PDA

View Full Version : Bleus deville te zwaar



Ruudzet
6 augustus 2008, 22:25
Hai gitaar puristen,
Ik heb een luxe probleem en wil jullie om advies vragen.
Ik speel slag gitaar in een band, wij spelen hoofdzakelijk bleus/rock.
Mijn instrumenten zijn een gibson les paul en een tele. deze worden versterkt door een Fender Bleus deville (60 watt). Deze verterker komt het best tot zijn recht als je hem op z'n donder geeft, en dit is nu mijn probleem.
Onze leadgitarist speelt met verschillende gitaren over een Vox valvetronix 120 watt.
Als ik mijn versterker opengooi blaas ik de rest van het podium af.
Ik speel nu meestal met mijn versterker op een 1/2 (je leest het goed EEN HALF) en dit terwijl hij tot tien open kan.
Ik wil mijn mooie tweed niet kwijt maar ik wil hem wel eens opengooien.
Vorig jaar heb ik diverse sites al om raad gevraagd, deze raden mij allemaal aan om de versterker niet weg te doen, er waren er ook een aantal die mij aanraden om de buizen te vervangen voor buizen die het wattage terug schroeven maar het karakter te handhaven.
Ik heb ook overwogen om de Bleus deville te vervangen door een kleinere bleus deluxe(40 watt), dit werd echter afgeraden omdat het verschil tussen 40 en 60 wat te verwaarlozen zou zijn en omdat de laatst genoemde geen USA maar een mexicaan zou zijn.
Ik heb dus de volgende vragen: Moet ik mijn versterker vervangen en welke zou ik dan moeten aanschaffen of moet ik mijn buizen vervangen, of heeft er iemand een andere oplossing?
Geef mij aub jullie mening
Alvast bedankt, groeten Ruud

zjanke
6 augustus 2008, 22:29
Allereerst welkom op het forum! Zoek eens op hotplate, loadbox of attenuator (en blijf van de marshall powerbrake af) of nog beter: Laat een PPMIV inbouwen.

OldSkool
6 augustus 2008, 22:30
Je zou een attenuator/powersoak kunnen proberen. Dit is een kastje dat je tussen je speakers en je versterker zet waarmee je het volume met een x aantal decibel naar beneden kan schroeven. Zo kun je dus je volume open zetten zonder alle trommelvliezen te breken. Het nadeel is dat dit in een bepaalde mate je geluid kan beinvloeden, maar je zou het moeten testen of je dit merkt en of je het erg vind. Zo kun je je versterker houden en je hoeft niet intern te gaan sleutelen aan het cirquit of wat dan ook.

OldSkool
6 augustus 2008, 22:30
crap... je was me voor :p

bagheera
6 augustus 2008, 22:38
ikzelf heb de deville ook even in men hand gehad en dheb die ook weer laten staan door ze'n volume
Hoewel een vriend me dan ook een hotplate had aangeraden
absorbeert het volume en zet het om in warmte
zelf heb ik er geen ervaring mee want ik heb uiteindelijk een koch gekocht

Pepe
6 augustus 2008, 23:41
Ja, een klassiek voorbeeld van overkill.
Waarom al die adviezen een amp niet weg te doen als je hem toch niet goed kan benutten. 60 watt is bruikbaar voor een metal band in open lucht maar voor een bluesbandje in een pub is 20/30 watt meer dan genoeg.

Ik ken alleen de uitvoering met 4x10 en ja, ik snap niet goed wat men voor ogen had met die uitvoering. Geklooi met ander buizen zal je niet veel helpen, misschien met yellow jackets anders ertussen. Ik ben geen fan van hotplates en attuenators maar goed.

Een princeton, deluxe of vibroverb zijn niet voor niets zo geliefd.

leguy
6 augustus 2008, 23:44
http://www.fortunecity.com/marina/newland/2081/id3.htm
klik boven staande link even aan ik had het zelfde probleem met mijn hot rod deluxe heb het opgelost door een volume box te plaatsen in de effektsloop
op volgende site vind je veel bruikbare tips over dit type versterkers
http://64.233.183.104/search?q=cache:WyFFOP_aVQQJ:studentweb.eku.edu/justin_holton/+justin+holton&hl=nl&ct=clnk&cd=1&gl=be

Mitch
6 augustus 2008, 23:45
Een attenuator?
Je zou eerst eens een logaritmische pot kunnen proberen in plaats van een lineaire, daardoor is het volumeverloop soweiso een stuk makkelijker te doseren. Als dat niet genoeg is zou je er evt. een master volume in kunnen laten bouwen, da's een stuk goedkoper dan een power soak.

The Lo Lands
7 augustus 2008, 09:04
Dit is inderdaad een bekend 'probleem' van deze Fender versterkers. Zelf heb ik er ook één voor 12 jaar gehad en heb deze onlangs ingeruild voor een Orange Rockerverb 50 welke met 50 watt meer dan voldoende power heeft voor mijn stijl en veel subtieler is met het opvoeren van de volume. Daarnaast vond ik de Fender veel te fel en inderdaad hij overstemt echt iedere buizentop/combo!

Kim Wilson
7 augustus 2008, 09:07
Je zou ook een andere Fender amp kunnen kopen, een ouwe met ingebouwde mastervolume bijvoorbeeld. :satisfie:

Grooveyard21
7 augustus 2008, 12:04
Ik begrijp je keus voor een deville niet helemaal. Ik heb er zelf jarenlang 1 gehad en die dingen zijn zo clean als ik weet niet wat. Pas op oorverdovend volume gaan ze pas enigszins oversturen.

Als je lekker overstuurde blues rock wil spelen ben je beter af met een lichtere versterker die je dan wat verder open kan draaien. Blues Junior bijv.

De volume pot van de deville werkt sowieso niet echt lekker, lineair ipv logaritmisch.

Als je toch je deville wil blijven gebruiken dan zou ik voor een volume pedaal in de effects loop gaan.

Pepe
7 augustus 2008, 12:26
Ik begrijp je keus voor een deville niet helemaal.

Ik heb het idee dat deze amp vooral gekocht wordt door de oldtimers die een beetje bluesen op de oude dag en ineens besluiten een "goeie" amp te kopen.
Speel je Shadows, dan koop je Vox, speel je blues dan koop je Fender.
Afijn, en dag gelijk in een autoshowroom kiezen voor het grootste en duurste model want "dat moet toch ook het beste zijn".

De poster zit dus met een BMW 7 serie terwijl een VW Polo veel handiger zou zijn.

De poster laat zich niet meer horen trouwens?

Mr.Fingers
7 augustus 2008, 12:35
Je zou ook een andere Fender amp kunnen kopen, een ouwe met ingebouwde mastervolume bijvoorbeeld. :satisfie:

Subtiel Hans, zeer subtiel!


(Ik heb echt wel GAS voor die toren van je, maar het kan er echt niet af bij mij... :()

Ruudzet
7 augustus 2008, 23:12
Allereerst welkom op het forum! Zoek eens op hotplate, loadbox of attenuator (en blijf van de marshall powerbrake af) of nog beter: Laat een PPMIV inbouwen.

What th f*** is een PPMIV, ik probeer gitaar te spelen en ben niet erg technisch sorry.

Ruudzet
7 augustus 2008, 23:19
Een attenuator?
Je zou eerst eens een logaritmische pot kunnen proberen in plaats van een lineaire, daardoor is het volumeverloop soweiso een stuk makkelijker te doseren. Als dat niet genoeg is zou je er evt. een master volume in kunnen laten bouwen, da's een stuk goedkoper dan een power soak.

Ik heb er al een mastervolume op zitten(ouwe usa uitvoering), dat is de knop die ik niet verder open draai dan een half.

don marco
7 augustus 2008, 23:28
PPIMV is een Post Phase-Inverter Master Volume..

Dat is dus een master volume dat achter de fasedraaier zit.. :D vrij vertaald e ;) haha

Ruudzet
8 augustus 2008, 00:34
Ik begrijp je keus voor een deville niet helemaal. Ik heb er zelf jarenlang 1 gehad en die dingen zijn zo clean als ik weet niet wat. Pas op oorverdovend volume gaan ze pas enigszins oversturen.

Als je lekker overstuurde blues rock wil spelen ben je beter af met een lichtere versterker die je dan wat verder open kan draaien. Blues Junior bijv.

De volume pot van de deville werkt sowieso niet echt lekker, lineair ipv logaritmisch.

Als je toch je deville wil blijven gebruiken dan zou ik voor een volume pedaal in de effects loop gaan.

Ik heb de deville gekocht omdat ik hem eerst getest heb in een oefenruimte met een vriend van me. Ik wilde een verterker die niet te groot was(echt waar) en in combinatie met mijn les paul een Peter Green, een Page, een Kossof en een gallagher kon laten horen(neem van mij aan dat is allemaal mogelijk, maar niet door mij ..hahaha). Later in combinatie met de rest van de band kwam ik er pas achter hoe hard ie eigenlijk kon (en na een paar keer sjouwen, hoe zwaar hij was). Qua geluid vind hem nog steeds geweldig, en eerlijk is eerlijk hij ziet er vet tof uit. Heb jij nog en paar suggesties voor volume pedalen ? Groetjes Ruud

crapton
8 augustus 2008, 07:09
Opties:
- andere amp - Peavey Blues 15" oid, Fender HR
- versterker modden met master vol
- stompbox ervoor (heb je die niet? die sansamp dingen schijnen wel goed te zijn))

Ik zou zelf voor een lekker compact combootje gaan...

Jeroen76
8 augustus 2008, 08:11
Waarom toch altijd het advies van een andere versterker?

Het kan toch zijn dat een bepaalde versterker je gewoon lekker aanstaat? Ik zelf speel over een Princeton 112 en die gaat ook een beetje te hard. Ik heb dat opgelost door het ingang-signaal in te perken en de scheur uit de pedalen te laten komen. Inderdaad is de volume-pot nogal vreemd, van 0 tot 1 is vaak al hard en na 2 krijg je vanzelf kiespijn, na 3 is er sprake van permanente schade aan de fundering. Maar lekker klinken op laag volume doet tie ook al.

Ik denk dus dat je het ingang-signaal moet gaan inperken. Met een volumepedaal in de fx-loop heb ik nog geen ervaring. Ik weet namelijk niet of je dat zomaar kan doen, zonder schade aan de versterker.

Groet,
Jeroen

Grooveyard21
8 augustus 2008, 08:15
Ik denk dus dat je het ingang-signaal moet gaan inperken. Met een volumepedaal in de fx-loop heb ik nog geen ervaring. Ik weet namelijk niet of je dat zomaar kan doen, zonder schade aan de versterker.

Groet,
Jeroen

Een volume pedaal in de effects loop kan zonder problemen. Ernie ball heeft mooie en goede volume pedalen maar zijn ook weer duur. Ik denk dat er in de effects loop ook wel een goedkoper modelltje kan.

Kim Wilson
8 augustus 2008, 08:22
Of inderdaad een mastervolume. Die zit na je voortrap en zorgt er dus voor dat je je preamp lekker kunt laten werken op elk gewenst volume. Ik heb hem ook op die Bandmaster laten zetten, en het werkt echt super.

Eko
8 augustus 2008, 09:14
De keus voor de Deville begrijp ik wel. De amp ( zeker de USA versies) is mooi warm van klank. De 2 x 12 versie is minder verkocht maar heeft een clean als een twinreverb. De reverb is zoals het hoort op een Fender.
Genoeg daar over, nu het probleem. Het enige is inderdaad het volume te beperken. Inbouwen van een master is een optie of anders een powersoak.

peter_heijnen
8 augustus 2008, 11:19
Geklooi met ander buizen zal je niet veel helpen, misschien met yellow jackets anders ertussen.
Als je die deville niet kwijt wil, is dit idd een prima alternatief ipv gedoe met attenuators.

Nicolaas
8 augustus 2008, 12:58
Ontopic, Hot plate is goed te doen. Kost wel wat! En de noob die ik ben,
wat zijn Yellow jacket voor dingen dan?

Of topic..


Hai gitaar puristen,
wij spelen hoofdzakelijk bleus/rock.
Fender Bleus deville (60 watt).
Bleus deville te vervangen door een kleinere bleus deluxe(40 watt),


Is het niet Blues? :P Sorry moest het even doen. :chicken:

Harry
8 augustus 2008, 13:48
dat zijn dingen die het karakter van je buizen veranderen. Je steekt je buizen erin, en de yellowjackets weer in de versterker. Als je googlet wordt het wel duidelijker.

peter_heijnen
8 augustus 2008, 13:49
wat zijn Yellow jacket voor dingen dan?
Dat zijn tubeconvertors die hier bijv 'tonebone' heten:
http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=41&products_id=669

Voor 98 euro ktijg je 2 van die convertors incl twee el84 eindbuizen, inprikken en klaar. Ik heb er zo 2 pentode in een marshallcombo, werkt prima.

Kim Wilson
8 augustus 2008, 14:03
Voor 100 euro heb je ook een PPIMV-mod. Bij Yellow Jackets zit je nog steeds vast aan één volume, met mastervolume kun je je volume gewoon instellen. Daarbij passen die Yellow Jackets waarschijnlijk niet in de Blues Deville, of je moet het beschermroostertje om de buizen eruit slopen.

Ik ben voor de mastervolume.

Nicolaas
8 augustus 2008, 14:03
Oh dat is miss ook wel een optie voor m'n DSL50 voor op m'n kamer.
Thanks ga er eens wat meer over opzoeken.

Nicolaas
8 augustus 2008, 14:18
Ik zat even te lezen, maar die Tone Bone's bijv. Veranderd dan ook de sound van je amp toch!?
Want je stopt er andere buizen in? Of valt dit mee?

Chris Winsemius
8 augustus 2008, 14:56
ToneBones/YellowJackets:
soort "hulsjes/voetjes" waar EL84s in passen en dat installeer je dan ipv. de standaard 6L6/5881/EL34/KT66/etc. buizen, biasen hoeft niet. Klank verandert ook, je moet ook voldoende fysieke ruimte in de amp er voor hebben (komt 'n aantal cm. bij qua hoogte). De EL84s gaan niet superlang mee en die sockets zelf worden ook aardig heet....

"Wel" 3 dB minder volume! :D (amper de moeite waard als het nu al te hard gaat, post pi MV werkt volgens veel gitaristen beter in zulke Fenders).

Kan aan de onderkant v/h chassis geplaatst worden.

peter_heijnen
8 augustus 2008, 15:00
De sound verandert idd met de el84's, ook omdat de amp nu in class a werkt.

Hier maar het verkooppraatje behorend bij de tonebones.


TONE BONE™ includes selected EL84 tube + english/german manual
converters do permit to replace 6L6GC, 5881, EL34 and 6V6GT for EL84/6BQ5 tubes and operates them in pure CLASS A. It is ready to plug in your amp and play. The TONE BONE improves the amp sonically, its sensitivity and reduces the overall loudness so you can crank it up at reasonable volume.

ä Class A + Cathode Bias with EL84
ä Pure harmonic sweet distortion for every amp
ä Extra smooth tone with Triode version
ä Decent compression when played clean
ä Improves sustain and thickens your tone
ä Available as Triode or Pentode version
ä Replaces 6L6GC, EL34, 5881, 6V6GT with EL84
ä Plug & Play! No adjustments, no modifications


TONE, TONE, TONE …
How the TONE BONE™ benefits your amps voice:
The tone of a CLASS A operated guitar amp is well known from the legendary VOX AC30. Tone gets more alive, the amp responds more directly and musically. It instantly improves sustain, thickens tone and is adding a “three-dimensional” character with decent compression and smooth harmonic distortion when driven to the limit. The overall loudness will be reduced as the Class A as the EL84 tubes provides less output volume. So you can crank up your amp all the way and achieve best sonically performance at reasonable volume ( 8 – 30 Watt, depending on your amp and the TONE BONE™ version you use).


PENTODE or TRIODE version?
The TONE BONE™ is available as PENTODE and TRIODE version. Both versions basically provide the same benefits. The PENTODE supports the main tonal character of your amp while the TRIODE will clearly make it more linear but will compress and saturate much earlier. The TRIODE makes it sound much smoother and will drop down power output of to about 8 watts when using 2 TONE BONE™ converters.
Both versions will provide you outrageous sustain and let you achieve more even distortion sound when cranked up and still give you perfect control with playing dynamics.

Nicolaas
8 augustus 2008, 15:46
Okay, dan zet ik liever een Hot plate er tussen. Want ik echt helemaal weg van de tone van mij DSL!

Sangria84
8 augustus 2008, 23:24
Een hotplate zal je geluid ook veranderen hoor... Niet zoveel als tonebones waarschijnlijk, maar toch. En op een amp met een redelijk goede mastervolume is een hotplate naar mijn idee niet echt bevorderlijk.

farstreetblues
9 augustus 2008, 00:17
Hoi,

Ik gebruik de deVille (Hotrod) 4x10 al jaren. Dit vind ik een goeie versterker voor bluesrock. Hij is zwaar , maar daar stoor ik me niet zo aan, volume kan (ook) zacht naar loeihard...! Hij is goed geschikt voor de stijl die ik speel.
In het begin had ik er wel moeite mee, met afstellen van de juiste sound en toch een acceptabel volume. Nu ken ik hem door en door.

Het probleem met die volume knop van 1/2 herken ik wel, maar doordat ik veel heb geëxperimenteerd met diverse instelling en combinaties van overdrive-pedalen en de volume-instellingen daarvan, zit mijn hotrodvolumeknop nu tussen 3 en 4 in. hier kan ik toch met mijn lespaul een gary-peter green-achtig soundje uit krijgen , op acceptabel volume.
Ik heb het hier alleen over het cleane kanaal, het drive-kanaal gebruik ik niet meer.

ik zou die bak niet weg doen, ga je misschien spijt van krijgen


Jasper

Grooveyard21
9 augustus 2008, 00:23
al met al blijft het een beetje geforceerd overkomen, allemaal kunstgrepen om een hrd op laag volume enigszins te laten klinken.

Het is een mooie versterker daar niet van, alleen niet voor alle doeleinden.

En waarom zou je er spijt van krijgen als je m weg doet, er zijn er zoveel van en ze worden ruim aangeboden, je koopt er tweedehands zo weer een.

Harry
9 augustus 2008, 08:25
ik zou een mastervolume in laten bouwen door Chris Winsemius. Als hij tijd heeft dan... ;)

Je versterker klinkt sowieso anders op laag volume, ik ken geen versterkers die thuis echt lekker klinken.

The Lo Lands
9 augustus 2008, 10:32
ik zou die bak niet weg doen, ga je misschien spijt van krijgen Ik heb mijn DeVille 2x12" weggedaan en heb er geen seconde spijt van gehad! Ik gebruikte ook het overdrive kanaal niet en alleen het cleane kanaal. Zonde vond ik dat aangezien ik nu een Orange Rockerverb 50H heb met een mooi clean kanaal en een overdrive kanaal waar je u tegen zegt!! Het hangt een beetje van je stijl af of je verknocht bent aan de DeVille's, voor mij was het inruilen voor de Orange een openbaring :)

Grooveyard21
9 augustus 2008, 10:43
Ik heb mijn deville 2x12 ook weggedaan, maar niet omdat ik niet tevreden was, maar meer omdat ik eens wat anders wilde na 5 jaar deville.

Ik vond wel dat naar mijn smaak de deville in combinatie met pedaaltjes altijd een bepaalde klank had die me niet helemaal aanstond. Eerst had iker geen last van maar na een aantal jaren begon het met te irriteren.

Ruudzet
10 augustus 2008, 23:27
Ontopic, Hot plate is goed te doen. Kost wel wat! En de noob die ik ben,
wat zijn Yellow jacket voor dingen dan?

Of topic..



Is het niet Blues? :P Sorry moest het even doen. :chicken:

Inderdaad maar ik ben wel coseqeunt he (geintje)

Nicolaas
10 augustus 2008, 23:28
Haha ja dat wel! :D

Ruudzet
12 augustus 2008, 23:18
Ik heb net een winkel gevonden waar ze nog een blues junior tweed hadden,
tenminste dat dacht ik. Maar hij was al verkocht.
Ik wil er wel eentje proberen en misschien kopen. Maar dan wel de tweed, vanwege de jensen Speaker, en ja 'the looks'. Weet iemand er nog 1 te staan?
Ik heb al eerder gehoord van de tonebones die de versterker terug brengen naar en niveau van 15 watt, maar ik ben er een beetje huiverig voor(ben ook niet zo technisch).
Misschien toch maar een volume pedaal proberen.
Volgend weekend moeten we aan de bak in de open lucht, ik denk dat ik dan wel blij ben met een goeie krachtige combo.
Goed he, ik schrijf nu blues inplaats van bleus.
groeten Ruud

The Lo Lands
14 augustus 2008, 20:24
Ik kwam deze website nog tegen om de Fender Hot Rods en DeVille te 'temmen'! Fender Hot Rod / DeVille (http://studentweb.eku.edu/justin_holton/tooloud.html)

Ruudzet
26 augustus 2008, 14:06
Afgelopen weekend een openlucht setje gedaan, maar kon het beestje toch niet openzetten Ik denk dat ik toch maar een 'junior tweed' moet zoeken.
Een maat van me vind dat ik een hot rod moet aanschaffen maar die vind weer te beperkt.
Weet er iemnad nog een 'blues junior tweed' te staan?

Grooveyard21
26 augustus 2008, 14:54
Afgelopen weekend een openlucht setje gedaan, maar kon het beestje toch niet openzetten Ik denk dat ik toch maar een 'junior tweed' moet zoeken.
Een maat van me vind dat ik een hot rod moet aanschaffen maar die vind weer te beperkt.
Weet er iemnad nog een 'blues junior tweed' te staan?

there you go http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/181934658-fender-blues-junior-combo.html?return=eJwtilsOwiAUBffSpP2kQNUPSNPUnWCL KZbHDRei0bh3r9G%2FOTPHKKFeTnGNShxOqkFr8rLprRRQfb8n sJEFk%2FcC3piCLPr%2Bd2GwwfTwo%2BhWHEtqh1m0w9kXgqcD Qryu%2BLfwtZwgUJhjDTa7heZ%2Bp3nx1WIrj5LfanQpk0%2Fo KMgOoI680e8PcHo0sg%3D%3D&df=1&fta=eNo1kN1uhCAQRt%2BFpHvNnwpDfIW%2BgqGL3dKiEpBdW% 2BO7d9i4N4Q5zMz5ggUFe8aDlBSGuw2ZmAyaA9lCzy4u9%2BsC zIQV%2Fnw0%2BdNlrOIK1EwR5jKNyV9N2IBTpqU04ReajqpOmJ 8HfIQy5jdOv8vsl2SW7IFfYiw9rQ4JJNrbSIzHjRkEEO9QbvFh 97gfUwBhSjIuJW9ebU%2FGtJBtoyrjJ%2BuE1q1QujJxskZ1XL dNS8yBqVGwLtG6PIRxvq1ftbNaGAVyLSkNfnbj9qI4P9ltqAkx lHu68VPsg5j383qvYSnsx%2FEP8cZfbw%3D%3D&fta_ind=2&fs=1

jaspie
26 augustus 2008, 17:38
tweed moetje beetje voor zoeken maar je kan ook gewoon zelf een jensen speaker er in gooien hoor. Heb ik ook gedaan met men jr.

Chris Winsemius
26 augustus 2008, 18:15
Had laatst 'n ann. H30 van Celestion in 'n licht gemodde BJ meegemaakt (vlak na het verwijderen v/d std. Emininece); behoorlijke verbetering. Wat warmer, ouderwetser, steviger en ook wat luider.

tidalwave_sideburns
26 augustus 2008, 18:28
tweed moetje beetje voor zoeken maar je kan ook gewoon zelf een jensen speaker er in gooien hoor. Heb ik ook gedaan met men jr.

Je hebt van die lichtgewicht Jensen speakers:

2 kg voor een 12"

http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?products_id=1564

Andere opties: steekwagentje, of spierballen kweken, :)

petervr
8 september 2008, 10:12
hoi , ik had het zelfde probleem .
ik heb hem weg gedaan omdat ik een kapotte rug heb en dat ding niet meer kon tillen.
ik raad jouw aan : doe dat ding nooit weg, maar laat hem door een techneut verbouwen.
ik bedoel : iets met die volume knop en wat daarachter zit veranderen zodat je een keer wat regelen kunt.
ik kom ook bijna niets regelen , als ik hem een halve mm zachter zette was mijn geluid weg en als ik hem een halve mm harder zette vloog het dak van de oefenruimte eraf.
dus , niet weg doen maar naar de amp dokter brengen.
ik weet niet waar je woont maar op deze site kun je vast wel info vinden wie bij jouw in de buurt dat kan.

Antoon
8 september 2008, 17:07
Wat je ook nog kunt proberen is twee van de vier speakers "uitzetten" door ze door twee 8W 20W weerstanden te vervangen