PDA

View Full Version : Duim over de hals



-Karen
8 augustus 2008, 16:51
Ik heb misschien wel een hele domme vraag maar toch..;)

Mij is op gitaarles altijd geleerd om de duim achter de hals van de gitaar houden..Maar zelf doe ik dat niet..Ik heb me aangeleeerd om de duim over de hals te doen.
Wat is het nut van met de duim achter de hals spelen?
En volgens mij doen heel weinig mensen dat..Zelfs hele goede gitaristen zie je met de duim over de hals spelen..

Mr.Fingers
8 augustus 2008, 16:54
duim achter de hals is de "schoolboekskes manier" om gitaar te spelen. Door je duim achteraan de hals te zetten, hebben je vingers meer bewegingsvrijheid, en zou je makkelijker akkoorden kunnen nemen... Dit komt vooral voor bij de klassieke/spaanse gitaar. Die hals is zo dik & breed, dat je er met je duim niet over kunt krullen, en je laat ze dus achteraan de hals staan. Ikzelf speel ook met de duim over de nek gekruld, want ik speel basloopjes op de lage E met m'n duim.

hendrix2
8 augustus 2008, 17:02
Ik speel ook met m'n duim over de hals. Het maakt niet zovéél uit... maar als je kijkt naar iemand als Paul Gilbert (technisch gezien toch een fantastische gitarist) zie je wel dat hij de duim netjes achter de hals houdt. Dat zie je trouwens bij veel shredders enzo ook... als je héél snel met veel techniek wil spelen, is het misschien wel aan te raden

hansli
8 augustus 2008, 17:09
Dit hoort in speeltechnieken en theorie, maar ik zet de duim erachter omdat ik dan meer druk kan zetten, speel overigens bas

Mr.Fingers
8 augustus 2008, 17:16
Dit hoort in speeltechnieken en theorie, maar ik zet de duim erachter omdat ik dan meer druk kan zetten, speel overigens bas

Inderdaad, dat merk ik dan weer wel. M'n jazz-bass heeft een flinterdun halsje (38mm breed bij de topkam), en daar zet ik m'n duim keurig op de "skunk-stripe" :D

G.G.
8 augustus 2008, 17:19
Ik doe het altijd fout: duim om de hals heen krullen. Want dat is wel zo handig met akkoorden als je eromheen wil klooien (denk aan intro Little Wing en dat soort deuntjes)

Kakihara
8 augustus 2008, 18:29
Hangt ervanaf wat je op welke hals speelt denk ik.
Op mijn klassieke gitaar, verdwijnt die duim steevast naar de achterkant van de hals, zoals mij dat destijds is aangeleerd, en het is ook een stuk leuker spelen met die brede hals en platte radius. Op mijn elektrische komt die duim boven de hals piepen, maar zodra ik een wat sneller stuk probeer, merk ik ook dat mijn duim weer terug naar vanachter gaat.

Mr.Fingers
8 augustus 2008, 19:26
Ik denk ook dat het er een beetje van af hangt hoe een vorm je duim kan aannemen. Ik heb een duim die ik niet kan "overstrekken", dus ik zit met een enorme spanningsboog als ik m'n duim op de achterkant van de hals laat rusten. Mensen die hun duimkootje helemaal naar achter kunnen laten kantelen, hebben hier een merkelijk voordeel.

Puerco
8 augustus 2008, 20:34
Is dit ook niet zo aangeleerd vanwege ergonomische redenen? Dwz. dat door de duim achter de hals te houden de hand in een natuurlijke kromming ligt en als de duim eroverheen hangt de pols onnatuurlijk ver gebogen moet worden en dus kramp en rsi veroorzaakt?
Ligt natuurlijk ook aan de hals van de gitaar en de grootte van de handen.
Jimi Hendrix gebruikte zijn duim volgens mij ook om de lage (dikke) snaren mee te fretten, maarja dan noem je natuurlijk ook niet zomaar iemand op...

hansli
8 augustus 2008, 22:37
op de gitaar gebruik ik de duim vaak om de e-snaar mee te dempen astie niet mee mag doen, maar als ik op de bas accoorden wil spelen kan ik dat niet zonder de opponerende duim.

het is belangrijk dat je je de gangbare spelstijl goed en netjes aanleert, als je het eenmaal kunt kun je doen wat je wilt, je kunt immers altijd terug naar de klassieke stijl als je experimenten uit de bocht vliegen

jplm
8 augustus 2008, 23:32
En volgens mij doen heel weinig mensen dat..Zelfs hele goede gitaristen zie je met de duim over de hals spelen..

Viel me laatst op (op dvd) dat Jaco Pastorius altijd met z'n duim achter de hals speelt, en als we het nu over een heel goede (bas)gitarist hebben....

Groet, Jan.

RobertoL
9 augustus 2008, 14:55
Je voelt gerust wel of het goed gaat of niet met die duim boven de hals. Volgens mij gaat je duim automatisch achter je hals zitten als je iets moeilijkers gaat spelen omdat je het anders niet redden kan.

FruscianteFan
9 augustus 2008, 15:46
Je voelt gerust wel of het goed gaat of niet met die duim boven de hals. Volgens mij gaat je duim automatisch achter je hals zitten als je iets moeilijkers gaat spelen omdat je het anders niet redden kan.Of juist andersom.

Ik had het er laatst nog over met een meisje dat ongeveer even lang speelt als ik, maar zij heeft les. Toen ik op verzoek Under The Bridge speelde, vroeg ze hoe ik dat toch deed, met al die Hendrix-uithaaltjes. Ik deed het haar voor, en daar kwam de aap uit de mouw: ze 'mocht' van haar leraar niet met de duim om de hals spelen. Aan de ene kant kan ik het me voorstellen omdat ze op een spaanse gitaar speelt, aan de andere kant snap ik niet hoe je kunt zeggen dat je het niet zo mag spelen, terwijl je het origineel wel met duim zou moeten spelen.

RammerStein
9 augustus 2008, 16:16
op de gitaar gebruik ik de duim vaak om de e-snaar mee te dempen astie niet mee mag doen,

dat doe ik dus ook en zo is het me ook geleerd :)

humbucker
10 augustus 2008, 13:22
Of juist andersom.

Ik had het er laatst nog over met een meisje dat ongeveer even lang speelt als ik, maar zij heeft les. Toen ik op verzoek Under The Bridge speelde, vroeg ze hoe ik dat toch deed, met al die Hendrix-uithaaltjes. Ik deed het haar voor, en daar kwam de aap uit de mouw: ze 'mocht' van haar leraar niet met de duim om de hals spelen. Aan de ene kant kan ik het me voorstellen omdat ze op een spaanse gitaar speelt, aan de andere kant snap ik niet hoe je kunt zeggen dat je het niet zo mag spelen, terwijl je het origineel wel met duim zou moeten spelen.

Omdat dit op een spaanse gitaar amper gaat? Ik heb zelf flinke klauwen en ik kan, als het echt moet, nét aan de lage E met mijn duim. Ik veronderstel dat een meisje niet zo'n grote handen heeft dus is het voor haar helemaal niet te doen. Daarnaast is het ook zo, dat op er op een klassieke school op de klassieke manier les wordt gegeven (lees: duim mooi in het midden van de hals houden!).

Bmweber
10 augustus 2008, 13:56
als ik baré akkoordjes pak doe ik vaak toch wel mijn duim onder de hals, zo klinkt het gewoon beter :)

ik heb zelf ook 5 of 6 jaar spaans gitaarles gehad en keurig geleerd mijn duim er onder te zetten, nu ik ben overgestapt op electrisch gitaar heb ik vaak toch wel mijn duim er omheengekruld, ligt gewoon fijner in de hand vaak. ik heb ook altijd les gehad van dezelfde lerares en als zij op electrisch speelt dan heeft ook zij vaak gewoon de duim eromheen gekruld. terwijl zij toch echt al heel lang klassiek speelt en die techniek beheerst.

ligt dus gewoon wat je fijner vind met welke gitaar lijkt me

FruscianteFan
10 augustus 2008, 14:23
Omdat dit op een spaanse gitaar amper gaat? Ik heb zelf flinke klauwen en ik kan, als het echt moet, nét aan de lage E met mijn duim. Ik veronderstel dat een meisje niet zo'n grote handen heeft dus is het voor haar helemaal niet te doen. Daarnaast is het ook zo, dat op er op een klassieke school op de klassieke manier les wordt gegeven (lees: duim mooi in het midden van de hals houden!).Dat zei ik zelf ook al: "Aan de ene kant kan ik het me voorstellen omdat ze op een spaanse gitaar speelt". Ik zeg niet dat het fout is om niet met de duim over de hals te spelen, maar dat je heel veel mist als je er niet voor open staat.

gerritje tralalalala
10 augustus 2008, 14:34
Zelf heb ik mijn duim ook om de hals heen gekruld, ook op mijn spaanse gitaar.

Toen ik gitaar ben gaan spelen is het me nooit afgeleerd, en na een tijdje kun je het niet meer anders, en dat van die grote handen valt ook wel mee.

Alleen met een barre akkoord gaat mijn duim vanzelf achter de hals omdat ik anders niet genoeg druk kan leveren om alles zuiver te laten klinken.

RobertoL
10 augustus 2008, 14:40
Dat probleem dat je niet met je duim om je hals heen mocht van je leraar, had ik ook last van. Ik speelde altijd al met gitaren met een dunnere hals, altijd problemen. Het is goed afgelopen, het gaat prima met mijn duim om de hals.

gitaarvrouwtje
10 augustus 2008, 15:55
als ik een D speel met een Fis in de bas speel ik die fis altijd met de duim over de hals , is gewoon veel makkelijker..ben lui hoor ga echt niet moeilijk doen als ik makkelijk kan
en de hals is smal genoeg..ik heb vroeger ook geleerd dat die duim aan de achterzijde moest, en bij bepaalde akkoorden met barré vind ik dat dan ook wel makkelijker omdat het meer ontspannen is..

ik handhaaf de gedachte, whatever works for me .. :D

QueenSRVJW
11 augustus 2008, 10:12
Natuurlijk is het ook een stuk makkelijker om te benden als je je duim op de fretboard hebt:p. Je kunt dan veel meer kracht zetten. Denk aan SRV.

olyoung
12 augustus 2008, 19:50
Het kan aan my liggen maar het lykt me zo moeilyk om een barree te plaatsen als je duim niet achter de hals zit.

Alberto
12 augustus 2008, 19:59
Duim over de hals is echt een foute gewoonte. Je beperkt jezelf daarmee, ook al lijkt het makkelijker omdat je het altijd zo gedaan hebt.
Als je je duim netjes achter je hals houdt heb je meer steun en je kan zo verder reiken met je pink.
Afleren als het nog kan zou ik zeggen ;)

FruscianteFan
13 augustus 2008, 10:11
Het kan aan my liggen maar het lykt me zo moeilyk om een barree te plaatsen als je duim niet achter de hals zit.Dat klopt, maar als je met je duim de E-snaar fret en met je pink, ring- en middelvinger de A, D en G snaren fret, heb je de wijsvinger alleen nog nodig voor de B en E.

Heb gister dat meisje op mijn Jaguar laten spelen. Ze vond het lastig omdat ze toch een spaanse gitaar gewend is en ze speelde al helemaal niet met duim over de hals. Under The Bridge klonk al erg goed. Niet met al die loopjes enzo, maar toch.

@ Alberto: als je alleen met de duim over de hals speelt, beperk je jezelf inderdaad. Als je alleen met de duim netjes achter de hals speelt, beperk je jezelf ook. Ik let er echt niet op waar mijn duim staat, ik speel gewoon. Komt erop naar dat als ik een Dm op de 5e fret pak, ik het met de duim achter de hals doe. Maak ik er een Dm/Bb van, dan gaat dat toch echt het beste met de duim.

--=HANS=--
13 augustus 2008, 13:13
Helemaal mee eens!

Het een sluit het ander niet uit. Beide mogelijkheden benutten waar het het handigst is.

jplm
13 augustus 2008, 13:56
Helemaal mee eens!

Het een sluit het ander niet uit. Beide mogelijkheden benutten waar het het handigst is.

Ja, als ik hier en daar de uitgesproken meningen lees dan ben ik blij dat ik beide methodes heb geleerd. Neem bijvoorbeeld een F met barré; bij country blues kan dat soms helemaal niet omdat je een paar noten van de open snaar nodig hebt, en je móet dan wel de lage E met je duim pakken.

Groet, Jan.