PDA

View Full Version : mijn nieuwe fender



joelvereycken
8 augustus 2008, 19:53
hallo, ik heb vandaag een fender classic player gekocht, alleen ik vind hem overdrived voor geen meter klinken, nu heb ik op de achterkant gelezen dat er fender 250 snaren op liggen en ik heb van mijn gitaarleraar vernomen dat fender snaren nogal k*t zijn, als ik mijn snaren vervang door ernie balls, klinkt hij dan waarschijnlijk overdrived beter?

Mr.Fingers
8 augustus 2008, 19:54
1) FOTO'S!!!
2) Snaren doen al wel iets, maar betere snaren klinken & spelen beter
3) Wat voor amp heb je

joelvereycken
8 augustus 2008, 20:10
fotos komen nog, ik heb als amp een marshall mg 100

Mr.Fingers
8 augustus 2008, 20:12
Daar wringt dus het schoentje... Zie het als:

Michael Schumacher die moet racen in een Lada Niva 1600. Hoe goed de bestuurder (fender CP strat) ook mag zijn, als de wagen (amp) suckt, dan zullen de prestaties navenant zijn. Het feit dat uw distortion/overdrive suckt, komt doordat uw amp rotslecht is (MG-serie is het eigenlijk niet waard om "marshall" te dragen als naam)... Nieuwe amp (betere amp) is de oplossing (Fender Blues Jr, Roland Cube, Vox AD...)

joelvereycken
8 augustus 2008, 20:16
nou, op mijn ibanez en mijn gibson klinkt de overdrive wel heel erg goed

joskedentweede
8 augustus 2008, 20:18
wat voor ibanez is het?

Mr.Fingers
8 augustus 2008, 20:18
euh... ga je me zeggen dat je prachtgitaren hebt, en een slechte versterker???

Een gibson (en de ibby waarschijnlijk ook) hebben humbuckers, dus die klinken zoieso al vetter, en beter geschikt voor distortion. Die fender, dat is een geheel ander karakter

Bram+
8 augustus 2008, 20:18
Ik weet ook niet wat voor een scheur je verwacht uit een Strat. Je kunt er wel mee scheuren, maar het blijft natuurlijk een Strat, dus echte chunky metalgeluiden ga je er niet uit krijgen. Dat gaat waarschijnlijk wel lukken met je andere gitaar (een Ibanez S470 toch?), maar die heeft dan ook twee humbuckers (en een SC).

joskedentweede
8 augustus 2008, 20:19
euh... ga je me zeggen dat je prachtgitaren hebt, en een slechte versterker???

Een gibson (en de ibby waarschijnlijk ook) hebben humbuckers, dus die klinken zoieso al vetter, en beter geschikt voor distortion. Die fender, dat is een geheel ander karakter

Dat is dus eigenlijk wat ik wilde zeggen ^^

Soundscape
8 augustus 2008, 20:20
nou, op mijn ibanez en mijn gibson klinkt de overdrive wel heel erg goed

Ik neem aan gewoon door het verschil tussen single coil en humbucker pups. Een humbucker heeft nu eenmaal meer output en is meer geschikt voor (zware) distortion. Een single coil kun je ook voor distortion gebruiken (Hendrix begon daarmee), maar dan is een goede versterker (en een distortion pedaal) toch wel vereist om het een beetje te laten klinken.

Edit: inhoud van deze post is al achterhaald, maar wat wil je met 5 posts op vrijwel hetzelfde tijdstip. :)

joelvereycken
8 augustus 2008, 20:20
ibanez s470, en ik ben nog maar 14, dus ik kan geen buizen amp van 4 meter bij 4 meter kopen heh mr fingers

Bram+
8 augustus 2008, 20:21
Wat voor een geluid verwachtte je eigenlijk uit die Strat? Wat probeerde je te spelen?

joelvereycken
8 augustus 2008, 20:23
ik denk dat t m in de snaren ligt, het klinkt niet verkeerd maar het klinkt zo blikkig als je begrijpt wat ik bedoel

Bram+
8 augustus 2008, 20:24
ik denk dat t m in de snaren ligt, het klinkt niet verkeerd maar het klinkt zo blikkig als je begrijpt wat ik bedoel
Ik denk dat je het karakteristieke stratgeluid bedoelt, zo zou ik het in ieder geval ook beschrijven als je het vergelijkt met een Ibanez S of een Les Paul. Snaren verschillen echt niet zo ontzettend hoor.

Arjan12
8 augustus 2008, 20:24
ibanez s470, en ik ben nog maar 14, dus ik kan geen buizen amp van 4 meter bij 4 meter kopen heh mr fingers

Maar je hebt wel een Gibson? In de korte tijd dat ik gitaar speel heb ik ervaren dat de versterker toch echt belangrijker is dan de gitaar wat betreft geluid.

joelvereycken
8 augustus 2008, 20:25
het refrein van dani california hoor je er met een strat toch wel uit te krijgen

Bram+
8 augustus 2008, 20:27
het refrein van dani california hoor je er met een strat toch wel uit te krijgen
Ja, i.c.m. een goede amp (en een zooi stompboxen en goede productie), niet met die Marshall MG. Dat hebben we in dat andere topic dat je opende ook al proberen te vertellen...

joelvereycken
8 augustus 2008, 20:30
is die marshall mg100 dfx nou echt slechter dan een roland cube 30?!?! en ik speel ook over effectpedaal (digitech rp200a)

Mr.Fingers
8 augustus 2008, 20:32
En een Blues Jr. is ochot ocheire amper 15W

robert-gitarist
8 augustus 2008, 20:40
Topicstarter is 14 heeft een Gibson, een Ibanez en nu nog een Fender strat?
En met z'n collectie weet ie nog geen fatsoenlijk geluid te creeëren?
Ik snap dr geen fuck van :seriousf: :stop:

Eko
8 augustus 2008, 20:50
Een strat heeft inderdaad singlecoils, oftewel enkelspoels elementen in tegenstelling tot de humbuckers op de gibson. Die laatste heeft een hardhouten body wat een enorm verschil in sustain geeft.
Je zult dus om een zelfde soort drive te krijgen je signaal iets moeten boosten. Een pedaal er tussen wil helpen of je gain verder openzetten. Dat is wel opletten als je van gitaar wisselt. Als je je Gibson terug pakt knalt het signaal er wel in een keer uit.
Een tweede reden voor het verschil in gitaargeluid is het feit dat een humbucker iets minder tophoog aan signaal afgeeft. Het klinkt voor het oor iets vetter.

pannekoek
8 augustus 2008, 22:26
een mg100 klinkt in mijn oren slechter dan een cube ja, de moddelings van de cube zijn in mijn mening beter, de effecten van de rp200 zijn helemaal niet om aan te horen dus dat even te buiten, een strat klinkt scheller, dunner, feller, en klinkt niet vol als een humbucker gitaar als gibson en ibanez.

2/3de van t geluid komt uit je amp.

dus investering in je amp is belangrijker dan een gibson en een fender en een ibanez

Bram+
8 augustus 2008, 22:39
een mg100 klinkt in mijn oren slechter dan een cube ja, de moddelings van de cube zijn in mijn mening beter, de effecten van de rp200 zijn helemaal niet om aan te horen dus dat even te buiten, een strat klinkt scheller, dunner, feller, en klinkt niet vol als een humbucker gitaar als gibson en ibanez.

2/3de van t geluid komt uit je amp.

dus investering in je amp is belangrijker dan een gibson en een fender en een ibanez

Hehe, en zo is het klokje rond..
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112076

pannekoek
8 augustus 2008, 22:48
Hehe, en zo is het klokje rond..
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112076


idd, hij had die gt10 moeten kopen of een nieuwe amp,

mijn versterker is 2 tot 3x zoduur als mijn gitaar, en dat is ook wel goed in verhouding, ik had ook een les paul custom kunnen kopen :D

maar dan heb je 2 gibsons een epi custom op een roland cube :D

w8 loopt er hier op t forum niet een dude met 2 jackson usa's en een cube? :D :satisfie:

the_arod
8 augustus 2008, 23:10
w8 loopt er hier op t forum niet een dude met 2 jackson usa's en een cube? :D :satisfie:
ja, maar die gast gebruikt de cube ook waar ie voor gemaakt is: als oefenversterker, en voor studio heeft ie een Peavey 5150 als ik me niet vergis. Scheelt heel wat kwade buren :cooler:

pannekoek
8 augustus 2008, 23:16
ja, maar die gast gebruikt de cube ook waar ie voor gemaakt is: als oefenversterker, en voor studio heeft ie een Peavey 5150 als ik me niet vergis. Scheelt heel wat kwade buren :cooler:

hehe weet ik ;)

cube klinkt echt zo slecht nog niet hoor, de r-fier met veel gain en scooped eq klinkt echt heel erg vet! ^^

hezz
9 augustus 2008, 00:14
http://z.about.com/d/bestsellers/1/0/C/3/-/-/Youve_Been_Warned.jpg

Als je nou eens aandacht had gegeven aan de vraag die je zelf gesteld had in het andere topic..

Rormo
9 augustus 2008, 12:01
ik denk dat t m in de snaren ligt, het klinkt niet verkeerd maar het klinkt zo blikkig als je begrijpt wat ik bedoel

Jongen, luister naar de anderen hier/ Het ligt niet aan je snaren. Het is gewoon een strat die een ander geluid heeft. Heb je het ding uberhaupt wel getest? Als je hem getest had, dan had je dit gelijk uitgevonden.

Maar iedereen hier heeft gelijk. Koop een nieuwe amp. Die MG doet je gitaren echt geen eer aan.

barno
9 augustus 2008, 12:18
een strat is idd a whole different ballgame dan een humbuckers gitaar. Alle beginners (en ook nog veel gevorderden) maken wel eens de denkfout dat "luid" en "hot" beter is qua pickups. Ja dan kom je dus uit bij humbuckers.

Maar heel vaak klinken elementen die minder luid zijn, op zich beter, helderder, meer range en definitie. Maar omdat echt te laten renderen in een live situatie heb je wel een degelijke buizenversterker nodig. En die hoeft geen mega wattages te hebben, bv de Blues Jr van Fender is een kleine kameraad van 15W of zoiets, maar geweldige sound.

MarkV
9 augustus 2008, 13:53
Genoeg gezegd al over je versterker. Ik zou daarentegen wel even die snaren vervangen, die Fender snaren klinken altijd erg metalerig vind ik. Misschien moet je dan gelijk even wat dikkere snaren erop zetten, dat merk je wel qua geluid.

Maar je zal geen wezenlijk verschil merken (met of zonder overdrive) met andere snaren. Een strat klinkt nou eenmaal als een strat.

Jdrokker
9 augustus 2008, 14:00
dus jij ben 14 jaar en je hebt een gibson en een fender en een ibanez??
en wat voor akoestische gitaren heb jij?
heb je die dingen zelf gespaard allemaal?? ik heb ongeveer een jaar gespaart voor mijn ibanez.

hendrix_appendix
9 augustus 2008, 17:25
En waarom koop je een gitaar zonder dat je weet hoe die klinkt om er dan thuis achter te komen dat je 'em niet mooi vindt klinken? :dontgeti: Maar goed, probeer je classic eens uit bij iemand over een goede buizenamp, paar knoppen draaien en je moet wel goed zitten.

LaurentB
9 augustus 2008, 17:37
Heel erg algemeen gesproken klinken enkelspoelige gitaren, vooral Fenderachtigen, clean vrij snel goed maar heb je vervormd eerder problemen (krasserig, 'onrustig' geluid, vooral bij akkoorden), en is het bij dubbelspoelige gitaren andersom. Die klinken vervormd mooi strak, maar clean gauw wat doffig en karakterloos als je er geen echt goede versterker bij hebt.

bass blom
9 augustus 2008, 17:50
inderdaad, een strat laten brullen is heel iets anders dan een humbuckergitaar.

Fender75
9 augustus 2008, 18:28
Het kan, maar een humbucker blijft gewoon qua klank anders klinken als een single coil...punt uit!