PDA

View Full Version : vraag m.b.t. opname/mix



stebru
6 augustus 2008, 20:14
Hoi, ik ben momenteel een demo aan het opnemen en ik zit met een aantal brandende vragen waar een aantal hier wel raad mee weten denk ik:

1. De riff/slag-gitaar wil ik 2x inspelen (links en rechts uitpannen). Nu heb ik een aantal riffs die bestaan uit een slag + een loopje. Hoe kan dit het beste in de mix zetten, want dan heb ik opeens 3 gitaren. Ik neem aan dat je dan geluidsverschil hoort (dan heb ik het niet over volumes), maar over de volheid van het geluid. Bij 3 partijen klinkt het dan opeens voller. Iemand suggesties hoe je 3 partijen het beste in de mix te zetten, of zal ik de slag dan ook maar gewoon 1x opnemen, zodat het 2 partijen blijven?

2. Wat is het beste om uit te pannen voor de slaggitaar: L 100% - R 100%? of zouden jullie zeggen 75% of 80% voor beide?

3. Is dit een goede opzet voor riffs met solo's: Riffs L en R uitpannen, solo op 0% in het midden?

4. En horen drums in het midden uitgepanned te worden (op 0% dus)? Ik had zelf het idee om de toms op -40% 0% en 40% te zetten, voor een wat ronder geluid. En hoe zit het met de basgitaar en de zang, kunnen die ook in het midden op 0%?

5. Mijn mix klinkt uiteindelijk nog heel mat, weinig sprankelend en helder en het mist de nodige 'bite' zal ik maar zeggen. Ik heb zelf al met wat vst's gestoeid, maar dit levert niet het juiste resultaat op. Het wordt er juist modderiger door. Suggesties iemand?

6. Opnames van bands klinken altijd veel harder dan mijn uiteindelijke mixdowns. Hoe kan ik het volume wat opkrikken, iemand tips?


Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen. Wanneer ik deze vragen helder heb, dan maak ik een fatsoenlijke mix, en dan post ik een link hier op gitaarnet.

Cheers, st.

yhcmarc
7 augustus 2008, 00:26
Hoi, ik ben momenteel een demo aan het opnemen en ik zit met een aantal brandende vragen waar een aantal hier wel raad mee weten denk ik:

1. De riff/slag-gitaar wil ik 2x inspelen (links en rechts uitpannen). Nu heb ik een aantal riffs die bestaan uit een slag + een loopje. Hoe kan dit het beste in de mix zetten, want dan heb ik opeens 3 gitaren. Ik neem aan dat je dan geluidsverschil hoort (dan heb ik het niet over volumes), maar over de volheid van het geluid. Bij 3 partijen klinkt het dan opeens voller. Iemand suggesties hoe je 3 partijen het beste in de mix te zetten, of zal ik de slag dan ook maar gewoon 1x opnemen, zodat het 2 partijen blijven?

-- 2 slagpartijen, 1 links, 1 rechts, pingels en solo's apart opnemen, in het midden en je volumes aanpassen zodat het niet te hard wordt of gaat oversturen. Met automation kan je veel doen op dit gebied.

2. Wat is het beste om uit te pannen voor de slaggitaar: L 100% - R 100%? of zouden jullie zeggen 75% of 80% voor beide?

-- ik doe zelf altijd 100 100, maar dat is een ieder zijn eigen voorkeur, proberen dus.

3. Is dit een goede opzet voor riffs met solo's: Riffs L en R uitpannen, solo op 0% in het midden?

-- zie hierboven

4. En horen drums in het midden uitgepanned te worden (op 0% dus)? Ik had zelf het idee om de toms op -40% 0% en 40% te zetten, voor een wat ronder geluid. En hoe zit het met de basgitaar en de zang, kunnen die ook in het midden op 0%?

-- wederom, wat ik zelf doe, overheads volledig links rechts pannen, snare op 10 / 15% naar links, kick een klein beetje naar rechts en dan de toms 10 rechts, 20 / 25 links en 50 / 60 links. Wederom, volledig eigen voorkeur en gewoon mee spelen dus.. bas kan in het midden, zang ook.

5. Mijn mix klinkt uiteindelijk nog heel mat, weinig sprankelend en helder en het mist de nodige 'bite' zal ik maar zeggen. Ik heb zelf al met wat vst's gestoeid, maar dit levert niet het juiste resultaat op. Het wordt er juist modderiger door. Suggesties iemand?

-- 1. alles goed opnemen, en 2 experimenteren met eq, beetje 4000Hz op de snare is altijd lekker, 3000 + 7000 op gitaar, laag af filter op 100/150 hz op gitaar, heb je toch niet nodig want daar zou je bas moeten zitten .. etc etc..

6. Opnames van bands klinken altijd veel harder dan mijn uiteindelijke mixdowns. Hoe kan ik het volume wat opkrikken, iemand tips?

-- loudness wars ... zorgen dat je masterbus op maximaal -6 db zit, dan een compressor en een limiter / finalizer erop ( bv. Waves L2 of L3, Vintage warmer op standje Mix finalizer) en opeens gaat het knallen.

Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen. Wanneer ik deze vragen helder heb, dan maak ik een fatsoenlijke mix, en dan post ik een link hier op gitaarnet.

Cheers, st.
-- thanx :)

Han S
7 augustus 2008, 00:41
6. Opnames van bands klinken altijd veel harder dan mijn uiteindelijke mixdowns. Hoe kan ik het volume wat opkrikken, iemand tips?


Daar is het een en ander over gezegd en dat moet te vinden zijn. Neem niet te hard op, is nergens voor nodig en ga met je mix ook nooit in het rood. Gebruik alleen compressie waar je dat echt nodig hebt en zet bijvoorbeeld geen enorme pieken in je mix van bijvoorbeeld de kick.

Als de mix je bevalt zet je een plug als bijvoorbeeld Vintage warmer op je totaalmix. Dat kan ook met andere plugs, maar met VW kun je nog veel instellen.
Zet de mixknop op 85 a 90%, zet de brick wall limiter op -0.1 dB en ga met de grote drive knop eens naar 4 tot 6 dB. Het mooiste is als je ook meters hebt waarop je jouw mix kwa volume kunt vergelijken met commerciele CD's.

In mijn ervaring is de VW een van de best klinkende plugs voor dit doel, werkt goed op jazz maar ook op metal om eens twee extremen te noemen.

stebru
7 augustus 2008, 01:45
Mensen, hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ga wat stoeien met jullie adviezen.

We keep in touch, st.

stebru
7 augustus 2008, 01:50
Han, nog even als reactie op jouw post:

"Gebruik alleen compressie waar je dat echt nodig hebt en zet bijvoorbeeld geen enorme pieken in je mix van bijvoorbeeld de kick".
Kun je me wat inzicht geven in wanneer ik een compressie dien toe te passen? (ik begrijp dat dit naar voorkeur/smaak is, maar je begrijpt vast wat ik bedoel).

Als de mix je bevalt zet je een plug als bijvoorbeeld Vintage warmer op je totaalmix (dat snap ik). Zet de mixknop op 85 a 90% (dit begrijp ik niet helemaal), zet de brick wall limiter op -0.1 dB (deze moet als laatste vst over de master staan?) en ga met de grote drive knop eens naar 4 tot 6 dB(dit snap ik ook niet). Het mooiste is als je ook meters hebt waarop je jouw mix kwa volume kunt vergelijken met commerciele CD's(kan dit in adobe audition v2.0?)

groet st.

Roman
7 augustus 2008, 08:16
regel1, er zijn geen regels.
Niemand zegt hoe een mix moet klinken, wees creatief. Je hoeft niet altijd origineel te zijn maar je hoeft je ook niet altijd te conformeren aan "standard" mixen.

Heibel
7 augustus 2008, 08:41
Han, nog even als reactie op jouw post:

"Gebruik alleen compressie waar je dat echt nodig hebt en zet bijvoorbeeld geen enorme pieken in je mix van bijvoorbeeld de kick".
Kun je me wat inzicht geven in wanneer ik een compressie dien toe te passen?


Het ligt er wel een beetje aan of je in 16 bit of 24 bit opneemt. In 24 bit is er minder kans dat je digitale clipping krijgt, want je houdt altijd 'n paar bits over en heb je bijna geen compressie nodig. In 16 bit gebruik je meer compressie, om er voor te zorgen dat je headroom houdt voor de eindmix. Mijn ervaring is dat wanneer je bij alles compressie gebruikt, de opname er levenloos gaat klinken. Zorg er ook goed voor dat je de instrumenten de ruimte geeft door bepaalde frequenties te "cutten". Zoals bijvoorbeeld je gitaren en zang, hier heb je de frequenties onder 200hz niet nodig, daar zit als het goed is de bas en de bassdrum. Hoe dan ook heeft het cutten van frequenties positievere effecten op je mix dan boosten. Zorg er in ieder geval voor dat je voldoende hoog in je mix hebt zitten, echt de frequenties boven 10.000 hz geven je "lucht" in je opnamen..

Hopelijk kun je vooruit..

yhcmarc
7 augustus 2008, 09:52
Kun je me wat inzicht geven in wanneer ik een compressie dien toe te passen? (ik begrijp dat dit naar voorkeur/smaak is, maar je begrijpt vast wat ik bedoel).


Ik gebruik zelf compressie vooral op de kick / snare en bas, verder probeer ik het zoveel mogelijk te vermijden eigenlijk. Op de masterbus wil ik nog wel eens een lichte compressor zetten en een clipper, voordat het de vintage warmer in gaat

Han S
7 augustus 2008, 10:30
http://www.pspaudioware.com/images/pspvintagewarmer2.jpg


Hier is tie, ik heb de oudere versie met wat minder knoppies.
Drive is de hoeveelheid compressie en ceiling is de limiter. Zet knee op 0 en de mix knop daar rechts beneden op 85 om te beginnen. Met speed en release kun je gewoon proberen wat het best klinkt en dat hangt een beetje van het materiaal af.

stebru
7 augustus 2008, 10:49
Wederom bedankt mensen! Ik ga er vandaag even mee stoeien.

THANKS!

stebru
7 augustus 2008, 13:16
Die VW werkt als een kanon. Het knalt nu uit de speakers (bedankt Han ;) )

Nu heeft er zich weer een vraag aangediend bij mij, en wel het volgende.

Ik neem de gitaren (links en rechts) met 2 verschillende presets op. Het is dezelfde amp, zelfde settings, zelfde cabinet, maar alleen met de mic on-axis, dan wel off-axis. Samen klinkt het geweldig. Maarrrr:

wanneer ik de verschillende wav's in adobe bekijk, dan zie ik een verschil. De ene heeft (door de andere mic afstelling) een ander soort pieken. Wanneer ik de wav's nu normalize, naar -1dB, dan ontstaat er een verschil. Namelijk, de ene wav heeft langere pieken, en is daardoor minder in volume verhoogd in het normalize proces dan de andere wav (met relatief wat kortere pieken en minder lange uitschieters).

Als ik de wav's op 1 track zet en ze afspeel na elkaar, dan hoor ik ook geluidsvolume. Mijn vraag is: hoe krijg ik de volumes gelijk van deze wav's? Zodat het links/rechts gitaargeluid dadelijk in de mix ook in balans is kwa volume.

Alvast bedankt, grtz

bass blom
7 augustus 2008, 13:20
iedere track eerst zn eigen compressor geven dan

stebru
7 augustus 2008, 13:29
Hoi Basblom, bedankt voor je reactie. Dus als ik je goed begrijp: de wav's gewoon normalizen, en in de mix op iedere track (van de vershcillende wav's) een compressor zetten?

bass blom
7 augustus 2008, 13:31
waarom een track normalizen?
die compressor trekt hem al 'recht'

parallel compressen heet dat geloof ik, in plaats van 1 op je master 1 op elke track die te wild is.
en dan eventueel nog een milde op je master.

stebru
7 augustus 2008, 13:50
Ok. maar hoe weet ik dan of de volumes gelijk zijn? kan ik dat dan ergens controleren? en als ik compressie toepas verandert mijn gitaargeluid aanzienlijk, en dat is juist wat ik niet wil. ik begrijp het niet echt geloof ik....

bass blom
7 augustus 2008, 13:52
Ok. maar hoe weet ik dan of de volumes gelijk zijn? kan ik dat dan ergens controleren? en als ik compressie toepas verandert mijn gitaargeluid aanzienlijk, en dat is juist wat ik niet wil. ik begrijp het niet echt geloof ik....

normalizen is eigenlijk ook compressen, nouja, limiten dan

zet op elke gitaar een licht comp, zet beide tracks op solo en kijk en luister.

yhcmarc
7 augustus 2008, 13:57
Ok. maar hoe weet ik dan of de volumes gelijk zijn? kan ik dat dan ergens controleren? en als ik compressie toepas verandert mijn gitaargeluid aanzienlijk, en dat is juist wat ik niet wil. ik begrijp het niet echt geloof ik....

Daar heb je toch je oren voor? De volumes hoeven niet gelijk te zijn, en normalizen zou ik idd ook nooit doen. En als je compressie op de gitaren je sound zo veranderd zoals je niet wilt, dan zou ik gewoon geen compressie op de gitaren toepassen.

stebru
7 augustus 2008, 14:07
Daar heb je toch je oren voor? De volumes hoeven niet gelijk te zijn, en normalizen zou ik idd ook nooit doen. En als je compressie op de gitaren je sound zo veranderd zoals je niet wilt, dan zou ik gewoon geen compressie op de gitaren toepassen.


Dus jij neemt genoegen met een mix waarin de gitaar op het rechterkanaal een fractie harder staat dan op het linker kanaal? Tja, kan een kwestie van smaak zijn natuurlijk :???: Ik begrijp dat het te horen is, maar is er dan geen manier om de geluidsvolumes gelijk te trekken, zonder dat het geluid verandert?

En waarom zou je niet normalizen?

pol
7 augustus 2008, 14:07
ook een leuke op drums en andere dingen is multibandcompressie, hiermee druk je enkel de frequenties die storen plat, en de rest blijft mooi dynamisch.

vooral handig om veel maar toch gecontroleerd laag te krijgen.

Han S
7 augustus 2008, 14:08
Parallel compressie of 'multing' is het gecomrimeerde signaal blenden (toevoegen) met het ongecomprimeerde signaal, best of both worlds dus. Je comrimeert het signaal en laat dat op een andere ingang terugkomen en mengt het met het origineel naar smaak.

Normalizen is het volume in zijn geheel omhoog trekken waarbij de pieken op het ingestelde nivo komen, ik zou dat alleen in uitzonderlijke gevallen doen.

Compressie op de gitaren? Nee hoor, doe ik niet, hooguit multing in uitzonderlijke gevallen.

Beste opmerking is van yhcmarc, daar heb je oren voor dus als je twee verschillende gitaargeluiden hebt met hun eigen pieknivo, mix ze op gehoor gewoon met je mixer en de faders dus, niks mis mee.

stebru
7 augustus 2008, 14:12
Ok, duidelijke taal :) ik ga het gewoon op het gehoor in de mix zetten.

Han, misschien een leuke vraag: hoe pas je parallelle compressie toe in adobe audition 2.0? Heb ik het goed als je gewoon een compressor erop gooit, en die bijvoorbeeld 50% erin draait (mixt)?

Han S
7 augustus 2008, 14:18
Wat je in AA zou kunnen doen is een copy van het spoor maken of zelfs twee, op de een lichte compressie zetten en op de tweede zware compressie en dan het origineel en de twee copy's met elkaar mengen naar smaak. Maar nu ben ik geheimen aan het verklappen. Ik doe dat allemaal analoog op de mengtafel.

stebru
7 augustus 2008, 14:24
Ohja, handig truckje idd :) maar dat erin mixing in % van de compressie, is dat niet hetzelfde?

Roman
7 augustus 2008, 16:19
Ik wilde net zeggen, normalizen is helemaal niet compressen. Enkel het volume over de gehele track (of selectie) aanpassen (omhoog of naar beneden). De hoogste piek wordt als uitgangs punt genomen. DUS, je kunt betere, indien er echt een paar joekels van pieken in zitten, EERST compressen/limitten (korte attack/release) dan normalizen.
In je mix kun je dan alsnog compressie gebruiken.

Ik normalize mijn tracks voor de mix meestal naar -6Db. Bij hele erge pieken ga ik eerst snijden of er een limiter over heen gooien. (zoals boven geschreven)

stebru
7 augustus 2008, 16:26
Ik wilde net zeggen, normalizen is helemaal niet compressen. Enkel het volume over de gehele track (of selectie) aanpassen (omhoog of naar beneden). De hoogste piek wordt als uitgangs punt genomen. DUS, je kunt betere, indien er echt een paar joekels van pieken in zitten, EERST compressen/limitten (korte attack/release) dan normalizen.
In je mix kun je dan alsnog compressie gebruiken.

Ik normalize mijn tracks voor de mix meestal naar -6Db. Bij hele erge pieken ga ik eerst snijden of er een limiter over heen gooien. (zoals boven geschreven)

Kijk, dat is dus wat ik zelf ook in gedacht had. ZOu je misschien kort kunnen uitleggen hoe ik de grote pieken wat rechter kan trekken, zodat ik daarna een bewerkte wav kan zien? Ik werk zelf met Adobe Audition 2.0.
Welke functie heb ik daarvoor bijvoorbeeld nodig?

Lijkt me een goed idee wat je uitlegt namelijk, dan kan ik daarna de volumes gelijk trekken door te normalizen.

Han S
7 augustus 2008, 17:01
Normalizen hoor ik ook meestal, je moet dat soort bewerkingen zo weinig mogelijk doen, minder is altijd meer in de muziek en als je met 24 bits werkt is het al helemaal niet nodig.

Als je een hele snelle piek hebt kun je die handmatig naar beneden halen, maar wat ik meestal doe is hem uitvergroten, dat piekje even arceren (hoe noem je dat) en dan met een paar kleine stukjes van de omgeving. Dan pak je de transient repair plug en die past die piek aan met de omgeving. Kijk wel uit dat je niet die erg mooie piekjes van ride cymbals om zeep helpt, ik heb het over een enkele uitschieter.

Als je veel pieken hebt, dan heb je gewoon veel dynamiek en daar is niks mis mee. Kijk ook uit met compressie, het is geen wondermiddel. Leuk voor zangers met weinig techniek, maar met een goede zanger gebruik ik het heel spaarzaam.

Ruimte en diepte bereik je niet met bakken compressie. Het is jammer dat al die CD's zo knoerthard moeten klinken, het wordt er niet mooier door.

stebru
7 augustus 2008, 18:09
Ok, dus hieruit kan ik min of meer concluderen dat de beste optie is om het verschil in geluidsvolume (van de linker en rechter gitaar) op het gehoor goed in de mix te zetten?

Han S
7 augustus 2008, 18:17
Dat zou ik doen, niet op de meters maar met de oren. Als je die VW op de eindmix zet krijgt alles dezelfde compressie en dan kun je blazen zo hard als je nodig vindt zonder dat je last krijgt van gepomp en gezucht.

Neem je een productie als Lateralus van Tool en die draai je op een paar echt goede speakers, dan hoor je als die gitaren er bij komen dat de boel gaat pompen. En dat zou ik niet laten gebeuren en ik vind dat ook zonde want het klinkt verder super.

Roman
7 augustus 2008, 18:31
En dat terwijl die Tool platen helemaaaaal niet overgecompressed zijn zoals andere producties die ik zou kunnen noemen. Plaatsjes zijn het, letterlijk en figuurlijk :)

Ik normaliseer mijn tracks met name om de zaken gelijk te trekken. normaliseren is feitelijk net zoiets als de gain openschroeven. Als ik een track heb die te veel headroom heeft (lees: erg zacht is opgenomen, dus weinig extra gain) dan is dat zeker nodig. In de mix zul je'm toch ook gaan opschroeven, en dan wil je niet ook die sporadische pieken op pompen. Vandaar dat ik meestal eerst ga snijden.

En hoe het allemaal werkt, ja daar kun je google mooi voor gebruiken hoor. Welkom in de wonderenwereld van de audio... neem de tijd en leer.

Roman
7 augustus 2008, 18:54
Hans, heb jij daarnet nu de "Directeur" status verworven??
Gefeliciteerd :cheerup: :noob: :cheerup:

bass blom
7 augustus 2008, 19:00
Hans, heb jij daarnet nu de "Directeur" status verworven??
Gefeliciteerd :cheerup: :noob: :cheerup:

weet je nou nog niet dat hij han heet? :eek:

stebru
7 augustus 2008, 19:16
weet je nou nog niet dat hij han heet? :eek:

whahaha, lol dit :p

Han S
7 augustus 2008, 19:27
Hans, heb jij daarnet nu de "Directeur" status verworven??
Gefeliciteerd :cheerup: :noob: :cheerup:

Ik ben al directeur sinds 1 juli 1991. :D

Roman
7 augustus 2008, 19:34
ach, een spatie meer of minder :) :blast:

Ik neem aan dat de achternaam "Solo" is?

yhcmarc
7 augustus 2008, 20:04
Extreme pieken in losse tracks kan je imho beter met een clipper (feitelijk een simpele hardbrick limiter, correct me if I'm wrong), zoals bv. de gratis Gclip (http://www.gvst.co.uk/gclip.htm), oplossen dan compressen en normalizen. Gewoon de meest extreme pieken eraf knippen zonder meteen je dynamiek te slopen.

Ik weet niet precies hoe het werkt in audition, maar in nuendo / cubase is drum "multing" erg makkelijk te doen. Al je individuele drumtracks naar een drum group routeren, een fx channel maken met je (multiband) compressor erop en je drumgroep via een pre fader send naar die fx channel sturen. Op die manier kan je heel makkelijk je uncompressed en compressed drumsound mixen / blenden.

yhcmarc
7 augustus 2008, 20:08
En dat terwijl die Tool platen helemaaaaal niet overgecompressed zijn zoals andere producties die ik zou kunnen noemen.

idd, ik zat gisteren toevallig Hatesphere te luisteren, het leek wel of alles, maar dan ook echt alles op 11 stond, erg moeilijk om te luisteren, terwijl het muzikaal best cool is, maar die productie is echt niet te doen.

Roman
7 augustus 2008, 20:18
ik kreeg van de week wat recente Deftones voor mijn kiezen. allemachtig, de gitaren kraakten er over zo ingedrukt.. om te huilen.
het viel me bij White Pony al op, terwijl de plaat meesterlijk is..

maar goed, we hebben het hier al veel te vaak over gehad (kun je het te vaak aanstippen?) WEG MET DIE ROMMEL

stebru
8 augustus 2008, 13:28
Hye mensen, om dit topic maar even levendig te houden, nog een n00bish question van mijn kant :) ik heb de drums geprogrammeerd in DFH (met fruity loops) ik heb de drumtracks geexporteerd naar wav's en die zijn in stereo. Is dit ok, of moet de drumtracks van bijv. kick en snare in mono zijn?

Verder nog een vraagje: het totaalvolume van mijn gitaren is afgesteld op 2 (links 1 en rechts 1). wanneer ik er een solo overheen speel, of een loopje, is het dan de bedoeling dat ik de riffs op dat moment even wat zachter zet zodat er meer ruimte is voor de solo? Of moet de solo bovenop het normale links/rechts gitaarvolume? Dan klinkt het dus opeens allemaal wel iets harder?

guhlenn
8 augustus 2008, 14:08
kick en snare zij meestal mono tracks, maar is niks op tegen om die in stereo te doen.

Wat betreft je andere vragen: je hebt toch zelf ook een mening daarover?

Roman
8 augustus 2008, 14:11
ja, gewoon je OREN gebruiken :)

stebru
8 augustus 2008, 14:46
Ok ok, jullie hebben gelijk. Mijn vraagstelling is wat gemakkelijk. Ik denk persoonlijk dat er twee opties zijn waarvan ik niet weet welke het meest gebruikt wordt, of welke het beste is:

1. de slag (links en rechts) wat zachter zetten, en de solo eroverheen (3e partij) zodat het totaal volume van deze 3 partijen even hard is dan de normale 2 slagpartijen (links/rechts).

2. de slag (links en rechts) niet zachter zetten, en voor het sologeluid een wat andere afstelling gebruiken zodat deze in een ander frequentiegebied zit. Op die manier springt de solo er alsnog uit.


edit: ik heb eens ff een aantal nummers van commerciele bands in adobe geladen en naar het volume gekeken. Het betreft eerste een riff en daarna dezelfde riff met solo. Ik hoor en zie eigenlijk geen verschil in volume. D.w.z., ik hoor niet dat de slaggitaar zachter gaat, dus dan denk ik toch dat het op manier 2 is gebeurd.

Maar natuurlijk ben ik wel benieuwd naar jullie mening/visie.

yhcmarc
8 augustus 2008, 15:17
Als je slag links en rechts heb, zou je solo in het midden niet al te hard hoeven om hem te kunnen horen ..

stebru
8 augustus 2008, 18:14
@ Marc, dat valt opzich tegen. Ik moet 'm nog vrij hard zetten voordat de solo er echt uitspringt zegmaar. En dan ligt ie er echt zo dik bovenop, en niet mooi in de mix. Zet ik m zachter dan is ie niet goed hoorbaar. Daarom begrijp ik het inmixen van een derde partij (lees: solo, overdub) niet helemaal.

Graag zou ik hier nog wat informatie over willen...

Han S
8 augustus 2008, 20:13
Haal die solo eens door een compressor heen en zie wat er gebeurt.

stebru
9 augustus 2008, 13:41
hoi, han. ga ik proberen!! dank

stebru
9 augustus 2008, 17:37
Haal die solo eens door een compressor heen en zie wat er gebeurt.

gedaan, maar ik vind het ook lastig om een compressor goed in te stellen, het geluid veranderd er teveel door en dat vind ik jammer.

ik krijg die solo's niet lekker in de mix. bij commerciele platen lijkt het wel alsof er niks aan het volume verandert, maar dat de solo er gewoon bij komt en er keihard uitspringt.

bass blom
9 augustus 2008, 17:48
gedaan, maar ik vind het ook lastig om een compressor goed in te stellen, het geluid veranderd er teveel door en dat vind ik jammer.

veel van de VW presets staan ook met EQ ingesteld..

bert k
9 augustus 2008, 17:51
Als die solo er te hard op ligt, kan je ook de totaalmix door de compressor halen.

stebru
9 augustus 2008, 19:18
veel van de VW presets staan ook met EQ ingesteld..

je bedoelt dat daarom het geluid vd sologitaar kan veranderen?

bass blom
9 augustus 2008, 19:22
je bedoelt dat daarom het geluid vd sologitaar kan veranderen?

jeetje, wil je op elk antwoord op elke vraag een dubbele bevestiging? :chicken:

pol
9 augustus 2008, 19:28
laat misschien eens een clip horen, is zo nogal moelijk te zeggen wat er scheelt.

stebru
9 augustus 2008, 19:51
jeetje, wil je op elk antwoord op elke vraag een dubbele bevestiging? :chicken:

jeetje, als jij zulke wazige antwoorden geeft wel ja

stebru
9 augustus 2008, 19:52
laat misschien eens een clip horen, is zo nogal moelijk te zeggen wat er scheelt.

zal ik binnenkort een keer doen. dan hervatten we deze kwestie nog wel ff

bert k
9 augustus 2008, 20:48
Bass geeft geen wazig antwoord, hij geeft een antwoord wat je gewoon eens moet proberen, en dan luisteren hoe het klinkt. Dat is de enige manier.

bass blom
9 augustus 2008, 20:54
ja, als je een compressor gebruikt waarmee ook hoog en laag op of af gegooid worden dan moet je niet gek opkijken als het geluid verandert.

ik vind trouwens gitaar juist vaak heel erg lekker gaan klinken door die VW, lekker vet jaren 60 70 vol in je smoel geluid :p

stebru
9 augustus 2008, 21:02
Bass geeft geen wazig antwoord, hij geeft een antwoord wat je gewoon eens moet proberen, en dan luisteren hoe het klinkt. Dat is de enige manier.


Ik vraag gewoon alleen wat hij precies bedoelde met zijn antwoord. Ik ben echt niet te beroerd om dingen uit te proberen (want dat concludeer jij met je opmerking) ik probeer heel veel uit wat mij hier wordt verteld. Maar als ik een antwoord gewoonweg niet begrijp dan mag ik toch best uitleg vragen? Dat jij het meteen begrijpt, dat wil niet zeggen dat ik dat ook doe. Ik zit juist op dit forum om dingen te leren, en daar horen ook (soms domme) vragen bij.

No hard feelings ;)

Edit: ik vraag ook wel veel :D

stebru
9 augustus 2008, 21:04
ja, als je een compressor gebruikt waarmee ook hoog en laag op of af gegooid worden dan moet je niet gek opkijken als het geluid verandert.

ik vind trouwens gitaar juist vaak heel erg lekker gaan klinken door die VW, lekker vet jaren 60 70 vol in je smoel geluid :p

Bedankt voor je antwoord, maar ik weet daar echt nog niet genoeg vanaf om daarover mee te kunnen praten. Dat geef ik eerlijk toe.

En b.t.w., ik maak metal, dus die 60's sound die past niet helemaal (imo). Maar de VW laat mijn mix vooral knallen! Ik ga nog eens wat met compressie aan het klooien, volgens het trial & error-principe.

:B

bass blom
9 augustus 2008, 21:08
je vraagt dingen
dan geeft iemand antwoord
en dan vraag je het in andere woorden opnieuw
dat viel me op

stebru
9 augustus 2008, 21:13
je vraagt dingen
dan geeft iemand antwoord
en dan vraag je het in andere woorden opnieuw
dat viel me op

Ik heb het teruggelezen, en je hebt gelijk. Ik had iets beter moeten lezen, dan had ik je antwoord kunnen plaatsen. Maargoed, nu weer effe on-topic dan maar ;)

Ik ga er gewoon wat mee prutsen, dat is inderdaad de beste methode om het te leren.

bass blom
9 augustus 2008, 21:16
ja, gewoon aan knoppen draaien, niet bang zijn dat het ontploft enzo :D

stebru
10 augustus 2008, 15:43
ja, gewoon aan knoppen draaien, niet bang zijn dat het ontploft enzo :D

hahaha, precies ;)

stebru
14 augustus 2008, 16:03
Mensen, ik ben weer tegen een probleem aangelopen waar ik zelf niet uitkom.

In dit topic heeft Han eens gezegd dat je de gitaartracks kunt copieren, op de ene wel een compressor zetten, en de andere dry laten om vervolgens de twee tracks te mixen. Dit heb ik gedaan, maar nu begint het te kraken. Ik heb de output van het kanaal waarop compressie zit drastisch verlaagd, en de twee afzondelijke sporen (die met en zonder compressie kraken niet en zijn niet overstuurt. De metertjes geven geen rood aan en het clipt niet). Zodra ik ze echter samenvoeg hoor ik een heel licht gekraak, dus het is overstuurt. Maar ik kom er niet achter waar het aan kan liggen. Zou het zo kunnen zijn dat het met het uitpannen te maken heeft? Ik heb de track zonder compressie op 85% staan, en die met compressie op 65% (dan heb ik het nu dus alleen over de gitaren aan 1 kant in de mix. Aan de andere kant doe ik het zelfde, dus met en zondercompressie, op 65-85%).
Of versta ik iets anders onder 'samenvoegen' van deze twee tracks dan jullie? Ik heb ze gewoon op aparte sporen staan, en de volumes verlaagd. That's it.

Ik heb vanalles geprobeerd, maar ik krijg het niet voor mekaar om die kraak eruit te krijgen.

Iemand een idee hierover?

Roman
14 augustus 2008, 16:14
Zit de kraak toevallig niet alleen op de track met compressie? Dat je bijvoorbeeld te snelle attack en release hebt. Prut devices gaan dan wellus snel kraken.

met pannen heeft het weinig te maken. Ook niet die extra 3dB doordat je 2 zelfde tracks gelijk afspeeld. heb je de comp track al eens in solo beluisterd?

stebru
14 augustus 2008, 16:16
Zit de kraak toevallig niet alleen op de track met compressie? Dat je bijvoorbeeld te snelle attack en release hebt. Prut devices gaan dan wellus snel kraken.

met pannen heeft het weinig te maken. Ook niet die extra 3dB doordat je 2 zelfde tracks gelijk afspeeld. heb je de comp track al eens in solo beluisterd?

Heb de tracks allemaal afzonderlijk beluisterd, en op de gecomprimeerde track zit geen kraak. Dat is het rare ervan.....

STW
14 augustus 2008, 16:23
misschien krijg je computer het zwaar door dat extra spoor, in dat geval clipt er niets maar begint de boel te haperen, kan ook krakerig klinken

bert k
14 augustus 2008, 16:26
En als je de levels van die tracks terughaalt? Verdwijnt de kraak dan?

stebru
14 augustus 2008, 16:26
misschien krijg je computer het zwaar door dat extra spoor, in dat geval clipt er niets maar begint de boel te haperen, kan ook krakerig klinken

ja maar het rare is, dat ik normaal wel 10 sporen tegelijk heb lopen. foutloos en zonder gekraak.

Als ik alleen de compressed + dry gitarensignalen afspeel (single-mode) dan kraakt het al.....

stebru
14 augustus 2008, 16:49
En als je de levels van die tracks terughaalt? Verdwijnt de kraak dan?

Ik heb de output van het gecompr. kanaal zachter gezet. En in de mix heb ik dat kanaal dan weer wat harder gezet, zodat het compenseert kwa volume. Nu kraakt het niet. Toch een level probleem dus.... :chicken:

thanks

stebru
14 augustus 2008, 16:53
Ik moet zeggen dat ik trouwens echt totaal geen geluidsverschil hoor wanneer ik blend (zonder en met compressie) en wanneer ik de tracks dry laat. Ik heb de gecomprimeerde tracks wel hard genoeg in de blend staan...

Ik gebruik een compressor van BT (CP2S analog compressor).

Is dit een goede/geschikte in zijn soort? Of raden jullie een andere aan? Ik wil 'm gebruiken voor gitaar (blenden), kick en snare (en misschien voor basgitaar).

yhcmarc
14 augustus 2008, 18:02
Volgens mij had ik dat al eerder gezegd, als je een kanaal duppliceert wordt het signaal 2x zo hard en moet je dus beiden met je level schuif omlaag duwen.

Wat ik eigenlijk altijd als stelregel probeer aan te houden (en dan voorkom je digitale clipping)

Individuele tracks onder de -12DB houden

Wanneer je grouptracks gebruikt mag de input daarin (dus zonder plugins op die groep) niet boven de -6Db komen. Doe je bv. meerdere gitaartracks aan een groep toevoegen wordt het volume collectief hoger, en moet je dus je individuele gitaartracks omlaag gaan duwen zodat ze samen niet boven de -6 uitkomen.

Master zonder plugins ook onder de -6Db houden.

Sommige plugins krijgen het bij -6Db of hoger al eens moeilijker.

Als je nu bv. een aantal grouptracks hebt die ieder op -6 zitten knalt je master ongetwijfeld over de 0 heen, dan ga je dus die groepen weer omlaag duwen tot je master onder de -6 zit.

Je kan beter een iets te zachte mix hebben zonder kraken dan een te harde met ;)

stebru
14 augustus 2008, 18:08
Volgens mij had ik dat al eerder gezegd, als je een kanaal duppliceert wordt het signaal 2x zo hard en moet je dus beiden met je level schuif omlaag duwen.

Wat ik eigenlijk altijd als stelregel probeer aan te houden (en dan voorkom je digitale clipping)

Individuele tracks onder de -12DB houden

Wanneer je grouptracks gebruikt mag de input daarin (dus zonder plugins op die groep) niet boven de -6Db komen. Doe je bv. meerdere gitaartracks aan een groep toevoegen wordt het volume collectief hoger, en moet je dus je individuele gitaartracks omlaag gaan duwen zodat ze samen niet boven de -6 uitkomen.

Master zonder plugins ook onder de -6Db houden.

Sommige plugins krijgen het bij -6Db of hoger al eens moeilijker.

Als je nu bv. een aantal grouptracks hebt die ieder op -6 zitten knalt je master ongetwijfeld over de 0 heen, dan ga je dus die groepen weer omlaag duwen tot je master onder de -6 zit.

Je kan beter een iets te zachte mix hebben zonder kraken dan een te harde met ;)

Kijk daar heb ik wat aan! bedankt, ik ga er mee prutsen. Ik ben zelf erg ingesteld op: alles net tot aan de max. De individuele tracks tot - 3 dB, en de master (zonder VW) ook rond de -3dB. Dat is toch iets te optimistisch dus ;)

Ik ga je advies eens toepassen.

yhcmarc
14 augustus 2008, 18:35
Zou ik zeker doen. 2x hetzelfde signaal op -3 gaat volgens mij kneiterhard over de 0 heen ... ik probeerde in het begin ook alles zo hard mogelijk. Ik moet toegeven dat ik tot nu toe nog maar 4 echte band opname projecten heb gedaan hoor. Maar veel geklooid en geoefend met opgeleverde dingen, mixer resetten en opnieuw beginnen. Veel gelezen en zo kwam ik tot de conclusie dat ik beter zachter kan dan harder. Net als met eq'en, eigenlijk is het beter om frequenties weg te halen en dan het geheel iets boosten dan andersom ..

anyhoo, veel plezier ermee en gewoon lekker experimenteren met instellingen.

stebru
14 augustus 2008, 19:05
Zou ik zeker doen. 2x hetzelfde signaal op -3 gaat volgens mij kneiterhard over de 0 heen ... ik probeerde in het begin ook alles zo hard mogelijk. Ik moet toegeven dat ik tot nu toe nog maar 4 echte band opname projecten heb gedaan hoor. Maar veel geklooid en geoefend met opgeleverde dingen, mixer resetten en opnieuw beginnen. Veel gelezen en zo kwam ik tot de conclusie dat ik beter zachter kan dan harder. Net als met eq'en, eigenlijk is het beter om frequenties weg te halen en dan het geheel iets boosten dan andersom ..

anyhoo, veel plezier ermee en gewoon lekker experimenteren met instellingen.

ja klopt wat je zegt. anyhoo, bedankt ;)

pol
18 augustus 2008, 11:37
als je master clipt in cubase bv kan je ook gewoon de masterfader omlaag halen, dit werkt prima, zolang er geen plugins pré-fader zitten, die kunnen nl wel oversturen.

wat je ook kan doen is alles naar 1 grouptrack sturen voordat je naar de master gaat, zet daar geen plugins op, maar gebruik die fader als volume regeling voor de masterbus.

intern heb je headroom genoeg, da's geen probleem in die mixprogramma's, die zitten op 32 bit floating point, die kun je niet oversturen met 24 bit tracks.
test maar uit, neem een track, kopieer die 30 keer ofzo, zet elk kanaal volledig open, en je master zal zeker clippen, haal em omlaag tot die terug onder de 0db zit, en je geluid klinkt terug zuiver.

Dick Wolkendeck
18 augustus 2008, 12:52
als je master clipt in cubase bv kan je ook gewoon de masterfader omlaag halen, dit werkt prima, zolang er geen plugins pré-fader zitten, die kunnen nl wel oversturen.

wat je ook kan doen is alles naar 1 grouptrack sturen voordat je naar de master gaat, zet daar geen plugins op, maar gebruik die fader als volume regeling voor de masterbus.

intern heb je headroom genoeg, da's geen probleem in die mixprogramma's, die zitten op 32 bit floating point, die kun je niet oversturen met 24 bit tracks.
test maar uit, neem een track, kopieer die 30 keer ofzo, zet elk kanaal volledig open, en je master zal zeker clippen, haal em omlaag tot die terug onder de 0db zit, en je geluid klinkt terug zuiver.

OK ik werd al bang dat ik te hard opneem. Als je te zacht opneemt, krijg je toch meer kans op ruis?

pol
18 augustus 2008, 13:01
je neem toch op op 24 bit ? dan kun je gerust een aantal db's onder de max blijven zonder dat de ruis te erg wordt. 24 bit heeft toch meer als genoeg dynamiek.

Zolang je nergens last hebt van pieken die afgesneden worden is de opname gewoon clean.

Dick Wolkendeck
18 augustus 2008, 13:14
je neem toch op op 24 bit ? dan kun je gerust een aantal db's onder de max blijven zonder dat de ruis te erg wordt. 24 bit heeft toch meer als genoeg dynamiek.

Zolang je nergens last hebt van pieken die afgesneden worden is de opname gewoon clean.

Inderdaad. Dank je!

pol
20 augustus 2008, 13:58
Ik wil even iets nuanceren voor de duidelijkheid.

van het ogenblik dat je plugins gebruikt op grouptracks of op de masterbus kun je best wel de raad van yhcmarc opvolgen, cubase intern kan je niet oversturen, die plugins dus wel.