PDA

View Full Version : basgitaar speelt zwaar



kornico
7 augustus 2008, 23:41
ik heb hier dus een bas gitaar liggen die ik van een vriend heb geleend maar de snaren indrukken gaat gewoon heel zwaar, ligt dit aan de afstelling of is het gewoon een oude verrotte bas?

B_2_the_a
7 augustus 2008, 23:46
9 van de 10x ligt het aan de afstelling, maar het kan ook gewoon een kut bas zijn..
meer info aub ;)

kornico
7 augustus 2008, 23:58
het is een samick established 1958, ik heb trouwens ook dat de snaar tegen de frets aan ''klettert''

hansli
8 augustus 2008, 02:17
het is een samick established 1958, ik heb trouwens ook dat de snaar tegen de frets aan ''klettert''

oei, en dan ook nog zwaar spelen?????????????

dan wordt het een gevalletje :vuilnisbak" zou ik zeggen, die hals moet wel heel erg rot zijn.................

probeer eerst die hals maar es te laten stellen, als je het bij een goeie gitaarwinkel laat bekijken kunnen ze je ook meteen zeggen of de hals inderdaad rot is

M Kactus
8 augustus 2008, 06:42
oei, en dan ook nog zwaar spelen?????????????

dan wordt het een gevalletje :vuilnisbak" zou ik zeggen, die hals moet wel heel erg rot zijn.................

probeer eerst die hals maar es te laten stellen, als je het bij een goeie gitaarwinkel laat bekijken kunnen ze je ook meteen zeggen of de hals inderdaad rot is

Nou, basgitaar speelt wel zwaarder dan gitaar, hoor. Dat is helemaal normaal. Ik zou nog maar even wachten voor je iets in de vuilnisbak kiepert. Hoeveel ervaring heb je al op gitaar/basgitaar (dan kunnen we het iets beter kaderen) ?

vincent136
8 augustus 2008, 10:20
De snaren zijn immers ook een stukje dikker...

kornico
8 augustus 2008, 11:27
jah ik wet dat bass zwaarder speelt maar als je het vergelijkt met de bass op school speelt ie gewoon zwaar ;) de snaren zijn ook al 40 jaar oud denk ik heeft dat er misschien ook iets mee te maken?

hezz
8 augustus 2008, 12:28
Het zou daar wel een klein beetje mee te maken kunnen hebben ja..

vincent136
8 augustus 2008, 12:47
40? das antiek! geld waard joh.. zijn ze al rood van de roest? vet vintage :gitarist: :gitarist:

kornico
8 augustus 2008, 13:42
figuurlijk bedoeld natuurlijk hè :satisfie: weet iemand misschien hoeveel afstellen ongeveer kost?

snaarplukker
8 augustus 2008, 13:59
Ik vraag me af of ie in die 40 jaar ooit getuned is. ;)
Zet er een tuner op en stem je bas op de goede toon. Misschien klettert de snaren dan ook niet meer op de fingerboard.
Voor het afstellen rekent een muziekhandel wel 50-75 euro voor iets wat je zelf in een kwartiertje kan doen. Voorbeeld (http://www.donhofstee.nl/?Zelf_afstellen)

Cees

hezz
8 augustus 2008, 14:16
figuurlijk bedoeld natuurlijk hè :satisfie: weet iemand misschien hoeveel afstellen ongeveer kost?

In mijn regio €20 ofzo, maar het kan grotendeels ook zelf. Alleen heb ik nog nooit een basgitaar afgesteld, weet niet of daar specifieke dingen bij komen opkijken.

kornico
8 augustus 2008, 14:52
Ik vraag me af of ie in die 40 jaar ooit getuned is. ;)
Zet er een tuner op en stem je bas op de goede toon. Misschien klettert de snaren dan ook niet meer op de fingerboard.
Voor het afstellen rekent een muziekhandel wel 50-75 euro voor iets wat je zelf in een kwartiertje kan doen. Voorbeeld (http://www.donhofstee.nl/?Zelf_afstellen)

Cees
de gitaar is gewoon goedgestemd hoor dat weet ik 100% zeker en afstellen doe ik ook niet liever zelf omdat ik daar geen ervaring mee heb;)

hansli
8 augustus 2008, 15:20
Ik vraag me af of ie in die 40 jaar ooit getuned is. ;)
Zet er een tuner op en stem je bas op de goede toon. Misschien klettert de snaren dan ook niet meer op de fingerboard.
Voor het afstellen rekent een muziekhandel wel 50-75 euro voor iets wat je zelf in een kwartiertje kan doen. Voorbeeld (http://www.donhofstee.nl/?Zelf_afstellen)

Cees

Nou nou, als je al dat gereedschap wilt gaan gebruiken ben je die 50 euro al kwijt, en een flinke cursus zou ook geen overbodige luxe zijn......

gemiddelde gitaarboer doet het voor 25 euro.....

en als de bas al heel lang niet gesteld is en de hals is echt krom is dit bepaald geen karwijtje voor een beginner, de kans dat de pen knapt is echt wel aanwezig................

mooi mee naar een betrouwbare winkel gaan!!!!!!!!!!

M Kactus
8 augustus 2008, 15:28
Nou nou, als je al dat gereedschap wilt gaan gebruiken ben je die 50 euro al kwijt, en een flinke cursus zou ook geen overbodige luxe zijn......

gemiddelde gitaarboer doet het voor 25 euro.....

en als de bas al heel lang niet gesteld is en de hals is echt krom is dit bepaald geen karwijtje voor een beginner, de kans dat de pen knapt is echt wel aanwezig................

mooi mee naar een betrouwbare winkel gaan!!!!!!!!!!

+1. Voor 70 euro ? Nah.

Yosed
8 augustus 2008, 15:44
Nou echt heel ingewikkeld is het bijstellen niet. Aan de brug kan je echt niets fout doen, en de pen zal niet echt snel knappen. Het eventuele plaatje op de kop verwijderen en dan met een inbussleuteltje de hals bijstellen. Een kwart slagje en dan weer proberen. Als je ruimte nodig hebt even de snaren losdraaien. Ook zorgen dat je nog speling hebt als je de 12de fret indrukt, snaren mogen nooit tegen de hals kletteren. Brug hoger/lager kan ook. Hoe dichter de snaren bij de hals, hoe lichter de bas speelt.

Zo heb ik het geleerd.

Het kan dus eigenlijk geen kwaad om het zelf eens te proberen. Snaren na 40 jaar vervangen is geen overbodige luxe. Je kan ze ook uitkoken, en dan eens kijken wat het doet.

kornico
8 augustus 2008, 16:36
Nou echt heel ingewikkeld is het bijstellen niet. Aan de brug kan je echt niets fout doen, en de pen zal niet echt snel knappen. Het eventuele plaatje op de kop verwijderen en dan met een inbussleuteltje de hals bijstellen. Een kwart slagje en dan weer proberen. Als je ruimte nodig hebt even de snaren losdraaien. Ook zorgen dat je nog speling hebt als je de 12de fret indrukt, snaren mogen nooit tegen de hals kletteren. Brug hoger/lager kan ook. Hoe dichter de snaren bij de hals, hoe lichter de bas speelt.

Zo heb ik het geleerd.

Het kan dus eigenlijk geen kwaad om het zelf eens te proberen. Snaren na 40 jaar vervangen is geen overbodige luxe. Je kan ze ook uitkoken, en dan eens kijken wat het doet.
miss is uitkoken idd wel een id, maar als je de brug zadels lager zou zetten zouden de snaren dan niet juist meer gaan kletteren?

M Kactus
8 augustus 2008, 17:06
miss is uitkoken idd wel een id, maar als je de brug zadels lager zou zetten zouden de snaren dan niet juist meer gaan kletteren?

Yep, vandaar dat iemand al opmerkte "Je snaren kletteren, en nog steeds speelt ie zwaar?". Is dus misschien iets meer aan de hand, zoals iets met de nek. Nieuwe snaren en een afstelling van de nek (al dan niet door een tech) kunnen al heel wat verbeteren.

hansli
8 augustus 2008, 17:07
miss is uitkoken idd wel een id, maar als je de brug zadels lager zou zetten zouden de snaren dan niet juist meer gaan kletteren?

snaren uitkoken doe niemand meer voorzover ik weet

Saf
8 augustus 2008, 18:32
Heb je geen foto van de bas en nu eigenlijk wel benieuwd wat voor een het is.
kan je ook meteen kijken of het de moeite voor eht afstellen nog wel waard is je heb van die vreselijke midden jarne 80 multiplex bassen waar het de vraag bij is of je daar nog een 60 euro aan nieuwe snaren en een afstelbeurt tegen aan moet gooien.

En overigs ken ik nog mensen die snaren nog steeds uitkoken. Ik blijf het vreemdvinden maar goed.

kornico
8 augustus 2008, 19:18
hier dan wat foto's!
http://img214.imageshack.us/my.php?image=dscn2022if2.jpg
hier een foto van de kop
http://img401.imageshack.us/my.php?image=dscn2023ap6.jpg
en de body
http://img214.imageshack.us/my.php?image=dscn2024xg1.jpg

waarom is snaren uitkoken zo raar? ik kan me voorstellen als je niet zoveel geld hebt dat je dan in plaats van nieuwe snaren koopt ze 1 keer uitkookt.

btw de snaren kletteren alleen als ik een snaar heb ingedrukt :chicken:

Saf
8 augustus 2008, 20:15
een setje el cheapo bassnaren kost ook niet meer zoveel laatst nog wat setjes gekcoht voor 6,50 de stuk.

hansli
8 augustus 2008, 22:25
ga er maar vanuit dat de hals hol is,en dat een prutser om dat te vompenseren de zadels bij de brug veel te laag afgesteld heeft, dat verklaart zwaar spelen en kletteren.......

en sja, is het een zware bas?, waarschijnlijk wel, en het ding is geen cent waard, dus zelf gaan stellen is nog niet zo'n rare optie...............

in dat artikeltje wat snaarplukker als voorbeeld gaf wordt goed uitgelegd hoe je die holling kunt stellen, nou ik het basje zie zou ik zeggen: misschien het stellen toch zelf proberen, maar wees gewaarschuwd: het kan je een hals kosten 8) , overleg het met de bezitter, en zo goed als het in een goede gitaarwinkel gaat, dat kun jij nooit,
Ik speel al jaren bas en het afstellen doe ik pas zelf als de bas eerst perfect is afgesteld, ik doe alleen de nazorg zeg maar, dus :hippie:

het stellen van de zadels is erg makkelijk, daar kun je zelfs lekker mee experimenten.......

koop wel de beste kwaliteit sleutels die je maar kunt krijgen, ben je 2 euro kwijt.......

en als je piep hoort wordt het gevaarlijk en als je pok hoort ben je te laat :rockon:

kornico
8 augustus 2008, 22:38
ga er maar vanuit dat de hals hol is,en dat een prutser om dat te vompenseren de zadels bij de brug veel te laag afgesteld heeft, dat verklaart zwaar spelen en kletteren.......

en sja, is het een zware bas?, waarschijnlijk wel, en het ding is geen cent waard, dus zelf gaan stellen is nog niet zo'n rare optie...............

in dat artikeltje wat snaarplukker als voorbeeld gaf wordt goed uitgelegd hoe je die holling kunt stellen, nou ik het basje zie zou ik zeggen: misschien het stellen toch zelf proberen, maar wees gewaarschuwd: het kan je een hals kosten 8) , overleg het met de bezitter, en zo goed als het in een goede gitaarwinkel gaat, dat kun jij nooit,
Ik speel al jaren bas en het afstellen doe ik pas zelf als de bas eerst perfect is afgesteld, ik doe alleen de nazorg zeg maar, dus :hippie:

het stellen van de zadels is erg makkelijk, daar kun je zelfs lekker mee experimenten.......

koop wel de beste kwaliteit sleutels die je maar kunt krijgen, ben je 2 euro kwijt.......

en als je piep hoort wordt het gevaarlijk en als je pok hoort ben je te laat :rockon:
nah ik denk daty ik gewoon sowieso niet aan die hals wil zitten gewoon just in case;) hoe kan je goed zien dat je hals krom is?

hansli
8 augustus 2008, 22:55
nah ik denk daty ik gewoon sowieso niet aan die hals wil zitten gewoon just in case;) hoe kan je goed zien dat je hals krom is?

pak een liniaaltje, meet om de 3 frets de afstand tot het hart van de snaar, schrijf dat op, het verschil tussen de laagste en de hoogste mag volgens mij plm 1 millimeter zijn, meet het vooral op de beide buitenste snaren, de e en de g dus.........

aan het begin van de hals is dat plm 2 mm, in het midden op zijn hoogst 2,5 mm, aan het eind weer iets lager, maar heel precies heb ik het zo snel niet gemeten bij mijn bas, jaja, ik ben er speciaal even voor gaan meten :hippie:

als je het meteen kunt meten, post de resultaten dan maar, weten we helemaal wat er aan de hand is

kornico
8 augustus 2008, 23:33
pak een liniaaltje, meet om de 3 frets de afstand tot het hart van de snaar, schrijf dat op, het verschil tussen de laagste en de hoogste mag volgens mij plm 1 millimeter zijn, meet het vooral op de beide buitenste snaren, de e en de g dus.........

aan het begin van de hals is dat plm 2 mm, in het midden op zijn hoogst 2,5 mm, aan het eind weer iets lager, maar heel precies heb ik het zo snel niet gemeten bij mijn bas, jaja, ik ben er speciaal even voor gaan meten :hippie:

als je het meteen kunt meten, post de resultaten dan maar, weten we helemaal wat er aan de hand is

ik zal morgen kijken of ik kan meten ik denk het wel;)

Yosed
9 augustus 2008, 10:04
En toch zou ik er nieuwe snaren opzetten, je ziet op de foto's de roestplekken erop zitten. Het gaat de klank van de bas in ieder geval zeer ten goede komen.

En heb je ook op andere bassen gespeeld die wel goed zijn afgesteld? Dan heb je namelijk wat referentie om te oordelen over hoe zwaar het is. Toen ik voor het eerste bas speelde schrok ik me ook kapot, en ik speelde daarvoor klassiek gitaar, wat al zwaarder is dan elektrisch (bredere hals + dikkere snaren).

Gearjunkie
9 augustus 2008, 10:23
nah ik denk daty ik gewoon sowieso niet aan die hals wil zitten gewoon just in case;) hoe kan je goed zien dat je hals krom is?

Door een snaar (E) op de eerste en zestiende fret te fretten. De snaar ligt recht over de hals, en in het midden kan jij dan kijken hoeveel ruimte er is tussen de achtste fret en de onderkant van de snaar. Deze ruimte hoort een halve mm o.i.d. te zijn.

Is deze ruimte meer??? Dan ontspan je alle snaren flink (dus echt de tuners een paar hele slagen lossen) en span je de halspen een beetje door met de klok mee te draaien. Maximaal een kwartslag per keer, gitaar even laten rusten en weer opnieuw kijken zoals je begonnen bent. Natuurlijk wel tussendoor telkens stemmen, zodat de snaren weer juist aan de hals trekken.

Halspennen breken? Je moet er ook geen luchtsleutel op aansluiten...

hezz
9 augustus 2008, 12:26
hoe kan je goed zien dat je hals krom is?
:satisfie:

Vanaf welke fret krijg je fretbuzz?

kornico
9 augustus 2008, 15:02
:satisfie:

Vanaf welke fret krijg je fretbuzz?
op de E en A snaar al op de eerste fret,de d snaar heeft geen buzz en de g snaar op de 4e ongeveer.


En toch zou ik er nieuwe snaren opzetten, je ziet op de foto's de roestplekken erop zitten. Het gaat de klank van de bas in ieder geval zeer ten goede komen.

En heb je ook op andere bassen gespeeld die wel goed zijn afgesteld? Dan heb je namelijk wat referentie om te oordelen over hoe zwaar het is. Toen ik voor het eerste bas speelde schrok ik me ook kapot, en ik speelde daarvoor klassiek gitaar, wat al zwaarder is dan elektrisch (bredere hals + dikkere snaren).
ik heb op school op een bas gespeeld en die speelde echt véél lichter. of die goed afgesteld was weet ik niet maar hij speelde wel veel lichter

olyoung
9 augustus 2008, 20:38
Ik zou eens beginnen met de snaren er af te halen en die in een oude pan uit te koken. Dat kun je ongeveer twee keer doen maar alle rotzooi komt dan naar boven dryven. Vervolgens als je de hals toch kaal is zou ik eens een flesje lemmonoil aanschaffen en alle frets met een tandenborstel (of je die nou dagelyks gebruikt moet je zelf weten) goed schoonmaken. Heb je het hele spul goed schoon en stofvry gemaakt dan smeer je het fretboard en de achterkant van de hals (en de kop niet te vergeten) goed in met olie. 10 minuten a een kwartier laten intrekken en vervolgens goed uitwryven. Als de snaren goed droog zyn evenals de hals het hele spulletje er weer opzetten en stemmen. Nou hen ik geruchten gehoord dat er verschillende diktes vassnaren in de handel zyn ;dus dat kan het euvel ook wezen. Maar aangezien ik naast m'n Strat. ook een Samick bas heb en die bewerking ook heb gedaan moet ik zeggen dat het verschil zeer behoorlyk was. En ik heb de snaren nog niet eens uitgekookt omdat ze toch al byna uitgesteld waren (althans de E). Dus binnenkort behandel ik hem opnieuw en rot er gelyk een nieuwe set snaren op. Samick staat nou niet bekent als het summum onder de bassen maar ik kan er een vry behoorlyk geluid uit krygen. Suc6

Wabbie
9 augustus 2008, 23:12
Lemonoil op de achterkant van je nek? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Maargoed, ik heb dan ook een maple fretboard/maple neck op mijn Maruszczyk Jazz zitten.

Verder, de neck afstellen lijkt heel eng. Maar dat valt best mee, als je niet meer dan een kwart slag per keer doet gaat dat allemaal prima. Als je het dan toch niet zelf durft zou ik je bas gewoon even wegbrengen, sommige samicks willen nog best wel erg leuke basjes zijn namelijk dus ik denk dat het het proberen wel waard is.

owh en olyoung. kun je alsjeblieft de volgende keer je post iets overzichtelijker maken ;)

hansli
10 augustus 2008, 01:01
Lemonoil op de achterkant van je nek? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Maargoed, ik heb dan ook een maple fretboard/maple neck op mijn Maruszczyk Jazz zitten.
owh en olyoung. kun je alsjeblieft de volgende keer je post iets overzichtelijker maken ;)

olieyoung houdt gewoon van smeren :cooler:

@TS: de hals kun je gewoon schoonmaken met een doekje met spiritus, droog laten worden, en dan van die lekkere lemonoil gaan gebruiken, ik gebruik dunlop, maar natuurlijk alleen op het fretboard!!!!!!!

@wabbie: hoe bevalt die Maruszczyk, ik heb bij de american guitarstore een paar keer op een 5-snaar gespeeld, de eerste 5-snaar die me tot nu toe enigszins bevalt

@olyoung: verder kloppen je tips,maar ik wrijf de olie na een tijdje weer uit, en als het een hals is die deze schoonheidsbehandeling nog nooit gehad heeft zou ik het 3 dagen later nog eens herhalen,

En over dat uitkoken van snaren: volgens mij doen kontrabassisten dat nog wel, hun snaren zijn erg duur, en een schoonmaakbehandeling waard, maar voor de elctrische bas heeft dit heel weinig zin; ik heb het vroeger wel eens gedaan, 2 dagen klinken je snaren dan "als nieuw", en dan lopen ze heel snel terug........................

een stelbeurt + een stel redelijke snaren kost je plm. 50 euro, misschien moet je dat toch maar doen........

waar woon je ongeveer, dan kan iemand je wel een goeie gitaarboer tippen!

kornico
10 augustus 2008, 06:41
ik woon zelf in zaandam maar de oom van een vriend van me heeft een muziekwinkel dus msischien dat ik het daar wel laat doen;) En dat insmeren met olie enzo is toch meer voor de klank en niet voor het kletteren? Ik heb dus gistermiddag de brugzadels wat lager gezet en ik heb wel het gevoel dat het lichter speelt, het kletteren is misschien een klein beetje meer geworden :D

Saf
10 augustus 2008, 09:19
een bas "kletterd" eigenlijk bijna altijd we leen beetje. In ieder geval meer dan de gemiddelde gitaar. Hoor je dat kletteren versterkt ook? Anders weet ik niet of ik het een echt probleem zou vinden.

kornico
10 augustus 2008, 12:43
een bas "kletterd" eigenlijk bijna altijd we leen beetje. In ieder geval meer dan de gemiddelde gitaar. Hoor je dat kletteren versterkt ook? Anders weet ik niet of ik het een echt probleem zou vinden.

volge ns mij hoor je het heel licht ik had het net uitgetest! (maakt het btw uit of je bas is aangesloten op je giaarversterker kan men versterker dan kapot gaan?)

Wabbie
10 augustus 2008, 12:43
olieyoung houdt gewoon van smeren :cooler:



@wabbie: hoe bevalt die Maruszczyk, ik heb bij de american guitarstore een paar keer op een 5-snaar gespeeld, de eerste 5-snaar die me tot nu toe enigszins bevalt



Erg goed. Op welke jij gespeeld hebt bij de TAGS? Er hangt(hing) geloof ik een Elwood L5a met 24 frets. Ik heb dezelfde, alleen dan met een mooiere top en maar 21 frets. Ik heb jarenlang alleen maar op 4-snaar gespeeld, maar ik ben nu helemaal over :).

CowGuitar
10 augustus 2008, 14:20
volge ns mij hoor je het heel licht ik had het net uitgetest! (maakt het btw uit of je bas is aangesloten op je giaarversterker kan men versterker dan kapot gaan?)Wel mee uitkijken, zachtjes kan het geloof ik wel. Maar niet te vaak en dus niet te hard.

Yosed
11 augustus 2008, 00:09
Bas op gitaaramp kan dus gewoon wel, je gebruikt dat ding alleen voor iets waar die totaal niet voor gemaakt is. Het signaal vanuit een bas is zo anders dan uit een gitaar. Houd het dus zacht en kort, en ga niet slappen/poppen ofzo, daar wordt dat ding niet blij van.
Ik heb ook nog eens tijdens een oefenrepetitie Met de band op een 15W gitaaramp gespeeld met op de headphone aansluiting een subwoofer voor een surround-sound systeem (voor tv/computer) en dat ging op zich ook wel, het viel wel telkens uit als je te veel signaal genereerde :P

gecko84
11 augustus 2008, 12:52
Ik zou inderdaad beginnen met nieuwe snaren of je snaren uitkoken.
Dit heb ik ook altijd bij mijn nieuwe bassen gedaan en het maakt een wereld van verschil.

Dat die Samick niets meer waard is klopt misschien qua inruilwaarde, maar mijn ervaring is dat vooral de oudere Samicks hele leuke basjes zijn.
Mijn eerste bas was een Samick muiscman-kopie en ik heb nooit een een originele musicman gevonden die net zo fijn speelde.

hansli
11 augustus 2008, 15:15
Mijn eerste bas was een Samick muiscman-kopie en ik heb nooit een een originele musicman gevonden die net zo fijn speelde.

Dan heb je niet goed gezocht vrees ik :sneaky: