PDA

View Full Version : gevorderde gitarist & DADGAD beginner



Zjef
7 augustus 2008, 23:04
Na meer dan 11 jaar gitaarspelen en ondertussen ook al jarenlang gitaarles geven, ben ik aan een nieuwe uitdaging toe. En aangezien ik naast metaalhoofd ook als folkie te boek sta, kan dat maar één ding betekenen: ik ga me eens verdiepen in DADGAD stemming.

Weet iemand waar er ergens (uitgebreide) akkoordenschema's te vinden zijn?
Heeft iemand leuke tips over welke nummers makkelijk te spelen zijn om de DADGAD akkoorden in de vingers te krijgen?

Brian Boru's March in de versie van El McMeen zit ondertussen al redelijk in de vingers, maar dat valt meer onder fingerstyle te rekenen. Ik zoek meer 'strum' nummers. Ik ben net begonnen aan een paar nummers van Omnia, maar ik weet mijn akkoorden nog niet goed liggen, vandaar dat ik nog wat moet oefenen.

Hoe 'folker' hoe liever! :hippie:

Het voelt heerlijk om me nog eens een beginner te voelen. Maar dan wel een beginner met redelijk wat voorkennis een mooie gitaarcollectie. :noob:

charles
7 augustus 2008, 23:12
Pat Kirtley heeft een boek/cd met celtic muziek, Lawrence Juber heeft een dadgad dvd (minder "folk", maar wel leuk) en Pierre Bensusan heeft erg veel in dadgad gemaakt. "The Pierre Bensusan Guitar Book" heeft tab voor bijna alle liejdes van zijn erste paar cd's/platen (hoe het maar wilt noemen). Er zitten vele traditionele ierse liedjes tussen. Er zijn meer boeken/dvd's over dadgad, maar deze drie heb ik zelf gebruikt en ik vind ze in ieder geval mooi.

-=JEROEN=-
8 augustus 2008, 10:30
Ik gebruik zelf liever DADF#AD

bassej
8 augustus 2008, 14:09
white summer/ black mountain side

Zjef
8 augustus 2008, 15:29
Net een mooie pdf gevonden met een overzicht van de basisakkoorden

http://www.xs4all.nl/~hspeek/dadgad/dadgad.pdf

Of een grotere versie in txt formaat

http://www.xs4all.nl/~hspeek/dadgad/dadgad.txt

Guitarmania
8 augustus 2008, 22:14
EAEAAE

Dat maakt de boel giga overzichtelijk. In wezen kun je je b-snaar eraf slopen, hetgeen de overzichtelijkheid nog meer ten goede komt. Het vergt wel een totaal andere benadering van techniek. Je gaat meer als pianist eensnarig denken.

-=JEROEN=-
9 augustus 2008, 13:30
Zjef, misschien is het handiger als je leert hoe akkoorden opgebouwd zijn. Dan maakt het niet uit hoe je gitaar gestemd is en hoef je niet 100en akkoorden (per stemming) uit je knar te leren.

Zjef
9 augustus 2008, 15:42
Zjef, misschien is het handiger als je leert hoe akkoorden opgebouwd zijn. Dan maakt het niet uit hoe je gitaar gestemd is en hoef je niet 100en akkoorden (per stemming) uit je knar te leren.

Dat was ik ook niet van plan. Het is alleen even wennen en ik ben nu eenmaal niet van de snelste denkers. Het is de klik maken dat die drie snaren een toon lager gestemd zijn die moeilijk is. Maar het gaat steeds beter.

-=JEROEN=-
10 augustus 2008, 00:07
Ik zou het trouwens precies andersom gaan bekijken. Ik zou niet gaan uitzoeken hoe ik een 'standaard' Amaj kan spelen met de DADGAD stemming, want dan kan ik beter mn gitaar in 'normale' stemming laten staan. Ik zou juist gaan kijken wat er veranderd als ik een 'normale' Amaj speel in deze stemming:

DADGAD dus:
Amaj = x02220 --> xAEABD = Asus4add9
Dmaj = xx0232 --> xxDACE = D7sus2
enz...

Deze stemming is dus juist bedoeld om meer kleur aan je akkoorden te geven!

Deze site is erg handig voor dit soort dingen: http://www.gootar.com/guitar/
(vul in: 10-0-0-0-10-10 en klik dan op Set as Tuning)

Zjef
10 augustus 2008, 13:28
@ Jeroen: Bedankt voor de tip. De site zit in m'n favorieten.

Waar ik eigenlijk naar toe wil is het volgende:
Ik heb hier de akkoorden van een paar Ierse traditionals staan (ooit opgeschreven door een Ier toen hij hier even logeerde - gewoon een blad met een hoop tekst en akkoorden op). Tot op heden speelde ik die altijd in 'normale' stemming. Maar nu wil ik eens overschakelen op de stemming die hij zelf gebruikte, nl. DADGAD. Helaas speelde ik toen nog niet zo lang gitaar (ik kon zelfs nog geen F spelen) en kwam het zelfs niet in me op om toen met DADGAD te leren werken. Het komt er dus op neer dat ik die nummers gewoon opnieuw moet (wil) leren spelen.
Maar het begint te lukken.

Nogmaals bedankt voor alle tips hier, als iemand nog goed advies heeft, laat maar komen!