PDA

View Full Version : Marshall 1960AV strakker maken / meer laag...



Nocki
6 augustus 2008, 22:26
Hoi,

Wat zou ik kunnen doen om mn marshall 1960AV cab beter te laten klinken? nieuwe kabels zitten er al in. wat kan ik nog meer doen?

Dude
6 augustus 2008, 23:00
met een strijkbout krijg je hem wel strakker hoor !

Michael AE
6 augustus 2008, 23:01
De achterkant er uit rammen en vervangen voor een stuk fatsoenlijk hout.

Nocki
6 augustus 2008, 23:02
haha... ik weet dat het gewoon een droge/minder goede vraag is maar ik wou gewoon zo weinig mogelijk info geven...

eigenlijk gaat het me gewoon om truucs die je uit kan halen om een cab anders te laten klinken...


De achterkant er uit rammen en vervangen voor een stuk fatsoenlijk hout.

en waarom? wat doet het? voor de zoekfuntie weet je wel.. dan is er ook wat te vinden als er weer een nono komt zeuren :)

Michael AE
6 augustus 2008, 23:21
Hmmm, da's een goede vraag. Is lang geleden.

Ten eerste haalt het voornamelijk een aantal irritante rammeltjes uit de kast. De standaard achterkanten rammelen nogal.

Ten tweede wordt alles een stuk houteriger en krijgt het een stuk meer fundament.

Ook wordt alles wat minder schel en krijg je wat meer laag.

Dit is wat ik me kan herinneren. Heb zelf nog 1 JCM800 kast over die ik binnenkort ook maar eens ga modificeren. Die kasten klinken echt nergens naar, maar ze zijn goedkoop en makkelijk te modificeren.

caliban
6 augustus 2008, 23:53
Ik denk dat de achterkant van marshallcabs van el cheapo vezelplaat ofzo gemaakt is, terwijl betere cabmakers gebruik maken van mulitplexachtige achterkanten, waaruit de rest van de cab ook bestaat.
Ook ooit horen zeggen dat je geluidsisolerende mousse (of hoe dat ook mag heten) in de binnenkant van de cab kan leggen tegen de wanden aan.

pol
7 augustus 2008, 08:46
wielen eronderuit schroeven en cab zo op de grond zetten...
isolatie in de cab maakt em alleen maar doder van klank, vond dat zelf niet zoveel maken, andere bekabeling deed ook niks...

of je koopt een mesa/engl/orange/diezel/bogner kast, heb je dadelijk iets wat stevig in mekaar zit...

niet dat die marshalls zo slecht zijn, maar op hoog volume met een bassige versterker rammelen ze allemaal.

AART
7 augustus 2008, 13:08
Wat Michael zegt, achterkant eruit is nummer uno.

Marshall gebruikt spaanplaat, dat is niet veel sterker dan karton.
Nieuwe achterkant zorgt ervoor dat de cab een beetje laag aankan.

-Achterkant vervangen door hoogwaardig multiplex
-Bedrading vervangen
-Handvatten vervangen(voor stevigheid)


En het belangrijkste: koop een nieuwe cab en dump die 1960AV. Ik kan het verschil nog stees niet geloven maar die mesa oversized is zoveel beter, je krijgt een marshall wel een beetje strakker maar zo strak als een cab die gewoon vanuit de fabriek goed gebouwd is krijg je hem nooit. Mede omdat Marshall's constructie en houtkeuze vanuit budgetoverwegingen zijn gemaakt.

Ik heb voor Chris een spaanplaat achterkant vervangen voor en stuk goed hout en die vezelplaat trap ik zo door. met een goede trap een beetje uit het midden (daar zit en balk) trap je de achterkant van een marshallcab zo in. Als het goed hout zou zijn lukt je dat nooit.

caliban
7 augustus 2008, 13:15
Iemand is serieus blij met zijn nieuw cab :). En terecht hoor. Die mesa-cabs zijn echt ongelofelijke kwaliteit.

pol
7 augustus 2008, 13:19
mesa is helaas ook pokkeduur nieuw. Ik heb nu zelf ook wel een mesa traditional, versie die even groot is als de marshall 1960A

oversized heb je ook nog blackstar cabs, bouwkwaliteit is ook subliem, zijn qua maten en gewicht hetzelfde als de mesa oversized kasten, maar kosten nieuw maar een 650.

AART
7 augustus 2008, 13:20
Iemand is serieus blij met zijn nieuw cab :). En terecht hoor. Die mesa-cabs zijn echt ongelofelijke kwaliteit.

Yep. Maar het valt me zo tegen nu hoe slecht die Marshall eigenlijk was qua constructie. Ik weet zeker dat sommige budget cabs qua constructie beter zijn. Misschien kan je beter zo'n goedkope cab met goede constructie kopen en er dan goede speakers in doen. Ik wil bijv die Blue Voodoo cab van jou wel eens goed bekijken, ik dnk dat die en stuk beter gebouwd is terwijl je daar nog geen 200 voor betaald.

caliban
7 augustus 2008, 13:27
Ik wil bijv die Blue Voodoo cab van jou wel eens goed bekijken, ik dnk dat die en stuk beter gebouwd is terwijl je daar nog geen 200 voor betaald.
Dat was echt een zalig koopje, en laatst waren twee vrienden van me thuis omdat ik een van hen zijn laney aan het modificeren ben en zij vonden de crate beter klinken dan mijn mesa halfback (let op het zijn geen v30-mannen, ze spelen allebei over g12t75 cabs, en ik heb het gevoel dat de speakers in die crate cab een soort van g12t75 klonen zijn.) Hun mening was misschien wel een beetje gekleurd doordat ze wisten hoe goedkoop die crate was.

dml
7 augustus 2008, 13:30
Yep. Maar het valt me zo tegen nu hoe slecht die Marshall eigenlijk was qua constructie. Ik weet zeker dat sommige budget cabs qua constructie beter zijn. Misschien kan je beter zo'n goedkope cab met goede constructie kopen en er dan goede speakers in doen. Ik wil bijv die Blue Voodoo cab van jou wel eens goed bekijken, ik dnk dat die en stuk beter gebouwd is terwijl je daar nog geen 200 voor betaald.

Wat is er slecht aan de constructie van een Marshall? En wat is volgens jou beter/ anders aan de constructie van bijv. Mesa of Crate?

caliban
7 augustus 2008, 13:37
Heeft hij net toch al gezegd dacht ik. Mesa gebruikt overal hout van goede kwaliteit terwijl marshall aan de achterkant bijvoorbeeld hout à la karton gebruikt. (En ook het multiplex dat marshall gebruikt is van veel mindere kwaliteit). Trouwebs allemaal info die ik van AART gepikt heb :sssh:

pol
7 augustus 2008, 13:39
ik denk dat Aart een beetje overdrijft, met multiplex voor speakercabs is in principe niks mis, het resoneert alleen niet zoveel mee.

hifikasten zijn bijna allemaal uit mdf...

is vooral de constructie die minder is, bij marshall cabs bv zitten de speakers met houtschroeven vast, die trillen los na een tijd.

bij mesa zijn dit bouten door de voorplaat heen, kan onmogelijk los
en zo zijn er nog meer details..

dml
7 augustus 2008, 13:42
Daar was ik al bang voor. Constructie moet je niet verwarren met gebruikte materialen. De constructie van een Marshall is namelijk hetzelfde als die van Bogner, Mesa, enz.

Een mogelijkheid om een Marshall-kast strakker te maken is ook om het achterpaneel d.m.v. een balk te verbinden met een het voorpaneel. Sommige Marshalls hebben dat wel, andere niet. Deze balk wordt ook wel eens tuning post genoemd. De constructie wordt daardoor stijver. Indien je kast deze balk niet heeft maar wel beschikt over een achterpaneel van inferieure kwaliteit, dan zal het toevoegen van een balk meer invloed hebben op het geluid dan alleen het vervangen van het achterpaneel.

Hoe weet je trouwens dat Marshall gebruikt maakt van multiplex van mindere kwaliteit?

pol
7 augustus 2008, 13:48
constructie van marshall is zeker niet hetzelfde als mesa & bogner, de maten hooguit + het hout is duidelijk lichter.

maar licht hout wil niet zeggen dat het slecht is. Diezel cabs zijn ook licht bv, en klinken toch heel strak, maar die zijn dan ook weer anders, voor, en achterpanelen zitten hierbij met 4 plankjes die dwars staan op de wanden met mekaar verbonden, en dat zorgt voor een enorme stijve constructie en een zeer direct geluid.

caliban
7 augustus 2008, 13:50
constructie van marshall is zeker niet hetzelfde als mesa & bogner, de maten hooguit + het hout is duidelijk lichter.
Is het niet zo dat bogner (en anderen ook misschien), pijpen en dergelijke in hun cabs steken voor betere basrespons?

En ja, haha pijpen :sneaky: , is eens wat anders als altijd tetten.

dml
7 augustus 2008, 13:50
Wat is het verschil in constructie dan?

En dat het hout lichter is, wil nog niet gelijk zeggen dat het slechter is.

Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom Aart een 1960AV vergelijkt met een oversized 4x12, dan kun je net zo goed appels met peren vergelijken.

dml
7 augustus 2008, 13:52
Ah, nog even binnen de minuut je bericht aangepast. Engl gebruikt overigens ook veelvuldig spaanplaat in hun cabs (wel eens een Engl 4x12 getild?), daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen.

caliban
7 augustus 2008, 13:54
Ah, nog even binnen de minuut je bericht aangepast. Engl gebruikt overigens ook veelvuldig spaanplaat in hun cabs (wel eens een Engl 4x12 getild?), daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen.
Wie zijn bericht aangepast, een andere smilie gezet, dat heb ik gedaan.
Vond :sneaky: beter passen dan :D.

pol
7 augustus 2008, 13:56
baspoorten heet dat :)

is alleen bij de bogner cubes denk ik...., verder weet ik enkel dat mesa dat doet bij de thiele cabs, en dan heb je nog Genz Benz die ook baspoorten hebben.

verschil in constructie ? bij marshall hangt het allemaal wat minder stevig aaneen, heb je al eens de achterwant uit een mesacab proberen te halen ? die zit er zo vast in dat je ze amper loskrijgt... zo precies is alles bemaat en past alles ineen daar, bij marshall zit er overal meer speling, en dan gaat het rammelen.

nog een vb, de voorplaat bij marhall maakt geen rechtstreeks contact met de zijwanden, er zit nog doek tussen, bij mesa zit de doek op een apart kader en zit die voorplaat wel stevig vast. een hoop kleine details dus die uiteindelijk een groot verschil maken.

dml
7 augustus 2008, 13:57
Maar nogmaals, men neme een 1960AV, een Mesa Recto 4x12 traditional en een Bogner 4x12 slant, wat zijn dan de verschillen in constructie?

caliban
7 augustus 2008, 13:58
baspoorten heet dat :)

Schat ik weet dat je weer je regels hebt maar wil je me dan op z'n minst baspoorten.

dml
7 augustus 2008, 14:04
baspoorten heet dat :)

is alleen bij de bogner cubes denk ik...., verder weet ik enkel dat mesa dat doet bij de thiele cabs, en dan heb je nog Genz Benz die ook baspoorten hebben.

verschil in constructie ? bij marshall hangt het allemaal wat minder stevig aaneen, heb je al eens de achterwant uit een mesacab proberen te halen ? die zit er zo vast in dat je ze amper loskrijgt... zo precies is alles bemaat en past alles ineen daar, bij marshall zit er overal meer speling, en dan gaat het rammelen.

nog een vb, de voorplaat bij marhall maakt geen rechtstreeks contact met de zijwanden, er zit nog doek tussen, bij mesa zit de doek op een apart kader en zit die voorplaat wel stevig vast. een hoop kleine details dus die uiteindelijk een groot verschil maken.

Ik heb een 1960BV gehad waarvan het achterpaneel er ook superstrak in zat. Dat er doek zit tussen de zijwanden en het voorpaneel en dat dat grote invloed zou hebben op het geluid is natuurlijk onzin. Dat zou dan ook betekenen dat het tolex dat op de kopse kant van het achterpaneel van (grote) invloed is op het geluid. Dan moet ik toch serieus overwegen m'n Mesa cab te strippen.........

Chris Winsemius
7 augustus 2008, 14:26
Michael AE + AART: +1 qua achterplaat.
AART heeft er dus 1tje nieuw gemaakt voor de 1960A kast die ik laatst van hem overnam, op 4 inslagmoeren na is ie gereed :) .
Zelf al de kast gemod voor 'n dikker/strakker laag (trade-secret), dikkere kabels en oude M20s gaan er (ook) in.

Tot begin jaren 70 (als ik me niet vergis) hadden de Marshall cabs zo'n birchply achterplaat, daarna spaanplaat.

Dingen als dikkere bekabeling en geen printplaat/kleine schakelaar(s) voor de inputs hebben ook (wat) invloed.

In deze kast gebruik ik vier jaren 60 M20s van 8 ohm per stuk en monteer ik twee ingangen, 1tje voor 80W/8 ohm en als je dan de andere gebruikt kun je ook 2 x 40W/16 ohm gebruiken. 2 Jack-inputs en twee extra draden voor dit gebueren. Bij deze oude, en ook bij 'n aantal Heritages kun je alléén maar op de speakers solderen, niet van die klemmetjes gebruiken want dat is mechanisch gezien niet optimaal. Bij modernere aansluitingen soldeer ik de bekabeling ook gewoon vast zonder klemmetjes.

dml
7 augustus 2008, 14:31
Dan heb ik blijkbaar een hele bijzonder 1960BV gehad, het achterpaneel was weldegelijk van berken multiplex. Qua speakers zaten er geen Vintage30's in maar Marshall speakers met een Vintage sticker achterop. Over de herkomst daarvan lopen de meningen nogal uiteen. Het zouden Engelse V30's zijn met een andere sticker en een ongelakt chassis, het zouden B-stock V30's zijn, het zouden V30's uit het verre oosten zijn. O ja, de betreffende kast had ik eind '99 nieuw gekocht.......

caliban
7 augustus 2008, 14:39
Dan heb ik blijkbaar een hele bijzonder 1960BV gehad, het achterpaneel was weldegelijk van berken multiplex. Qua speakers zaten er geen Vintage30's in maar Marshall speakers met een Vintage sticker achterop. Over de herkomst daarvan lopen de meningen nogal uiteen. Het zouden Engelse V30's zijn met een andere sticker en een ongelakt chassis, het zouden B-stock V30's zijn, het zouden V30's uit het verre oosten zijn. O ja, de betreffende kast had ik eind '99 nieuw gekocht.......
Ik heb in mijn cab ook van die v30's zitten, ik denk dat het gewoon v30's zijn eigenlijk.

dml
7 augustus 2008, 14:45
Ik betwijfel het. Het karton van de speaker is makkelijker in te drukken dan van een "echte" Celestion V30. Het karton lijkt daardoor dus dunner/ slapper/ minder stijf.

Dude
7 augustus 2008, 14:48
is vooral de constructie die minder is, bij marshall cabs bv zitten de speakers met houtschroeven vast, die trillen los na een tijd.

bij mesa zijn dit bouten door de voorplaat heen, kan onmogelijk los
en zo zijn er nog meer details..


marshall gebruikt gewoon inslagmoeren hoor, met een bout er in.

http://www.toolstation.nl/images/library/stock/webtables/41724.jpg

ik heb nog nooit houtschroeven in een marshall kast gezien iig.

caliban
7 augustus 2008, 15:02
Ik betwijfel het. Het karton van de speaker is makkelijker in te drukken dan van een "echte" Celestion V30. Het karton lijkt daardoor dus dunner/ slapper/ minder stijf.
Binnenkort eens vergelijken met AART zijn recto cab, maar daar zitten opnieuw geen echte v30's in, maar de mesa versie.

pol
7 augustus 2008, 15:03
mesa versie ?

op die van mij staat gewoon een V30 sticker.

caliban
7 augustus 2008, 15:20
mesa versie ?

op die van mij staat gewoon een V30 sticker.
Volgens mesa zijn hun v30's 70W ipv 60W, en ze worden nog steeds in engeland gemaakt. Er zou ook echt een hoorbaar verschil zijn tussen de normale v30's en de mesa v30's. (Dit laatst is van horen zeggen.)
Ik dacht dat er ook een Black Shadow sticker opzat.

pol
7 augustus 2008, 15:49
was misschien vroeger zo.

nu staat er vanachter gewoon 240 watt op de cab, en op de speakers zit een V30 sticker, op dit is mijn 3de mesa cab.

Thijssie
7 augustus 2008, 15:49
Volgens mesa zijn hun v30's 70W ipv 60W, en ze worden nog steeds in engeland gemaakt. Er zou ook echt een hoorbaar verschil zijn tussen de normale v30's en de mesa v30's. (Dit laatst is van horen zeggen.)
Ik dacht dat er ook een Black Shadow sticker opzat.

Celestion is gewoon voorzichtig met hun rating mbt het wattage.

Ik heb de black shadow (V50 noemt mesa die geloof ik) uit mijn Studio indertijd weleens naast de Eminence GB12 gehouden.

Geen enkel verschil, dus ik ga er vooralsnogvanuit dat, dat ook geldt voor de V30's en Classic Leads met een stickertje, tot iemand zegt dat er een verschil is, die het zelf heeft uitgeprobeerd.

Chris Winsemius
7 augustus 2008, 16:08
Marshall geeft ook 70 Watt RMS aan voor hun V30s.....
Celestion meldt 60 Watt RMS.

AART
7 augustus 2008, 17:19
@ DML:

Spaanplaat is iets anders dan MDF, de achterkant van een marshall cab is echt van schroothout. (vraag maar aan chris, ik trapte die plank voor zijn ogen doormiddenm, dat lukt je met goed mdf niet). Daarnaast gebruikt Marshall 15 mm berkenplex van mindere kwaliteit dan bijv het 18/20 mm berkenplex dat Mesa, ENGL, Bogner en Diezel gebruiken.

Ook zijn de verstevigingsbalkjes bij Marshall geniet, waar ze bij mesa in een voorgefreesde sleuf zitten gelijmd (veel steviger), net als de baffle die bij marshall vastgeschroefd zit mer speakerdoek eromheen (bij mesa op een apart frame). Ik vergelijk de kasten niet alleen op geluid, maar ook op stevigheid, en dan komt de mesa er gewoon vele malen beter uit.

De speakers zitten bij marshall btw gewoon met inslagmoeren en bouten vast.

Het is alleen jammer dat er bij Marshall zo overduidelijk bezuinigt wordt op belangrijke onderdelen van een kast.


@Caliban en Pol: Er staat gewoon Celestion Vintage 30 op de speakers in mesa kasten, alleen geen wattage. Mijn kast is nog zo'n oudere 280 W kast en daar zit gewoon een celestion sticker op de speakers. Enige verschil is dat het frame van de speaker zwart is ipv blank en de speaker ziet er iets anders uit(wat weet ik niet, dat zoek ik nog wel uit).

svdijk
7 augustus 2008, 17:30
Marshall geeft ook 70 Watt RMS aan voor hun V30s.....
Celestion meldt 60 Watt RMS.

Ik heb dit toevallig pas gevraagd bij Celestion, en hun antwoord was als volgt:

The speakers are identical apart from the labelling. Marshall have done
lots of power testing with the speaker in their amps and cabs and are
happy to rate it at 70W.
Regards

AART
7 augustus 2008, 17:44
Dat wattage gedoe zal wel nooit helemaal duidelijk worden.
Een ex werknemer van Mesa beweerde op het boogie board 100% zeker dat de V30's die zij hadden anders waren dan de V30's die in de Marshall cabs zaten. Andere mensen zeggen weer van niet of dat mesa speciaal gevoicde V30's heeft...

Ik weet het niet en het zal wel onduidelijk blijven tot iemand ze eens naast elkaar legt en analyseert.