PDA

View Full Version : Jazz chords



Miezz
6 augustus 2008, 10:57
Beste medegitaristen,

Ik heb eigenlijk altijd pop/rock/blues gespeeld, maar laatste tijd interesseer ik erg veel voor milde Jazz, á la Hamel, Cullum e.d. Ik wil mezelf ook uitdagen om in deze stijl wat te gaan schrijven.

Ik vroeg me daarom af of iemand een tip heeft voor me, waar ik op moet letten en vooral (graag!) wat veel voorkomende Jazz chords, het hoeft niet te moeilijk te zijn, ik wil gewoon even het systeem snappen .. :)

Bij voorbaat dank!

Miezz.

EuroCinema
6 augustus 2008, 11:32
Nou dat is een heeel uitgebreid onderwerp. Ik zal een paar dingen even kort aanstippen.

Ten eerste bevat een jazz-akkoord andere noten dan de 1,3 en 5. Die 1 en 5 zul je vaak zelfs weglaten om ruimte te maken voor meer kleurrijke noten zoals de 7, 9 etc. Je moet dus leren welke akkoorden je met welke noten kunt "aankleden". Met name dominant septiem akkoorden kunnen met aardig wat kruizen en mollen behoorlijk onder handen genomen worden.

Ten tweede voegen jazzers extra akkoorden aan het schema toe om er meer beweging in te krijgen. Veruit de populairste manier om dat te doen, is een akkoord vooraf laten gaan door het II en het V akkoord ervan. F - C wordt dan F-Dm7-G7-C

Dus stel je hebt het schema F - C
Eerst maak je de akkoorden kleurrijker:
Fmaj7 - C maj9 bijvoorbeeld
Dan voeg je de II en V toe:
Fmaj7-Dm7-G7-Cmaj9
Die V geef je nog wat extra kleur:
Fmaj7-Dm7-G7b9-Cmaj9

Een andere manier om beweging toe te voegen is chromatisch af- of oplopende stukjes toe te voegen. Daarmee wordt ons schema:

Fmaj7-Emaj7-Ebmaj7-Dm7-G7b9-Cmaj9

Ten slotte kun je die lijn nog verder voortzetten met een bekende jazztruc die tritoon-substitutie heet. Dan wordt het schema:

Fmaj7-Emaj7-Ebmaj7-Dm7-Db7-Cmaj9

(Db7 vervangt G7, te lang verhaal om helemaal toe te lichten)

Dit is maar even een voorbeeld van hoe jazzers een schema benaderen, er zijn nog heel veel andere mogelijkheden. Maar als je meer kleurrijke akkoorden leert (begin bijvoorbeeld met maj 7, maj 9, maj7#11, min 7, min 6, min 11, dom7#9, dom7b9) en II-V in majeur en in mineur in een paar posities kunt pakken, ben je een heel eind.

Nummers van Stevie Wonder zijn trouwens een mooie tussenstap tussen pop en jazz-composities. Don't you worry 'bout a thing en Golden Lady bijvoorbeeld.

-=JEROEN=-
6 augustus 2008, 12:39
Weer zo'n uiterst heldere uitleg van onze grootmeester ;)http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

Voor uitleg over 7, 9, enz, zie hier:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80688

Guitarmania
6 augustus 2008, 19:26
Dit is maar even een voorbeeld van hoe jazzers een schema benaderen, [...]

Nummers van Stevie Wonder zijn trouwens een mooie tussenstap tussen pop en jazz-composities.

Er zijn idd slechts voorbeelden en geen algemene theorie. Je hoort jongens als Mike Stern e.d. vaak "dansen" met akkoorden als een ander een solo speelt. Dan vraag ik me steeds af: welke akkoorden en waarom?

Maar ik denk dat muziek vooral erg samenhangt met componeren. "Klein componeren". Als je een song als "Summer of 69" van Bryan Adams wilt verjazzen, kan dat geen al te grote opgave zijn: twee akkoorden. Maar hoe zou je dat doen? Eerst het tempo natuurlijk, maar qua akkoorden. Eerst maar eens de zangmelodie opnemen in je akkoorden. Mogelijk baslopen erin opnemen. Wat toveren met de 5. Wat 9, 11 en 13 in de strijd gooien.

Maar alles naar smaak. En die wordt gevormd door heel veel kennis te vergaren.

EuroCinema
6 augustus 2008, 20:01
Gee, thanks jeroen...

Guitarmania: zo'n Stern doet het natuurlijk wel ook op het allerhoogste niveau. Ik VERMOED dat-ie chromatisch verschuivende intervallen combineert met variaties op schema's uit andere nummers (een deel van Giant Steps gebruiken is een bekende fusiontruc). Maar dat is out of my league hoor.

Guitarmania
6 augustus 2008, 20:56
He euro, had ik het daar laatst niet over met je: Herbie Hancock? Gisteren zijn CD "Joni Letters" gedownload. Abslotute aanrader. Vent gooit er de meest vreselijke akkoorden tussendoor. Echt een plezier voor het van verrassingen houdende oor...

eddyvanbuiten
7 augustus 2008, 09:53
als je een song als "Summer of 69" van Bryan Adams wilt verjazzen

mijn god, wat een angstaanjagend idee :nervous:

Guitarmania
8 augustus 2008, 22:29
hahaha

Ze noemen mij niet voor niets de Stephen King of Jazz...

Nu je het zegt, ik vraag me ineens af of dat een compliment was...

Miezz
11 augustus 2008, 11:11
Damn, waar ben ik aan begonnen! :)

Ik heb ook maar een boek besteld;
BENNET, JOE Maak Indruk Met ... Jazz Gitaar.
Kijk Hoe Het Moet En Speel Jazz Met Deze Ultieme Spoedcursus..

Met wat experimenteren met weglaten van tertsen en kwinten en dan bepaalde toevoegingen doen, kom je al een eind in de buurt. Het is wel heel erg zoeken naar, maar de accoorden gaan wel beter smaken!

Als iemand nog meer tips heeft, houd ik me aanbevolen, maar met name EuroCinema bedankt voor de uitgebreide introductie! :D