PDA

View Full Version : Pick up subforum ?



Kakihara
6 augustus 2008, 10:39
Misschien is het al eerder geopperd, maar ik heb er niets over terug gevonden (ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt). Zou het niet handig zijn om een apart onderdeel te maken voor pick ups? Er worden daar best wel redelijk wat vragen over gesteld en het aanbod is ook enorm groot. Alle vragen over pickups zouden daar dan terecht kunnen, net als eventuele besprekingen en ervaringen (cfr. het grote GFS-topic en de bareknuckles-review om wat voorbeelden te geven). Zou het zoeken ook wat vergemakkelijken, toch ? Vragen over bedrading horen natuurlijk thuis in het zelfbouw-gedeelte van het forum.
Dit was zoiets dat in me op kwam, ik weet niet of er nog iemand is, die dit ziet zitten, en of het haalbaar is voor de mods.
Spui maar jullie gal :)

HertogJanNL
6 augustus 2008, 11:29
Tja, dan kan je wel voor alle gitaaronderdelen een subforum maken. Ik zie ook zat vragen over snaren, plectrum en straps langskomen namelijk. Bovendien vind ik dat er in gitaar - diversen niet bijzonder veel nieuwe topics worden geopend.

emile67
6 augustus 2008, 11:37
Ik vind dat een zeer goed idee. Zeker de elementen zijn een cruciaal onderdeel van je sound. En veel info is verspreid en daarom moeilijk online te vinden

Kakihara
6 augustus 2008, 11:52
Tja, dan kan je wel voor alle gitaaronderdelen een subforum maken. Ik zie ook zat vragen over snaren, plectrum en straps langskomen namelijk. Bovendien vind ik dat er in gitaar - diversen niet bijzonder veel nieuwe topics worden geopend.


Het is uiteraard niet de bedoeling om voor elk gitaaronderdeel een subforum te maken (ergens had ik die reactie wel kunnen verwachten ;) ). Maar pickups worden wel regelmatig vervangen, en - om het overdreven te stellen - sommigen vervangen sneller pickups dan snaren. Bovendien gaan de meesten er ook niet licht over en willen ze zich zo goed mogelijk informeren. Mijn bedoeling was om het wat overzichtelijker te houden, nu moet je een ongelooflijke hoop posts doorploegen wil je een antwoord op je vraag tegenkom, ofwel post je direct je vraag en krijg je als antwoord dat je de zoekfunctie moet gebruiken.

RoelTM
6 augustus 2008, 11:53
ik zou een dergelijke vraag gewoon in zelfbouw zetten...

Kakihara
6 augustus 2008, 12:16
ik zou een dergelijke vraag gewoon in zelfbouw zetten...

En da's nu net wat het "probleem" is : de ene zou het posten in zelfbouw, de andere in gitaar-diversen en nog een ander in elektrische gitaren... Als je dan info wil over een bepaalde pickup, moet je in drie subfora zoeken terwijl het naar mijn mening net zo goed in 1 kan. En bedradingen horen wat mij betreft in zelfbouw thuis, dat wel :)

Tubescreamer
6 augustus 2008, 12:18
Ene kant een goed idee, maar ik ben bang dat ik me aansluit bij het "elk gitaaronderdeel-argument". Kun je ook wel een subforum over houtsoorten openen.
Bovendien ben ik het niet eens met dat info over pickups moeilijk online te vinden is. Pickupboeren geven zelf toch best veel info weg dmv soundclipjes e.d. (SD bijv.) en op reviewsites zoals Harmony Central wordt zo'n beetje elke stukje gear, dus ook pickups, uitvoerig besproken.

Er is hier op gitaarnet ook al heel veel gepost en gevraagd over pickups, dus met een beeetje zoeken vind je heus wel veel info. Dus ik ben van mening dat een heel subforum misschien beetje overkill is.

Misschien gulden middenweg: ipv een compleet pickup-subforum, een "groot pickup-review" sticky/topic, net zoals bijv. de "gitaren tot €250 review".
Kun je gewoon een topic starten in Electrische Gitaren of Gitaar Diversen, en kijken wat het animo is. Ziet vanzelf wel of het aanslaat. En dingen over wiring kan er dan ook wel bij want dat hoort gewoon bij de pickups en valt niet perse onder Zelfbouw vind ik.

Maar er zullen altijd losse topics geopend worden daar ontkom je niet aan. Maar dat argument moet je je niet door laten afschrikken, heeft men het al eens over gehad hier en daar en ook hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=107818) heb ik moeten vechten voor acceptatie :D

Dus: leuk idee; subforum maybe overkill, sticky/topic waarschijnlijk haalbaar, mits er animo voor is. Ik vind het allemaal prima.

Kakihara
6 augustus 2008, 12:31
Ene kant een goed idee, maar ik ben bang dat ik me aansluit bij het "elk gitaaronderdeel-argument". Kun je ook wel een subforum over houtsoorten openen.
Bovendien ben ik het niet eens met dat info over pickups moeilijk online te vinden is. Pickupboeren geven zelf toch best veel info weg dmv soundclipjes e.d. (SD bijv.) en op reviewsites zoals Harmony Central wordt zo'n beetje elke stukje gear, dus ook pickups, uitvoerig besproken.

Er is hier op gitaarnet ook al heel veel gepost en gevraagd over pickups, dus met een beeetje zoeken vind je heus wel veel info. Dus ik ben van mening dat een heel subforum misschien beetje overkill is.

Misschien gulden middenweg: ipv een compleet pickup-subforum, een "groot pickup-review" sticky/topic, net zoals bijv. de "gitaren tot €250 review".
Kun je gewoon een topic starten in Electrische Gitaren of Gitaar Diversen, en kijken wat het animo is. Ziet vanzelf wel of het aanslaat. En dingen over wiring kan er dan ook wel bij want dat hoort gewoon bij de pickups en valt niet perse onder Zelfbouw vind ik.

Maar er zullen altijd losse topics geopend worden daar ontkom je niet aan. Maar dat argument moet je je niet door laten afschrikken, heeft men het al eens over gehad hier en daar en ook hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=107818) heb ik moeten vechten voor acceptatie :D

Dus: leuk idee; subforum maybe overkill, sticky/topic waarschijnlijk haalbaar, mits er animo voor is. Ik vind het allemaal prima.

Voor houtsoorten kan je terecht in de hout-faq in zelfbouw ;)
Mijn bedoeling was om vooral reviews en advies over pickups te bundelen. Er bestaat inderdaad info genoeg op het net daarover, en elke producent heeft zijn geluidssamples (maar op welke gitaar worden die samples ingespeeld ? en dan heb ik het vooral over de humbuckers: lijkt me logisch dat samples van strat pickups op een strat worden ingespeeld). Op Harmony Central wordt vrijwel alles de hoogte ingeprezen (wat uiteindelijk wel begrijpelijk is : niemand gaat zijn pas aangeschafte gear afbreken) en is wat dat betreft, voor mij in ieder geval, minder objectief. Subforum zou een beetje overkill kunnen zijn (het zou een relatief klein subforum zijn, vermoed ik), maar een 500ste post over een ToneZone is dat wat mij betreft ook. Een sticky, daar valt misschien iets over te zeggen, maar dan kom je binnenkort te zitten met een forum waarvan de eerste pagina niets anders dan stickies bevat. Dat lijkt me ook niet echt bevorderlijk en best irrritant lijkt me. Een andere eventuele oplossing zou zijn dat de mods alle vragen aangaande pickups, gewoon naar Gitaar-Diversen zouden verhuizen. Maar of er daar animo voor is, durf ik te betwijfelen :D

Mitch
6 augustus 2008, 13:06
Er zijn al twee behoorlijk grote topics over GFS en bareknuckles. Nee, sorry, op geen enkel groot forum is er een apart sbforum over pickups en ook hier zie ik het nut niet ervan in. Ik ben niet van de diehard club die vindt dat je sowieso geen pickups moet wisselen hoor, maar er gewoon af en toe een topic voor openen lijkt me geen enkel probleem.

Kakihara
6 augustus 2008, 13:45
TDPRI heeft een subforum alleen voor pickups en Project Guitar heeft een heel subforum voor elektronica, waar naast pickups ook caps en potmeters worden besproken. Zijn toch twee grote fora dacht ik. Akkoord Project Guitar is wat technischer gericht.
Nu ik heb er verder over nagedacht, en wellicht is een subforum over enkel pickups echt wel overkill en niet noodzakelijk. Maar misschien is het een idee om hardware-gerelateerde vragen (pickups, bruggen, tremelo's, ...) gewoon in Diversen te stellen ? Ik werp gewoon een ander balletje op.

Pais
6 augustus 2008, 14:25
Als je dan info wil over een bepaalde pickup, moet je in drie subfora zoeken terwijl het naar mijn mening net zo goed in 1 kan.

De zoekfunctie is daar heel geschikt voor.

bass blom
6 augustus 2008, 14:26
De zoekfunctie is daar heel geschikt voor.

precies, zoek maar eens naar paf :D

Tubescreamer
6 augustus 2008, 14:44
Maar misschien is het een idee om hardware-gerelateerde vragen (pickups, bruggen, tremelo's, ...) gewoon in Diversen te stellen ? Ik werp gewoon een ander balletje op.
Nobel doel, alleen je gaat het niet voor elkaar krijgen om af te spreken dat je topics over pickups, en alles wat dat aangaat, slechts in 1 subforum te openen. Ik bedoel, zolang mensen het voor elkaar krijgen om in "Algemeen" een vraag te stellen over dvd's, kabels en waar ze les kunnen krijgen....Met alle respect natuurlijk, maar het staat er niet alleen duidelijk maar ook nog eens met de waarschuwing dat je post zonder pardon verplaatst dan wel niet verwijderd zal worden als je iets post wat daar niet thuis hoort.
Dus of het gaat werken om af te spreken wáár je iets post.....

Ik vind dat een pickup-topic trouwens best in Electrische Gitaren mag; zelfs vraagjes over wiring want Zelfbouw gaat naar mijn mening voornamelijk over echte zelfbouwprojecten. Ik zie een element coilsplitten nou niet echt perse als een zelfbouwproject....
Gitaar Diversen is er ook voor om niet perse over hardware & techniek te gaan, maar ook over muziekwinkels e.d.
Ach alle subfora hebben natuurlijk wel een overlap hier & daar.....meestal wordt iets in Electrisch gepost idd, maar dat is logisch want daar is het sowieso al het drukst, dan zetten mensen vanzelf iets daarzo neer. Dus ook over pickups.

Wat zouden we danmoeten met akoestische elementen? Piezo's enzo? Zou je bijna wel alles over pickups tóch in Diversen willen zetten....
Of toch in Algemeen :D

HertogJanNL
6 augustus 2008, 15:09
Misschien is het een idee om dan de hele indeling eens kritisch te bekijken en mensen zelf een nieuwe indeling laat voorstellen. Persoonlijk baal ik er bijvoorbeeld van dat ik moet doorklikken naar het 'volg zelfbouw' subforum van 'zelfbouw'.

Anyways, ik ben wel een voorstander van Stickies met veel voorkomende vragen. Dus een pickup topic, een snaren topic etc. Er is ook een houtsoorten topic in zelfbouw overigens :)
Aan de andere kant... Misschien zijn dat soort dingen ideaal om ergens op gitaarnet.nl zelf te zetten.

aaronstonebeat
6 augustus 2008, 15:45
Ik vind dat een pickup-topic trouwens best in Electrische Gitaren mag; zelfs vraagjes over wiring want Zelfbouw gaat naar mijn mening voornamelijk over echte zelfbouwprojecten. Ik zie een element coilsplitten nou niet echt perse als een zelfbouwproject....


En het zelf bouwen van pickups dan?
Probeer het maar 'ns; dan heb je echt wel het gevoel met zelfbouw bezig te zijn 8)

Tubescreamer
6 augustus 2008, 17:06
En het zelf bouwen van pickups dan?
Probeer het maar 'ns; dan heb je echt wel het gevoel met zelfbouw bezig te zijn 8)
Nou lijkt me een leuke inkopper voor "het grote wikkel-je-eigen-koperdraad-om-een-magneet-heen" topic :D

Maar wat ik natuurlijk bedoelde, is dat ik een pickupwissel als een eenvoudigere handeling zie als een compleet (pickup) zelfbouw-plan.
Snaren of stemmechanieken verwisselen of afstellen hoort toch ook niet onder zelfbouw? Er zijn relatief weinig mensen die zelf een gitaar in elkaar kleien, maar een stuk meer die wel zelf gewoon een elementje kunnen los- en vastsolderen.
En omdat het ook vaak van toepassing is bij de aanschaf van een bepaald element, lijkt het me lastig als het type pickup in het pickuptopic wordt besproken, en de wiring van genoemde pickup in het zelfbouwtopic.

Okee okee ik hou er nu wel over op :p

Kakihara
6 augustus 2008, 18:16
Dat van die zoekfunctie vind ik een dooddoenertje : kan je beter op elk nieuw aangemaakt topic een autoreply laten lopen met als boodschap dat men de zoekfunctie moet gebruiken en als men het hier niet vindt, men het antwoord wel ergens anders op het internet kan vinden. (Of van zodra er het woord beginner in de eerste post staat, een autoreply met London City en Roland Cube als antwoord) Dan kunnen we met zijn allen gezellig in Offtopic bijkletsen onder het genot van een pruimentaartje en een kop koffie.
Over het verkeerd plaatsen van een nieuw topic : ik heb de indruk dat het nog mee valt. En als het op andere fora lukt om de topics in de juiste (sub)fora te plaatsen, waarom hier dan niet ?
Voor alle duidelijkheid: ik heb er ook niets op tegen dat er pickup-vragen of potmeter-vragen of chambered topkam-vragen in elektrische gitaren gesteld worden, het leek me alleen handig om al die 'technische' info en ervaring onder een aparte noemer onder te brengen.

bert k
6 augustus 2008, 18:27
Ik ben er niet echt voor. Er verschijnen dan nog veel meer subfora dan er nu al zijn. De indeling die we nu gebruiken heeft zeker overlap, maar is best te volgen: elementen en bedrading in Elektrische gitaren, gedoe met hout en verf in Zelfbouw, en gedoe met weerstandjes en buizen in de Werkbank. De mods verplaatsen zonder probleem een verkeerd geplaatst topic.

Diversen is een beetje vaag, ik weet niet wat daar precies onder valt. En dat sub-subforum 'Volg het bouwproces' mag van mij vandaag nog verdwijnen.

HaroldA
6 augustus 2008, 18:31
precies, zoek maar eens naar paf :D
Geen probleem: http://google.nl/search?q=site:gitaarnet.nl/forum paf (http://google.nl/search?q=site%3Agitaarnet.nl%2Fforum+paf)

bass blom
6 augustus 2008, 18:34
Geen probleem: http://google.nl/search?q=site:gitaarnet.nl/forum paf (http://google.nl/search?q=site%3Agitaarnet.nl%2Fforum+paf)

ja, flauw, aan de doorsnee n00b wordt gezegd; UTFS :sneaky:

Nordaro
6 augustus 2008, 19:21
ja, flauw, aan de doorsnee n00b wordt gezegd; UTFS :sneaky:

Deed die toch ;)

Jeroen76
6 augustus 2008, 21:25
Nee dat is flauw, een externe zoekmachine moeten gebruiken omdat de eigen search te beperkt is ingesteld.
Maar een apart subje voor pickups? Mijn stem heb je. Kunnen ze gelijk dat onduidelijke diversen-onderdeel opruimen. Stelt toch niet veel voor.

Jeroen

bert k
6 augustus 2008, 23:21
Dat is niet flauw, dat is een tekortkoming van de zoekfunctie. En die is via Google dus te omzeilen. Daar is helaas niet aan te ontkomen.

Lenweë Míriel
7 augustus 2008, 02:20
Even OT dan maar.
Is het dan geen idee om ipv van de zoek functie die nu linkt naar een interne zouk functie die te laten linken naar de google zoek functie.
Is volgens mij best wel te programmeren.

HaroldA
7 augustus 2008, 10:30
Even OT dan maar.
Is het dan geen idee om ipv van de zoek functie die nu linkt naar een interne zouk functie die te laten linken naar de google zoek functie.
Is volgens mij best wel te programmeren.
Of ergens een sticky met forum tips?

Bram+
7 augustus 2008, 11:44
ik zou een dergelijke vraag gewoon in zelfbouw zetten...
Een pickup wisselen vind ik dan weer niet onder 'zelfbouw' vallen, meer een (redelijk simpele) modificatie. Bij zelfbouw denk ik aan projecten die (in ieder geval voor een groot deel) 'from scratch' opgetrokken zijn. Desalniettemin is het misschien een oplossing om zelfbouw om te dopen tot 'zelfbouw & modificaties' (en dan het subforum 'volg het bouwproces' te houden als 'eregallerij'). Elementaire beginnersvragen zoals "wat is het verschil tussen een humbucker en een single coil" e.d. zouden dan in 'elektrische gitaren' thuis horen en Orpheo-topics over verschillende pickups in hetzelfde stuk hout meer in 'zelfbouw & modificaties'.

Het blijft voor mensen die nieuw zijn hier lastig om een thread in het goede gedeelte te plaatsen. Een 'welkom-thread' ('Lees dit eerst') met korte instructies + die tips over zoeken met de SB en Google zou ook welkom zijn denk ik.

nevyn292
7 augustus 2008, 12:24
pick ups, tjaaa


als ik er zelf een vraga over had zouik hem geheid in electrisch zetten, terwijl hij misschien beter bij zelfbouw past, maar dat is ook maar net hoe je het bekijkt. hoe dan ook, in electrisch ben je meer van een antwoord verzekerd.

ik zie er eigenlijk wel wat in als een subforum onder electrisch, en inderdaad, dan kan je voor eider onderdeel een apart subforum aan gaan maken, amar over pick ups wordt toch wel redelijk wat gevraagd, en een sticky thread lijtk em zo onoverzihctelijk want de kans is dan groot dat je vraag net effe over het hoofd gezien wordt.

ergens lijkt me het wel makkelijk, duidelijk de splitsing tussen vragen, reviews, handleidingen tot installeren e.d.

whammy67
7 augustus 2008, 20:59
hhhmmm, tja als benjamin-junior moet ik natuurlijk niet te wijsneuzerig overkomen. Ik ben als 'net lid' de systematiek aan het doorgronden van hier, maar het valt mij wel op dat t ff duurt, voordat je bij je 'vraag' komt (en ik ben niet een absolute digibeet). Dat van de pickup's is wel een aardig voorbeeld vind ik. Bij de leveranciers-site krijg je best wel veel info en geluidjes. Maar wat de gebruikerservaringen zijn is toch wat lastiger te vinden. Op harm.Central lijkt alles wel goed te scoren; niet echt objectief. Het lijkt mij toch handig dat dit soort info ergens een beetje centraal geparkeerd staat. Dat van de reviews is niet eens zo gek. Je moet ze de kost geven, die er een dure DiM of SD in sleutelen en vervolgens constateren dat het de aanschaf niet waard was in verhouding met de bestaande pick-up. "EEHH Satch heeft die pick-up dan klinkt die van mij straks ook zo ....."
Mocht ik heel dom gereageerd hebben, brand mij dan niet af; humble, humble have mercy

nevyn292
7 augustus 2008, 21:06
hhhmmm, tja als benjamin-junior moet ik natuurlijk niet te wijsneuzerig overkomen. Ik ben als 'net lid' de systematiek aan het doorgronden van hier, maar het valt mij wel op dat t ff duurt, voordat je bij je 'vraag' komt (en ik ben niet een absolute digibeet). Dat van de pickup's is wel een aardig voorbeeld vind ik. Bij de leveranciers-site krijg je best wel veel info en geluidjes. Maar wat de gebruikerservaringen zijn is toch wat lastiger te vinden. Op harm.Central lijkt alles wel goed te scoren; niet echt objectief. Het lijkt mij toch handig dat dit soort info ergens een beetje centraal geparkeerd staat. Dat van de reviews is niet eens zo gek. Je moet ze de kost geven, die er een dure DiM of SD in sleutelen en vervolgens constateren dat het de aanschaf niet waard was in verhouding met de bestaande pick-up. "EEHH Satch heeft die pick-up dan klinkt die van mij straks ook zo ....."
Mocht ik heel dom gereageerd hebben, brand mij dan niet af; humble, humble have mercy

nou, het feit dat je nu al beseft dat harmony central niet alles zegt, zegt al een hele hoop, dat is beter dan iemand die zegt: blablabla, want het stond op die site ook zo en zo dus is hij goed, maar wat vinden jullie?

wat bedoel je met 'het duurt even tot je tot je vraag komt?'

bedoel je vooronderzoek? want heel veel mensen doen dat niet of nauwelijks, ik ben eerlijk gezged nog steeds op zoek naar nieuwe pick-ups, en ben al ruim een jaar gewoon aan het inventariseren. ik neem lekker de tijd omdat het niet ZO dringend is, maar ik ben lekker ana eht scharrelen, er zijn echter velen die dit niet doen, en met reden.

moahh, afbranden doen we hier niet, niet zolang je alles netjes onderbouwd en uiteenzet

whammy67
7 augustus 2008, 22:12
dat zoeken, voorbeeld:
Als ik zojuist bv POD intik krijg ik niets. Als ik Line6 Pod invoer, zoekt hij hoofdzakelijk op Line ..... Misschien dat ik teveel verwacht en moet ik de FAQ's beter lezen.

En dat uitzoeken,onderzoeken etc. herken ik. Ik ga zelf niet snel over 1 nacht ijs en struin ook van alles af op zoek naar info, voor ik beslis. Forums als deze kunnen het zoeken wel vergemakkelijken en zaken verduidelijken. Als hier door tientallen mensen een element afgebrand wordt, dan zal ik niet snel naar de winkel rennen om hem te kopen. En dan zou het helemaal een zegen zijn, als je snel bij je Topic komt met de meest relevante info.

Ik snap " en met reden" even niet ..... moet je snel kopen dan?? Tja, als een wereldse gitaar op het net staat voor een bodemprijs, dan kan ik mij daar iets bijvoorstellen. Maar ik word dan ook een beetje achterdochtig. Niets moet toch, alleen ademhalen en gitaar spelen ;)

nevyn292
7 augustus 2008, 23:39
dat zoeken, voorbeeld:
Als ik zojuist bv POD intik krijg ik niets. Als ik Line6 Pod invoer, zoekt hij hoofdzakelijk op Line ..... Misschien dat ik teveel verwacht en moet ik de FAQ's beter lezen.

En dat uitzoeken,onderzoeken etc. herken ik. Ik ga zelf niet snel over 1 nacht ijs en struin ook van alles af op zoek naar info, voor ik beslis. Forums als deze kunnen het zoeken wel vergemakkelijken en zaken verduidelijken. Als hier door tientallen mensen een element afgebrand wordt, dan zal ik niet snel naar de winkel rennen om hem te kopen. En dan zou het helemaal een zegen zijn, als je snel bij je Topic komt met de meest relevante info.

Ik snap " en met reden" even niet ..... moet je snel kopen dan?? Tja, als een wereldse gitaar op het net staat voor een bodemprijs, dan kan ik mij daar iets bijvoorstellen. Maar ik word dan ook een beetje achterdochtig. Niets moet toch, alleen ademhalen en gitaar spelen ;)

sommige mensen irriteren zich gewoon dood aan de pick ups, dus moeten er meteen andere in, of ze kopen hem met het idee om er meteen andere in te zetten, die mensen hebben meestal wat meer spoed. niet dat het echt 'moet', maar je snap het dnek ik wel

ja, en over dat zoeken: blijft altijd lastig, moet je denk ik ook beetje handigheid in krijgen, soms helpt het al om een spatie toe te voegen of te verwijderen, maar het klopt wel wat je zegt, google geeft inderdaad niet overal antwoord op.

ik weet het niet hoor, een sub forum voor elementen, ergens zie ik de voordelen, namelijk een enorme verzameling van ervaring in een overzichtelijk deel, aan de andere kant als een mogelijke overwoekering daarvan door allerlei vragen, hetgeen zo'n topic dan weer uitzonderlijk saai maakt (naar mijn mening dan).

blijft lastig