PDA

View Full Version : probleem met nek



reprisal
8 augustus 2008, 12:10
hallo iedereen
ik hoop dat deze topic hier redelijk juist staat

tijdje geleden is de kop van men akoestische gitaar afgekraakt door de spanning van de snaren, waarschijnlijk door eens te vallen

nu is de vraag ofdat het mogelijk is om deze te herstellen op een of andere manier

hieronder kun je een foto zien van hoe deze gebroken is


mvg brecht

http://img156.imageshack.us/img156/130/p1060705ow7.jpg

Mr.Fingers
8 augustus 2008, 12:15
Het ziet er me een mooie rechte breuk uit, en er is niet veel materiaal verdwenen (spinters)... Dit kan zonder twijfel gerepareerd worden hoor. Even langs bij de gitaarwinkel/reparateur.

reprisal
8 augustus 2008, 12:25
eigenlijk had ik graag geweten of het mogelijk is om het zelf te repareren daar ik al een 2de akoestische heb

ik dacht om 2 gaatjes in de lengterichting te boren(zowel in de kop als in de nek) daar dan 2 ijzeren staafjes inbrengen en dan de kop erop lijmen

Hedge
8 augustus 2008, 12:32
Ik ben het eens met Mr. Fingers. Ziet er uit als een "mooie" breuk. Als er niet te veel hout weg is, zou ik met gewone witte houtlijm hem weer lijmen.

Zorg dat je niet te veel lijm gebruikt en zet er een paar klemmen op. Kijk uit dat het te lijmen stuk niet weg loopt.

Ik denk dat alleen lijm moet voldoen. Niet klooien met schroeven of andere ijzeren dingen.

jan jansen
8 augustus 2008, 12:32
eigenlijk had ik graag geweten of het mogelijk is om het zelf te repareren daar ik al een 2de akoestische heb

ik dacht om 2 gaatjes in de lengterichting te boren(zowel in de kop als in de nek) daar dan 2 ijzeren staafjes inbrengen en dan de kop erop lijmen


Ik zou eerst eens kijken hoe de delen op elkaar passen en of er veel hout verdwenen is,zo te zien valt dit idd wel mee.
Daarna zou ik de delen op elkaar verlijmen met gewone witte houtlijm,goed druk uitoefenen dmv 2 lijmklemmen,eventueel aan beide zijde een houten balkje ertussen om beschadiging te voorkomen,nachtje laten zitten en klaar.

Niks geen pennen ertussen,voegt niets toe aan sterkte.De lijm verbinding is sterker dan het hout.Zelfs voor een leek makkelijk te doen.gebruik alleen niet te veel lijm,omdat anders de klemmen/latten vast komen te zitten....,en vergeet ook die tuners niet...eenmaal vastgelijmd.... :hippie:

JJ

no 1 hops
8 augustus 2008, 12:39
gewoon een goede houtlijm ophalen, geen sneldroger.
de mechanieken er even uit en eerst even proefdraaien of je hem ook klemmen kunt en dan pas lijm gebruiken

reprisal
8 augustus 2008, 13:23
thx
ik ga dadelijk naar de gamma om lijm :)
ik laat nog weten hoe het verlopen is

Enra
8 augustus 2008, 15:26
Weinig kans van slagen met slechts gewone witte houtlijm.

Het kopfineer is ook gebroken en moet vervangen worden!! Verder is spalken in dit soort situaties geen verbodige luxe. Metalen/ijzeren pennen raad ik af!!

Hedge
8 augustus 2008, 16:06
Volgens mij heeft deze gitaar geen kopfineer, maar alleen een zwarte lak/verf laag.
Ik heb een keer een gitaar hersteld met vergelijkbare schade, dat ging prima met witte houtlijm

Als houtlijm niet zou werken, wat is dan het advies??

Enra
8 augustus 2008, 16:23
Volgens mij heeft deze gitaar geen kopfineer, maar alleen een zwarte lak/verf laag.
Ik heb een keer een gitaar hersteld met vergelijkbare schade, dat ging prima met witte houtlijm

Als houtlijm niet zou werken, wat is dan het advies??

Deze gitaar heeft een heel dun laagje kopfineer, 0.9 of 1mm dik. Dat is sowieso al te weinig. Ik wil niemand afvallen, maar alleen lijmen met witte houtlijm is gewoonweg niet voldoende voor een duurzame reparatie. Kortom :

- Kop verlijmen
- Kopfineer vervangen
- Spalken
- Netjes afwerken

Hedge
8 augustus 2008, 16:45
Bedankt voor je toelichting. Ik heb nog 1 vraag. Wat bedoel je met spalken?

G.G.
8 augustus 2008, 17:11
Enra, waarom geen witte houtlijm? Heb er al heel veel mee verlijmd, en het laat echt niet los (o.a. scarfjoints, met bison, de sterke uitvoering)

Enra
8 augustus 2008, 17:57
Enra, waarom geen witte houtlijm? Heb er al heel veel mee verlijmd, en het laat echt niet los (o.a. scarfjoints, met bison, de sterke uitvoering)

Hé G.G.
Ik denk dat ik niet geheel duidelijk was. Niets mis met witte houtlijm. Die kun je voor een dergelijke reparatie heel goed gebruiken, maar alleen en uitsluitend verlijmen van de breuk is onvoldoende.

Hedge,
Spalken doe ik door - na verlijming en vervanging van kopfineer - twee sleuven door de nieuwe lijmverbinding te frezen in de lengte van de hals met behulp van een speciale 'jig' . In die sleuven plaats ik twee hardhouten spalken (twee stukjes hout van 6mm breed en circa 5cm lang). Daarna werk ik het geheel keurig af en doe een lak 'touch-up'.

Redelijk bewerkelijk, maar wel duurzaam. Op deze wijze repareerde ik al talloze gitaren.

Yosed
8 augustus 2008, 18:29
Redelijk bewerkelijk, maar wel duurzaam. Op deze wijze repareerde ik al talloze gitaren.

How nice to know.

Mattia
9 augustus 2008, 11:42
Is zeker aan te raden, zo'n spalk, maar is niet strikt noodzakelijk, mits je andere versteveging aanbrengt, bijvoorbeeld een dikker kopfineer en een fineer aan de achterkant. Dus - doe maar spalken.

Houtlijm en hete beenderlijm werken prima als het absoluut perfect past, maar epoxy (goeie, West Systems ofzo, niet de troep van bij de bouwmarkt vandaan, die is veel te dik en hard wat rubberig uit) is zeker ook een degelijke optie.