PDA

View Full Version : Hollowbody, toegang tot electrics



hezz
8 augustus 2008, 14:45
Ik zou zweren dat er al eens een topic langs was gekomen, maar een search heeft niet geholpen.

Ik heb een hollowbody gitaar die binnenkort nieuwe pickups zal ontvangen, probeem natuurlijk is de toegang tot de electronics om te solderen e.d.

Wat is de beste manier om dit aan te pakken? Kent iemand een goede, overzichtelijke, maar simpel te begrijpen guide voor het installeren van nieuwe pickups in een hollowbody (of semi-hollowbody) gitaar?

Wel weet ik al dat je draad moet gebruiken door het F-gat of pickup-gat (welke van de twee is beter voor een full hollow?), dat konden de lekker informatieve forum posts op het internet me wel al vertellen.

Kim Wilson
8 augustus 2008, 15:11
Draadjes aan je potmeters en pickup-switch maken (goed stevig, want je moet ze daaraan weer op hun plek trekken), pots en switch losmaken, alles door je F-hole trekken, oude pickups lossolderen en verwijderen, nieuwe erin zetten en draadjes weer vastsolderen, aan alle touwtjes trekken en pots en switch begeleiden naar hun oorspronkelijke plaats en alles weer vastdraaien.

Dit klinkt makkelijker dan het is, trouwens. Ik heb het met mijn Artcore ook gedaan (full hollow), en ik was blij dat het er allemaal weer in zat. :satisfie:

no 1 hops
8 augustus 2008, 15:12
weet niet hoe lang je pickup draad in de gitaar is maar anders de pickup rand loshalen pickup uit de body halen en als je wat ertra ruimte aan kabel hebt hem dan losknippen en de nieuwe eraan vast solderen

Kim Wilson
8 augustus 2008, 15:14
En dan zit je met onbruikbare pickups.

piezo
8 augustus 2008, 16:26
Zo doe ik het meestal, onderdelen voor zover van toepassing:

1) Potmeterknoppen er af
2) Pots: Voldoende lang ijzergaren (dun en sterk, vraag je moeder/vrouw) om de potschachten binden: mastworp er om, borgen met een plat knoopje in de spleet van de schacht, andere uiteinde vastbinden aan je brug of ander vast punt. Pots met een gladde schacht zijn moeilijker; ik heb er wel eens een kerf in gevijld om de trekdraad genoeg houvast te geven.
3 )Schakelaar: iets vergelijkbaars.
4)Jack-output: met een stuk stevig metaaldraad van voldoende lengte - met een lus - het haakvormige contact van je jack-output "vangen" en de lus goed aanschuiven/-draaien. Het andere einde van de metaaldraad voorzien van een blokkade of ergens aan zekeren.
5) Moertjes en ringetjes losdraaien, liefst met een pijpsleutel, terwijl je eventueel de pots met je vingers door de F-gaten vasthoudt. De moertjes en ringetjes kun je om de draad laten zitten of er af halen voordat je het andere uiteinde van de draad hebt vastgeknoopt
6) Pots, schakelaar en/of jack-output naar binnen duwen en door de F-gaten heen wurmen
7) Elementen vervangen: de oude elementaansluitingen losknippen van de pots en er meteen een trekdraad aan binden of solderen, deze zekeren, dan de elementen er uit halen, de trekdraad los halen en verbinden aan de aansluitingen van de nieuwe elementen. Dan terugtrekken naar de pots, aansluitingen vastsolderen en de nieuwe elementen vastschroeven

Om alles weer vast te maken het geheel in omgekeerde volgorde.

Het is altijd een gepiel, maar het moeilijkste onderdeel is meestal het weer goed vastdraaien van de jack-output, omdat je vingers daar vaak niet aan de binnenkant bij kunnen. Je kunt natuurlijk een hulpgereedschapje maken. Als je echter de vangdraad/trekdraad van de jack-output van sterk metaaldraad maakt kun je daar heel hard aan trekken - door de pijpsleutel heen - terwijl je het moertje los/vast draait.

Om een schakelaar weer goed vast op de schouder te kunnen bevestigen moet het halselement er meestal even uit, zodat je met je vingers door het elementgat kunt.

Toevallig ben ik juist vandaag bezig een F-gat gitaar van een mede-forumlid te voorzien van treble bleeds. Daarvoor hoeven gelukkig alleen de volumepots er uit.

hezz
8 augustus 2008, 18:04
Dit schiet me ook pas net te binnen, ik ga ook nog een Bigsby bestellen en zal dus ook de grond moeten aanpassen. Kan ik beter met alles wachten tot die Bigsby binnen is? Ik denk dat ik sowieso maar eens die tailpiece eraf ga schroeven, alleen al om even te kijken hoe het allemaal in elkaar zit.


weet niet hoe lang je pickup draad in de gitaar is maar anders de pickup rand loshalen pickup uit de body halen en als je wat ertra ruimte aan kabel hebt hem dan losknippen en de nieuwe eraan vast solderen

Daar dacht ik ook aan, maar het leek mij gewoon netter om het maar meteen goed op de pots te doen. Dan kan ik ook de oude pups bewaren met draad.

Het draad van de pickups zelf is trouwens maar net lang genoeg (wanneer ik de pickup ring losschroef, kan ik de pickup maar een cm van de body tillen), dus zou het misschien beter zijn als ik het allemaal door de pickup cover heen haal?

Mr.Fingers
8 augustus 2008, 18:18
Ik weet niet welke gitaar jij hebt, maar je kan in principe de grond gewoon laten waar ze nu is (brug? tailpiece?).

hezz
8 augustus 2008, 18:33
Ik zie het net ook, de grond gaat gewoon naar de buitenkant van de body, achter het plaatje van de tailpiece. Hoef daar dus geen zorgen om te maken, niks vast gesoldeerd ofzo en kan de Bigsby ook gewoon na de pickup change installeren.

De AG75 en het gaat ongeveer zoiets worden met uitzondering van de kleur, Bigsby handle en dat het GFS's worden.

http://img.photobucket.com/albums/v616/hezzart/5032d1188323435-any-ibanez-artcore-.jpg

Ook ga ik nog een soundblock toevoegen, zoals in de volgende link getoond: Ibanez Collectors forum (http://www.ibanezcollectors.com/discus/messages/16/15840.html?1144285208). Hij gebruikte hier Basswood (linde?) voor, is dit een goede keuze qua hout of zouden jullie hier iets anders voor gebruiken?

HalfBlindLefty
8 augustus 2008, 23:03
Een aanvulling op het touwtje om de potmeter schacht.

Ik gebruik een stukje krimpkous om het touwtje precies bij het uiteinde van de schacht te houden (Niet om het vast te zetten ipv knopen)
Gaat die vermaledijde pot tenminste niet zo vals scheef onder het gaatje hangen bij het terugplaatsen.

/Hans

hezz
9 augustus 2008, 12:24
Dan toch nog even over het soundpost, ik heb in de hout FAQ gekeken en neem aan dat een houtsoort dat goed als body zou dienen ook goed dient als soundpost. Daarvan zouden de volgende houtsoorten dus eigenlijk beter zijn.


-Essen
-Elzen
-Ebben
-Linde
Welke zouden jullie gebruiken als soundpost? Nou weet ik dat de man in de link in mijn vorige post Linde (Basswood) had gebruikt, alleen had hij niet uitgelegd waarom hij voor Linde was gegaan. Maakt de houtsoort in dit geval veel uit of mag een soundpost best van de goedkoopste optie gemaakt zijn?

http://www.ibanezcollectors.com/discus/messages/16/15841.jpg

'66 special
9 augustus 2008, 12:28
Dan toch nog even over het soundpost, ik heb in de hout FAQ gekeken en neem aan dat een houtsoort dat goed als body zou dienen ook goed dient als soundpost. Daarvan zouden de volgende houtsoorten dus eigenlijk beter zijn.


-Essen
-Elzen
-Ebben
-Linde

Welke zouden jullie gebruiken als soundpost? Nou weet ik dat de man in de link in mijn vorige post Linde (Basswood) had gebruikt, alleen had hij niet uitgelegd waarom hij voor Linde was gegaan. Maakt de houtsoort in dit geval veel uit of mag een soundpost best van de goedkoopste optie gemaakt zijn?
Ik had ooit een Gretsch Tennessee Rose en daar was gewoon een stapeltje gemaakt van stukjes multiplex in gelijmd.

hezz
9 augustus 2008, 13:27
:seriousf:

Message understood!