PDA

View Full Version : gitaar vernis



erinus
5 augustus 2008, 21:07
hello iedereen ....
ff een vraagje ... als ik men gitaar wil spuiten en ik gebruik van die autoverf spuitbussen ... welke onderlaag moet ik dan gebruiken om een goede klank te behouden want ik heb van iemand gehoord dat ik 'gitaarvernis' moet gebruiken ...

kan er mss eens iemand de juiste volgorde van de verwerking opschrijven vanaf het ruwe hout tot een voledig afgewerkte body ?

bedankt
greets

RoelTM
5 augustus 2008, 21:11
je bedoelt dit? (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=43489)

Demoi-crazy
5 augustus 2008, 21:24
ik heb van iemand gehoord dat ik 'gitaarvernis' moet gebruiken

Dat kan, maar als je een filler en sealer gebruikt hoef je dat niet te doen...

Gebruik je geen sealer en filler dan schilder je inderdaad eerst best een grondlaag. Dit omdat het hout dan wat gesattureerd geraakt. Daarna schuur je de gitaar terug fijn op tot alle poriëndicht zijn. Desnoods een tweede grondlaag en opnieuw schuren.
Deze grondlaag hoeft echt geen gitaarvernis te zijn. Gewone houtgrondverf werkt ook en is goedkoper... Hoeft zelfs geen spuitbus te zijn, gewoon mooi schilderen werkt ook....

Keep us posted



greetingzzz

erinus
5 augustus 2008, 21:29
bedankt voor de snelle reactie ... dat is wat ik zocht

erinus
5 augustus 2008, 22:10
uihm ... nog een vraagje
kan ik die houtgrondverf ook doorschijnend verkrijgen of kan ik dan beter gewone vernis gebruiken ...
of is gewone vernis niet goed overschilderbaar?

oknarb180
5 augustus 2008, 23:15
uihm ... nog een vraagje
kan ik die houtgrondverf ook doorschijnend verkrijgen of kan ik dan beter gewone vernis gebruiken ...
of is gewone vernis niet goed overschilderbaar?

Hey,

Wat voor effect/eindresultaat wil je bereiken met het lakken, wordt ie dekkend in een willekeurige kleur? sunburst/cherryburst? transparant? Of burstachtig met 1 kleur en dan van binnen naar buiten van licht transparant naar dekkend...

En ook niet geheel onbelangrijk, wat voor houtsoort is het, dit i.v.m. evt. toepassen van een filler. Is het onbehandeld hout? Of blank maar reeds gelakt?

name it?!

vr.gr.

Branko

erinus
5 augustus 2008, 23:46
ik zou m sunburst willen proberen ....

het is gewoon blank hout en de houtsoort ken ik niet ...

oknarb180
5 augustus 2008, 23:54
ik zou m sunburst willen proberen ....

het is gewoon blank hout en de houtsoort ken ik niet ...

Zoek maar eens op sunburst. Volgens mij heeft Fred Dons ooit eens ergens in een post duidelijk uitgelegd hoe je een mooie suunburst kan maken.
Ik weet het namelijk niet, sorry!

ter info: Fred DOns is niet meer actief op dit forum, dus je hoeft 'm geen PM te sturen hoor!

vr.gr.

Branko