PDA

View Full Version : fuzz /ac30 welke waarom hoe



Einzeln
7 augustus 2008, 09:30
Ik weet niets van fuzzen. Welke fuzz-en worden geslikt door een "cranked" ( hebben we daar een mooi Nederlands woord voor?) ac30. Belangrijk is dat dit ook met humbuckers moet werken.
Zijn er fuzz-en die door het brilliant (top boost) kanaal worden geapriceerd?
Welke fuzz-en moet ik vorral van weg blijven?

Mitch
7 augustus 2008, 20:53
Jij had een Korg RI hè? Ik vind het top boost kanaal sowieso te schel, kan het eignelijk alleen dorgelust met het normale kanaal appreciëren. Een fuzz over dat ding, sja... in ieder geval iets met niet teveel laag als je 'm in het normale kanaal prikt en niet teveel buzzy hoog als je 'm in het top boost kanaal wil doen. En dan met humbuckers... ik zou inde richting van één van de vele silicon fuzzface clones kijken.

ewout
7 augustus 2008, 23:03
Misschien dat ik heel anders naar dingen luister, en kijk maar wat je ermee doet;

De meerdere silicon fuzzface clones die ik heb geprobeerd hebben juist bakken met laag, veel meer dan de germanium varianten. Mijn fulltone 70 (silicon fuzz) bijvoorbeeld smeert volledig dicht met humbuckers, zelfs met het midden volledig weggedraaid. Prik single coils in en het klinkt weer zoals het klinken moet. Ik zie in de praktijk best veel mensen met VOX AC30's en een silicon fuzzface, maar die zie ik dan vaak met single coil gitaren.


Dit is een big-muff achtige fuzz die super klinkt met humbuckers en heldere amps, geeft een muur van geluid, maar valt heel mooi af te regelen en het laag blijft alle definitie behouden, zelfs met elementen met een hoge output (>15kohms)
http://www.mjmguitarfx.com/mjm_foxey_fuzz.html
andere Big Muff varianten weet ik niet zeker, ik was niet weg van mijn Big Muff Pi USA Reissue in ieder geval. Misschien dat een BYOC large beaver of een little Big Muff goede opties zijn, ik zou ze zeker niet uitsluiten.


Een proco rat is geen pure fuzz, maar geeft geluiden die erg in de buurt komen en ze klinken naar mijn oren super in combinatie met AC30's en humbuckers. Het klinkt wat netter, is beter te controleren en in te stellen, maar het klinkt misschien wat minder 'spectaculair'.


...en last but not least... probeer zeker geen zvex fuzzfactory ;-)

imlikeajungle
7 augustus 2008, 23:27
Vraag is vooral: wat voor fuzz zoek je? Iets buzzy, iets schel, een bij-in-een-doosje, een muur van fuzz?

Einzeln
8 augustus 2008, 10:40
Ik wil inderdaad een stevige muur neerzetten. Ik ben zelf benieuwd naar de swollen pickle mkII. Maar die heb ik nog niet gezien.

Spitfire
8 augustus 2008, 11:06
andere Big Muff varianten weet ik niet zeker, ik was niet weg van mijn Big Muff Pi USA Reissue in ieder geval. Misschien dat een BYOC large beaver of een little Big Muff goede opties zijn, ik zou ze zeker niet uitsluiten.

Ik speel zelf op een Laney VC30 (wordt beschouwd als een AC30 kloon) met een Large Beaver ervoor en ik heb soms wel dat 'damn, dat is een lekker geluid'-gevoel. Heb alleen nog wel vaak dat het een grote brij wordt, maar dat is gewoon een kwestie van beter instellen lijkt mij (en volumeknop gitaar wat dichtschroeven wat ik nooit doe).

fredv
8 augustus 2008, 18:30
Ik weet niets van fuzzen. Welke fuzz-en worden geslikt door een "cranked" ( hebben we daar een mooi Nederlands woord voor?) ac30. Belangrijk is dat dit ook met humbuckers moet werken.
Zijn er fuzz-en die door het brilliant (top boost) kanaal worden geapriceerd?
Welke fuzz-en moet ik vorral van weg blijven?

ha Nico,

Ik heb jaren lang met een Engelse (Korg) AC30 (bj 2001) gespeeld, JUIST omdat ik een versterker wilde die goed met fuzz om kon gaan. Heb destijds mijn Roger Mayer Mongoose Fuzz en mijn dallas-Arbiter (Dunlop) Fuzz Face (reissue) meegenomen en uitgeprobeerd op 2 AC30's: 1 met celestion greenbacks, en 1 met Vox blue alnico's. Het werd de AC30 met de Blue Alnico's. Response met Fuzz vond ik erg goed. Ik luste het brillant kanaal en het normal kanaal altijd aan elkaar. Dan kun je met de volume-regeling het geluid instellen. Brilliant gaat natuurlijk veel eerder fluiten/feedbacken.

De Fuzzface vond ik wat neuzig en dof klinken, maar dat kan per fuzzface verschillen geloof ik (kun je ook wel een mod-setje voor kopen waardoor de geluidskwaliteit beter wordt).

De Mongoose Fuzz is scheller dan de fuzzface, maar best wel veelzijdig. Gaat van lichte overdrive naar behorlijk schelle fuzz. Gave van de Mongoose is dat hij bij hoge volumes heel mooi (vind ik) feedbackt: daar is ie op ontworpen.

Humbuckers met fuzz vind ik altijd een probleem. daarom ben ik van een SG met humbuckers overgestapt naar P90's.

Vooral in combinatie met de uitgebreide toonregeling van de AC-30 kun je er met beide fuzzen heel veel uithalen: van dikke vette 70's scheur tot hele dunne kettingzaag-fuzz zoals je in de jaren 60 vaak hoorde. Die enorme range aan geluiden krijg ik er met fender buizenbakken icm fuzz niet zo mooi uit.

Negative K3 fan
8 augustus 2008, 18:45
ik had een tijd terug ook een AC30, een korg reissue en in combinatie met de fuzz uit mijn boozz fust pedaal klonk dat echt geweldig, met humbuckers, maar vooral met single coils. Echt een goddelijke combinatie waar na de ac30 slechts mijn london city een beetje bij in de buurt kwam.

Het was gewoon een 2-knops germanium fuzz face kloon die je voor een paar tientjes in elkaar soldeert, ik zou je aanraden een 3 knops te nemen met een bias-potmeter aan de buitenkant.

Heerlijk geluid, een stevig muurtje :)

Einzeln
8 augustus 2008, 23:19
Misschien dat ik heel anders naar dingen luister, en kijk maar wat je ermee doet;

De meerdere silicon fuzzface clones die ik heb geprobeerd hebben juist bakken met laag, veel meer dan de germanium varianten. Mijn fulltone 70 (silicon fuzz) bijvoorbeeld smeert volledig dicht met humbuckers, zelfs met het midden volledig weggedraaid. Prik single coils in en het klinkt weer zoals het klinken moet.

Ik heb ergens een grafiekje gezien waarbij silicium een piek in het laag gaf en germanium juist in het midden. Zou een fulltone 69 in dat geval dan beter werken?
Dat boozzfust verhaal zou dat bevestigen, denk ik. Dat gaf een Brain May geluid, toch?

Mitch
8 augustus 2008, 23:43
Strictly speaking maakt het gebruik van een bepaald type transistor niet zo'n dramatisch verschil, maar is het vooral het circuit. In mijn vrij algemene eerste reactie bedoelde ik dus ook dat, in tegenstelling tot germanium based fuzzes, de silicon versies vaak minder vintage correct worden gebouwd, dus met wat minder onbruikbaar laag. Dat is natuurlijk niet altijd zo, maar in fuzz-land zie je onderhant door de bomen het bos niet meer dus ik had niet zo'n zin om een compleet lijstje te maken met wat scherpere fuzzes. Vergeef mijn luiheid.

Een Tonbender is bijvoorbeeld alweer wat minder boomy dan een muff. Een muff op een AC30 kan best, de amp heeft van zichzelf zoveel midden dat die de scoop van een muff nog redelijk goed overleeft en toch nog enigszins door de mix prikt. Maar dan nog, wat moderene fuzzface klonen met verbeteringen als instelbare bias, beetje klankregeling: daar moet je zijn.

Einzeln
9 augustus 2008, 00:00
Dan ga ik die eens proberen!

ewout
11 augustus 2008, 12:33
Ik heb ergens een grafiekje gezien waarbij silicium een piek in het laag gaf en germanium juist in het midden. Zou een fulltone 69 in dat geval dan beter werken?


Ik weet het niet zeker meer. Ik heb de '69 weggedaan net nadat ik van een SSS stratocaster naar een HSS stratocaster overstapte. Achteraf heb ik daar flink spijt van, zeker gezien de prijzen van een '69 nu. Ik weet nog wel dat ik niet gecharmeerd was van de '69 in combinatie met humbuckers maar ik weet niet meer precies waarom. Nu ik weer met single coils ga spelen wil ik er weer graag een germanium fuzz bij.

Ik wil overigens een kleine kanttekening bij mijn vorige post zetten; een paf achtige humbucker die gesplit is naar singlecoil klinkt goed in combinatie met een silicon fuzz. Ik kan mijn humbucker splitten en mijn vermoeden dat dat veel beter zou klinken samen met fuzz werd direct bevestigd bij het spelen.

imlikeajungle
11 augustus 2008, 17:30
Ik heb een Foxrox Hot Silicon fuzzfacekloon gehad en die vond ik maar niks qua 'muur', toch behoorlijk chique en gehyped enzo. Mijn advies: BYOC Large Beaver.

Speeddemon
11 augustus 2008, 18:22
Een goed getweakte Fuzz Face (cloon) met verkleinde elco's klinkt absoluut niet zompig! Zeker wanneer er germanium trannies worden gebruikt, kan ie mooi opcleanen.
Een Big Muff (variant) daarentegen is echt een wall of sound en die reageert (nagenoeg) niet/nauwelijks op je volume pot.

Einzeln
11 augustus 2008, 19:21
Doe jij nog custom werk?

Grooveyard21
11 augustus 2008, 19:41
Voor wall of sound fuzz gebruik ik een bigmuff op een ac30. Voor meer 60's fuzz een zvex fuzzfactory, deze is erg veelzijdig en bevat diverse fuzz geluiden.

Speeddemon
11 augustus 2008, 23:52
Doe jij nog custom werk?
Tijd is geld. Heb geen/weinig tijd.

Heb jij keiveel geld? :D

zoon van Piet
12 augustus 2008, 11:32
Ik heb een ouwe Jen Tonebender, precies dezelfde als de roemruchte IItaliaanse VOX Tonebender. Opvallend is hoe dat ding een combinatie is van fuzz en een flinke topboost. klinkt helemaal kut op een heldere fenderamp, maar erg goed op een donkere versterker - al heb ik m nooit getest op een AC30, ik heb strek de indruk dat ie speciaal bedoeld is voor non topboost Voxjes..

Natuurlijk zijn ze niet te vinden - en de Voxversie kost klauwen met geld op ebay. maar het is een heel simpel ding a la fuzzface en moet na te bouwen zijn..

imlikeajungle
12 augustus 2008, 15:57
Ik heb net een Tonebender gebouwd adhv een schema getracet door Dave van D*A*M. Nog steeds aan het troubleshooten, maar een ander forumlid hier heeft een werkende en is er zéér tevreden over...
Ik heb wel nog OC75s over moest je dat nodig hebben.