PDA

View Full Version : Performance stem



Elpedro
8 augustus 2008, 09:37
Een vluchtige blik op het forum leverde mij geen zoekresultaten op, dus dan maar even langs deze weg.
Ik hoop dat dit het goede topic is en anders mijn excuses.

Ik gebruik Reaper als opname programmatuur (opname met Toneport UX-2) en kan probleemloos drum (EZdrummer), keyboard (Korg) en gitaar op verschillende tracks opnemen.
Het enige ontbrekende stuk bij het nummer is de zang.
Ik ben geen geweldige zanger en het is ook niet mijn roeping.
De kans dat ik volle zalen leeg speel is groot :satisfie:
En mijn doel is ook niet om professionele nummers te maken, gewoon voor eigen plezier !

Het is geen geheim dat het gros van de huidige artiesten ook niet kan zingen en dat de studio vaak voor de stem(ver)vorming/verbetering zorgt.
Weet iemand van jullie een handige plugin/effect (VST(i)), die een stem meer of andere dynamiek kan geven. (bijvoorbeel meerstemmig, of hogere/lager toon)?

nb.
Na wat gesnuffel kom ik het programma 'Celemony Melodyne' tegen.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Andere tips of ideeën m.b.t. plugins blijven erg welkom.

guhlenn
8 augustus 2008, 10:19
JE bedoelt waarschijnlijk autotune. MAar als je niet gaat zingen krijg je het cher effect (do you belieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeve in love...yadayada). Maar idd. Avril lavigne schijnt totaal niet te kunnen zingen en die knakker van de peppers ook niet, dus het kan. De vraag is of je dat ook wil. of zou moeten willen...

MjS
8 augustus 2008, 10:39
Melodyne is wat dat betreft wat je zoekt. Maar het verricht geen wonderen, vergeet dat niet. Het is ook niet zo dat bovengenoemde poppunkers/popfunkers het nummer één keertje inzingen en dat de studio vervolgens een superzangpartij creeert. Waarschijnlijk zingen zij gruwelijk veel takes waarna de beste stukjes van elke take gecombineerd worden en daarna bewerkt met autotune of melodyne. Maar zelfs al zou je dat doen, vergis je niet hoeveel tijd er gaat zitten in het editen met melodyne.

Is je doel echter om een demo te maken die wat lekkerder in het gehoor ligt (niet vals, etc), dan kan zo'n programma best nog eens helpen. Maar dan moet je wel op de koop toe nemen dat je af en toe het programma 'hoort' (het Cher-effect maar dan lang niet zo erg). Ik maak voor de band wel eens demo's van nieuwe nummers, en lui als ik ben zing ik die zooi ook maar 1x in. Ik ben absoluut geen goede zanger dus er zijn zat valse noten e.d., maar met melodyne erover is het een stuk prettiger om naar te luisteren.

Dus het gaat er een beetje om wat je doel is en hoeveel tijd je hebt! :-)

Elpedro
8 augustus 2008, 10:55
Melodyne is wat dat betreft wat je zoekt. Maar het verricht geen wonderen, vergeet dat niet. Het is ook niet zo dat bovengenoemde poppunkers/popfunkers het nummer één keertje inzingen en dat de studio vervolgens een superzangpartij creeert. Waarschijnlijk zingen zij gruwelijk veel takes waarna de beste stukjes van elke take gecombineerd worden en daarna bewerkt met autotune of melodyne. Maar zelfs al zou je dat doen, vergis je niet hoeveel tijd er gaat zitten in het editen met melodyne.

Is je doel echter om een demo te maken die wat lekkerder in het gehoor ligt (niet vals, etc), dan kan zo'n programma best nog eens helpen. Maar dan moet je wel op de koop toe nemen dat je af en toe het programma 'hoort' (het Cher-effect maar dan lang niet zo erg). Ik maak voor de band wel eens demo's van nieuwe nummers, en lui als ik ben zing ik die zooi ook maar 1x in. Ik ben absoluut geen goede zanger dus er zijn zat valse noten e.d., maar met melodyne erover is het een stuk prettiger om naar te luisteren.

Dus het gaat er een beetje om wat je doel is en hoeveel tijd je hebt! :-)

Mijn doel is inderdaad gewoon een leuk klinkende demo te maken, waar een acceptabele zangstem bij zit. Dat het soms wat geknutseld (computer) achtig klinkt neem ik op de koop toe, da's niet zo erg.
Ik heb de specificaties van het programma nog wat zitten lezen en daar begreep ik uit dat je ook wat stemmen kunt stapelen (meerstemmig).
Jouw reactie zo lezend denk ik dat wat tijd ga spenderen om wat met het programma te gaan stoeien.
Bedankt voor je reactie.

Elpedro
8 augustus 2008, 11:03
JE bedoelt waarschijnlijk autotune. MAar als je niet gaat zingen krijg je het cher effect (do you belieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeve in love...yadayada). Maar idd. Avril lavigne schijnt totaal niet te kunnen zingen en die knakker van de peppers ook niet, dus het kan. De vraag is of je dat ook wil. of zou moeten willen...

Over smaak valt inderdaad niet te twisten.
Mark Knopfler, Bob Dylan kunnen naar mijn idee ook niet zingen, maar zijn toch wereld beroemd. En zij gebruiken volgens mij geen enkele voice verbetering.
Ach... het lijkt mij gewoon leuk een acceptabele zangpartij erbij te stoppen en als een tool mij daarbij kan helpen ben ik gelukkig.

Kim Wilson
8 augustus 2008, 11:09
Mijn doel is inderdaad gewoon een leuk klinkende demo te maken, waar een acceptabele zangstem bij zit. Dat het soms wat geknutseld (computer) achtig klinkt neem ik op de koop toe, da's niet zo erg.
Ik heb de specificaties van het programma nog wat zitten lezen en daar begreep ik uit dat je ook wat stemmen kunt stapelen (meerstemmig).
Jouw reactie zo lezend denk ik dat wat tijd ga spenderen om wat met het programma te gaan stoeien.
Bedankt voor je reactie.
Automatisch meerstemmig werkt alleen goed als het programma rekening houdt met de akkoorden die gespeeld worden. Zijn er uberhaupt programma's die dat kunnen?

MjS
8 augustus 2008, 11:16
Nee, automatisch gaat niet lukken. Maar je kunt de zanglijn wel 'kopieren' en moduleren en per noot de goede harmonie maken. Kost je 5 minuutjes om een 2e stem te programmeren denk ik. Volgens mij kun je zelfs de mogelijke noten selecteren. Het is best een krachtig programma als je er wat tijd in wilt steken.

bert k
8 augustus 2008, 12:12
Je had vroeger apparaten (Vocalist) die dat prima konden. Op een keyboard kon je een accoord spelen waar hij de toonsoort van leerde, en vervolgens maakte hij allerlei meerstemmige zangpartijen.

Ik neem aan dat daar best wel een software-variant op is.

appyhaan
8 augustus 2008, 12:32
Muzikaal gezien heeft het geen enkele artistieke waarde om zo'n programma/plug-in te gebruiken. Waarom zou je het willen. Waarom meerstemmigheid creëren in je eigen songs met behulp van een computer als je het zelf niet eens kunt zingen. Dat kan toch geen voldoening geven... en hoe zou je het dan eventueel live willen brengen... Keuzes maken op basis van je muzikaliteit... dat lijkt mij de oplossing. Kun je niet meerstemmig zingen... dan gewoon geen meerstemmigheid in je liedjes... kun je bepaalde dingen niet zingen... dan zing je die niet of je neemt het op de koop toe dat er valse noten tussen zitten...

Elpedro
8 augustus 2008, 13:32
Muzikaal gezien heeft het geen enkele artistieke waarde om zo'n programma/plug-in te gebruiken. Waarom zou je het willen. Waarom meerstemmigheid creëren in je eigen songs met behulp van een computer als je het zelf niet eens kunt zingen. Dat kan toch geen voldoening geven... en hoe zou je het dan eventueel live willen brengen... Keuzes maken op basis van je muzikaliteit... dat lijkt mij de oplossing. Kun je niet meerstemmig zingen... dan gewoon geen meerstemmigheid in je liedjes... kun je bepaalde dingen niet zingen... dan zing je die niet of je neemt het op de koop toe dat er valse noten tussen zitten...

Laat ik stellen dat ik elke mening respecteer, maar met jouw uitgangspunt zou de muziekindustrie schat ik nog maar 20% in omvang zijn.
Daarnaast heb ik niet de intentie om op te treden en is het puur voor eigen plezier, en jah.... echt gezongen of niet, het is mij om het even.

Daarnaast is mijn vraagstelling niet bedoeld als discussiepunt, maar puur om advies voor betreffende tooling.

Harry
8 augustus 2008, 13:54
als iedereen zich aan jouw regel had gehouden was heel veel goede muziek niet gemaakt..... denk aan Velvet Underground, die konden niet al te best spelen, maar ze hebben toch wel wat klassiekers op hun naam staan...


Muzikaal gezien heeft het geen enkele artistieke waarde om zo'n programma/plug-in te gebruiken. Waarom zou je het willen. Waarom meerstemmigheid creëren in je eigen songs met behulp van een computer als je het zelf niet eens kunt zingen. Dat kan toch geen voldoening geven... en hoe zou je het dan eventueel live willen brengen... Keuzes maken op basis van je muzikaliteit... dat lijkt mij de oplossing. Kun je niet meerstemmig zingen... dan gewoon geen meerstemmigheid in je liedjes... kun je bepaalde dingen niet zingen... dan zing je die niet of je neemt het op de koop toe dat er valse noten tussen zitten...

guhlenn
8 augustus 2008, 14:06
JE kan je afvragen of die muziek nu zo fantastisch was of de producer/mixer gast.

JE kan ook gitaar partijen inprogrameren, toch niet aan te raden. Zelfde geld denk ik voor zang. Van de andere kant, als het doet wat je wilt, dan moet je het gebruiken toch?

STW
8 augustus 2008, 15:22
ik ben de laatste tijd aan het rommelen met antares autotune. het leuke is, dat als ik m op 'fast' zet, het cher-effect dus, dat mensen hier veel meer durven qua zang. levert grappige liedjes op.
ik combineer m wel eens met de steinberg voicemachine processor, daar kan je bijvoorbeeld een octaaf of een kwint er bij stoppen. maar ik begrijp dat melodyne dat ook kan. ik moet zeggen, zelf een 2e stem zingen is wel leuker en is ook niet zo heel moeilijk.

MjS
8 augustus 2008, 15:32
Al die hiphoppers gooien er tegenwoordig standaard de autotune over. De jeugd van tegenwoordig gebruikt het zelfs bewust als effect (expres een toon onder de goede toon gezongen voor het effect).

Elpedro
8 augustus 2008, 16:18
Kunnen we los van alle discussie omtrent de (on)terechtheid van het gebruik van zangcorrectie weer terug naar mijn vraagstelling?
Het gaat meer om de lol van het gebruik van....

Ik ben meer geinteresseerd in geschikte tools voor zangcorrectie, dus tips hierover zou ik erg waarderen.

MjS
8 augustus 2008, 17:00
Celemony Melodyne
Antares Autotune
Waves Tune

ACSlater
9 augustus 2008, 13:10
JE bedoelt waarschijnlijk autotune. MAar als je niet gaat zingen krijg je het cher effect (do you belieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeve in love...yadayada). Maar idd. Avril lavigne schijnt totaal niet te kunnen zingen en die knakker van de peppers ook niet, dus het kan. De vraag is of je dat ook wil. of zou moeten willen...

Avril Lavigne is enorm goed als ze live zingt vind ik. Met Anthony heb ik me wel altijd afgevraagd hoe ze het in vredesnaam goed op de plaat hebben gekregen. Die vent lijkt wel toondoof.

Een mooi voorbeeld van een zangpartij op poetsen is Timbaland ft One Republic - Apologise. Als je de gewone uitvoering beluisterd, dus zonder Timbaland, dan hoor je een matige zangpartij terwijl de versie waar Timbaland mee heeft geknoeid een super zang heeft. Het nummer is weinig aan maar de productie is werelds.

bert k
9 augustus 2008, 17:49
Ik heb ff geGoogled op Harmonizer plugin (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=harmonizer+plugin&meta=), en ik vond een heleboel links. Bijvoorbeeld deze (http://www.barryrudolph.com/mix/eventideoctavox.html) .

Keus genoeg, lijkt me.

appyhaan
10 augustus 2008, 03:10
Laat ik stellen dat ik elke mening respecteer, maar met jouw uitgangspunt zou de muziekindustrie schat ik nog maar 20% in omvang zijn.
Daarnaast heb ik niet de intentie om op te treden en is het puur voor eigen plezier, en jah.... echt gezongen of niet, het is mij om het even.

Daarnaast is mijn vraagstelling niet bedoeld als discussiepunt, maar puur om advies voor betreffende tooling.

Prima... maar dit is gelijk ook mijn advies... bij mij is dit helemaal geen discussiepunt en dat van die 20%... als iedereen zo ging denken dan zou dat echt jammer zijn. Maar het blijft mooier om zelf terug te luisteren naar een 2e stem die je zelf hebt ingezongen en hebt bedacht. Maar om toch stiekem door te blijven discussiëren... Waarom zou men als ze muzikaal niet in staat zijn om zuiver te kunnen zingen (en 2e stemmen e.d. te kunnen zingen etc.) gebruik willen maken van dergelijke programma's... dit geeft een vertekend beeld... niet alleen naar anderen toe... maar ook naar jezelf. Wees gewoon eerlijk... dan blijft de muziek die je maakt ook puur en van jezelf. Oftewel... accepteer van jezelf dat je iets niet kunt... en laat dat zo... of ga het verbeteren.

bert k
10 augustus 2008, 14:07
Wat een onzin, als je de technische middelen hebt, waarom zou je die dan niet gebruiken? Dit is popmuziek, weet je, er zijn geen regels.

Dan mag je zeker ook geen drumcomputer gebruiken, en alleen echte violen en geen samples?

rjong999
10 augustus 2008, 16:26
Ik gebruik Antares Harmony Engine, die heeft ook gewoon een midi in voor de accoorden. Dus je speelt accoorden op je keyboard, zingt een partij in en hij maakrt er een koortje van. Vrij overtuigend, als je er ff mee aan de gang bent

guhlenn
11 augustus 2008, 13:55
Dan mag je zeker ook geen drumcomputer gebruiken, en alleen echte violen en geen samples?

Nou, het punt is anders valide IMHO. Echte drums klinken heel anders dan een drumcomputer. Persoonlijk denk ik dat als je bewust kiits, niks aan de hand is, maar als je een drum computer gebruikt om 'echte' drums te maken, dan ga je een doodlopende straat in. Altijd dat gezeur over off-topic, de leukste dingen leer je uit uit de handgeloeepn disucssies. Zoals jezelf al laat zien komt de poster verder door harmonizer in te typen in google dan 10 x zoveel tekst hier neer te zetten over het feit dat het on-topic moet blijven. Stel je niet aan, negeer de offtpoic berichten gewoon.

bert k
11 augustus 2008, 14:33
Pardon? Zat ik dan te zeuren over off topic?

ACSlater
11 augustus 2008, 15:40
Pardon? Zat ik dan te zeuren over off topic?

Volgens mij gaan guhlenn's eerste twee zinnen alleen over de quote van jou. De rest gaat over de TS die vraagt om niet af te dwalen van zijn vraag en strict namen te noemen van VST's/plugins.

Han S
11 augustus 2008, 15:45
There's only one rule in music: there are no rules.

Je mag doen wat je wilt en soms heb ik moeite om een drumcomputer van een drummer te onderscheiden, hangt van de muziek af en van hoe goed je kunt programmeren. Over het algemeen kunnen drummers het beste programmeren als het om drumpartijen gaat.

Maar die harmonizers, autotuners en koortjesmachines is allemaal leuk en aardig en je kunt er veel lol aan beleven, maar een koortje maken met een en dezelfde zanger(es), ook al doe je het helemaal echt met overdubs, blijft een beetje behelpen.

Luister maar eens goed naar de harmonieën van bijvoorbeeld CSN&Y of The Eagles. Die stemmen kleuren fantastisch met elkaar en dat krijg je zelf nooit zo voor elkaar.

bert k
11 augustus 2008, 17:15
Die voorbeelden die je noemt zijn dat ook wel fenomenaal. Zeker CSN&Y is ongelofelijk. Ze doe het helemaal op gevoel, en het mooie is dat ze soms echt vals trekken, van de noot af of er naar toe, maar wel met zijn vieren in harmonie helemaal zuiver. Geweldig!

pol
12 augustus 2008, 10:24
bij een opname draait het alleen om het resultaat vind ik.

Ik heb ook niks tegen geprogrammeerde drums, beter goed geprogrammeerd dan slecht ingespeeld. Is toch schitterend dat je nu behoorlijk realistische drumtracks kan maken met bv drumkit from hell.