PDA

View Full Version : Welke reverb/delay voor max 200,-



Chuck_S.
8 augustus 2008, 22:42
Hallo gitaarnet,

ik ben op zoek naar een goede (rack)reverb maar ik wordt gewoon radeloos van al het gezoek op internet..

Mijn doel:

een solo-sound waarbij de scherpe kantjes van de distortion een wat worden glad gestreken, wat echo en wat meer body. Het liefst rack om de vloer een beetje vrij te houden en zodat ik ooit nog eens de mogelijkheid heb om het met een engl z11 (o.i.d.) aan te sturen). Solosound ala necrophagist heb ik dan een beetje in gedachten, maar ik wil ook gewoon een lekker overdreven reverb hebben voor andere dingen

Nou zit ik dus al een tijdje te neuzen op het wereldwijde web maar ik kom vooral apparaten tegen met voor mij gewoon een overkill aan functionaliteit, dan heb ik het eigenlijk over deze twee apparaten:

Tc Electronic G-Sharp, Lexicon MX200

wat mij wel mooi lijkt aan deze dingen is dat er 2 fx-processors in zitten waardoor je dus altijd beschikt over EN reverb EN delay, en in het geval van de lexicon ook nog eens over wat compression.

even by the way: is een compressor nou goed voor het sologeluid dat ik zoek of is het niet echt nodig? ik heb wat lopen kloten met een boss cs-3 (geloof ik) en ik was nog niet zo onder de indruk maar ik speelde toen 10 minuten en toen was de batterij leeg en nergens een adapter te bekennen dus ik heb niet echt een fatsoenlijke indruk kunnen krijgen :P

mijn vraag aan jullie is of dit uberhaupt een beetje goede spullen zijn en of er niet iets simpelers te krijgen is, ik betaal liever 200,- voor alleen een reverb dan 200,- voor 36 digitale effecten die je midi kan aansturen via rabo-telebankieren..

ik hoop dat jullie iets van mijn verhaal kunnen bakken ;)

alvast bedankt

Bram78
9 augustus 2008, 09:02
Een g-sharp is eenvoudig aan te sturen met een g-switch. drie schakelaars onder je voet, geen midi.
De g-sharp kost tegenwoordig geen 130,- meer nieuw, een g-switch ook een paar tientjes dus je bent dan snel klaar.
En een extra chorus of flangertje hoef je niet te gebruiken, je moet vooral voor jezelf nagaan of die app. bieden wat je zoekt.

bastiaanvanbeek
9 augustus 2008, 16:44
Zelf heb ik goeie ervaringen met de Boss GE-7 Equalizer. daarmee kun je dus t geluid afstellen zoals je het wilt hebben wanneer je gaat soleren.

Probeer ook eens de MXR Supercomp. dat is ook een compressor maar geen stustainer zoals die van Boss waar je het in je topic over had.

Veel succes

Mitch
9 augustus 2008, 16:47
Of een compressor handig is of niet hangt helemaal van de rest van je gear af en die staat nergens vermeld in je post.

robert-gitarist
9 augustus 2008, 16:50
Ik volg je niet helemaal. Je hebt het over een delay, echt, reverb..wat wil je exact dan? Tussen een delay en een reverb zit namelijk nogal verschil. Je geluid strakker en scherper maken? Kun je eens kijken misschien naar een Boss Enhancer.

Chuck_S.
9 augustus 2008, 17:10
Het is idd nogal vaag wat ik vraag ja, hier even wat extra info voor jullie:

ik gebruik een engl e530 pre-amp en 930/60 poweramp over een marshall 1936 cab, ik ben heel tevreden over mijn sound behalve voor het snellere solo-werk, dan vind ik het geluid namelijk te schel en te dunnetjes. Het is nog wel de bedoeling dat alle tonen goed uitkomen, ik ben voor de rest niet zo'n fan van veel effecten etc, vandaar dat ik gewoon iets simpels zoek met niet te veel poespas.

dit is een link naar een nummer van necrophagist waar zo'n soort sound goed hoorbaar is:

http://www.youtube.com/watch?v=EIPVlErQIlg

houd je oren even dicht tot 25 sec, dan dat geluid van dat eerste solotje bijvoorbeeld: wat dikker geluid, mooi 'rond' en iets van galm er over heen denk ik.

alvast bedankt voor jullie reacties, als ik wat ideeen heb van jullie zal ik zo snel mogelijk alles uit gaan proberen, hopelijk in duitsland.

drap
9 augustus 2008, 17:18
Aan de hand van je verhaal denk ik eerder dat je iets van een booster zoekt en daar wordt de zoektocht niet makkelijker op. Wil je een cleane booster die zo weinig mogelijk kleurt, of juist niet. Een overdrive pedaal kan je geluid een stuk dikker maken in de solo's, maar kleurt je geluid ook. Een cleane booster kleurt je geluid weer niet zo extreem, geeft ook wat meer volumeboost, maar maakt je geluid weer minder dik. Toch een gevalletje van veel uitproberen denk ik.

Chuck_S.
9 augustus 2008, 17:24
ik zat zelf idd ook al een beetje te denken aan een booster, maar wat dat betreft wil ik nog even iets uitproberen op mijn preamp, komen a.s. week andere buisjes in, JJ's, en het schijnt dat de 'contour boost' dan een stuk bruikbaarder wordt. Is in principe een midboost, maar met de JJ's er in zou het een stuk warmer moeten worden, ik ben benieuwd. Ik zal proberen deze week ook wat gitaarwinkels langs te gaan, in elk geval bedankt voor jullie reacties en meer ideeen zijn altijd welkom

robert-gitarist
9 augustus 2008, 17:26
Aan de hand van je verhaal denk ik eerder dat je iets van een booster zoekt en daar wordt de zoektocht niet makkelijker op. Wil je een cleane booster die zo weinig mogelijk kleurt, of juist niet. Een overdrive pedaal kan je geluid een stuk dikker maken in de solo's, maar kleurt je geluid ook. Een cleane booster kleurt je geluid weer niet zo extreem, geeft ook wat meer volumeboost, maar maakt je geluid weer minder dik. Toch een gevalletje van veel uitproberen denk ik.

Inderdaad, en daarbij word het sowieso moeilijk want TS geeft al aan dat hij het liefst iets 19" wilt hebben ;) Tsja ik denk toch ook dat je meer in de richting dan moet gaan zoeken van een boost of een overdrive pedaaltje (Boss OD-3, Boss SD-1), drive eruit halen, volume max. en tone naar smaak. Moet lukken denk ik. Op 19" gebied weet ik weinig wat er aan boosters te krijgen is.

Misery Signals
10 augustus 2008, 11:36
Zelf heb ik goeie ervaringen met de Boss GE-7 Equalizer. daarmee kun je dus t geluid afstellen zoals je het wilt hebben wanneer je gaat soleren.
Ik begrijp eigenlijk die Boss GE EQ niet. Die gaat max tot 6.4 KHz hoog, terwijl je gitaargeluid ongeveer tot 10-11 KHz gaat. Je kan je treble er niet eens mee afstellen. Of is dat niet de bedoeling? Ik heb die GE7 weggedaan en me zo'n MXR 10 bands EQ aangeschaft, waarmee 't wel gaat (tot 16 KHz). Ook beginnen de bassen van zo'n Boss vanaf 100 Hz en die MXR vanaf 31 Hz. Daarmee kan je de bassen ook veel beter instellen dan met die Boss...

Die Boss is dus wel geschikt om je mids mee in te stellen, maar echte bass en treble gaat niet... ?
Plus bij die MXR kan je nog eens extra kiezen uit clean boost (volume) en gain boost (gain)...

Ontopic: Ik zou een rack unit pakken met instelbare eq, fx en volume dat je kan regelen. Zo'n Rocktron Xpression, Replifex of Multivalve kan dat wel, en je signaal kan je volledig analoog houden en heb je dus geen digitaal klinkend geluid...

MS

Dirk_Hendrik
10 augustus 2008, 20:38
Die Boss is dus wel geschikt om je mids mee in te stellen, maar echte bass en treble gaat niet... ?

Heel kort, heel kort door de bocht,

Toonpurtistisch geouwehoer waar je misschien in je luisterkamertje een saaie avond over door kunt mekken maar waar je live geen ene kut aan hebt.

Het bereik boven die 6.4k is eigendom van de drummer en eventuele blazers. Alles onder de 100Hz van de bassist. De Gitarist zit daar niet (en heeft daar weg te blijven) en als hij het wel zit is er gegarandeerd bandgedonder op komst.

bah.
En ik had net zo'n heerlijk nummer ontdekt.... thanks.

(http://www.youtube.com/watch?v=otKS5kyJYxc)

Speeddemon
10 augustus 2008, 21:53
Ook beginnen de bassen van zo'n Boss vanaf 100 Hz en die MXR vanaf 31 Hz. Daarmee kan je de bassen ook veel beter instellen dan met die Boss...
Je bent op de hoogte van het feit dat de laagste fundamentele noot op een gitaar gestemd in E (A=440Hz), 82Hz is?
Dus 31Hz boosten doet dan bar weinig, behalve een hoop rotzooi en zut aan je signaal toevoegen?

Ik ben het met je eens dat die waarden van de Boss GE-7 enigzins ongelukkig gekozen zijn.

Ik had liever het volgende gezien:
75Hz - 150Hz - 300Hz - 600 Hz - 1k2Hz - 2k4Hz - 4k8Hz (en een 8e band op 9k6Hz, dan heb je echt wel voldoende controle over je 'sprankel').

vincent136
10 augustus 2008, 22:10
Over de MX 200, ik heb hem ook. geweldige reverbs, goede delays en de modulation effects zijn ook erg goed. Het grote voordeel is dat je dus 2 effect procesoren kunt gebruiken. Ik gebruik hem thuis voor gitaar, ik gebruik ook een mx-200 in live situaties voor zang (reverb) en drums (reverb), ook erg fijn. ik stel hem dan in als mono processor, reverb 1 komt binnen op kanaal 1 en reverb 2 op kanaal 2, ideaal. tevens de midi en usb functie, erg handig om te programmeren middels de pc en ook te gebruiken als real time pluginn enz.

Fijn apparaat

Chuck_S.
10 augustus 2008, 22:56
Ik zal die mx200 eens uitproberen, maar even los van echte effecten, wat doen jullie om je geluid aan te dikken (en 'af te ronden')? Ik vind het idee van een mxr 10-bands EQ een heel goed idee,vooral omdat je dan meteen je volume + gain kan switchen, daar ga ik sowieso maar eens achter aan.

Misery Signals
11 augustus 2008, 01:20
Equalisation uitleg (http://www.recordingeq.com/EQ/req0400/OctaveEQ.htm)

Daaruit haal ik:
* The lowest fundamental frequency on a guitar is around 80 Hz.
* Treble Equalization centers around 7 kHz, 10 kHz and 15 kHz
* When equalizing, 10 kHz and above is often used as a general "brilliance" frequency band.

Die Boss komt met zijn 100 Hz dus niet laag genoeg voor de diepste bassen. Ik heb een Bogner Uberschall dus reken maar dat als dat daar staat, die 80 Hz haalt.
De Boss komt met zijn 6.4 KHz ook nog niet eens aan de laagste band voor de treble. Ik zeg niet dat een gitaar amp naar 15 KHz gaat, maar meer naar de 10 KHZ. Hier de range van een Marshall amp.
http://users.sa.chariot.net.au/~gmarts/pix/a_marshall_treb.gif

En ik heb dit niet uit mijn luisterkamertje, maar ik heb een pedalenbak met goed spul in, enkel verloor door de kabellengte van 12m (6 heen en terug) mijn Bogner Uberschall geluid met de fx loop aan merkelijk briljant hoog en diep zwaar.

Ik kocht eerst de Boss en die kreeg dat met zijn range langs geen kanten weg. Hoogste schuif pushte hoog mid/laag treble maar geen hogere treble. Bass werd ook gepushed waar ik' t niet wilde. Nu met de MXR krijg ik mijn geluid perfect als met de loop dicht. Hoger bereik en beter gekozen banden blijkbaar. En ja mijn laagste en hoogste schuif staan neutraal, heb nooit gezegd dat ik dat bereik helemaal gebruik...

Een Boss Bass EQ heeft 50 Hz als laagste schuif en de lage basstonen beginnen vanaf 41. Die hoogste schuif gaat wel tot 10 KHZ...van die frequenties weet ik 't fijne ook niet, ben geen basgitarist...
Feit is wel dat die MXR voor meer dingen inzetbaar is... daarom niet voor alle dingen apart de banden even goed gekozen maar wel een beter gemiddelde dan de Boss gitaar EQ voor het gitaarwerk zelf blijkbaar voor wat ik 'm nodig had...

Het zijn wel veel details samen dat een beter geluid maken. Ik zeg niet dat ik persé gelijk heb, maar er gewoon overpraten kan toch, zeker op een gitaarforum waar men normaal wel oor naar details heeft over gitaargeluid...
Ik ben al veel jaren op zoek naar een steeds perfecter geluid (de perfecte vislijn heb ik al) en telkens er wat dichter bijkomen voor mezelf, goed gevoel... :)


MS

Dirk_Hendrik
11 augustus 2008, 08:24
De Boss komt met zijn 6.4 KHz ook nog niet eens aan de laagste band voor de treble.
Waarbij je jammergenoeg hebt gemist dat die hoogste band op een GE7 een shelve en geen bandpass is. Hij regelt dus 6k4 én alles daarboven.

Speeddemon
11 augustus 2008, 11:02
Ik zeg niet dat een gitaar amp naar 15 KHz gaat, maar meer naar de 10 KHZ. MS
Wederom FAIL. JE mag blij zijn als je 12" speakers überhaupt iets boven de 7kHz weergeven (hoorbaar)... (dat Marshall-plotje geeft niet voor niets weer TOT 5kHz)

Dat je de boel kan boosten met een shelving filter en dat dit invloed heeft op lager gelegen frequenties is een ander verhaal.

Misery Signals
11 augustus 2008, 11:41
Zucht.

Mocht je niet ver van de Belgische grens wonen, ik zou zeggen brengt zo'n Boss EQ mee en komt luisteren. Ik heb de mijne weggedaan... Hoor je 't ineens. Die kan dat sprankelend hoog NIET herstellen.
Je denkt toch niet dat ik anders een pedaal voor tweedehands 50 wegdoe en een nieuwe van 130 Euro koop?
Maar mij goed. Als jullie zeggen dat 6.4 KHz genoeg is voor gitaargeluid, en dat als je die schuif boost en ineens zoveel andere frequenties mee geboost worden is ie dik onbruikbaar... (maar als een 6.4KHz schuif het hoog niet herstelt, gaat men als men erover nadenkt toch beginnen aannemen dat je gitaargeluid dus wel hoger gaat, zoals ik deed)... Treble boost hij er dus HOORBAAR niet mee, en dat had ik nodig. Ook zelfde voor zijn bass schuif, slecht gekozen.... Beetje zoals Speeddemon zegt dus. Die zijn verklaring was dus wel goed, én op een fatsoenlijke manier verwoord, dank.

Iemand trouwens een idee waarom die Bass Eq van Boss wél een 10 KHz schuif heeft? Gaat een bass dan hoger als een gitaar? Als die 10 KHZ voor dat sprankelend hoog "enhanced" basgeluid is, komt een gitaar dan toch niet in de buurt met zijn "briljante" frequenties? Die stijgen toch ook nog licht naar de 10 KHz toe, net zoals bij de bass hieronder op grafiek? Je ziet trouwens op de grafiek hierboven bij Marshall treble dat de blauwe lijn pas plat gaat dicht in de buurt van de 10... Mijn X2 zender heeft trouwens een bereik tot 12 KHz... Pffft, niet simpel...
http://www.strangepete.co.uk/wp-content/tazzler_bass.PNG

MS

Dirk_Hendrik
11 augustus 2008, 13:08
Lees nog eens heel goed wat ik even naarboven schreef,

De 6k4 band is een shelving type en pakt dus alles boven de 6k4. Als het ding dat voor jou niet deed suggereert dat eerder dat je apparaat niet naar behoren werkte.

Dirk_Hendrik
11 augustus 2008, 13:14
Je ziet trouwens op de grafiek hierboven bij Marshall treble dat de blauwe lijn pas plat gaat dicht in de buurt van de 10...

MS


Weer mis
-3 db punt rond de 1200 hz. Die geleidelijke klim daarboven krijg je met een normaal mensengehoor niet mee.

EuroCinema
11 augustus 2008, 13:44
Mijn 2cts:

- een EQ kan niks toevoegen wat er niet (meer) inzit. Sprankelend hoog wat ergens tussen je plectrum en je EQ verdwenen is, komt nooit meer terug.
- een gitaarsignaal is geen mastermix. Een goed gitaarsignaal is geen kwestie van een beetje meer sublaag, een fractie meer sprankel etc, maar van een sound die zijn eigen plekje in de mix met verve pakt. Meestal zal dat plekje in het midden zitten, maar het hangt af van je bandsamenstelling. Zoals D_H al aangaf: als je het hele frequentiegebied van sublaag tot tophoog wilt beslaan, verpest je alleen maar de bandsound en de sfeer in de band.
- Als je je sound meer body wilt geven, zou ik daarom een traditionele overdrive/booster, misschien zelfs een tubescreamer-achtige testen. Of gewoon een EQ en die met mate gebruiken. Of de MXR of de Boss de "sweet spots" voor jouw set-up kunnen boosten, is een kwestie van testen.

Speeddemon
11 augustus 2008, 18:26
- Als je je sound meer body wilt geven, zou ik daarom een traditionele overdrive/booster, misschien zelfs een tubescreamer-achtige testen.
Dikke kans dat je met een STANDAARD Tubescreamer (achtige) juist body verliest, aangezien je een hoop laag(mid) kwijtraakt.
Je sound kan er wel strakker door worden, maar je krijgt er niet meer body bij. (ik definieer 'body' als 'volheid'/volledigheid.)

EuroCinema
11 augustus 2008, 21:05
Okee, ik definieer body meer als definitie, laag raak je er zeker mee kwijt.

Misery Signals
12 augustus 2008, 16:10
Ik heb gisteren een tube screamer achtig pedaaltje gezien bij 't surfen, waarbij je met een interne trimpot je bass alsnog kon bijregelen, merk weet ik wel niet meer...

MS