PDA

View Full Version : nieuwe Pickups voor jazz in hollow body



Wilson
7 augustus 2008, 06:43
Ik ben sinds enkele weken de trotse eigenaar van een ibanez AK-95:

http://www.audio-electric-shop.de/shop/catalog/images/Ibanez-AK95-dvs.jpg

Ik zit er momenteel over te denken om de halspickup te vervangen door een kwalitatief beter exemplaar. Ik speel op deze gitaar vrijwel alleen jazz (tenminste, ik doe een poging) en ik krijg zeker een mooie jazzsound uit deze gitaar, maar ik mis toch een beetje hoog in de sound ben ik bang. De gitaar heeft een sparren bovenblad waardoor je veel mid schijnt te krijgen, ik ben dus op zoek naar een low output pickup die mij een wat rondere tone geeft met meer hoog/de boventonen meer tot hun recht laat komen.

Ik heb al gekeken naar de seymour-duncan jazz-model sh2, en deze lijkt mij zeker geschikt, maar, aangezien ik niet zo thuis ben in de wereld van de pickups, weet ik niet zo goed wat de alternatieven zijn. Dus mijn vraag is dan ook: welke andere mogelijkheden zijn er?

Jdrokker
7 augustus 2008, 08:12
heb je ook een echte foto ben heel benieuwd

guitartub
7 augustus 2008, 08:56
Als je een "echte" jazz sound wil zou je een P94 van Gibson kunnen overwegen. Dit is een P90 in humbuckerformaat dus die zou probleemloos gemonteerd kunnen worden. Ik heb een aantal conservatoriumstudenten dit zien doen met goed resultaat.
Ik heb zelf in mijn Gretsch jazzer het floating element vervangen door een Bartolini 5J (Johny Smith style) en dit heeft ook een enorme klankverbetering tot gevolg gehad.
De pick ups van Kent Armstrong worden ook veel in jazz gitaren gebruikt.
Ik heb zelf een Ibanez Artcore Custom (AF105) en daar zitten super 58's in. Dit zijn de elementen die ook in de Metheny, Scofield en Bensongitaren worden gebruikt.

'66 special
7 augustus 2008, 09:08
Een Charlie Christian type (dus met een blad ipv poolstaafjes). Ik heb er één in een dogear (P90) behuizing laten bouwen. Klinkt geweldig, is af en toe alleen te beschaafd naar mijn smaak. Maar goed, ik speel geen jazz.
Zullen ongetwijfeld ook te koop zijn in humbucker formaat.

guitartub
7 augustus 2008, 09:16
Ik heb ooit een ES175 met een Charlie Cristian gehoord en daar vond ik idd het mooiste jazzgeluid in zitten wat ik ooit gehoord heb, en er zijn tegenwoordig wel weer CC type pick-ups te krijgen.

Wilson
7 augustus 2008, 13:32
Ik heb even naar die charlie christian pickup gezocht maar die behoorlijk aan de prijs zeg. Lollard heeft een versie die 225 dollar kost. Er is nog andere versie die wordt gemaakt door cc pickups (charlie christian pickups) maar die is nog twee keer zo duur. Hoe verwachten jullie dat een stacked p90 het geluid zou beinvloeden (ik heb niet zulke goede geluiden gehoord over die p94 namelijk)

Even ter indicatie wat ik nodig heb: ik speel momenteel op een fender versterker met de presets bass: 2 mid: 5 en treble: 6. Daarnaast heb ik op de hogere snaren de polepieces van het halselement wat hoger gezet en speel ik meestal met de toneknop een stukje dicht (niet te ver). Maar ondanks dit alles is mn geluid nog erg zwaar en bassis, heeft het te weinig hoog en ook iets te weinig mid naar mijn smaak.

Wellicht dat ik straks nog een aantal fotos maak voor de liefhebbers.

Mr.Fingers
7 augustus 2008, 13:34
Zou het niet kunnen dat dat aan het karakter van de gitaar zelf ligt? Houten brug (laat het zoieso al zompig klinken), zwaar houten tailpiece,... Probeer eens ergens een andere fullhollow jazzbak te vinden (epi es175bvb), en test eens hoe dat klinkt... Ik heb die gitaar van je (soortgelijk model) eens getest, en het viel me inderdaad op dat die erg dul & dof klonk.

barno
7 augustus 2008, 13:48
mss toch p90. Grant Green had die in zijn 330, okee is wel andere gitaar, maar wel heel helder geluid.

beruk
7 augustus 2008, 13:52
+1, word je toon echt helderder van

'66 special
7 augustus 2008, 14:00
Ik heb even naar die charlie christian pickup gezocht maar die behoorlijk aan de prijs zeg. Lollard heeft een versie die 225 dollar kost. Er is nog andere versie die wordt gemaakt door cc pickups (charlie christian pickups) maar die is nog twee keer zo duur. Hoe verwachten jullie dat een stacked p90 het geluid zou beinvloeden (ik heb niet zulke goede geluiden gehoord over die p94 namelijk)

Even ter indicatie wat ik nodig heb: ik speel momenteel op een fender versterker met de presets bass: 2 mid: 5 en treble: 6. Daarnaast heb ik op de hogere snaren de polepieces van het halselement wat hoger gezet en speel ik meestal met de toneknop een stukje dicht (niet te ver). Maar ondanks dit alles is mn geluid nog erg zwaar en bassis, heeft het te weinig hoog en ook iets te weinig mid naar mijn smaak.

Wellicht dat ik straks nog een aantal fotos maak voor de liefhebbers.
Deze passen wel, en zijn volgens mij niet zo duur:
http://www.vintagevibeguitars.com/pickup_sc.html#
Hij heeft ook de CC in dogear formaat voor mij gemaakt (vervolgens in productie genomen :chicken: ).

'66 special
7 augustus 2008, 14:03
Zou het niet kunnen dat dat aan het karakter van de gitaar zelf ligt? Houten brug (laat het zoieso al zompig klinken), zwaar houten tailpiece,... Probeer eens ergens een andere fullhollow jazzbak te vinden (epi es175bvb), en test eens hoe dat klinkt... Ik heb die gitaar van je (soortgelijk model) eens getest, en het viel me inderdaad op dat die erg dul & dof klonk.
Yep, een alu Bigsby brug haalt dat zompige d'r wel uit. Een soundpost (even kwijt hoe dat in het Nederlands heet) wil ook nog wel eens helpen.

Wilson
7 augustus 2008, 14:46
Zou het niet kunnen dat dat aan het karakter van de gitaar zelf ligt? Houten brug (laat het zoieso al zompig klinken), zwaar houten tailpiece,... Probeer eens ergens een andere fullhollow jazzbak te vinden (epi es175bvb), en test eens hoe dat klinkt... Ik heb die gitaar van je (soortgelijk model) eens getest, en het viel me inderdaad op dat die erg dul & dof klonk.

Ja dat klopt, maar ik vind een doffe klank niet erg, dat bevalt me juist wel. Ik ben juist niet op zoek naar een heldere klank à la Grant Green (of bijvoorbeeld george benson). Maar dof betekent niet gelijk bassig en zwaar en zonder hoog (denk aan de sound van Pat Martino, ook dof maar, maar wel met veel hoog!).

Maar je wil dus zeggen dat als ik de houten brug vervang door een metalen, wat een kleine moeite is, ik daar significant verschil door ga horen?

De tailpiece is trouwens niet van hout maar gewoon metaal met een stukje hout erop voor de sier.

Wilson
7 augustus 2008, 14:55
Yep, een alu Bigsby brug haalt dat zompige d'r wel uit. Een soundpost (even kwijt hoe dat in het Nederlands heet) wil ook nog wel eens helpen.

Op welke manier beïnvloed een soundpost (stapel in het nederlands) je geluid dan?

'66 special
7 augustus 2008, 14:57
Maar je wil dus zeggen dat als ik de houten brug vervang door een metalen, wat een kleine moeite is, ik daar significant verschil door ga horen?

De vraag is volgens mij wel niet aan mij gesteld maar toch: ja.
Een volledig metalen brug haalt wel bas weg. Het mooiste is een houten voet en metalen bovendeel. Ik heb nu een Gretsch brug (van een Setzer model) en dat bevalt zeer goed. Oorspronkelijk zat er op mijn gitaar een goedkope versie van die brug (klonk ruk).
De Bigsby brug vond ik te veel bas wegnemen. Het werd wel zeer strak en punchy. Kwestie van proberen, je snaar keuze speelt ook nog een rol in het geluid.

'66 special
7 augustus 2008, 14:59
Op welke manier beïnvloed een soundpost (stapel in het nederlands) je geluid dan?
Kan de bas strakker maken (mits aan de baskant geplaatst). En voor sommigen ook prettig: minder feedback bij een hollow body.
Heb ik overigens nog niet zelf geprobeerd, staat nog wel op het programma (ben nogal nieuwsgierig aangelegd).

EuroCinema
7 augustus 2008, 15:08
Als je een "echte" jazz sound wil zou je een P94 van Gibson kunnen overwegen. Dit is een P90 in humbuckerformaat dus die zou probleemloos gemonteerd kunnen worden. Ik heb een aantal conservatoriumstudenten dit zien doen met goed resultaat.

+1 ik heb een P94 in de halspositie van mijn Washburn J6 laten zetten en die geeft nu een heerlijke jazztone met genoeg bite en definitie.

Wilson
7 augustus 2008, 15:10
De vraag is volgens mij wel niet aan mij gesteld maar toch: ja.
Een volledig metalen brug haalt wel bas weg. Het mooiste is een houten voet en metalen bovendeel. Ik heb nu een Gretsch brug (van een Setzer model) en dat bevalt zeer goed. Oorspronkelijk zat er op mijn gitaar een goedkope versie van die brug (klonk ruk).
De Bigsby brug vond ik te veel bas wegnemen. Het werd wel zeer strak en punchy. Kwestie van proberen, je snaar keuze speelt ook nog een rol in het geluid.

hmm ok. Een metalen brug met houten voet haalt dus ook bas weg?

Qua snaren was ik ook al wel van plan het een ander te gaan uitproberen. Ik speel momenteel meestal op een beetje vreemde combi van drie flatwound omwonden snaren uit een .011 setje en de drie hoogste snaren uit een normaal .010 setje. Ik ga sowieso eens kijken wat roundwound met mn sound doet.

'66 special
7 augustus 2008, 15:14
hmm ok. Een metalen brug met houten voet haalt dus ook bas weg?

Qua snaren was ik ook al wel van plan het een ander te gaan uitproberen. Ik speel momenteel meestal op een beetje vreemde combi van drie flatwound omwonden snaren uit een .011 setje en de drie hoogste snaren uit een normaal .010 setje. Ik ga sowieso eens kijken wat roundwound met mn sound doet.
De Gretsch brug die ik nu gebruik haalt geen bas weg.
Zo eentje:
http://cgi.ebay.com/GRETSCH-SETZER-ADJUSTOMATIC-BRIDGE-NICKEL-6120-DUO-JET_W0QQitemZ360075627320QQcmdZViewItem