-produktiv.de/(s(fcl8ufluhbst4wpdptf8k7hd))/gibson-sg-special-faded-wb.aspx

Die epi's zijn echt niet verkeerd, heb er vaak zat op gespeeld, maar ik vind het gewoon geen topspul, verre van (ook voor die prijs heb ik wel eens betere dingen vastgehouden, maar als je een goede 2e hands Epi vind, dan heb je een erg goede gitaar voor het geld). Er zal ook echt wel beter dan deze Gibson te krijgen zijn, maar dan gaat de prijs gewoon omhoog.

Maarten66
9 augustus 2008, 17:09
Ik snap mensen die 7 Epi's kopen echt niet. Ik vind de bodies meestal ook een beetje anders. Super lelijke headstocks. Laatst eens goed bekeken uiteindelijk lijkt het net een Openbook waar teveel ezelsoren in zitten. Kijk eens op ebay daar ging er laatst een special black voor 450, super goed te doen. Qua merkengeilheid, je kunt beginnen met een wat mindere gitaar maar dan na een tijd wil je toch een betere en zelfs een merkje ws. Maar ik ben misschien ook wel merkengeil. Maar squier gaat er bij mij beter in dan epi, omdat die de headstock iig niet verminkt hebben.

edit: alleen de G310 vind ik qua looks wel te doen, maar dat zijn dan weer prut bakkies.

http://cgi.ebay.de/Gibson-SG-Special-mit-Orginal-Gibson-Vintage-Case_W0QQitemZ170247388091QQihZ007QQcategoryZ46645 QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohos ting

Als je het slim speelt heb je die wel voor 450-550 eypo.

grayfink
9 augustus 2008, 18:04
Versand nach Deutschland.

Maarten66
9 augustus 2008, 18:22
Versand nach Deutschland.

O ja ik let daar nooit op want ik heb daar familie. Deze is ook niet te berijden maar het is ook maar een voorbeeld. :)

En als je het lief vraagt verzend hij vast wel naar Nederland.

Braindead
9 augustus 2008, 18:33
Zonder de gitaar gezien te hebben lijkt me alvast een groot verschil dat het fretboard bij de Gibson ebben is en die van de epi rosewood.
Volgens mij is dat al genoeg om de vergelijking totaal te kunnen vergeten.

Laatst heb ik in een winkel 3 epi Les Pauls uitgeprobeerd en de verschillen onderling zijn huge! Waar de ene keurig was afgewerkt was de andere zo slordig afgeplakt bij het spuiten dat ik niet kon begrijpen dat dat ding door de kwaliteitscontrole is gekomen. Echter , er zat ook een zeer nette tussen die onwijs lekker speelde. Best een aantrekkelijk gitaartje.


Nu ben ik eergisteren in rockpalace denhaag geweest. Daar hebben ze de zwarte Epi lp custom en de zwarte gibson lp custom onder elkaar hangen. Ga daar maar eens kijken wat het verschil tussenbeide is. Hier doe ik geen uitspraak over wat ik vind. De gibson is ongeveer 2000 euro duurder... :chicken:

Maarten66
9 augustus 2008, 18:37
Ik dacht eerst dat die quote je sig was, hij is er wel hilarisch genoeg voor iig ;)

Die 2000 euro zit vooral in de bedrading en de hardware enzo.

robert-gitarist
9 augustus 2008, 18:43
Die 2000 euro zit vooral in de bedrading en de hardware enzo.

Als ik alle hardware bij mekaar op tel kom ik echt niet aan de 2000 :chicken:

Ik denk eerder dat het in de uren zit die in de gitaar heeft gezeten om hem te bouwen ;)

macwilliams
9 augustus 2008, 20:15
Zonder de gitaar gezien te hebben lijkt me alvast een groot verschil dat het fretboard bij de Gibson ebben is en die van de epi rosewood.
Volgens mij is dat al genoeg om de vergelijking totaal te kunnen vergeten.



Dat is wat ik dus bedoelde, maar rechtvaardigt dat 2000,--??




Ik dacht eerst dat die quote je sig was, hij is er wel hilarisch genoeg voor iig ;)

Die 2000 euro zit vooral in de bedrading en de hardware enzo.

:seriousf: M'n lachspieren zijn nu totaal van de aanhechting weggerukt en m'n stembanden zitten tegen m'n monitor

Luke-wannabe
9 augustus 2008, 20:18
Ik denk dat er 1950 euro in het naamplaatje zit en 50 euro in de verdere kwaliteit..

grayfink
9 augustus 2008, 20:39
Ik denk dat er 1950 euro in het naamplaatje zit en 50 euro in de verdere kwaliteit..

Dit is ook weer net zulke grote flauwekul als die opmerking van Maarten66.

Het arbeidsloon ligt een stuk hoger in de VS, daar zit al een vrij groot stuk van het prijsverschil in. Ook worden er betere materialen/hout gebruikt, een goed uitziend duur stuk mahonie kan trouwens slechtere klankeigenscappen dan een goedkoop stuk Aziatisch mahonie, maar dit terzijde. Verder denk ik dat de Gibsons aan strengere kwaliteitscontrole (=tijd=geld) worden onderworpen.
Dan heb ik 1000€ verschil verklaard denk ik. De andere 1000€ betaal je inderdaad voor de naam en het prestige van het merk. Dat heb ik er trouwens ook niet voor over.

Edit: Disclaimer: Dit is een persoonlijke mening h้, ik weet ook niet hoe de werkelijke kosten liggen, daar ik noch een Epiphone, noch een Gibsonfabriek bezocht heb en ook geen inzage de boekhouding heb. Voor hetzelfde geld is het allemaal flauwekul wat ik verkondig.:chicken:

Maarten66
9 augustus 2008, 20:47
Dit is ook weer net zulke grote flauwekul als die opmerking van Maarten66.

Het arbeidsloon ligt een stuk hoger in de VS, daar zit al een vrij groot stuk van het prijsverschil in. Ook worden er betere materialen/hout gebruikt, een goed uitziend duur stuk mahonie kan trouwens slechtere klankeigenscappen dan een goedkoop stuk Aziatisch mahonie, maar dit terzijde. Verder denk ik dat de Gibsons aan strengere kwaliteitscontrole (=tijd=geld) worden onderworpen.
Dan heb ik 1000€ verschil verklaard denk ik. De andere 1000€ betaal je inderdaad voor de naam en het prestige van het merk. Dat heb ik er trouwens ook niet voor over.

Edit: Disclaimer: Dit is een persoonlijke mening h้, ik weet ook niet hoe de werkelijke kosten liggen, daar ik noch een Epiphone, noch een Gibsonfabriek bezocht heb en ook geen inzage de boekhouding heb. Voor hetzelfde geld is het allemaal flauwekul wat ik verkondig.:chicken:

Ik ben er vrijwel zeker van dat het de bedrading is.

Mr.Fingers
9 augustus 2008, 20:51
massief gouden draden? Potmeters bezet met diamant & uraan?

Nee, het verschil in prijs zit 'm

de naam (gibson staat mooier & heeft een "reputatie", dus dat kost geld)
het gebruikte hout (eersteklas mahonie & maple, tegenover gewoon hout voor de epi)
gebruikte hardware (tuners, elementen, potmeters)
uurloon (een vadsige amerikaan kost nu eenmaal meer dan een mager aziaatje)
koffer & extra's
quality-control. Als iets bij gibson niet goed is, gaat het onherroepelijk in de schredder (alhoewel, als je een LP std beziet, ik heb al eens een stagg-onwaardig exemplaar gehad)

Maarten66
9 augustus 2008, 20:54
massief gouden draden? Potmeters bezet met diamant & uraan?


Nee ze doen gewoon extra, extra hun best op de solderingen.

Genoeg ongein, uiteindelijk koop je toch de gitaar die jij graag wilt. En laat dat gewoon een Gibson zijn ;).

Mr.Fingers
9 augustus 2008, 21:13
Nee ze doen gewoon extra, extra hun best op de solderingen.

Genoeg ongein, uiteindelijk koop je toch de gitaar die jij graag wilt. En laat dat gewoon een Gibson zijn ;).

Ja, en dat kost 2000€ :stop:

laat me niet lachen man :roll:

(met dat laatste zinnetje ben ik het wel eens)

macwilliams
9 augustus 2008, 21:36
Ben vandaag veel wijzer geworden. echt! :D

Orpheo
9 augustus 2008, 22:01
Ja, en dat kost 2000€ :stop:

laat me niet lachen man :roll:

(met dat laatste zinnetje ben ik het wel eens)

qua hout ben je al zo'n 300 euro kwijt. het lakwerk is ook al wel zeker 300 euro. het fabricageproces is ook al wel 250 euro, als 't niet meer is. de pups en hardware ongeveer 150 euro, koffertje erbij, quality checks (ik zie de laatste tijd steeds minder slechte gibsons, by the way, qua fretwerk), bound fretboard, enkeldelige hals, solid flamed maple...dat tikt echt wel aan hoor. als ik bij warmoth (wat goedkoop is, en kleine winstmarges heeft) een LP bestel, ben ik ook ongeveer 1500E kwijt. in de USA is een LP sowieso goedkoper dan in NL, en dat heeft met de belasting te maken. al met al is een LP niet zo overpriced als je denkt hoor. kijk eens naar het goedkoopste LP-model (bfg en studio) en kijk naar de upcharge tegenover de standard en classic: binding, inleg...dat kost geld, helemaal omdat gibson USA het met de hand doet. epi niet, die doen 't met CNC machines (grotendeels), en geen gebonden frets (wel fretboard, niet frets).

eerst je shit op orde zetten, dan pas blaten.


@macwilliams: dat je epi's goed klinken is imho meer uitzondering dan regel. ik speel vaak genoeg op epi's, maar ze klinken dof, doods, leeg, muffig. onversterkt en versterkt. het leeft niet, zingt niet, vibreert niet. het is dood. gibson's hout is stukken beter.

@robert-gitarist: de faded, waar je 't over hebt, is er een met een rosewood toets zonder binding. als je die toets inde olie had gezet, was er niks aan de hand geweest. rosewood is poreus, en is waarschijnlijk wat gaan krimpen door droogte en/of lang niet gebruikt te zijn geweest. kan je op fenders ook hebben, maar daar hoor ik je niet over miepen. ik heb 't op mijn eigen SG ook. toen ik 'm kocht was het fretboard supernetjes. een half jaar niet gespeeld, en de frets staken uit. Effe snaren eraf, wat olie erop, nieuwe snaren, fastfret, en de frets staken niet meer uit. niks aan 't handje.

Het valt me zo op dat jullie voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. een epi is voor het geld goed, maar gibson is voor het geld ook goed. het zit 'm in kleine details; de binding er met d ehand, laagje per laagje erop (zoals dat vroeger ook gebeurde) ipv een grote dikke zebra-band van 3x wit 2x zwart erop plakken. nitro-lak, zonder plastic onderlaag, long neck tennon, goeie pups, betere tuners, ebben toets, MoP inleg tegenover Mother of Toiletseat inleg.

een epi met seymour duncans en tonepros hardware zal goed zijn. heel goed zelfs. maar als je diezelfde hardware op een gibson gaat zetten, zal die ook goed zijn. ik durf te zeggen, zelfs beter. logisch; beter hout. het is echt zo simpel. als ik op een epi speel, heb ik voor m'n gevoel een stuk plastic in m'n hand. is 't wel hout? bij gibson heb ik dat veel en veel minder, en bij warmoth, PRS, mcnaught, Hamer, Anderson, Fender customshop, en nog wat van die merken, heb ik echt het gevoel dat ik een stuk hout in m'n handen heb, waar een gitaar uit gefreesd is.

Als je zo naief bent te denken dat een gibson echt je ript, om het rippen, en vergelijkt met epiphone (epi lijkt zo sterk op gibson, maar waarom is gibson dan bijna 2000E duurder?!), kan ik er ook niks meer aan doen. het enige dat ze gemeen hebben, is de shape, meer niet. alsof je een kitcar hebt die lijkt op een jaguar E-type, maar technisch gezien is het gewoon een fiat panda500. de motor werkt hetzelfde, de transmissie idem, etc etc, maar het is een wezenlijk andere auto.

grayfink
9 augustus 2008, 22:06
Ben vandaag veel wijzer geworden. echt! :DEn toen had je het geblaat van Orpheo nog niet eens gelezen:)

Mr.Fingers
9 augustus 2008, 22:06
orph, die post van me was op maarten 66 bedoeld, die zegt dan die 2000€ in de solderingen zit...

Luke-wannabe
9 augustus 2008, 22:31
Dit is ook weer net zulke grote flauwekul als die opmerking van Maarten66.
Gast natuurlijk is dat niet helemaal waar. Ik wil alleen zeggen dat ik niet gelood dat de kwaliteit het prijsverschil verantwoord...

Orpheo
9 augustus 2008, 22:40
@grayfink: hoezo vind je wat ik zei bullshit? ik heb geprobeerd inhoudelijk te reageren, maar ik zou 't wel fijn vinden als je dat ook doet, en niet het gelijk affakkelt, en niet inhoudelijk reageert :)

macwilliams
9 augustus 2008, 22:44
qua hout ben je al zo'n 300 euro kwijt. het lakwerk is ook al wel zeker 300 euro. het fabricageproces is ook al wel 250 euro, als 't niet meer is. de pups en hardware ongeveer 150 euro, koffertje erbij, quality checks (ik zie de laatste tijd steeds minder slechte gibsons, by the way, qua fretwerk), bound fretboard, enkeldelige hals, solid flamed maple...dat tikt echt wel aan hoor. als ik bij warmoth (wat goedkoop is, en kleine winstmarges heeft) een LP bestel, ben ik ook ongeveer 1500E kwijt. in de USA is een LP sowieso goedkoper dan in NL, en dat heeft met de belasting te maken. al met al is een LP niet zo overpriced als je denkt hoor. kijk eens naar het goedkoopste LP-model (bfg en studio) en kijk naar de upcharge tegenover de standard en classic: binding, inleg...dat kost geld, helemaal omdat gibson USA het met de hand doet. epi niet, die doen 't met CNC machines (grotendeels), en geen gebonden frets (wel fretboard, niet frets).

Dit klinkt aannemelijk, heel aannemelijk zelfs. Maar hoe je het went of keert het blijft duur, of het te duur is ligt aan je portemonaie. Ik heb 2 gibsons gekocht ondanks dat ik niet rijk ben dus.... Ja het is duur, op het moment nog niet te duur. Aangezien ik er dus 2 heb gekocht is het verschil in geld het het mij dus wel waard. Voor een ander kan ik dat niet beoordelen.


eerst je shit op orde zetten, dan pas blaten.
Dan ga ik liever balken als een ezel en als ik dan genoeg balken heb bouw ik zelf een gibson.



@macwilliams: dat je epi's goed klinken is imho meer uitzondering dan regel. ik speel vaak genoeg op epi's, maar ze klinken dof, doods, leeg, muffig. onversterkt en versterkt. het leeft niet, zingt niet, vibreert niet. het is dood. gibson's hout is stukken beter.

Zoals ik al heb gezegd in dit topic. stockpup is kut S-D erin en rammen maar!!!


@robert-gitarist: de faded, waar je 't over hebt, is er een met een rosewood toets zonder binding. als je die toets inde olie had gezet, was er niks aan de hand geweest. rosewood is poreus, en is waarschijnlijk wat gaan krimpen door droogte en/of lang niet gebruikt te zijn geweest. kan je op fenders ook hebben, maar daar hoor ik je niet over miepen. ik heb 't op mijn eigen SG ook. toen ik 'm kocht was het fretboard supernetjes. een half jaar niet gespeeld, en de frets staken uit. Effe snaren eraf, wat olie erop, nieuwe snaren, fastfret, en de frets staken niet meer uit. niks aan 't handje.

....


Het valt me zo op dat jullie voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. een epi is voor het geld goed, maar gibson is voor het geld ook goed. het zit 'm in kleine details; de binding er met d ehand, laagje per laagje erop (zoals dat vroeger ook gebeurde) ipv een grote dikke zebra-band van 3x wit 2x zwart erop plakken. nitro-lak, zonder plastic onderlaag, long neck tennon, goeie pups, betere tuners, ebben toets, MoP inleg tegenover Mother of Toiletseat inleg.

Ik voel mij niet aangesproken. Ik was veueueueul meer dan een duppie kwijt...


een epi met seymour duncans en tonepros hardware zal goed zijn. heel goed zelfs. maar als je diezelfde hardware op een gibson gaat zetten, zal die ook goed zijn. ik durf te zeggen, zelfs beter. logisch; beter hout. het is echt zo simpel. als ik op een epi speel, heb ik voor m'n gevoel een stuk plastic in m'n hand. is 't wel hout? bij gibson heb ik dat veel en veel minder, en bij warmoth, PRS, mcnaught, Hamer, Anderson, Fender customshop, en nog wat van die merken, heb ik echt het gevoel dat ik een stuk hout in m'n handen heb, waar een gitaar uit gefreesd is.

OK dan da;s jouw mening


Als je zo naief bent te denken dat een gibson echt je ript, om het rippen, en vergelijkt met epiphone (epi lijkt zo sterk op gibson, maar waarom is gibson dan bijna 2000E duurder?!), kan ik er ook niks meer aan doen. het enige dat ze gemeen hebben, is de shape, meer niet. alsof je een kitcar hebt die lijkt op een jaguar E-type, maar technisch gezien is het gewoon een fiat panda500. de motor werkt hetzelfde, de transmissie idem, etc etc, maar het is een wezenlijk andere auto.

Leuke beeldspraak. trek je de motorkap los en je denkt bij je zelf: hee zou de motor soms achterin liggen? Hier ligt enkel de ruitewisser motor!!

drap
9 augustus 2008, 22:47
Ik laat momenteel een gitaar bouwen. Geen voorgezaagde body, helemaal met het handje, €1400,- met koffer. Natuurlijk betaal je voor de naam man, da's al zo oud als de weg naar Rome.

Luke-wannabe
9 augustus 2008, 22:49
Sowieso snap ik het vervangen van de brug op een Les Paul echt niet. Er zit niks wat beweegt, etc. Dus eigenlijk is het gewoon hetzelfde! Gewoon een stuk metaal waar je snaren doorheen/overheen gaan.
Bij een trem brug ok, want daar beweegt nog iets. maar een TOM?

Orpheo
9 augustus 2008, 22:52
Sowieso snap ik het vervangen van de brug op een Les Paul echt niet. Er zit niks wat beweegt, etc. Dus eigenlijk is het gewoon hetzelfde! Gewoon een stuk metaal waar je snaren doorheen/overheen gaan.
Bij een trem brug ok, want daar beweegt nog iets. maar een TOM?

zeker waar. sommigen denken echter dat een aluminium brug een compleet verschillende tone oplevert, en dat ze 't daarom moeten veranderen.

@macwilliams; ik doelde niet op jou zozeer, maar eerder op anderen die denken dat je voor een appel en een ei een topinstrument hebt. ik weet dat jij veel hebt betaald voor je gitaren en flink hebt geinvesteerd in je epi's.

Luke-wannabe
9 augustus 2008, 23:37
Ja zoiets ha ik al verwacht :D Ik begrijp het zelf alleen niet zo goed.

hugo123
9 augustus 2008, 23:44
Dat probleem heb ik ook, mijn Epi LP klinkt soms wat duf, dat kan dus door de pups komen, weer wat geleerd. Mijn EPi is trouwens perfect afgewerkt, en speelt erg goed! Ik heb trouwnes gelezen dat BlackOuts vooral voor metal bedoelt zijn, is dit waar? Anders is het wel een interessante oplossing.

Mitch
9 augustus 2008, 23:47
Jongens, is het nou ้cht nodig om iedere week dezelfde discussie te voeren? Voeg elkaar anders toe op MSN of zo, dit begint echt storend te worden. De "Gibson is te duur" versus "goede kwaliteit is niet goedkoop" oorlog voor de 10e keer dit jaar voeren begint echt vervelend te worden en is bovendien totaal irrelevant in dit topic, de vraag was erg specifiek. Nu zitten we alweer over 2000E prijsverschil te hakketakken. Dat is ongeveer 4 keer het budget waar de topic starter het over had.

We proberen het gewoon nog eens:

Hallo allemaal

Ik vroeg mij af welke SG in verhouding de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft, onder de 400/500 euro.
(bijv. de vintage vs6, epiphone sg-400, of toch iets anders).
Omdat dit het beste in mijn budget past.

Bedankt en vriendelijke groet,
Maarten
En nu on-topic a.u.b.

grayfink
10 augustus 2008, 00:06
Ja meneer.

macwilliams
10 augustus 2008, 09:24
Die (deze) ziet er ook nog eens heel goed uit. En heeft de mooie headstock?
Ik heb zo eens gekeken wat die vintage's moeten kosten maar daar krijg je hier zeker geen epi voor. De kwaliteit ken ik niet maar voor €289,- ???

http://www.musikkinstrumenter.no/productimages/460/Fool-Guitar5.jpg




@ hugo123
Zoek maar eens op blackouts dan kun je het na lezen! :)

grayfink
10 augustus 2008, 09:55
Die (deze) ziet er ook nog eens heel goed uit. En heeft de mooie headstock?
Ik heb zo eens gekeken wat die vintage's moeten kosten maar daar krijg je hier zeker geen epi voor. De kwaliteit ken ik niet maar voor €289,- ???

http://www.musikkinstrumenter.no/productimages/460/Fool-Guitar5.jpg




@ hugo123
Zoek maar eens op blackouts dan kun je het na lezen! :)

Ik vind hem heel mooi! Maar die prijs zal vast niet kloppen (linkje?)
Vintage is het merk van Trevor Wilkinson, goede gitaren voor een redelijke prijs, ergens in het verre oosten (volgens mij Vietnam) gemaakt.
Bij Musik Produktiv hebben ze een paar modellen van Vintage te koop, onder andere een LP gebaseerd op de beroemde Gary Moore/Peter Green LP, die kost daar 444€ trouwens.
Dit is een replica van de Psychedelische Eric Clapton SG die hij een tijdje bespeelde in de jaren '60. Ik zie na even snel googelen een prijs van 639 Britse ponden.
Als de genoemde prijs van 289€ geldt voor een standaard SG van Vintage lijkt mij dat zeker een goed alternatief voor de topicstarter. En de headstock (is geen open book hoor) lijkt een stuk beter als die van Epiphone.

macwilliams
10 augustus 2008, 10:10
klik hiero (http://www.beringmusic.com/store/index.php?main_page=product_info&products_id=477)

Dit plaatje vond ik leuk maar de prijs verwijst naar een rode (sorry)

Maarten66
10 augustus 2008, 13:15
klik hiero (http://www.beringmusic.com/store/index.php?main_page=product_info&products_id=477)

Dit plaatje vond ik leuk maar de prijs verwijst naar een rode (sorry)

With all due respect, los van esthetische deel (die headstock is zooo ontzettend lelijk) is deze gitaar echt dat geld niet waard. Een vriend van mij heeft exact die en dan ding klinkt voor geen meter. Misschien is een G400 custom wel een idee, die zijn 325:

http://www.thomann.de/nl/epiphone_sg400_custom_ai.htm

Maaaar de Cherry faded van Gibson is slechts 585 (:o)

http://www.thomann.de/nl/gibson_sgspecialfaded_wc.htm

macwilliams
10 augustus 2008, 13:30
With all due respect, los van esthetische deel (die headstoch is zooo ontzettend lelijk) is deze gitaar echt dat geld niet waard. Een vriend van mij heeft exact die en dan ding klinkt voor geen meter. Misschien is een G400 custom wel een idee, die zijn 325:

http://www.thomann.de/nl/epiphone_sg400_custom_ai.htm

Maaaar de Cherry faded van Gibson is slechts 585 (:o)

http://www.thomann.de/nl/gibson_sgspecialfaded_wc.htm
Ok, ik had geen idee hoe die klonk. Ts is je vast dankbaar voor deze aanvulling :D

grayfink
10 augustus 2008, 13:38
With all due respect, los van esthetische deel (die headstoch is zooo ontzettend lelijk) is deze gitaar echt dat geld niet waard. Een vriend van mij heeft exact die en dan ding klinkt voor geen meter.

With all due respect, de reviews die ik op internet lees, laten het tegenovergestelde beeld zien. Maar goed, de ts moet zelf maar wat gaan uittesten.

Maarten66
10 augustus 2008, 13:42
With all due respect, de reviews die ik op internet lees, laten het tegenovergestelde beeld zien. Maar goed, de ts moet zelf maar wat gaan uittesten.

Maar jij hebt hem toch nooit in handen gehad? De ts krijgt genoeg info zo iig, wat hij er mee doet moet hij zelf natuurlijk weten.

bass blom
10 augustus 2008, 13:45
http://www.musikkinstrumenter.no/product_detail.asp?pkCategory=3&pkSubCategory=286&pkSubSubCategory=1297&pkProduct=4550


:eek:

11,993.00 NOK

=

1,490.77 EUR

Nicolaas
10 augustus 2008, 13:47
Dat probleem heb ik ook, mijn Epi LP klinkt soms wat duf, dat kan dus door de pups komen, weer wat geleerd. Mijn EPi is trouwens perfect afgewerkt, en speelt erg goed! Ik heb trouwnes gelezen dat BlackOuts vooral voor metal bedoelt zijn, is dit waar? Anders is het wel een interessante oplossing.

Mijn LP klonk ook wel eens duf, heb de brug humbuckers vervangen door
Seymour Duncan JB. Hij klinkt zo scherp en vel nu, helemaal niet meer duf!
En idd Blackouts zijn meer Metal Pick ups, maar daar is zo veel keuze in. voor
elke muziekstijl zijn ze er wel.

grayfink
10 augustus 2008, 13:54
http://www.musikkinstrumenter.no/product_detail.asp?pkCategory=3&pkSubCategory=286&pkSubSubCategory=1297&pkProduct=4550


:eek:

11,993.00 NOK

=

1,490.77 EUR

Handgeschilderd h้!

marter544
10 augustus 2008, 14:26
With all due respect, los van esthetische deel (die headstock is zooo ontzettend lelijk) is deze gitaar echt dat geld niet waard. Een vriend van mij heeft exact die en dan ding klinkt voor geen meter. Misschien is een G400 custom wel een idee, die zijn 325:

http://www.thomann.de/nl/epiphone_sg400_custom_ai.htm

Maaaar de Cherry faded van Gibson is slechts 585 (:o)

http://www.thomann.de/nl/gibson_sgspecialfaded_wc.htm

Das vreemd, de gitaren van Vintage die ik in m'n hand heb gehad, 2 lp's en een strat, klonken en speelde beide prima. Ik vond ze sowieso fijner spelen dan een Epi LP, omdat de halsen daarvan op een andere, matte manier waren afgelakt, waardoor je geen plakhalzen krijgt. Die lak oogde hetzelfde als de lak van een Gibson LP faded zegmaar, alleen het zal niet dezelfde lak zijn (ze smeren geen nitro lak op een gitaar van iets meer dan 300 euro neem ik aan).

Maarten66
10 augustus 2008, 14:57
Das vreemd, de gitaren van Vintage die ik in m'n hand heb gehad, 2 lp's en een strat, klonken en speelde beide prima. Ik vond ze sowieso fijner spelen dan een Epi LP, omdat de halsen daarvan op een andere, matte manier waren afgelakt, waardoor je geen plakhalzen krijgt. Die lak oogde hetzelfde als de lak van een Gibson LP faded zegmaar, alleen het zal niet dezelfde lak zijn (ze smeren geen nitro lak op een gitaar van iets meer dan 300 euro neem ik aan).

We hebben het ook over SG's ;)

Nicolaas
10 augustus 2008, 15:00
Maar waar hij op doelt zijn de kwaliteits verschillen tussen de beide merken

marter544
10 augustus 2008, 15:27
Inderdaad, neem toch aan dat hun SG's en LP's door dezelfde Aziaatjes in elkaar worden geschroefd.