PDA

View Full Version : Ik wil Tommy Emmanuel worden



Meanno
8 augustus 2008, 11:10
Ach, ze zeggen toch weleens dat je beter je doelen zo hoog mogelijk kan stellen, in plaats van te laag? TE zal ik nooit zijn, maar ik oefen veel. Daarom ook deze vraag voor de betere solo fingerpickers. Bij het oefenen van sommigen van zijn stukken merk ik dat sommige technieken of truucjes mij nog niet zo goed afgaan. TE speelt deze op grote snelheid. Is het nu beter om het liedje gewoon op grote snelheid te blijven spelen, zodat ik na verloop van tijd die technieken beter onder controle heb? Of is het beter om het hele lied, ook de makkelijkere gedeeltes, gewoon langzaam te spelen totdat ik het dan onder controle heb, om de snelheid vervolgens op te voeren? Ik denk dat het mooie van TE is dat hij ondanks zijn verbazingwekkende snelheid toch geen kleine foutjes maakt. Op die manier slaagt hij erin zo vol en melodieus te zijn (met natuurlijk ook dank aan zijn mooie melodielijnen).

Ben benieuwd hoe jullie dit doen!

Merci

Ibanez666
8 augustus 2008, 11:50
snelheid langzaam opvoeren, maar pas nadat je het perfect kan spelen

gorgasm
8 augustus 2008, 12:06
ik dacht ook, ach ik leer het wel als een truc die in mn mouw zit,(van die bepaalde shred/arp dingen)toen kreeg ik ergens een les, ik moest iets spelen, wat maar niet lukte, tlukte maar toen ik t aan 40bpm speelde.
nu speel ik bijna nix meer snel. Mn metronoom gaat amper nog de 50 boven, en t drukste wat ik er tssn steek is 16'en.

Wat je traag nie kan, hoe kan je t dan snel spelen?

Ibanez666
8 augustus 2008, 12:40
Wat je traag nie kan, hoe kan je t dan snel spelen?


slordig en met veel effecten...

hendrix2
8 augustus 2008, 13:21
slordig en met veel effecten...
fout die veel beginners en mindere beginners maken...

WICKED
8 augustus 2008, 13:23
Alles op een snelheid spelen dat je het eigenlijk (nog lang) niet kunt werkt alleen maar averechts. Dat je het niet kunt spelen is omdat je spieren er niet op getrained zijn (en als je dus wel forceert kun je ze belasten en rsi etc krijgen, niet fijn) en je motoriek is er ook niet op getrained. Dus! Wat heeft het voor zin om te oefenen op dingen hoe het NIET moet. Je komt zo niet vooruit al wil je misschien heel graag. Het beste is indd een tempo dat je het correct en ontspannen kunt spelen, je moet echt amper kracht zetten met gitaar spelen. Dat is ook iets wat ik nu pas ook echt begin te leren, het kost veel discipline. Hoelang kost het dan om te oefenen? Zolang het kost om te oefenen, zolang. De een vordert sneller dan de ander, dat is nou eenmaal zo. Tommy is ook heel vroeg begonnen en zat in een muzikale familie, daar heeft hij zeker een voordeel mee gehad. Wat tommy goed kan is gewoon met plectrum spelen en natuurkijk fingerpicking. MAar hij is in beide echt heel goed en als je hem wilt evenaren zul je veel tijd aan beide technieken moeten besteden.

Ibanez666
8 augustus 2008, 14:15
Ik zou trouwens geen andere gitarist willen worden....

Sterik
8 augustus 2008, 21:29
langzaam beginnen, als je dat onder de knie hebt, is de snelheid vrij snel op te voeren
ga alsjeblieft niet met een metronoom spelen, het is Tommy Emmanuel....
je voelt het zelf wel als je te snel gaat

-=JEROEN=-
9 augustus 2008, 13:26
Iets of iemand willen worden gaat je nooit lukken. Dat zal dan altijd bij willen blijven. Groeien in wie je al bent lijkt mij een beter advies.

Alberto
11 augustus 2008, 20:14
Dat klopt maar een beetje ambitie is nooit slecht ;)
Maar wat het oefenen betreft. Niet naar de snelheid kijken. Traag en correct spelen dat is het belangrijkste. Elke vinger op de juiste plaats en alle noten goed laten doorklinken. Pas als je het stuk volledig technisch onder de knie hebt kan je aan de snelheid werken.

Niet altijd even makkelijk hoor... :)

Guitarmania
11 augustus 2008, 21:24
Iets of iemand willen worden gaat je nooit lukken. Dat zal dan altijd bij willen blijven. Groeien in wie je al bent lijkt mij een beter advies.

Ik wou je quoten nav Bunny smoking a dooby. Ontzettend grappig!

Kunnen we na alle gitaar gezever en theorie daar niet een topic over beginnen: de leukste dooby's?

Nekojiru
12 augustus 2008, 15:20
Gaaf dat je een TE fan bent! ik ook onwijs!!

Over de snelheid: Ik ben het grotendeels met iedereen eens maar wat Shawn Lane ooit zei in een interview hielp mij gek genoeg ook:

Probeer het stuk waarvan je de snelheid uiteindelijk hoger wil hebben ook eens boven je macht snel te spelen, en neem dan voor lief dat het slordig en slecht klinkt. Dit zegt Shawn erover:

Shawn gaf aan dat hij deze methode in het begin van zn gitaarcarriere veel toepaste. Hij filterde de slordigheden enzovoort eruit door het stuk dan weer langzaam en accuraat te gaan spelen maar het stuk dan op zn tijd ook weer eens grof en veel sneller te spelen. Hij vond het ook vreemd dat het hem hielp kan ik me herinneren, maar nadat ik het zelf geprobeerd heb, ben ik het wel met hem eens dat het helpt om een moeilijke passage goed in de vingers en hersens te krijgen!

Procentueel gezien is de tijd dat je het slordig en te snel speelt dus een klein deel van de totale tijd die je met het stuk doorbrengt, begrijp me niet verkeerd :P


Hopelijk helpt het!

WICKED
12 augustus 2008, 15:22
Gaaf dat je een TE fan bent! ik ook onwijs!!

Over de snelheid: Ik ben het grotendeels met iedereen eens maar wat Shawn Lane ooit zei in een interview hielp mij gek genoeg ook:

Probeer het stuk waarvan je de snelheid uiteindelijk hoger wil hebben ook eens boven je macht snel te spelen, en neem dan voor lief dat het slordig en slecht klinkt. Dit zegt Shawn erover:

Shawn gaf aan dat hij deze methode in het begin van zn gitaarcarriere veel toepaste. Hij filterde de slordigheden enzovoort eruit door het stuk dan weer langzaam en accuraat te gaan spelen maar het stuk dan op zn tijd ook weer eens grof en veel sneller te spelen. Hij vond het ook vreemd dat het hem hielp kan ik me herinneren, maar nadat ik het zelf geprobeerd heb, ben ik het wel met hem eens dat het helpt om een moeilijke passage goed in de vingers en hersens te krijgen!

Procentueel gezien is de tijd dat je het slordig en te snel speelt dus een klein deel van de totale tijd die je met het stuk doorbrengt, begrijp me niet verkeerd :P


Hopelijk helpt het!

He ja dat heb ik ook gezien. Maar ik denk dat dat meer iets is voor als je spieren er al op getrained zijn anders heb je echt grote kans dat je daardoor rsi krijgt.

Nekojiru
12 augustus 2008, 15:33
mwah valt mee hoor denk ik, immers is de tijd die je bezig bent om het te snel te spelen erg kort. en bovendien is het de bedoeling dat je snel speelt zonder je spieren te overbelasten en krampachtig te gaan spelen.

WICKED
12 augustus 2008, 15:43
tja beter het zekere voor het onzekere, vind ik:)

Meanno
13 augustus 2008, 12:37
Dank je voor je reactie! Dit idee heb ik dus ook. Meestal speel ik rustig en beheersd. Soms echter speel ik het gewoon op tempo, ook om te ontdekken waar mijn zwaktes zitten. Iemand zei een keer dat het verschil tussen snel en langzaam spelen niet enkel de snelheid is, maar ook de techniek. Net zoals met langzaam lopen en hardlopen. Je moet je techniek aanpassen. Zo merk ik ook stuk af en toe op snelheid spelen wel vorderingen levert. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de SRV shuffle.




Gaaf dat je een TE fan bent! ik ook onwijs!!

Over de snelheid: Ik ben het grotendeels met iedereen eens maar wat Shawn Lane ooit zei in een interview hielp mij gek genoeg ook:

Probeer het stuk waarvan je de snelheid uiteindelijk hoger wil hebben ook eens boven je macht snel te spelen, en neem dan voor lief dat het slordig en slecht klinkt. Dit zegt Shawn erover:

Shawn gaf aan dat hij deze methode in het begin van zn gitaarcarriere veel toepaste. Hij filterde de slordigheden enzovoort eruit door het stuk dan weer langzaam en accuraat te gaan spelen maar het stuk dan op zn tijd ook weer eens grof en veel sneller te spelen. Hij vond het ook vreemd dat het hem hielp kan ik me herinneren, maar nadat ik het zelf geprobeerd heb, ben ik het wel met hem eens dat het helpt om een moeilijke passage goed in de vingers en hersens te krijgen!

Procentueel gezien is de tijd dat je het slordig en te snel speelt dus een klein deel van de totale tijd die je met het stuk doorbrengt, begrijp me niet verkeerd :P


Hopelijk helpt het!