PDA

View Full Version : gitaar versterker zonder feedback



heavy-metal-thunder
6 augustus 2008, 21:30
Ik heb een Yamaha FG-340 (akoestische met stalen snaren), al tamelijk oud. Klinkt goed, ben er best tevreden mee te meer omdat ik in hoofdzaak elektrische gitaar speel.

Maar af en toe wil ik in de groep ook eens akoestisch spelen. De Yamaha heeft onder het bovenblad een soort element (weet niet hoe het noemt, maar is zo'n rond ding van pakweg 15 EUR). Op stille geluidsniveaus klinkt dit leuk, maar op niveau van een band heb ik enorm last van feedback. Gewoon niet te doen. Naar het schijnt zouden er "elementen" bestaan die onder de brug worden geplaatst en waardoor er nauwelijks hinder van feedback ontstaat. Klopt dit? Wat voor iets is dit en wat kost dit?

Dank

LaurentB
6 augustus 2008, 22:25
Ook met een piëzo-element onder de brug kun je feedback krijgen, dat heb je snel met akoestische gitaren. Dat gebeurt het doordat het bovenblad gaat resoneren op een bepaalde frequentie.
Wat daartegen helpt is een zgn. feedback buster, een rubber dop die je in het klankgat plaatst. Kun je gewoon bij de muziekwinkel krijgen. Wel even de diameter van je klankgat opmeten.
Ik weet niet wat voor iets jij op je gitaar hebt zitten, een contactmicrofoon of zo? Als die puur als microfoon rondzingt zal zo'n feedback buster niet helpen, maar als het in combinatie met het bovenblad gebeurt misschien ook wel.

Voorbeelden van pickup systemen:

http://www.lrbaggs.com/html/products/products_pickups.shtml

Maar dat is maar één merk...

heavy-metal-thunder
6 augustus 2008, 22:40
Het element zat er bij aankoop reeds in, maar volgens de omschrijving van de vorige eigenaar is het eerder zo iets dat onder het bovenblad zit (in de klankkast)

http://muziekinstrumenten.tweedehands.net/gitaren/fantastische-piezopickup-voor-akoestische-gitaar.html

ik heb al een feedbackbuster (dat ronde deksel) en dat helpt wel wat, maar toch nog onvoldoende. het is niet mogelijk om er mee in groepsverband (met drums) te spelen.

Ik heb geen versterker voor een akoestische gitaar (gebruik gewone gitaarversterker), maar ik heb het al op de PA aangesloten en dat geeft zelfde resultaat.

LaurentB
6 augustus 2008, 23:03
Ok, dus dat is een piëzo die tegen het bovenblad zit.

Nou ja, er is, ook met feedback buster, wel een grens aan het volume dat je kunt halen zonder feedback met een akoestische gitaar, maar ik weet niet hoe hard jullie spelen?
Maar met enigszins normaal volume kan het met een piëzo-element onder de brug wel, in elk geval. dus als jullie nu niet idioot hard spelen moet je misschien toch naar zo'n brugelement gaan kijken. De versterker maakt daarvoor niet zoveel uit.

Er zijn ook wel elementen compleet met zadel, die je in plaats van je huidige zadel in de brug kunt schuiven, dan hoeft er niet geboord te worden in je gitaar.
Shadow heeft dat soort elementen wel, bijvoorbeeld.

heavy-metal-thunder
6 augustus 2008, 23:28
neen hoor, we spelen echt niet hard. Van zodra ik iets harder sta dan slaapkamervolume (als de versterker luider klinkt dan de gitaar zelf), heb ik prijs.

ga ik even verder zien voor een betaalbare piezzo voor onder de brug.

thx

hezz
6 augustus 2008, 23:32
Die dingetjes doen het ook voor nylon-snarige gitaren, am I right? Had al een beetje interesse in goedkoop versterking van m'n oude reisgitaar. Sorry voor het hijacken van je topic btw, vond het niet nodig een nieuw topic te openen ;)

Acousticaster
7 augustus 2008, 16:31
Zo'n feedback buster is leuk en kost geen fuck, maar je toon, projectie en volume lijken ook meteen helemaal nergens meer op. Er zijn heel veel effectbakken voor akoestische gitaar die ook een anti-feedback functie hebben. Van bijna geen geld (< €100,-) tot neigend naar onbetaalbaar (> €1000,-). Zoom, Yamaha, Boss, Korg zijn allemaal wel te betalen en hebben over het algemeen een goede anti-feedback.

Overigens zijn er ook gitaarversterkers die automatisch de feedback kunnen cancelen. Uit m'n hoofd heeft zeker AER ze, maar volgens mij ook sommige Rolands.

Voor € 400,- heb je de Boss AD-8, die kan naast anti-feedbacken ook een hele zooi mooie effecten en klankkastmodellen nabootsen en heeft ook nog een tuner aan boord. Werkt prima, nooit last van feedback, hoe hard je 'm de PA ook laat werken.

nevyn292
7 augustus 2008, 20:16
Die dingetjes doen het ook voor nylon-snarige gitaren, am I right? Had al een beetje interesse in goedkoop versterking van m'n oude reisgitaar. Sorry voor het hijacken van je topic btw, vond het niet nodig een nieuw topic te openen ;)

ja, op internet staan overal dingetjes hoe je voor een paar euro je eigen piezo element kunt maken, moet je alleen wel nog even voor een pre-ampje zorgen ;)

korte uitleg: piezo element pakt de trillingen op waar het op geplaatst is, net als dat een microfoon luchttrillingen opneemt, 'conventionele' elementen zoals we ze op electrische gitaren zien pakken echt alleen stalen trillingen op, dit door magneet velden => inductiespaning etc.

Blend
8 augustus 2008, 18:43
zit er een EQ tussen je pick-up en je versterker? Dan is de kunst gewoon je element zo zacht mogelijk zetten, en de rest van je volume en geluid uit je versterker halen. Ook helpt het nog wel eens de versterker de andere kant op te richten, of, als je wat meer ruimte heb, je versterker een heel eind bij je vandaan.

Een feedbackbuster is een oplossing ja, of proberen een ander soort element, geen microfoontje maar echt een spoel, die heb je ook genoeg voor je akoestiese gitaar.

Succes!