PDA

View Full Version : NCD - Mesa cab 'review'



AART
8 augustus 2008, 15:47
Ik heb eindelijk een nieuwe cab, en hieronder volgt een soort van verhaaltje/reviewtje. Op zich best lastig want iedereen associeert weer andere dingen met bepaalde termen maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik vergelijk trouwens een Rectifier Standard Cab (280W V30's, oversized) met een 1960AV (240W, V30's) en ik weet dat het oversized gebeuren ook uitmaakt, maar het moet maar zo.

Vorig jaar augustus heb ik ook al een nieuwe cab gezocht. Toendertijd heb ik door gebrek aan aanbod een Marshall 1960AV gekocht, het was immers een redelijke cab met V30's. Toendertijd was dat een behoorlijke verbetering qua tone en ik was er toen tevreden mee. Na een tijdje begon ik me te ergeren aan de fuzz in het hoog op het lead kanaal van mijn Mark IV die ik niet had met mijn oude 2x12 met Mesa VS50's (maar die waren weer te gescooped en te los).

Later kocht ik toevallig een Crate blue voodoo met bakken laag, de Marshall trok dat absoluut niet en de sound veranderde in een modderige zooi (ik speel skatepunk/metal en dan wil je dat echt niet). In het voorjaar heb ik dus maar besloten dat de Marshall kon gaan en ik ging op zoek naar een nieuwe cab. In eerste instantie niet direct een Mesa want het aanbod daarvan is nog steeds marginaal. Ik heb wel een Bogner 412 getest, maar dat was nog steeds niet mijn ding, het was een Marshall maar dan uitgevoerd hoe het hoort: 18 mm berkenplex en geen spaanplaat troep en geen goedkope afwerking. Het ding had helaas nog steeds wat fuzz en had niet de agressie en 'droogheid' die ik zocht in mijn sound en waarvan ik wist dat de Mark IV die bezat.

Toen zei een vriend van mij dat ik uiteindelijk toch wel bij Mesa zou uitkomen vanwege mijn fanboyism/aandeelhouderschap en daar zat best wat in. Maar dan kom je bij een ander probleem, welke Mesa cab? Traditional? Recto oversized? V30's? C90's? Halfbacks?

De meeste shops hebben alleen de recto cabs staan. NL muziek had tijdens de meeting vorig jaar de traditional en oversized staan, maar de herrie uit Marc Oblivian's powerball daar maakte het bijna onmogelijk iets anders te horen dan.... Marcs powerball.

Wel een kleine impressie meegekregen van de recto cab waar mijn Boogie op stond maar niet echt duidelijk door de herrie dus, laat staan een goede vergelijking tussen een traditional en een recto.

Uiteindelijk toch maar de Halfback afgestreept. Ik vind het geweldige cabs maar ik zocht een wat drogere agressieve sound die de C90's (mid-dip), Eminence Black shadow's(VS50, MS150, te gescooped en los) en EV's (icepick/steriel) niet kunnen leveren. Oftewel: V30's had ik nodig.

De keuze tussen traditional en Recto is eigenlijk niet te maken; wil je een traditional dan moet je wel voor nieuw gaan. Mijn uiteindelijke strategie was dan ook sparen voor een nieuwe en mocht er een 2ehands cab voorbij schieten binnen het budget dan zou ik proberen die te vangen. Vorige week was het dan zover, na het werk kwam ik thuis en zag ik op gitaarmarkt een advertentie voor een Recto Slant cab.

Na een hoop gedoe ivm vervoer was ie er dan uiteindelijk en ik kan maar een ding zeggen: Wow!
Dit was wat ik al die tijd zocht. Heerlijk strak icm met de Mark IV en heel droog/aggresief in het middengebied. Sommigen houden daar niet van, maar ik vind het heerlijk. Ik was bang dat het laag icm met de Blue Voodoo te veel zou worden, zeker omdat het een oversized cab is maar dat viel heel erg mee. De Blue Voodoo is echt verandert in een monster door deze cab. Waar de Marshall moeite had met het laag en dus rommelig was, handelt de Mesa het laag heel netjes af en is het zelfs redelijk strak. De bas valt niet zo veel meer op en is gewoon onderdeel van de gehele sound ipv een soort afgehaakte groep nordic zwalkers die ergens overal achteraan holt.

De sound is ook goed gebalanceerd naar mijn smaak, niet te veel laag, zeker niet los en het hoog is niet fuzzy maar mooi open en niet te nadrukkelijk aanwezig (niet 'schreeuwerig'). Ik wil de recto cab ook heel graag eens proberen met een Marshall SL-X zoals ik vroeger had, ik denk dat zo'n amp erg vet zal klinken icm zo'n cab.

Deze cab doet mij echt beseffen dat Marshall toch een flinke stap minder is vergeleken met dit. De constructie van de mesa is echt als een tank (geheel hoogwaardig 18 mm berken multiplex) waar de Marshalls spaanplaat achterkanten hebben en 15 mm berkenmultiplex van mindere kwaliteit. Daarnaast zijn veel verstevigingsbalken en de baffle bij de Marshall geschroefd of geniet (!?) waar de baffle en verstevigngsbalken bij de mesa in een voorgefreesde sleuf gelijmd zitten. Dat ziet er netter uit en is bovendien steviger.

Ik heb ook een achterkant van een marshall cab hier liggen (voor Chris W. vervangen door goed multiplex), ik trap hem zonder moeite door midden, dat lukt met goed multiplex echt niet. Ik durf zonder meer te zeggen dat dit de beste cab is die ik tot nu toe heb gehoord. Bij de mesa zou ik hem zo op de voorkant durven leggen en op de achterkant gaan staan. Ik ben bang dat je er bij de marshall dan doorzakt.

Ik wil er wel bij vermelden dat de Marshall niet geheel ruk is, het is best een redelijke kast, maar het zou niet eens zo heel veel extra kosten op een kast om gewoon multiplex te gebruiken voor de achterkant, metalen handvatten te monteren ipv plastieken en de kabels aan de speakers te solderen ipv de bevestiging met van die clipjes. Dan heb je gewoon een goede kast. Alhoewel het natuurlijk ook op smaak neerkomt.

En natuurlijk foto's:

De cab

http://img178.imageshack.us/img178/3443/s5000802tt9.jpg

De achterkant van een begin jaren '80 JCM 800 1960A Marshall cab:

http://img227.imageshack.us/img227/6500/s5000804ml1.jpg

http://img503.imageshack.us/img503/6357/s5000806cx1.jpg


Zo, dat was het wel zo'n beetje.

EpiCenturiesAWAy
8 augustus 2008, 16:26
Mooie review! En congrats, nu heb je eindelijk wat je al zolang wilde! ;)

T

Marc Oblivian
8 augustus 2008, 16:43
[QUOTE=AART]
NL muziek had tijdens de meeting vorig jaar de traditional en oversized staan, maar de herrie uit Marc Oblivian's powerball daar maakte het bijna onmogelijk iets anders te horen dan.... Marcs powerball.



QUOTE]


Leuke review hoor, maar je hoeft er niet gelijk in te gaan liegen....
Hij stond de eerste paar minuten misschien wat te hard, maar daarna snel teruggeschroefd en ik was als eerste (na anderhalf uur al ofzo) weer weg van dat groepje...je hebt dus gelegenheid genoeg gehad....
Wellicht had je dus je kopje koffie moeten laten staan, wat minder moeten ouwehoeren en wat meer spelen?
Hadden we misschien eerder een reviewtje gehad:-)

AART
8 augustus 2008, 16:47
Leuke review hoor, maar je hoeft er niet gelijk in te gaan liegen....
Hij stond de eerste paar minuten misschien wat te hard, maar daarna snel teruggeschroefd en ik was als eerste (na anderhalf uur al ofzo) weer weg van dat groepje...je hebt dus gelegenheid genoeg gehad....
Wellicht had je dus je kopje koffie moeten laten staan, wat minder moeten ouwehoeren en wat meer spelen?
Hadden we misschien eerder een reviewtje gehad:-)


Haha, het was lichtelijk sarcastisch hoor.

Het was jij niet alleen hoor, maar het ging de hele tijd wel erg hard en vooral door elkaar. No hard feelings :)

boss
8 augustus 2008, 16:47
Mooi verhaal AART, uiteindelijk toch de cab die je hebben wou!! :rockon:
Maar als ik een klein puntje van kritiek mag uiten... die wieltjes zien er een beetje minitjes uit in verhouding met de oerdegelijke bouw die je beschrijft.
Of komt dit door de hoek van de foto ofzo?
Het lijkt wel alsof ze er naderhand zijn ondergezet ipv origineel?

AART
8 augustus 2008, 16:50
Mooi verhaal AART, uiteindelijk toch de cab die je hebben wou!! :rockon:
Maar als ik een klein puntje van kritiek mag uiten... die wieltjes zien er een beetje minitjes uit in verhouding met de oerdegelijke bouw die je beschrijft.
Of komt dit door de hoek van de foto ofzo?
Het lijkt wel alsof ze er naderhand zijn ondergezet ipv origineel?

Die wielen zien er niet klein uit ofzo... En het zijn zeer stevige wielen. Enkele jaren stevig gebruikt aan de rest van de cab te zien en op wat zand in de lagers na is er niks mis mee. Vergeleken met marshall wieltje zijn ze twee keer zo groot en van rubber. Ook heel makkelijk eraf te halen dmv het track lock systeem.

Marc Oblivian
8 augustus 2008, 16:50
Haha, het was lichtelijk sarcastisch hoor.

Het was jij niet alleen hoor, maar het ging de hele tijd wel erg hard en vooral door elkaar. No hard feelings :)

Indeed, no hard feelings. Dat harde was overigens ook de reden dat ik niet zo lang ben gebleven...

Nog bedankt voor de Gas voor een Mesa cab trwns!! D**n!

AART
8 augustus 2008, 16:52
Indeed, no hard feelings. Dat harde was overigens ook de reden dat ik niet zo lang ben gebleven...

Nog bedankt voor de Gas voor een Mesa cab trwns!! D**n!

Hehe, graag gedaan :satisfie:

Nocki
8 augustus 2008, 17:09
leuk joh! congrats!

interessander
8 augustus 2008, 17:14
Ja, count me in voor de GAS, waarvoor dank.

Ik heb ook een marshall V30 kast gehad die ik vrij snel weer weg heb gedaan, aangezien mijn ENGL 4x12 beter klinkt, maar stiekem ben ik ook altijd een beetje op zoek naar een mesa 4x12.

casper innosence
8 augustus 2008, 19:58
Heb ook jaren een marshall v30 kast gehad, beviel goed tot dat ik mn Soldano kocht, toen wast zo over omdat die top duidelijk te kort gedaan werd door de kast. Heb ook een aantal kasten naast elkaar gehad en bij mij viel de Mesa recto kast als 1e af gek genoeg. Ik vond het wel jammer dat ik de gewone (marshall size) kast niet heb kunnen testen. Ik was en ben nog steeds benieuwd naar het verschil tussen de gewone en de oversized..

Gister Propagandhi gezien (DE TERING WAT RUIG..) en die beide gitaristen hadden een gewone Mesa kast bij, 1 gitarist op n 5150-II en de ander een TSL100 errrrruuuug vet geluid..

caliban
8 augustus 2008, 20:44
ik trap hem zonder moeite door midden
Jij bent ook gewoon een hele straffe kerel.

AART
8 augustus 2008, 21:27
Heb ook jaren een marshall v30 kast gehad, beviel goed tot dat ik mn Soldano kocht, toen wast zo over omdat die top duidelijk te kort gedaan werd door de kast. Heb ook een aantal kasten naast elkaar gehad en bij mij viel de Mesa recto kast als 1e af gek genoeg. Ik vond het wel jammer dat ik de gewone (marshall size) kast niet heb kunnen testen. Ik was en ben nog steeds benieuwd naar het verschil tussen de gewone en de oversized..

Gister Propagandhi gezien (DE TERING WAT RUIG..) en die beide gitaristen hadden een gewone Mesa kast bij, 1 gitarist op n 5150-II en de ander een TSL100 errrrruuuug vet geluid..

Tsja, ik denk dat het heel erg een kast is die je ding moet zijn. Misery Signals(Bart) van dit forum raadde mij deze kast ook af en zei dat ik een koch moest hebben met V30's. De kast heeft een zeer aanwezig droog en middig karakter wat je smaak moet zijn.

Wat vond jij niet fijn aan deze kast dan?

AART
8 augustus 2008, 21:29
Jij bent ook gewoon een hele straffe kerel.

Chuck Norris roundhouse kick he. :cooler:

casper innosence
8 augustus 2008, 22:38
Tsja, ik denk dat het heel erg een kast is die je ding moet zijn. Misery Signals(Bart) van dit forum raadde mij deze kast ook af en zei dat ik een koch moest hebben met V30's. De kast heeft een zeer aanwezig droog en middig karakter wat je smaak moet zijn.

Wat vond jij niet fijn aan deze kast dan?

Ik vond ehm nogal hol en kil klinken. Heb toendertijd de ENGL, de Bogner en de Orange V30 kasten naast deze Mesa getest. Ik zag zojuist in het topic wat ik toen daar over geopend had, dat jij het ook over de Tradional had.

Het gekke is ook dat een vriend van me ook een Avanger heeft gehad en die juist weer helemaal weg was van de sound icm een recto kast.

Daarnaast vond ik de Orange, Bogner en Engl strakker klinken, waarbij de Engl toch wat midscoopter klonk, terwijl ik juist wel wat mids in mn sound wil hebben. De Bogner en de Orange lagen wat mij betrefd dicht bij elkaar, maar ik vond de Orange toch iets meer een "rock" karakter hebben, waar de Bogner iets "metaller" (wellicht die fizz die jij ook bij de marshall bemerkte?) klonk. Waardoor naar mijn smaak de Orange het gewoon won. Daarbij heeft de Orange natuurlijk ook z'n uiterlijk mee, maar daar moet je van houden :P

Bernd Veenema
8 augustus 2008, 22:57
Mooie kast! Heb hem laatst even geprobeerd met een Dual Rectifier Solo Head. Het is dan wel niet helemaal mijn geluid, maar vet is het zeker!

pol
9 augustus 2008, 11:09
vette kast, ik heb er zo 2 gehad, 1 versie met de metalen traanplaat opzij, en eentje zonder, en heb nu een mesa traditional, alledrie occasie gekocht.

dat ietwat holle geluid herken ik wel een beetje, maar dat hangt idd van de combinatie met de amp af, ik heb een tijdje met mesa oversized + marshall jcm800 2203 gespeeld, en die combinatie werkte zeer goed.

Bogner 4x12 heb ik ook gehad en vond ik eigenlijk niet zo geweldig, klinkt +- als een marshallkast, maar dan wat stijver en stugger... snap niet wat de hype rond die dingen is, de mesa traditional is duidelijk beter, meer laag ook, waar die bogner vooral in de mids zit.

ohja, en voor lage stemmingen vond ik die diezel frontloaded cab qua strakheid niet te evenaren, die kast is enorm direct.

AART
9 augustus 2008, 11:26
vette kast, ik heb er zo 2 gehad, 1 versie met de metalen traanplaat opzij, en eentje zonder, en heb nu een mesa traditional, alledrie occasie gekocht.

dat ietwat holle geluid herken ik wel een beetje, maar dat hangt idd van de combinatie met de amp af, ik heb een tijdje met mesa oversized + marshall jcm800 2203 gespeeld, en die combinatie werkte zeer goed.

Ik denk ook dat de amp veel uitmaakt ja, alhoewel hij beide amps goed pakt bij mij. Recto's met zo'n kast kan dan bijv. weer een slechte combinatie zijn, die zijn van zichelf al redelijk hol. Een Mark IV totaal niet.



Bogner 4x12 heb ik ook gehad en vond ik eigenlijk niet zo geweldig, klinkt +- als een marshallkast, maar dan wat stijver en stugger... snap niet wat de hype rond die dingen is, de mesa traditional is duidelijk beter, meer laag ook, waar die bogner vooral in de mids zit.

Dat is ook precies wat ik vond.

caliban
9 augustus 2008, 11:56
Ik blijf eigenlijk nog altijd benieuwd naar ENGLcabs, Bogner en Mesa heb ik ook over gespeeld, en ik heb zelf een mesa, maar nooit over een ENGLcab gespeeld.

Plagiato
11 augustus 2008, 16:17
Hmmm, deze voormalige eigenaar begin toch langzaam 'n beetje spijt te krijgen :)
Mooi dat ie bevalt!!!

Het laag is idd strak en geen blubber. Op 't podium moet je rekening houden dat het een richtkast is, hij spreid dus minimaal.
Maar ja, anders hadden we weer geen retestrakkesound.
Hij snijdt ook als een mes door warme boter, zelfs door gewapend beton als 't moet.

Tsja, nu nog een 2x12 vervangertje vinden...

pol
11 augustus 2008, 16:25
Ik blijf eigenlijk nog altijd benieuwd naar ENGLcabs, Bogner en Mesa heb ik ook over gespeeld, en ik heb zelf een mesa, maar nooit over een ENGLcab gespeeld.

zijn ook prima hoor, zware kasten, zeer stevige bouw.

ik denk qua klank redelijk gelijk aan mijn mesa trad, misschien iets meer scooped, voor zover dat kan met V30's

casper innosence
11 augustus 2008, 22:03
zijn ook prima hoor, zware kasten, zeer stevige bouw.

ik denk qua klank redelijk gelijk aan mijn mesa trad, misschien iets meer scooped, voor zover dat kan met V30's

Ik heb de mesa traditional niet gehoord, maar dat gescoopede herken ik wel uit mijn test ja. Tis niet heel veel, maar toch wel n merkbaar verschil met de Bogner en de Orange V30