PDA

View Full Version : eerste electrische gitaar



skabouter
27 februari 2003, 11:04
het is misschien al aan de orde geweest, of behoord tot basiskennis, maar ik kom van een andere planeet, dus don`t judge me !

wat is de eerste Electrische gitaar ? wat het een hollowbody ?

en wat was dan de 1e solid body ??

en noem merken :smile:

Neals
27 februari 2003, 11:07
Mijn eerste was een yamaha pacifica... hoop lol gehad van dat ding, na een jaar hevig misbruikt te zijn heeft hij het niet meer na kunnen vertellen :sad:


nu rust hij aan de muur.

Anders Destium
27 februari 2003, 11:08
Een Squier Affinity strat ELI (extremely limited edition - NOT :smile:). In het zwart natuurlijk!

Metalhead
27 februari 2003, 11:08
Heb je the young einstein niet gezien?
De eerste elektrische gitaar was een onder-stroom-gezette viool :razz:

Guitarfreak
27 februari 2003, 11:11
mijn eerste was de sqooier strat

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Guitarfreak op 2003-02-27 11:11 ]</font>

Metalhead
27 februari 2003, 11:13
Ligt het nou aan mij of begrijpt niemand deze topic...
Hij vraagt toch wat de eerste gitaar was, niet wat jullie eerste gitaar was....

Anders Destium
27 februari 2003, 11:15
Maar dat is al zo vaak geweest, en de meningen blijven verdeeld....

Het is leuker om te vertellen wat JOUW eerste gitaar was...

Neals
27 februari 2003, 11:16
De eerste solidbody was geloof ik de broadcaster, of de rickenbacker....(of was het nou de rickenbacker broadcaster)

De hollowbody's waren er in de r&amp;b geloof ik al.
De electrische gitaren waren in eerste instantie niet op distortion/effecten gebouwt, maar hadden als doel om zoveel mogelijk mensen te laten meegenieten van de toen opkomende popmuziek, zegt ook wat over een naam als de telecaster.

Metalhead
27 februari 2003, 11:16
Okay, mijn eerste gitaar was een 'The Animal' of zo, uit de Wehkamp... :razz:

Mithrandir
27 februari 2003, 11:17
Jongens, volgens mij was dat de vraag niet, de vraag wat was DE eerste eletrische gitaar, niet wat was jullie eerste gitaar.

Maar volgens mij was de eerste gitaar de rickenbacker frying pan.

hoofd
27 februari 2003, 11:17
Eerste solidbody gitaar was dacht ik de Telecaster, maar is in ieder geval wel de mooiste solidbody gitaar :grin:.

Hoorde of las ergens het verhaal van de eerste overdrive of distortion, hoe die is "ontdekt". Een bandje was op weg naar een opnamestudio, toen onderweg de gitaarversterker uit de kar flikkerde. Bij het opnameding bleek het ding een rare ruis te geven, maar ze hadden geen geld voor een nieuwe versterker, dus toch maar opnemen die hap. Het gitaargeluid bleek toen ontzettend aan te slaan en voila, eerste scheurende versterker was er.
Of het waar is weet ik niet, maar ik vind het wel een leuk verhaal :smile:.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mtlhead op 2003-02-27 11:21 ]</font>

Neals
27 februari 2003, 11:21
Maar:

Vraag iemand wat de eerste..
Auto
Magnetron
Tosti-ijzer
Vibrator
TV
etc. etc. was...

Boeit eigenlijks ook niet zoveel, als je nagaat dat we er tegenwoordig gewoon dankbaar gebruik van maken :smile:

Mithrandir
27 februari 2003, 11:21
hmm, ik reageerde weer eens traag er had al iemand gezegd dat er verkeerd geantwoord werd :smile:

Maar goed, de rickbacker frying pan was dus de eerste electrische gitaar, de Gibson ES-150 was de eerste hollowbody (die koste trouwens maar 150 dollar in die tijd :0) en de broadcaster was de eerste solidbody

skabouter
27 februari 2003, 11:33
thnx gandalf en metalhead. jullie begrijpen me nog enigzins.

maar metal head, wat adviseer jij ? niemand meer distortions kopen, gewoon je versterker alle hoeken van het huis laten zien ?? :grin: :grin: :grin:

Electrical Storm
27 februari 2003, 11:34
Niet helemaal, de Les Paul Log als solidbody was er eerder maar die werd nooit in produktie genomen. Pas toen de broadcaster op de markt kwam heeft Les Paul een contract gekregen bij Gibson en zijn ze de Gibson LP's gaan maken...
Voor de rest klopt het helemaal!!

skabouter
27 februari 2003, 11:38
juist, ik had ook al vernomen dat de LP eerder was ja....

iwan
27 februari 2003, 11:40
Ik geloof dat 'slechts' 150 dollar in 1936 toch wel een paar maandsalarissen voor de gemiddelde arbeider betekenden....
Dure grap, Gibson, ook toen al :smile:

Electrical Storm
27 februari 2003, 11:40
Nee het is niet DE LP, het was de Log van de PERSOON Les Paul, niet meer dan een lange plank met snaren met aan weerszijden twee vleugels geplakt... Maar eigenlijk was de 'frying pan' toch ook al een solidbody??

Hitpoint
27 februari 2003, 11:46
Mijn eerste gitaar is een Ibanez Roadstar II series uit '83 Een witte met zwarte slagplaat en vaste brug. Ik heb het uiteindelijk weggedaan omdat ik die gitaar te langzaam vond (het voelde tenminste zo).

Nu heb ik een Ibanez S540 Custom Made van een verzamelaar gekocht, is maar een paar keer gebruikt en ziet er nog als nie uit alleen moest alles opnieuw afgesteld worden.

Het wachten is nu op mijn Peavey EVH Wolfgang

Mithrandir
27 februari 2003, 11:57
Op 2003-02-27 11:40, schreef iwan:
Ik geloof dat 'slechts' 150 dollar in 1936 toch wel een paar maandsalarissen voor de gemiddelde arbeider betekenden....
Dure grap, Gibson, ook toen al :smile:


Ja tuurlijk, was dat in die tijd een hoop geld, maar diezelfde gitaar zou nu helemaal een klein fortuin opleveren.

En die rickenbacker frying pan was meer een hawaiaanse gitaar.

http://www.rickenbacker.com/us/ehistory.htm

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mithrandir op 2003-02-27 11:58 ]</font>