PDA

View Full Version : Verschillende Tele's



Igos du Iskana
6 augustus 2008, 16:53
Hey ik ben van plan om over een paar maanden een telecaster aan te schaffen. Ik heb een paar weken geleden op een Highway One gespeeld bij de lokale gitaarboer en was op slag verliefd.
Ik wil zo rond de €750 neerleggen voor een tele, mag iets meer, maar liever niet.
De modellen waar ik aan zit te denken zijn een Baja, een highway one of iets vergelijkbaars, maar ik heb dus geen idee wat de verschillen zijn tussen de gitaren. Alleen die jaartallen zegt me helemaal niet..... (en ik snap het verschil tussen Mexico en Amerika ook wel ;) )
kunnen jullie jullie oneindige gitaar-kennis eens loslaten? ik zie door alle tele's de caster niet meer. [/slechte woordgrap]
alvast bedankt,
Auke

EuroCinema
6 augustus 2008, 16:55
Ik ken iemand met een Baja en dat vind ik een erg toffe tele voor het geld. (Heb zelf jaren op een Jap en een USA gespeeld, dus voldoende vergelijkingsmateriaal).

Rormo
6 augustus 2008, 17:01
De Classic Player serie schijnt heel erg goed te zijn. Ik heb er verder geen ervaring mee. Lijkt me dat je op de 2e hands markt met 750 euro ook een hele mooie Amerikaanse Fender moet kunnen kopen.

Mr.Fingers
6 augustus 2008, 17:09
Even samengevat:

Mexico:

Standard: eenvoudige telecaster, geen franjes, gewoon een modern design van de telecaster. gitaar is van matige kwaliteit, maar er zitten goede exemplaren tussen. Afgewerkt in PolyUrethaan (PU) lak

Classic: telecaster, gemaakt volgens de specificaties van vintage instrumenten, maar met moderne componenten. De '50 is gemaakt volgens een mid jaren '50 exemplaar (1-piece maple neck met V-profiel, ash body, 5 gats 1laags slagplaat,...), de '60 is gemaakt volgens een vroeg jaren '60 model (maple neck met rosewood toets C profiel, alder body, 8 gats slagplaat)... De '50 klinkt wat bijtender, aggressiever als de '60. (de '50 heeft meer "twang). Deze gitaren behoren tot de "top of the line" van Fender Mexico. Ze kosten wel wat meer als een standard, maar dat resulteerd in een topinstrument. Afgewerkt in PU lak

Classic Player: beter bekend als de Baja. In feite is dit een classic telecaster '50, maar dan uitgebouwd. Zo is de standaard schakeling (3way, 1V, 1T) uitgebreid met een 4-way switch (neck, neck+brug serie, neck+brug parallel, brug) en faseschakelaar. Er zijn veel meer combinaties mogelijk (6, tov de 3 van een gewone tele). De baja is iets duurder als de classic '50, maar heeft meer mogelijkheden. Afgewerkt in PU lak

Amerika:

HighWay1: De goedkoopste amerikaanse tele die verkrijgbaar is. Zelfde "concept" als de standard uit mexico, alleen met amerikaans hout & hardware. Gitaar is afgewerkt in een zeer dunne, "matte" nitrocelluloselaklaag, die erg snel slijt (relic). De tweede serie (de huidige) is losjes gebaseerd op het 1970 model van Fender (met groot logo). Kwaliteit is vergelijkbaar met de Classics uit Mexico.

Am. Standard: Amerikaanse telecaster, een klasse hoger als de Highway1. Een gewone amerikaanse telecaster, modern design. Deze komt standaard met een koffer (al het voorgaande is met een gigbag). Afgewerkt in PU lak

Am. Deluxe: Het "Top-of-the line" model van Fender. Dit is een hypermodern instrument, met alle comfort voor de speler. De elementen zijn SCN (speciale legering, die geen achtergrondruis opneemt), de achterkant heeft een tummy-cut, voor de beginnende bierbuik van de speler, er is een roller-stringtree, een S1-switch (voor serie-parallelschakeling), staggered tuners, binding rond de body... Afgewerkt in PU lak

Am. Vintage: zelfde concept als de classic's van Mexico, alleen is dit tot in de kleinste details gemaakt zoals een echt instrument uit de oude jaren. Nitrolak is gebruik, cloth-wire,... Het vlaggenschip van deze lijn is de Fender '52 Telecaster, de zogenaamde OERTELECASTER (maple neck, butterscotch body, zwarte slagplaat), het zogenaamde Springsteen-model.

HotRod: Zelfde als de american vintage, maar dan "op ballen", veel hetere elementen

Japan:

Custom: Zelfde als de Telecaster Classic '60 uit mexico, maar dan uitgerust met een dubbele binding rond de body. Ook verkrijgbaar met bigsby.

Korea

Lite Ash: goedkoopste telecaster die je kan verkrijgen, ash body, birdseye maple neck, seymour-ducan elementen. In feite een veredelde squier, maar best goed.


Dan heb je nog de Thinline '69 (singlecoils) en '72 (WideRange humbuckers), de Tele Custom (met LP-wiring & neckhumbucker, gewone telebridge), Deluxe (als de custom, maar dan met 2 humbuckers & tummycut & stratneck). Deze zijn ook van de "classic" lijn uit mexico.

JC1978
6 augustus 2008, 17:14
urghhh Mr Fingers! Uw uitleg kopieer ik alvast naar een word document. Heb zo het gevoel dat ik dit later nog ga kunnen gebruiken. Leuke samenvatting :)

Mr.Fingers
6 augustus 2008, 17:16
Ik zal eens een uitgebreide lijst maken voor Gitaarnet, van alle Fender-modellen met hun uitleg. Hetgene wat hierboven staat, is een summiere samenvatting :)

Kim Wilson
6 augustus 2008, 17:45
Ik heb de Baja, en vond het destijds de meeste gitaar voor het geld. De Highway vond ik ook erg goed, maar qua klank lag de Baja mij beter. En de Highway was ook €200 duurder volgens mij.

MarkV
6 augustus 2008, 18:44
Classic Player: beter bekend als de Baja. In feite is dit een classic telecaster '50, maar dan uitgebouwd. Zo is de standaard schakeling (3way, 1V, 1T) uitgebreid met een 4-way switch (neck, neck+brug serie, neck+brug parallel, brug) en faseschakelaar. Er zijn veel meer combinaties mogelijk (6, tov de 3 van een gewone tele). De baja is iets duurder als de classic '50, maar heeft meer mogelijkheden. Afgewerkt in PU lak


Oeh veel Baja vragen vandaag, zit ik even gebakken... :p

Ik wilde over de Baja nog even toevoegen dat er behoorlijk goede, maar wel hete pickups op zitten. Die vond ik een stukje rauwer klinken dan de HW1. De nieuwe HW1 moet je wel leuk vinden, met die jaren 70 kop, maar speelde wmb prima.

Igos du Iskana
7 augustus 2008, 02:02
Nou Mr. Fingers, Dat is inderdaad precies wat ik wou weten! hardstikke bedankt!!!

3ss
7 augustus 2008, 04:23
Mooie samenvatting!
Ikzelf heb een classic '50. Is echt een leuke gitaar en degelijk. Niks nieuws wat ik nu eigenlijk vertel..

Nils47
7 augustus 2008, 08:47
Mooie uitleg Mr. Fingers...

Die baja telecaster hoor ik goede dingen over hier op het forum. Misschien toch eens kijken!