PDA

View Full Version : help: ik snap niets van mijn gitaar



groentje6
8 augustus 2008, 10:35
Hallo ervaren gitaristen

Ik heb altijd al gitaar willen spelen dus ik dacht: doen dit jaar. Ik heb me ingeschreven voor een eerste les (pas in oktober) en ben gaan zoeken naar een studiegitaar. Uit dvd's en boeken had ik graag al de eerste stapjes geleerd alvorens naar de les te gaan. Nu, ik heb mijn gitaar..
Ik heb ze gekregen op aanraden van iemand die zei dat dit de ideale beginnersgitaar is (voor weinig geld). Hij moet zeker en vast niet fantastisch klinken, nogmaals..eens ik de eerste maanden achter de rug heb en ik weet dat ik ermee doorga, geef ik er wel een deftig bedrag aan.

Dit is de gitaar:

http://users.skynet.be/musicshopmaldegem/

klik op promoties en dan martinez klassieke gitaar

Nu als je goed kijkt naar de snaren zie je misschien wat ik zie.. 2 verschillende types van snaren. De onderste drie zijn (wat ik denk) snaren die je verwacht op een gitaar (en ze klinken trouwens goed) maar de bovenste drie zijn van een ander materiaal. Ze zijn zacht en doorschijnend en klinken als pastiek..

Wat is dit?

groetjes, groentje der gitaren

chubbyfan
8 augustus 2008, 10:41
zijn gewoon nylon snaren,die andere 3 zijn dat ook maar die zijn omwonden met metaal,geen zorgen dat hoort zo

Bram+
8 augustus 2008, 10:41
Inderdaad plastic, en dat zit op veel (zo niet alle) klassieke gitaren tegenwoordig.

groentje6
8 augustus 2008, 10:56
kunnen die vervangen worden door met metaal omwonden nylon snaren?
Wat ik er ook mee doe, er komt echt geen deftige klank uit die drie

chubbyfan
8 augustus 2008, 10:59
nee dat kan niet,ik denk dat je een verkeerde gitaar gekocht hebt,je moet dat ding gewoon inruilen voor een staalsnarige als de klank zo tegenvalt

chubbyfan
8 augustus 2008, 11:00
en probeer er maar geen stalen snaren op te zetten want dan trek je de hele boel kapot

hezz
8 augustus 2008, 12:20
Ik denk dat je er de verkeerde verwachtingen bij had, niks mis met de klank van nylon snaren hoor (ik vind het heel mooi, en zo miljoenen anderen ook). Jij wilt alleen liever de klank van staal-snaren.

Heb je de gitaar uberhaupt getest of bespeeld gezien voordat je het kocht?

gitaarvrouwtje
8 augustus 2008, 12:39
het loont zich je eerst even goed te informeren voor je een gitaar koopt
de gitaar die jij hebt gekocht is waarschijnlijk voor een beginner het meest geschikt als lesgitaar omdat je die snaren vele malen makkelijker in zult kunnen drukken zolang je geen eelt en kracht hebt.
de hals is ook wat breder van zo n gitaar waardoor je meer ruimte hebt om je vingers goed te zetten zonder andere snaren ook te raken

een nylonsnarige kan prachtig klinken..de drie metaal omwonden snaren zijn de bassnaren de andere drie noemen ze vaak de melodiesnaren..
je kunt op alle zes gewoon melodie spelen maar bij klassieke speeltechnieken zie je vaak dat de drie bassnaren met de duim worden aangeslagen en de andere drie met de drie vingers en soms de pink

de reden dat veel van de wat meer gevorderde klassiek gitaristen hun nagels laten groeien is dat dit veel meer klank geeft, net als een plectrum

de vraag is een beetje wat voor les ga je nemen..ga jij bij iemand les nemen die je akkoorden gaat leren en slagjes ..of ga je echt voor klassiek/noten lezen/fingerpicking ..
want als je het doet om liedjes te gaan spelen en slagjes enzo dan zou ik toch eens omkijken naar een mooie steelstring gitaar en leren hoe je een plectrum moet gebruiken, dan krijg je die echte heldere PRRRINGG

maar persoonlijk vind ik nylon ook vreselijk mooi hoor... tweede gitarist in mn band gebruikt beiden voor verschillende nummers..

Janne
8 augustus 2008, 15:24
En misschien helpt een nieuw setje snaren, zou bes kunnen dat deze snaren er al een tijdje opzitten (dan zou ik zeggen kies een setje met "high gauge", dat betekent dat de spanning wat hoger is en dan klinken ze vaak wat feller).

hendrix2
8 augustus 2008, 15:43
Voor Klassieke gitaar oid. zal het inderdaad een goede beginnersgitaar zijn. Maar welke muziek had jij in gedachten om te gaan spelen?
Als je wat modernere dingen wil doen, ben je inderdaad beter af met een staalsnaar (ja, het gaat ook op een nylon snaar, maar laten we die discussie niet herhalen, algemeen kunnen we aannemen dat men voor modernere muziek voor de staalsnaar gaat)

Zeg ons even wat je er echt mee wil... dan kunnen we je iets aanraden en misschien kan je dan nog eventueel inruilen voor een staalsnaar (als je les volgt op een muziekschool, kan het wel dikwijls zijn dat men je enkel met een klassieke nylonsnaar gitaar toelaat, veel muziekscholen in belgie onderwijzen namelijk alleen maar klassieke muziek)

hessepes
8 augustus 2008, 17:49
Volgens mij moet je eerst een paar gitaarlessen hebben gehad, want ik kan me voorstellen dat als je net begint er sowieso nog niet zoveel mooie klanken tevoorschijn komen.

En inderdaad, wat hiervoor ook is gezegd: wat wil je gaan spelen? Als je klassiek/flamingo wilt gaan spelen dan is een Spaanse gitaar het best, als je pop/folk wilt gaan spelen is een western (met stalen snaren) weer beter.

Als ik jou was zou ik die gitaar weer inleveren en zonder gitaar naar de 1e les gaan. Jouw gitaarleraar heeft vast wel een gitaar waar je op kunt spelen tijdens de les. Misschien wel verschillende, dan kun je meteen ook wat verschillen uitproberen. In overleg met je gitaarleraar/lerares beslis je dan welke muziek je wilt gaan spelen en dus ook welke gitaar je het beste zou kunnen kopen.

groentje6
8 augustus 2008, 20:15
het loont zich je eerst even goed te informeren voor je een gitaar koopt
de gitaar die jij hebt gekocht is waarschijnlijk voor een beginner het meest geschikt als lesgitaar omdat je die snaren vele malen makkelijker in zult kunnen drukken zolang je geen eelt en kracht hebt.
de hals is ook wat breder van zo n gitaar waardoor je meer ruimte hebt om je vingers goed te zetten zonder andere snaren ook te raken

een nylonsnarige kan prachtig klinken..de drie metaal omwonden snaren zijn de bassnaren de andere drie noemen ze vaak de melodiesnaren..
je kunt op alle zes gewoon melodie spelen maar bij klassieke speeltechnieken zie je vaak dat de drie bassnaren met de duim worden aangeslagen en de andere drie met de drie vingers en soms de pink

de reden dat veel van de wat meer gevorderde klassiek gitaristen hun nagels laten groeien is dat dit veel meer klank geeft, net als een plectrum

de vraag is een beetje wat voor les ga je nemen..ga jij bij iemand les nemen die je akkoorden gaat leren en slagjes ..of ga je echt voor klassiek/noten lezen/fingerpicking ..
want als je het doet om liedjes te gaan spelen en slagjes enzo dan zou ik toch eens omkijken naar een mooie steelstring gitaar en leren hoe je een plectrum moet gebruiken, dan krijg je die echte heldere PRRRINGG

maar persoonlijk vind ik nylon ook vreselijk mooi hoor... tweede gitarist in mn band gebruikt beiden voor verschillende nummers..

enorm bedankt voor de info!
Ik wil les gaan volgen om akkoorden en slagjes te leren. Misschien is deze gitaar daar niet zo geschikt voor dan... Maar zolang ik er even mee verder kan in die lessen ben ik al heel blij. Ook leuk om de eerste kneepjes te leren zonder zere vingers misschien. En als ik wat meer gevorderd ben koop ik me een steelstring.

groentje6
8 augustus 2008, 20:25
Voor Klassieke gitaar oid. zal het inderdaad een goede beginnersgitaar zijn. Maar welke muziek had jij in gedachten om te gaan spelen?
Als je wat modernere dingen wil doen, ben je inderdaad beter af met een staalsnaar (ja, het gaat ook op een nylon snaar, maar laten we die discussie niet herhalen, algemeen kunnen we aannemen dat men voor modernere muziek voor de staalsnaar gaat)

Zeg ons even wat je er echt mee wil... dan kunnen we je iets aanraden en misschien kan je dan nog eventueel inruilen voor een staalsnaar (als je les volgt op een muziekschool, kan het wel dikwijls zijn dat men je enkel met een klassieke nylonsnaar gitaar toelaat, veel muziekscholen in belgie onderwijzen namelijk alleen maar klassieke muziek)


Maar is het ok dat ik begin op deze klassieke gitaar? Ik heb deze gekocht omdat ik er niet veel geld wou aan kwijt zijn omdat ik lees, hoor en zie dat veel mensen afhaken. Dus ik wou er pas goed in investeren (een goede staalsnarige) als ik zeker ben dat ik ermee doorga. Elk begin is moeilijk uiteraard. Is dit een goede manier?

whammy67
8 augustus 2008, 20:38
Hier opa.... Ik denk dat je er wel mee kan beginnen.
En beginnen op zo'n gitaar heeft een voordeel. Als je straks overstapt op elec. dan weet je niet wat je overkomt. Wat een dunne halzen en lage actie, wat een echte zegen.

blindfaith85
8 augustus 2008, 21:25
Ik begrijp nog steeds niet dat men op spaans begint, wat een rampen dingen! gewoon staalsnarig! en dat van dat het hel zwaar enzo is was mssn 10/20/30/40 jaar geleden, de godkopere aziaten worden steeds beter, ik ben begonnen op aria aw20 was iets van 120 euro, en nooit laast gehad!

Don Capo
8 augustus 2008, 21:54
flamingo
Das heel geen muziek, das een vogel! :D


@ Blindfaith: Spaanse gitaren zijn prima om op te beginnen. Denk dat het hiervoor vaak genoeg gezegd is, het ligt er maar helemaal aan welke kant je op wilt qua muziek. Ieder zijn meug, ikzelf ben weer geen liefhebber van steelstrings, dat is echter nog geen reden om te zeggen dat het "rampen dingen" zijn natuurlijk.

@ Groentje, volg eerst een paar lessen. De gitaar is een bijzonder moeilijk instrument. Je zal zien dat zelfs die "rare" snaren hun nut hebben.

LaurentB
8 augustus 2008, 22:46
Ik begrijp nog steeds niet dat men op spaans begint, wat een rampen dingen! gewoon staalsnarig! en dat van dat het hel zwaar enzo is was mssn 10/20/30/40 jaar geleden, de godkopere aziaten worden steeds beter, ik ben begonnen op aria aw20 was iets van 120 euro, en nooit laast gehad!

Nou, voor jonge kinderen is het wel een goed idee om op nylonsnarig te beginnen, voor die kan staalsnarig echt te zwaar zijn, daar komt dat vandaan. En heel vroeger kon je alleen klassiek gitaarles krijgen, dus als iemand op les ging begon die persoon altijd met nylonsnarig.
Nu kun je daar heel mooi op spelen hoor (je moet wel een goeie hebben natuurlijk),maar ik ben het met je eens dat het tegenwoordig voor een enigszins volgroeid iemand meestal niet verstandig is om op nylonsnarig te beginnen, omdat een staalsnarige veelzijdiger is wat stijlen betreft.

whammy67
8 augustus 2008, 22:59
Sterker nog: Bij ons kwam je de muziekschool niet in met een electrische gitaar. Dat was vloeken in de kerk. En begon je als 14 jarige met 'altijd-is-kort-jakje-ziek'. Er is nog geen wereldvrede :hippie: maar dat is gelukkig verbeterd. Zij beginnen nu zelfs al met een elec. Ibanez.

harrie
9 augustus 2008, 08:04
Voor Klassieke gitaar oid. zal het inderdaad een goede beginnersgitaar zijn. Maar welke muziek had jij in gedachten om te gaan spelen?
Als je wat modernere dingen wil doen, ben je inderdaad beter af met een staalsnaar (ja, het gaat ook op een nylon snaar, maar laten we die discussie niet herhalen, algemeen kunnen we aannemen dat men voor modernere muziek voor de staalsnaar gaat)

Zeg ons even wat je er echt mee wil... dan kunnen we je iets aanraden en misschien kan je dan nog eventueel inruilen voor een staalsnaar (als je les volgt op een muziekschool, kan het wel dikwijls zijn dat men je enkel met een klassieke nylonsnaar gitaar toelaat, veel muziekscholen in belgie onderwijzen namelijk alleen maar klassieke muziek)

Veel muziekscholen eisen dat je op een klassieke gitaar met minimaal een massief bovenblad speelt. Veel particuliere docenten eisen dat niet (terecht).

harrie
9 augustus 2008, 08:08
Hoe het ook is. Ik raad je aan om dit klassieke gitaartje maar gewoon te houden. Het was geen dure gitaar dus je zult je er nooit een buil aanvallen. Pas tegen de tijd dat je een redelijk stukje gitaar kunt spelen zoek je een goeie staalsnarige of een wat betere nylonsnarige gitaar uit. Ik heb de eerste tien jaar op een triplex klassiek gitaartje gespeeld en speel nu op meerdere zowel nylonsnarige als staalsnarige gitaren. Ik denk dat veel akoestisch gitaristen beide bezitten en bespelen.

LaurentB
9 augustus 2008, 10:42
(...)
En begon je als 14 jarige met 'altijd-is-kort-jakje-ziek'. Er is nog geen wereldvrede :hippie: maar dat is gelukkig verbeterd. Zij beginnen nu zelfs al met een elec. Ibanez.

Ha! Ik heb de eerste weken alleen maar wat losse noten mogen aanslaan, puur technische oefeningen, niks liedjes! Ja, dat waren nog eens barre tijden...

Bram+
9 augustus 2008, 11:33
Das heel geen muziek, das een vogel! :D
Jij weet ook niet waar je het over hebt:
http://www.youtube.com/watch?v=11KaKhGAa3I

:D

whammy67
9 augustus 2008, 13:12
Jij weet ook niet waar je het over hebt:
http://www.youtube.com/watch?v=11KaKhGAa3I

:D
Zo zie je maar weer... Het komt allemaal weer goed. Gilbert is ook een gerespecteerde gitarist. Alhoewel: als hij het op een been doet en een roze pak aan doet, dan is de flamingo pas echt compleet.
En voor groentje6. Als je op 1:10 kijkt zie je dat Gilbert ook op 3 'vissnaren' speelt. Jouw gitaar is dus helemaal top.