PDA

View Full Version : Verschil maple hals uit 1 stuk vs losse toets



guitarguru
8 augustus 2008, 21:26
Ik heb ooit een Fender Roadhouse Strat gekocht, waarbij de halspen/inbusschroef was verknoeid. Is dus niet meer af te stellen. Nu ben ik op een punt dat de hals er gewoon af moet. Hij maakt metalige bijgeluiden, die volgens mij aan een slechte afstelling liggen.
Ik wil een order plaatsen voor een nieuw te maken hals bij VH.
Nu heb ik 2 opties:
1. Een standaard neck die uit 2 delen bestaat. Toets wordt er later opgelijmd.
2. Een vintage model uit één stuk.

Wat zijn jullie meningen over beide produktiemethoden? Mijn huidige Strathals is zo te zien uit 1 stuk gemaakt.... :chicken:

Orpheo
8 augustus 2008, 21:44
uhm... ik heb op stewmac een ding gezien die verknoeide imbus-delen kan repareren. ik denk dat de hals wel uit 2 delen is gemaakt, omdat bij mijn weten fender geen enkel-delige halzen maakt :)

maar goed, als die hals echt naar de knoppen is, raad ik je aan een bezoekje te brengen aan the string in Amsterdam, of aan www.warmoth.com en aldaar een nieuwe hals te bestellen (evt te lakken, reeds gelakt, of zelf in de olie te zetten). het vervangen van een trussrod is een waanzinnig dure aangelegenheid. een halsje bij warmoth is 257 dollar (met lak ongeveer 350, das in euro's een eurootje of 250 met lak).

guitarguru
8 augustus 2008, 21:52
ik denk dat de hals wel uit 2 delen is gemaakt, omdat bij mijn weten fender geen enkel-delige halzen maakt :)

maar goed, als die hals echt naar de knoppen is, raad ik je aan een bezoekje te brengen aan the string in Amsterdam, of aan www.warmoth.com en aldaar een nieuwe hals te bestellen (evt te lakken, reeds gelakt, of zelf in de olie te zetten). het vervangen van een trussrod is een waanzinnig dure aangelegenheid. een halsje bij warmoth is 257 dollar (met lak ongeveer 350, das in euro's een eurootje of 250 met lak).

Huh!? Ik bedoel dat de toets er niet later is opgelijmd. Dus ik heb een skunk-stripe, daar waar de halspen er is ingezet.

En maken ze bij Warmoth de halzen exact volgens opgegeven maten? Doet Vox Humana nml. wel. Heb alles keurig opgemeten en doorgegeven.
Moet dus nu alleen nog kiezen voor een van beide modellen. Zou er klankmatig of anderszins opmerkelijke verschillen kunnen zijn?

spirit
8 augustus 2008, 22:35
Volgens mij zijn de maple Fender halzen altijd uit één stuk...ben tot nu toe nog nooit een 2 piece hals tegen gekomen.

Antoon
8 augustus 2008, 22:37
Wel hoor, zijn er duizenden van gemaakt

pannekoek
8 augustus 2008, 22:40
Volgens mij zijn de maple Fender halzen altijd uit één stuk...ben tot nu toe nog nooit een 2 piece hals tegen gekomen.


de halsen wel, alleen de toets niet, en hals + toets word dus weer hals genoemd... met toets dus erop...

Mr.Fingers
8 augustus 2008, 22:40
Volgens mij zijn de maple Fender halzen altijd uit één stuk...ben tot nu toe nog nooit een 2 piece hals tegen gekomen.

mexican standards & squier affinity's hebben 2delige halzen, net als de "american vintage '70" (en vintage instrumenten vanaf 1968 tot midden jaren '70). Al de rest heeft 1-piece maple necks.

1piece zou sprankelender, directer & feller klinken als 2-piece, maar het verschil zal wel minimaal zijn. 2piece is makkelijker te maken (trussrodkanaal kan uitgefreesd worden langs boven, bij 1-piece is dat boren langs de kopzijde en/of langs onder, en afdichten met een skunkstripe (wat arbeidsintensiever is).


Waarom weet ik dit :???:

Bram+
8 augustus 2008, 22:43
mexican standards & squier affinity's hebben 2delige halzen, net als de "american vintage '70" (en vintage instrumenten vanaf 1968 tot midden jaren '70). Al de rest heeft 1-piece maple necks.

1piece zou sprankelender, directer & feller klinken als 2-piece, maar het verschil zal wel minimaal zijn. 2piece is makkelijker te maken (trussrodkanaal kan uitgefreesd worden langs boven, bij 1-piece is dat boren langs de kopzijde en/of langs onder, en afdichten met een skunkstripe (wat arbeidsintensiever is).


Waarom weet ik dit :???:
Omdat je tien fenders hebt en te lang op dit forum zit?:D

Mr.Fingers
8 augustus 2008, 22:45
heb gehad ;)

Chris Winsemius
8 augustus 2008, 22:49
Hoi Paul

'n Echte, directe vergelijking is helaas niet mogelijk omdat iedere plank hout anders is. Fender gebruikte tot '60 one piece maple halzen en v/a '69 weer. In de tijd daartussen waren ook maple-board halzen als optie leverbaar, zie de witte en zwarte '68 Strats van Hendrix bijvoorbeeld. Bij modernere Strats wordt het volgens mij nog bij de Hendrix Strats gedaan en (Japanse?) '68 reïssues.

Een gitaarbouwer vertelde mij ooit dat bij een maple-board er minder hout hoeft te worden weggehaald dan bij 'n one-piece-versie voor de hals-pen. Daarnaast kun je nog kiezen om bijvoorbeeld de toets "dossen" te hebben en de hals zelf "kwartiersgezaagd".

Misschien even met VH overleggen?

Succes!

spirit
8 augustus 2008, 23:10
Wel hoor, zijn er duizenden van gemaakt

Dat wist ik dus niet.

Maar een beetje off-topic: Ik ben voor mijn 2e Squier SQ bj'83 al een tijdje op zoek naar een 70's maple hals.
Nu had ik idd bij de affinity's wel 2 delige halzen gezien, alsook bij de huidige starcaster (niet te verwarren met de oude), en ik dacht dus dat dat alleen bij deze 2 goedkope modellen 2 delige halzen werden gebruikt, maar dat blijk ik dus mis te hebben.

De Squier SQ en de JV hebben volgens mij alleen maar maple halzen uit een stuk gehad, hoe vintage verantwoord is het om hier een 2 delige neck op te zetten?

guitarguru
9 augustus 2008, 00:17
Okay, als de verschillen in klank etc. minimaal zijn, dan laat ik gewoon de bouwer beslissen. Hij gaf al te kennen te willen gaan voor een maple board dus, met een CarbonTech trussrod voor extra sustain en stevigheid.
Wel jammer van de skunkstripe, zal hem missen... :confused:

Mr.Fingers
9 augustus 2008, 11:05
Okay, als de verschillen in klank etc. minimaal zijn, dan laat ik gewoon de bouwer beslissen. Hij gaf al te kennen te willen gaan voor een maple board dus, met een CarbonTech trussrod voor extra sustain en stevigheid.
Wel jammer van de skunkstripe, zal hem missen... :confused:

Als jij aan de bouwer vraagt om daar een skunk-stripe in te late zetten, zal die dat doen hoor. Op mijn Fender Jazz Bass (met RW toets) is ook een skunkstripe hoor.

barno
9 augustus 2008, 11:20
weet iemand welk hout er bij Fender w gebruikt voor skunkstripes?

Mr.Fingers
9 augustus 2008, 11:31
"walnut" op de echte vintage modellen (1952 tot 1960), daarna waren er geen skunkstripes, door de "slabboard" toets was dit niet nodig, en daarna terug "walnut". Hoewel de mijne qua structuur & kleur erg op rosewood gelijkt. Misschien de restantjes van de toets?

barno
9 augustus 2008, 12:06
"walnut" op de echte vintage modellen (1952 tot 1960), daarna waren er geen skunkstripes, door de "slabboard" toets was dit niet nodig, en daarna terug "walnut". Hoewel de mijne qua structuur & kleur erg op rosewood gelijkt. Misschien de restantjes van de toets?

thx fingers, weet ge mss ook uit welke mijn het ijzererts wordt gewonnen voor het maken van de Fender trussrod? :)

Mr.Fingers
9 augustus 2008, 12:08
Zo een nerd ben ik ook weer niet hoor :D

Tupelo
9 augustus 2008, 12:16
m2piece is makkelijker te maken (trussrodkanaal kan uitgefreesd worden langs boven, bij 1-piece is dat boren langs de kopzijde en/of langs onder, en afdichten met een skunkstripe (wat arbeidsintensiever is).Waarom heeft mijn Telesonic, met Pallisander toets dan evengoed een skunkstripe..? :confused:

barno
9 augustus 2008, 12:19
Waarom heeft mijn Telesonic, met Pallisander toets dan evengoed een skunkstripe..? :confused:

versiering, want het is echt veel makkelijker een truss rod van boven in te leggen, wat ze zeker hebben gedaan met een non maple toets op een maple neck

Orpheo
9 augustus 2008, 12:19
Waarom heeft mijn Telesonic, met Pallisander toets dan evengoed een skunkstripe..? :confused:

vaak de looks. Ik vind een full maple neck zonder skunkstripe een beetje een blotebillengezicht.

barno
9 augustus 2008, 12:21
vaak de looks. Ik vind een full maple neck zonder skunkstripe een beetje een blotebillengezicht.

niet akkoord. (rephrase: ik niet) :all maple is no nonsense, i like it

Antoon
9 augustus 2008, 21:24
Het hout van de oude skunk stripes was Koa, geen walnut.

Orpheo
9 augustus 2008, 21:46
Het hout van de oude skunk stripes was Koa, geen walnut.

denk je? leo fender wilde hout hebben dat algemeen beschikbaar was, en koa was, en is dat ook niet. walnut lijkt me waarschijnlijker dus.

@barno: tja, tis slechts mijn mening ;)

Antoon
10 augustus 2008, 21:48
Info is in bijna ieder fender boek te vinden en je moet zelf maar eens kijken als je er een in je handen hebt. Dat hout bij die ouwe is vrij egaal van kleur met lang niet zo veel contrast als walnut. Koa was in de jaren 50 makkelijk te krijgen en goedkoop

vulvasonic
10 augustus 2008, 22:07
Ik heb ooit een Fender Roadhouse Strat gekocht, waarbij de halspen/inbusschroef was verknoeid. Is dus niet meer af te stellen. Nu ben ik op een punt dat de hals er gewoon af moet. Hij maakt metalige bijgeluiden, die volgens mij aan een slechte afstelling liggen.
Ik wil een order plaatsen voor een nieuw te maken hals bij VH.


Je kunt ook via Fender dezelfde hals ervoor terug krijgen. Moet je wel je oude hals bij ze inleveren (niet vergeten de mechanieken ed er af te halen). Het is niet de goedkoopste optie, maar mocht de marktwaarde van je gitaar van enig belang voor je zijn, dan is het het overwegen waard.

guitarguru
12 augustus 2008, 18:40
Je kunt ook via Fender dezelfde hals ervoor terug krijgen. Moet je wel je oude hals bij ze inleveren (niet vergeten de mechanieken ed er af te halen). Het is niet de goedkoopste optie, maar mocht de marktwaarde van je gitaar van enig belang voor je zijn, dan is het het overwegen waard.

Oh!? Is wellicht ook interessant ja. Bij Vox Humana gaat me de hals trouwens ook een dikke 400 euro kosten. Fender zal niet (veel) duurder zijn, met de huidige dollarkoers.....