PDA

View Full Version : Totale vernieuwing amps



Mr.Bluesbreaker
5 augustus 2008, 20:23
Daar gaat ie dan...

Sinds een tijdje ben ik kritisch naar mijn versterkers aan het kijken en kom tot de conclusie dat in mijn steeds vaker spelende top 100 band mijn huidige versterkers niet echt handig zijn.

Ik gebruik een Valvetech 1*12 combo, daar een closed back 1*12 onder, een Marshall 2203 '81 eenkanaals head, een Bogner 4*12. Daarbij 4 gitaren, en 2 effectboardjes - 1 in de loop en 1 direct in de amps geplugd.

Samen maken al die dingen een fraaie collectie aan geluiden van clean tot heel erg overstuurd (met een Visual sound OD op de 2203 wel te verstaan)
Het zijn onderling fantastische apparaten, maar ik ben er nu wel klaar mee om elke keer een halve truck mee te nemen en wellicht op zoek naar iets heel moeilijks: 1 amp voor all the goodies.

Nu ben ik van plan mijn Bogner 4*12 te houden, en te proberen 1 losse top te zoeken. Eentje met in ieder geval 3 kanalen, liefst met een eigen EQ per kanaal of in ieder geval 2 heel verschillende OD kalalen. Galm aan boord graag, geen must, wel een tube buffered effectsloop en aansluiting voor 4,816 ohms cabs. In het verleden genoeg op 3 kanaals amps gespeeld maar die het net niet hadden: Marshall TSL/6100, Koch Powertone, Bedrock 1000, etc. Vaak hadden de meeste moderne amps toch een teveel 'dichtgesmeerde' sound en prikten niet lekker door de mix.

Welke amps mag ik absoluut niet missen qua buizen-all rounders?
Ik heb de volgende op mijn lijstje staan om stevig aan de tand te voelen:

-de nieuwe Egnater Tourmaster en MOD series (tweak walhalla op papier, maar of het echt werkt)
-Bogner XTC series (de samples en de 'openheid' klinken zo op het net wel erg fijn, wel pokkeduur)


Aan de ene kant vind ik het doodzonde om al mijn amps (heb ook nog een Engl die staat te verstoffen) weg te doen, maar ik ga liever voor 1 die ik verwoed gebruik ipv. die hele collectie leuke dingen die je alleen op echt grote dingen kan meeslepen...

Dude
5 augustus 2008, 20:27
100 watt jvm head.... ideaal !

Mr.Bluesbreaker
5 augustus 2008, 20:33
Had ik zien aankomen:) Kan veel, maar niet echt mijn sound; op een of andere manier niet echt lekker te krijgen in dat voxy-randje. Wel een goeide moderne sound, maar wel heel erg gecompressed. Mag wel wat losser naar mijn smaak.

Dude
5 augustus 2008, 20:35
nog losser ??

tis dat je zo ver weg woont anders had je hem hier eens effe goed aan de tand moeten komen voelen, randjes en los is wat dat ding doet voor zn werk man ;)

Nocki
5 augustus 2008, 20:36
hee, Ik ben zelf ook wat aan het rondkijken. De Tourmaster lijkt me een aardige amp. ik heb zelf nu de Egnater tol 100 waarvan ik denk dat dat een super top voor je zal zijn... ik ben aaan het sparen voor een nieuwe top maar heb nog geen idee welke het gaat worden.
De bognet XTC en Tourmaster zijn op dit moment de hoogste op mn lijstje. Ook een uitbreiding van mn rack met een egnater m4 ligt me wel... ben nog een beetje aanhet kijken dus...
Succes ik ben benieuwd... JVM is trouwens ook niet verkeerd maar niet zo lekekr als de mooiere merken...

Mr.Bluesbreaker
5 augustus 2008, 20:46
Die TOL series konden me ook wel bekoren, heb er in het verleden bijna een ruildeal mee kunnen doen die op het laatste moment niet meer doorging.
Maarja, een TC (Classic) en een JVM is natuurlijk geen vergelijk....beiden prima dingen in hun prijsklasse verder.

Edit: heeft VHT ook zo'n typische 'alleskunner'? Daar heb ik nog nooit iets van mogen bespelen helaas.

ErikE
5 augustus 2008, 21:14
Zoiets bedoel je? (http://www.vhtamp.com/)

AART
5 augustus 2008, 21:43
Framus Dragon?

VHT maakt erg vette amps maar je moet van die signature sound houden volgens mij. Ik vind ze zelf geweldig maar sommige mensen vinden ze dan weer 3 keer niks.

humbucker
5 augustus 2008, 21:48
[Noobmode on]

is Hook niks?

[Noobmode off]

crapton
5 augustus 2008, 22:00
Das simpel dan: Bugera 333 head... waarom moet t altijd zo duur zijn...

Mr.Bluesbreaker
5 augustus 2008, 22:02
Hook, ja erg mooi vooral met strats en hums tot medium gain, maar gaat niet echt de supervette gain kant op IMO. Iemand die voor top100 achtig werk een buizenamp gebruikt waar ie alles uithaalt?

Edit: het moet natuurlijk wel pimp-shizzle zijn he, dat Bugera is wellicht leuk, maar dan ga ik er ivm. mijn huidige set gewoon op achteruit...

crapton
5 augustus 2008, 22:05
Dan pak je een Peavey Triple XXX toch of een JSX of een 6505. Die laatste zijn egt vet en schijnt bovendien toch een goede clean in te zitten...

Als Peavey niet glam genoeg is misschien n Mesa?

fabrizio
5 augustus 2008, 22:06
Mesa Roadking?

AART
5 augustus 2008, 22:11
Mesa Roadking?

roadster of dual recto lijkt me ook al genoeg....

Maar ik weet niet of mesa wel iets voor de TS is, lijkt me een beetje een marshallman, maar dat kan ik verkeerd hebben natuurlijk.

Enne, een Koch? Ik weet niet wat je daarvan vind? Multitone?

Pepe
5 augustus 2008, 22:12
Je bent geen fan van Boogie? Lonestar of Stiletto?

hmmm, terwijl ik schreef kwam de boogie squad al aangemarcheerd...

Mr.Bluesbreaker
5 augustus 2008, 22:18
Sommige van die amps zijn, sja zo 'heavvy' en dichtgesmeerd gevoiced, beetje moeilijk in woorden te zetten. Het clean van veel van die amps met 3 kanalen en 'redelijk' in staat tot higain is altijd zo prut en levenloos...
Helemaal een 6505, daar kan ik echt geen lekkere John Mayer sounds uit halen, om maar eens een iets te noemen wat ik een gave clean vind.

Moet je maar eens naar die Bogner XTC clean samples luisteren, vooral met een randje, das voor mij echt een goed uitganspunt. Haal ik voor geen meter uit een TSL, Dragon, of Powertone. (gehad of mee ge-gigged)

Edit: Boogiesquad, moet eerlijk zeggen dat ik alleen de recto's heb getest en de caliber. Die eerstgenoemde: heel indrukwekkend en beukende OD sounds, te gek. Maar weer wat beperkt. Moelijk moelijk...

guitartub
5 augustus 2008, 22:31
Rivera Knucklehead TR niks voor je?
Te gek clean, vette overdrive/distortion sounds en veelzijdig.

stratokai
5 augustus 2008, 23:00
Zie op gitaarmarkt een Fuchs Tripledrive te koop staan.

Weet echt niet of het ook maar enigszins in de buurt komt van wat je zoekt...Zit zelf niet in deze hoge regionen.
Maar wel veelzijdig en.... in Groningen!

Succes

Bernd Veenema
5 augustus 2008, 23:27
Sommige van die amps zijn, sja zo 'heavvy' en dichtgesmeerd gevoiced, beetje moeilijk in woorden te zetten. Het clean van veel van die amps met 3 kanalen en 'redelijk' in staat tot higain is altijd zo prut en levenloos...
Helemaal een 6505, daar kan ik echt geen lekkere John Mayer sounds uit halen, om maar eens een iets te noemen wat ik een gave clean vind.

Moet je maar eens naar die Bogner XTC clean samples luisteren, vooral met een randje, das voor mij echt een goed uitganspunt. Haal ik voor geen meter uit een TSL, Dragon, of Powertone. (gehad of mee ge-gigged)

Edit: Boogiesquad, moet eerlijk zeggen dat ik alleen de recto's heb getest en de caliber. Die eerstgenoemde: heel indrukwekkend en beukende OD sounds, te gek. Maar weer wat beperkt. Moelijk moelijk...

Als je wilt mag je mn VHT Pitbull 50 wel eens aan de tand komen voelen hoor. Dan kun je horen of de VHT sound iets voor je is. Ik haal er in ieder geval veel sounds uit. Een mooi clean en een scheur die erg ver gaat. Elk kanaal heeft een boostfunctie om het geheel nog wat veelzijdiger te maken. Voor de duidelijkheid is de mijne niet te koop. Ik wil opzich je Valvetech nog wel eens horen. Misschien dat dat nog iets voor mij is.

morris
6 augustus 2008, 00:13
Custom Audio. De OD 100 is goed, maar zelf gebruik ik een CAE3+ met wat pedaaltjes, gforce en een VHT poweramp. Ik weet het, geen head maar ik haal er wel alles uit wat ik voor top40/100 nodig heb.

Morris

Michael AE
6 augustus 2008, 00:26
Zelf heb ik een XTC, maar ik zou toch Hook zeggen. De beste channelswitcher op de markt en mega veelzijdig, met toch een redelijk open sound. De XTC is wat moderner en is mijn eerste keus als je wat meer die kant op wil, maar de Hook heeft gewoon alles in huis en klinkt subliem.

Mr.Bluesbreaker
6 augustus 2008, 00:49
Bedankt voor de input tot zover mannen! Toch nog en hoop dingen die ik over het hoofd heb gezien. Het rack gebeuren, volgens mij ben ik daar gewoon wat te dom voor:) Laat ik het maar bij een head houden.

Zowieso dan de HOOK, XTC, Egnater MOD/Tourmaster, OD100 in headvorm (heeft zover ik zie 'maar' 2 kanalen?) en evt. iets Rivera-achtigs testen. Aanbod om een VHT shootout te doen lijkt me erg tof, ook in de buurt. Zal je er ergens volgende week eens over PM-men. Lastig alleen om een zaak te vinden die al dit op voorraad heeft...

(kom er wel achter dat in deze klasse je er ook een ok-je auto voor kan kopen. Das even nieuw voor me:D)

Kim Wilson
6 augustus 2008, 09:03
Als ik even in mijn geheugen graaf, speelden de meeste top100 bands die ik gezien heb met een rack met daarin e.o.a. uitgebreide preamp en vette poweramp. Maar ik denk niet dat dat wat voor je is, of wel?

Bernd Veenema
6 augustus 2008, 09:26
Hmm, Lord Riffenstein heeft zn Masotti ook te koop staan op gitaarmarkt. Is een goede amp geloof ik. 3 kanaals.

MarkS
6 augustus 2008, 10:18
[anothern noob mode on] H&K Switchblade? [/noob mode]

Misery Signals
6 augustus 2008, 10:30
* Bogner XTC
* Koch Supernova
* Hook Captain
* Soldano SLO100
* Mesa Lonestar

Allemaal mooie clean en per amp variërend van overdrive/distortion.
Ik persoonlijk heb de Soldano SLO 100 met depth en midscoop mod, het subliemste wat ik ooit gehad heb op ampvlak.
Van the Lostprophets tot Clapton en Knopfler hebben die bakken, dus veelzijdig genoeg. Aankoopprijs is wel om te huilen helaas...


MS

skabouter
6 augustus 2008, 10:46
Framus Dragon (http://www.framus.de/modules/produkte/produkt.php?submenuID=14244&katID=11064&cl=EN) (natuurlijk!)

handgebouwd, 3 kanaals, onafhankelijke EQ`s, 2 mastervolumes, EL-34 (sound), FXloop (tube buffered weet ik niet precies, maar hij is wel paralel te mixen), midi-schakelbaar. heel veelzijdig ding, ik haal er echt alles uit! gebruik hem in skaband en metalcore band, erg veelzijdig! vooral het crunch kanaal gaat van 0 tot 11!

Misery Signals
6 augustus 2008, 10:50
Super goei amps van overdrive! Is die clean dan zo goed?

MS

Chiel
6 augustus 2008, 10:54
Hook, ja erg mooi vooral met strats en hums tot medium gain, maar gaat niet echt de supervette gain kant op IMO.
:???: Dat dacht je dan maar. Kanaaltje 3 en een Stratje in drop-D mode :rockon:.
Veel dichter bij Rage Against the Machine en Rammstein zul je niet gauw komen. En veel beter nog, het is allemaal goed definieerbaar.

Hiervoor jaren met een VHT/CAE combinatie gewerkt. Heb ik nog steeds, maar mijn voorkeur gaat meestal toch uit naar de Hook.

Wellicht ten overvloede, maar de keuze van de aangesloten Cab maakt ook nog heel wat uit.

ieme
6 augustus 2008, 10:57
Ik heb je zien spelen op Oerrock en vond het jammer dat je zo waardeloos uitgemixt werd in de zaal, stond ook even vooraan t podium en viel me gelijk op dat t echt aan de mixer lag want vooraan klonk je wel lekker.

Hmm andere amp... moeilijk... ben zelf al tijdje bij de mesa rectifiers....

Harm
6 augustus 2008, 11:06
Jarenlang top 100 (stevige werk) gedaan met een Powertone 1 en 2...
Nooit problemem mee gehad... altijd tevreden mee geweest (veel mid erin gooien!!! Dan prikt het er wel goed door)

Totdat ik de Hook speelde! Klinkt super!
Pedalen erbij voor extra soundjes en klaar.

Ik durf wel te zeggen dat ik hier alle top 100 werk mee kan doen, clean goed, overdrives goed... G-force in de loop (ook volumes schakelen) en anders de 2290 met pcm70 in de loop en drie kanalen, alle drie boost voor meer gain en solo volumes (via effectloop)...

Ok, dat is dan met top... Een CAE 3 doet het werk zeker! Er zijn veel jongens (Morris) die dit doen en klinkt super! Mooie stereo effectjes!

Moet kunnen volgens mij!

Harm

skabouter
6 augustus 2008, 11:25
Super goei amps van overdrive! Is die clean dan zo goed?

MS

beste clean in een 3 kanaals amp die ik gehoord heb so far. heel warm en rond. zoek er alleen geen fender sound in, dan zit je verkeerd.

Mr.Bluesbreaker
6 augustus 2008, 11:31
He Ieme! Ja dat was een mooi optreden om te doen, heb je de 1e of de 2e set gezien? In het begin was het wat statisch, en in de 2e set de zaalmix wat beter. We konden toen onze vaste technici en FOH mixer niet meenemen, echt kut met peren en dat was te horen.
Had mijn 70's MD421 meegenomen maar het mocht blijkbaar niet baten.
We spelen donderdagavond op het eindfeest van de Sneekweek op het starteiland, nu met vaste geluidsdude en wss. de laatste keer met mijn 'oude hernia' set, een waardig afscheid. Mooi vrolijk ADHD boeltje die band van mij huh:D

Speel jij binnenkort nog eens in de buurt? Mss. ook wel verstandig om eens amps te luisteren in bandsituaties.

ieme
6 augustus 2008, 11:35
He Ieme! Ja dat was een mooi optreden om te doen, heb je de 1e of de 2e set gezien?

Speel jij binnenkort nog eens in de buurt? Mss. ook wel verstandig om eens amps te luisteren in bandsituaties.


Eerste en tweede set, eerste set heb ik bij jullie podium staan luisteren.

komende data in t noorden van t land:
Zaterdag 9 augustus 2008 optreden Café "Scooter'S" Leeuwarden
Zaterdag 23 augustus 2008 optreden "Slus Pop" feesttent Frieschepalen
Vrijdag 5 september 2008 optreden "De Stoater" Jubbega
Zaterdag 11 oktober 2008 optreden dorpshuis "De Dobber" Frieschepalen

en in september ook nog in winschoten en heerenveen geloof ik maar die data is nog niet definitief

Grooveyard21
6 augustus 2008, 11:53
Hook, ja erg mooi vooral met strats en hums tot medium gain, maar gaat niet echt de supervette gain kant op IMO. Iemand die voor top100 achtig werk een buizenamp gebruikt waar ie alles uithaalt?

Edit: het moet natuurlijk wel pimp-shizzle zijn he, dat Bugera is wellicht leuk, maar dan ga ik er ivm. mijn huidige set gewoon op achteruit...

Ik speel ook in top 100 bandje en haal alles uit een vox ac30 een paar pedaaltjes ervoor en klaar :p

Geen metal uiteraard.

no 1 hops
6 augustus 2008, 12:08
als ik dit zo lees denk ik dan aan randall, had die niet van die losse 'doosjes'die je in de top kon zetten , elk doosje gemaakt op een bepaald versterker type.en er konden een stuk of drie doosjes in 1 top
lijkt mij als idee heel veelzijdig.
(maar heb daar dus totaal geen verstand van)

Nocki
6 augustus 2008, 12:35
De egnater amps hebben dit ook. elke module heeft dan 2 kanalen. kwa geld maakt het weinig uit maar kwa sounds een wereld van verschil. De randalls zijn gewoon hetzelfde kwa design maar wat goedkoper gemaakt...

Ik zelf ben nog steeds enorm gecharmeerd van de Egnater M4 en de CAE 3+ preamp.
Als het neit de Tourmaster word wordt het zeker een preamp!

ieme
6 augustus 2008, 12:39
die tourmaster idd, DML heeft hem ter demo gehad en hij was erg enthousiast...

arcane
6 augustus 2008, 13:07
als ik dit zo lees denk ik dan aan randall, had die niet van die losse 'doosjes'die je in de top kon zetten , elk doosje gemaakt op een bepaald versterker type.en er konden een stuk of drie doosjes in 1 top
lijkt mij als idee heel veelzijdig.
(maar heb daar dus totaal geen verstand van)


Deze inderdaad: http://www.randallamplifiers.com/products/amplifiers/mts/mtsrack.asp

is wel een 19" rack pre-amp, geen top.

Nocki
6 augustus 2008, 13:08
Bestaat ook als top.

net als egnater...

arcane
6 augustus 2008, 13:09
http://nl.youtube.com/watch?v=DU5wQI6CHNs

arcane
6 augustus 2008, 13:10
Bestaat ook als top.

net als egnater...

oja, had ik nog niet eens gezien

http://www.randallamplifiers.com/products/amplifiers/mts/images/zoom_rm100m.jpg

dml
6 augustus 2008, 14:58
Zoals Ieme al aangaf, heb ik de Egnater Tourmaster flink aan de tand gevoeld. Ben nog met een review bezig, die zal spoedig hier verschijnen. Maareh, da's echt een te gekke amp, vier kanalen die je per stuk ook nog modern kan voicen. De amp op zich heeft een klassiek karakter maar als het moet heeft hij ook behoorlijk wat gain in huis om even behoorlijk los te gaan. En nog eens erg betaalbaar. Ik denk dat ik de review aankomend weekend wel af heb.

Nocki
6 augustus 2008, 14:59
Zoals Ieme al aangaf, heb ik de Egnater Tourmaster flink aan de tand gevoeld. Ben nog met een review bezig, die zal spoedig hier verschijnen. Maareh, da's echt een te gekke amp, vier kanalen die je per stuk ook nog modern kan voicen. De amp op zich heeft een klassiek karakter maar als het moet heeft hij ook behoorlijk wat gain in huis om even behoorlijk los te gaan. En nog eens erg betaalbaar. Ik denk dat ik de review aankomend weekend wel af heb.

Ik kan niet wachten! Helaas geen tijd om even naar nieuw amsterdam te rijden. eigenlijk zou die m maar gewoon op moeten sturen naar me :)

crapton
6 augustus 2008, 22:29
Ehhhh een POD X3L, floor monitor van PA of in-ears... In zo'n grote band gaat dat waarschijnlijk prima. Past in 1 tasje...

Is natuurlijk wel een kutgevoel dat je broekspijpen niet wapperen... de rest van de band zal je dankbaar zijn haha

bagheera
6 augustus 2008, 22:41
ja je was toch ook van plan eens naar de koch powertone te kijken
kijk dan gelijk eens naar de multitone II ( met de schakelaar op 50W heeft ie zo een beetje een vintage sound )
en de combinatie met bogner heb ik al van mensen gehoord op het forum is fenomenaal
http://i40.photobucket.com/albums/e232/bagheeraguitar/DSCF1652.jpg

casper innosence
6 augustus 2008, 22:50
Weet niet precies wat zn specs exact zijn en of deze aan je eisen voldoet, maar de Soldano Decatone is meen ik ook een goeie 3 kanaals kwa prijs ieetsjes onder de SLO geloof ik..

tillens
7 augustus 2008, 13:37
Daar gaat ie dan...

Sinds een tijdje ben ik kritisch naar mijn versterkers aan het kijken en kom tot de conclusie dat in mijn steeds vaker spelende top 100 band mijn huidige versterkers niet echt handig zijn.

Ik gebruik een Valvetech 1*12 combo, daar een closed back 1*12 onder, een Marshall 2203 '81 eenkanaals head, een Bogner 4*12. Daarbij 4 gitaren, en 2 effectboardjes - 1 in de loop en 1 direct in de amps geplugd.

Samen maken al die dingen een fraaie collectie aan geluiden van clean tot heel erg overstuurd (met een Visual sound OD op de 2203 wel te verstaan)
Het zijn onderling fantastische apparaten, maar ik ben er nu wel klaar mee om elke keer een halve truck mee te nemen en wellicht op zoek naar iets heel moeilijks: 1 amp voor all the goodies.

Nu ben ik van plan mijn Bogner 4*12 te houden, en te proberen 1 losse top te zoeken. Eentje met in ieder geval 3 kanalen, liefst met een eigen EQ per kanaal of in ieder geval 2 heel verschillende OD kalalen. Galm aan boord graag, geen must, wel een tube buffered effectsloop en aansluiting voor 4,816 ohms cabs. In het verleden genoeg op 3 kanaals amps gespeeld maar die het net niet hadden: Marshall TSL/6100, Koch Powertone, Bedrock 1000, etc. Vaak hadden de meeste moderne amps toch een teveel 'dichtgesmeerde' sound en prikten niet lekker door de mix.

Welke amps mag ik absoluut niet missen qua buizen-all rounders?
Ik heb de volgende op mijn lijstje staan om stevig aan de tand te voelen:

-de nieuwe Egnater Tourmaster en MOD series (tweak walhalla op papier, maar of het echt werkt)
-Bogner XTC series (de samples en de 'openheid' klinken zo op het net wel erg fijn, wel pokkeduur)


Aan de ene kant vind ik het doodzonde om al mijn amps (heb ook nog een Engl die staat te verstoffen) weg te doen, maar ik ga liever voor 1 die ik verwoed gebruik ipv. die hele collectie leuke dingen die je alleen op echt grote dingen kan meeslepen...

Matchless Phoenix is ook een tweekanaals amp dacht ik... En the Independence driekanaals..

Tristan
7 augustus 2008, 15:52
Maar The Independance is niet echt bruikbaar, het higain kanaal daarvan klinkt echt compleet bagger...
Phoenix is te gek, maar niet wat 'ie zoekt denk ik, moet toch te hard om er echt een vette crunch uit te halen en heeft geen higain...
Ook een beetje Matchless gek geworden Tillens? :D

tillens
7 augustus 2008, 18:12
tja ik heb de clubman.... en het is waanzinnig!
Dus,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kim Wilson
7 augustus 2008, 19:58
He, is die JTM nog steeds for sale? :D

Dude
7 augustus 2008, 20:00
heb je hem nou al hans ?

Michael AE
7 augustus 2008, 20:02
Maar The Independance is niet echt bruikbaar, het higain kanaal daarvan klinkt echt compleet bagger...
Phoenix is te gek, maar niet wat 'ie zoekt denk ik, moet toch te hard om er echt een vette crunch uit te halen en heeft geen higain...
Ook een beetje Matchless gek geworden Tillens? :D

Valt wel mee, hoor. De Master is redelijk bruikbaar. Beter dan op de meeste amps in elk geval.

tillens
7 augustus 2008, 20:16
Zo dan, much better!

Tristan
7 augustus 2008, 20:59
Valt wel mee, hoor. De Master is redelijk bruikbaar. Beter dan op de meeste amps in elk geval.

Ja, maar dan zit je nog met het probleem dat 'ie niet clean meer is, of met een groot volumeverschil tussen de beide kanalen...
Eigenlijk zouden ze de mastervolume schakelbaar moeten maken per kanaal, met een switch, dat je kan selecteren of 'ie alleen op het eerste kanaal werkt, alleen op het tweede kanaal, of op allebei...
Moet eigenlijk ook niet zo'n ingewikkelde modificatie zijn, of wel?

@tillens:
Ik weet dat je zo'n Clubman hebt, een van de weinige Matchless amps die ik nooit getest heb...
Heb jij nou die versie met de EF86 buis of die andere?

Kim Wilson
7 augustus 2008, 21:34
heb je hem nou al hans ?
Nee, daarvoor moet ik eerst die prachtige Fender zien te verkopen.

Interesse? :D

Dude
7 augustus 2008, 21:51
als je eenmaal een marshall hebt hoef je geen fenders meer hans... sorry :cheerup:

Kim Wilson
8 augustus 2008, 08:36
STFU, n00b! :angry:

Lexvandoef
9 augustus 2008, 00:32
Hey Mr.BB, net ff je topic doorgelezen, ben net terug van vakantie nr.2 :)

Ik heb zelf ook een tijdje met ongeveer eenzelfde setup gespeeld (2203+cab+AC15) in een coverband. Ging prima, maar te veel gesjouw inderdaad. Ik ben nu over naar een Hook Captain 34, veel compacter, maar toch diezelfde veelzijdigheid en goeie sounds.

tillens
9 augustus 2008, 00:34
Zoon Hook, die doet toch plopperdeplop als je switch maakt van kanaal naar kanaal.....:sssh:

Lexvandoef
9 augustus 2008, 00:42
Zoon Hook, die doet toch plopperdeplop als je switch maakt van kanaal naar kanaal.....:sssh:

Niet alle ;)

(Helaas de mijne soms wel op het moment :()

Mr.Bluesbreaker
11 augustus 2008, 00:49
Weer even een update: ga binnenkort Jukebox in Boekel afstruinen, Haar guitars en Guitargear bij Emmen. Leuk weekendje NL doorcrossen en heb me voorgenomen om een hele rits te testen o.a.:

Bogner XTC, Soldano Decatone, VHT Ultralead/Classic, CAE 3+ SE (als ze die hebben) Hook Captain (34), Egnater Tourmaster & M4 preamp & MOD100, Masotti X100M, (als ik die ergens tegenkom) Koch Supernova, Diezel VH-4(S).

Daar moet vast wel iets bijzitten wat er mee door kan:D
Wel lastig omdat het theoretisch onmogelijk is om al die dingen op 1 dag te testen, en dan kan je ze niet direct vergelijken.

Maargoed, alles uitpluizend qia opties, vage clips etc. heb ik al wel een donkerbruin vermoeden in welke hoek ik uitkom. Nu een kwestie van eigen cabinet en gitaren mee, en dan maar afwachten wat er gebeurt.... wordt een mooi review/GAStopic, dat staat vast!:)

Over mijn 'oude' spullen gesproken, afgelopen donderdag weer een hele grote gig gedaan en god wat ga ik dat boeltje missen zeg...ik ga superhard balen wanneer mijn ik mijn 2203 de deur uit zie gaan, er van uitgaand dat ik niet iets vind voor <1500 euro. Maarja, er moet ergens een amp zijn die die feeling heel goed benadert...en nog meer gave sounds in 1 doosje heeft.

Tristan
11 augustus 2008, 02:33
Dat laatste gaat in ieder geval zeker niet lukken...

EDIT:
Een beetje ongenuanceerd gezegd, maar de feel en mojo van een goede Marshall in een multi channel amp gaat denk ik niet echt lukken, ik weet in ieder geval zeker dat alle amps die je nu opnoemt dat niet helemaal hebben, dus als je 'm voorlopig nog kan houden zou ik dat zeker doen...
Test ook even de Bogner XTC Classic als het kan, heeft een veel beter clean en higain kanaal dan de gewone XTC naar mijn idee...
Het clean is veel rijker, minder plat en het higain kanaal klinkt een stuk opener, gearticuleerder en minder gecompressed...
Soldano vind ik echt verschrikkelijk, klinkt als een soort zeer dunne en schelle Marshall met een lelijke buzzy gainstructuur...

Jimwoud
11 augustus 2008, 09:24
Engl Invader 100 is ook een zeer veelzijdige amp, zou ik zeker ook eens proberen. Succes

Tristan
11 augustus 2008, 09:37
Ik heb gisteren trouwens de nieuwe Hook gehoord live, in combinatie met een Strat, en ik vond het vrij slecht klinken, korrelig, gecompressed en niet goed te horen...
Nu bekruipt mij toch het gevoel dat die oude Hooks (tweede generatie, met de betere trafo's) een stuk beter zijn dan die nieuwe Captain serie, want een maat van mij heeft laatst ook zo'n Captain aangeschaft en daar was ik ook al niet erg van onder de indruk, ook vrij gecompressed en korrelig van sound...
Ik dacht toen dat het aan de cab lag, maar die gitarist live had er een Bogner 4x12 onder (vermoedelijk met Vintage 30's), dus dat zou geen probleem moeten zijn...

Kim Wilson
11 augustus 2008, 10:08
Het kan ook een combinatie zijn natuurlijk. Met een andere cab en/of speakers zou die misschien wel goed klinken.

Mr.Bluesbreaker
11 augustus 2008, 11:38
He Lex en Tristan, hoe zit het met het plopperdeplop verhaal, en de nieuwe batch trafo's? Volgens de Hook site hebben ze er Mercury Magnetics inhangen, was dat eerst anders?

Tristan
11 augustus 2008, 13:07
Het kan ook een combinatie zijn natuurlijk. Met een andere cab en/of speakers zou die misschien wel goed klinken.

Nee, ik heb op dit moment echt het idee dat de oudere Hook beter is...

@Mr Bluesbreaker:
In die oude Hook van de nieuwere batch zouden naar wat ik gehoord heb Fender trafo's of Fenderachtige trafo's zitten, later zijn ze inderdaad overgegaan op Mercury Magnetics (wat ik overigens niet in elke amp te gek vind), die gebruiken ze volgens mij ook voor de Captain serie...

Lexvandoef
11 augustus 2008, 13:35
Tristan, wat bedoel je trouwens met de nieuwe batch Captains? De 34's of gewoon een nieuwe afleverserie vanaf een bepaalde datum?

@Mr.BB, ik heb zelf een Mercury Magnets outputtrafo in mijn HOOK zitten, van de andere 2 weet ik niet wat het zijn (staat er niet op).
Over dat plopverhaal, die van mij wil inderdaad nog eens ploppen als ik van kanaal wissel, tot nu toe is het voor mij nog niet hinderlijk omdat hij het niet altijd doet, maar v/d Haar/Haaksma is er erg makkelijk mee en het schijnt zo opgelost te zijn. De nieuwe HOOK hebben er volgens mij ook geen last meer van.

Ik vind trouwens de feel en mojo van mijn Captain 34 op de OD kanalen echt eng dicht in de buurt komen van mijn 2203.

Tristan
11 augustus 2008, 13:55
Ik bedoel niet de nieuwe batch Captains...
Ik bedoel de tweede batch Hook amps van voor de Captain serie...

Lexvandoef
11 augustus 2008, 14:06
Ik bedoel niet de nieuwe batch Captains...
Ik bedoel de tweede batch Hook amps van voor de Captain serie...

Heeh? Tristan je verwart me even met je voorgaande posts en deze post :seriousf:

De nieuwe batch Hooks (non captain) hebben de MM trafo's, en de nieuwe batch Captains vind je niet fijn? Of andersom? (ben net wakker ;))

Mr.Bluesbreaker
11 augustus 2008, 15:35
Wacht ff hoor, Hook heeft toch alleen de Captain (34) als model oder?

Lexvandoef
11 augustus 2008, 16:43
Jep (nu nog wel) maar de eerste serie (prototype-achtige amps) hebben nog niet de benaming Captain (34) er op. Ze zijn ook ietwat anders qua sound en opbouw.

Tristan
11 augustus 2008, 17:13
Heeh? Tristan je verwart me even met je voorgaande posts en deze post :seriousf:

De nieuwe batch Hooks (non captain) hebben de MM trafo's, en de nieuwe batch Captains vind je niet fijn? Of andersom? (ben net wakker ;))

Er zijn volgens mij grofweg gesproken drie batches Hooks geweest voor de Captain waarvan ik de tweede serie, niet met Mercury Magnetics trafo's maar naar verluidt met Fender(achtige) trafo's het lekkerst vond klinken...
De Captain lijkt volgens mij een stukkie minder te zijn, maar ik heb 'm nog niet uitgebreid getest...

Mr.Bluesbreaker
11 augustus 2008, 17:19
Met alle respect, maar hoe vergelijk je zulke dingen?

Ik bedoel, ik neem aan dat je niet het nieuwe type en de prototypes even in 1 ruimte zet en A/B/C/D-ed, gezien ze nogal schaars zijn. En de uiteindelijke sound is zo afhankelijk van verschillende gitaristen, gitaren, buizen, cabs, kwaliteit van de PA, akoestiek van de ruimte, en manier van uitversterken...

Pepe
11 augustus 2008, 17:24
Met alle respect, maar hoe vergelijk je zulke dingen?...

Ja, iets wat ik me wel vaker afvraag bij een aantal meningen die als absolute waarheid worden geserveerd.

Tristan
12 augustus 2008, 02:55
Ja, okee, ik serveer het ook niet als absolute waarheid he, ik zeg gewoon dat ik het vermoeden heb dat het zo is...
Vandaag is dat vermoeden nog eens bevestigd, weer een testdagje erop zitten met die maat van me en zijn Hook Captain in combinatie met verschillende speakercabs...

Laat ik het zo zeggen, ik denk dat de verschillen qua sound en feel tussen de tweede batch Hooks en de huidige Hook Captain groter zijn dan de meeste mensen denken, het zijn voor mijn gevoel echt twee totaal verschillende amps...
In mijn beleving klonk de oude Hook gewoon smeuiger, opener, minder gecompressed en minder korrelig...
Het geluid van die oude Hook leek ook wat meer sustain te hebben en meer te ademen, gewoon echt een andere amp qua feel...

Een ding dat ik ook gemerkt heb is dat die deep en presence knoppen achterop heel veel doen aan het geluid en je die echt heel erg zorgvuldig moet afstellen...
Die presence knop bepaalt sterk of je een sound hebt die in de kast blijft hangen, er mooi bovenuit springt of juist te schel en te dun wordt...
Dus, een moeilijk beestje die amp...
Bovendien, dit gaat dus over de gewone Captain he, de EL34 versie heb ik (nog) niet gehoord...

Ik wou het alleen maar even melden, misschien dat je er wat aan zou hebben...
Als je een tweedehandse non-Captain Hook op internet vindt zou je die dus misschien wel even kunnen proberen, ook als de Captain het niet voor je is, want ik denk dat die oudere Hook dan die Mojo van je JCM800 voor je gevoel misschien wat meer zou kunnen benaderen (dat gevoel heb ik namelijk zelf ook)...

Chris Winsemius
12 augustus 2008, 13:24
Tristan kan (imho soms) zeer stellig overkomen mbt. zijn mening en ervaring (no offense!) maar hij weet qua sound en feel absoluut wat hij zoekt.

Wat betreft die verschillende Hook-versies: het is dus bekend dat iig. 1 v/d verschillen het type en merk uitgangstrafo is maar ik vermoed dat het waarschijnlijk niet het enige verschil is, waardes componenten in het circuit en layout kunnen ook gewijgigd zijn dus zonder die informatie is het (imho!) onmogelijk om bepaalde eigenschappen te wijten aan 1 onderdeel v/d totale keten van onderdelen, waardes en spanningen in een versterker.

Zelf ben ik zeer happy met MM trafo's en spoelen in mijn amps en bij modificaties voor klanten en ik begreep van Tristan dat ie niet vond dat mijn amps stug/etc. waren... conclusie: 't gaat om de hele keten.

Tristan
12 augustus 2008, 13:45
Ja, tuurlijk, dat is ook wel, maar er zijn ook veel boutique amps die Mercury Magnetics gebruiken die ik dan weer niet te gek vind klinken, vaak zijn ze dan te stug (dat heeft die Hook Captain ook een beetje maar dan niet zo extreem als sommige Amerikaanse amps), dus de combinatie van het circuit samen met de Mercury Magnetics trafo's is dan niet echt een gelukkige wat mij betreft...
Volgens mij gebruiken die gasten ook vaak speciaal ontwikkelde trafo's die eerder uit de Axiom serie komen dan uit de ToneClone serie of dan dat ze gebaseerd zijn op trafo's uit de ToneClone serie, dat zou ook een verschil kunnen uitmaken...
Ik wijt het verschil in sound tussen de verschillende Hooks ook niet alleen aan de trafo's hoor, het was alleen maar een kenmerk waaraan je dat ene model kan herkennen zeg maar, dat van die Fender(achtige) trafo was wat ik er nog van wist...
Leendert is zeker ook meerdere keren aan het tweaken geweest met de Hook...
Zo, en nu maar weer verder over de verschillende amps en de search van Mr. Bluesbreaker?
Het was niet mijn bedoeling om hier ellenlange postings te maken alleen over de Hook ofzo...

Mr.Bluesbreaker
21 augustus 2008, 21:19
Nou, minder nieuws: (zie ook rack forum)
De Egnater M4 en MOD series zijn niet meer leverbaar in Europa, en de hele export vanuit de VS wordt zelfs stopgezet door Bruce en co...

Echt hard balen, met name de M4 met 4 dubbelkanaalsmodules leek me een ultiem ding. Er staat 1 2e hands te koop met op zich best wel de modules die overeenkomen met mijn smaak, maar ik heb dan geen mogelijkheid om de andere beschikbaren te testen, die misschien nog wel lekkerder liggen.
Plus het feit dat als er wat mee aan de hand is, niemand in NL er iets mee kan, en het 'stuur maar terug naar de VS' verhaal daar ben ik nu wel goed klaar mee...

De Tourmaster serie (head) is wel beschikbaar in zowel EL34 en 6L6 variant.
Die ga ik morgen aan de tand voelen, eigen Bogner cab met Greenbacks mee en lekker los daar bij Emmen. Verder sowieso de XTC(s) en de Hook Captain testen. Het maffe is dat je bijna 3 Tourmasters kan kopen voor 1 XTC Classic...

Het zal me benieuwen, het hoeft zeker niet de duurste amp te worden van het lijstje 'omdat het dan wel het beste zou zijn', ik overweeg gewoon puur op inzetbaarheid, toon, en veelzijdigheid opgeteld. Desnoods zal het uiteindelijke ding knalroze zijn met 'I love Modern Talking' erop.
Maar het lijkt me dan ook wel weer sterk dat die Tourmaster een waardig alternatief is voor een aantal amps die 2 keer zo duur zijn.... nouja, morgen de big trip, spannend. Komt een mooie reviewlijst!

Tristan
22 augustus 2008, 01:30
Haha, vet he, Modern Talking... :D

Nocki
22 augustus 2008, 08:11
Het zal tijdelijkl zijn dat zn mooie amps niet meer leverbaar zijn. hij gaat zn zaken opnieuw ordenen en daarna verder heb ik begrepen. ook in de VS zal er even tijdelijk niet geleverd worden... komt wel weer...

Hell's Engl
24 augustus 2008, 19:26
Met alle respect, maar hoe vergelijk je zulke dingen?

Ik bedoel, ik neem aan dat je niet het nieuwe type en de prototypes even in 1 ruimte zet en A/B/C/D-ed, gezien ze nogal schaars zijn. En de uiteindelijke sound is zo afhankelijk van verschillende gitaristen, gitaren, buizen, cabs, kwaliteit van de PA, akoestiek van de ruimte, en manier van uitversterken...

Ik ga over 'n tijdje 3 HOOK's vergelijken!
'n Bekende van me heeft de "oer" HOOK (paarse cover) met Bogner 2x12, een andere bekende heeft 't huidige Captain model met bijpassende 2x12.
En ik heb 't "tussen" model Captain met oude trafo (weet ik sinds vorige week) nog zonder serie nummer. Alleen is de mijne sinds kort voorzien van EL34's en heeft al 'n jaar 1 JJ pre-amp buisje erin..
Dus 'n hele eerlijke vergelijking zal 't niet meer worden...

Er zijn wat meer dingen tussen bovengenoemde HOOK's die misschien toch 't verschil in sound en feel zouden kunnen zijn... (ik weet 't niet hoor)
Maar de "oer" HOOK (6L6) is 'n 2 kanaals 100W amp, met op beide kanalen 'n boost functie. Dus 'n beetje ala CAA OD-100.

De huidige Captain is 'n 3 kanaals 80W amp met op iedere kanaal 'n boost functie. En de Captain 34 is 'n 3 kanaals 100W amp met op iedere kanaal 'n boost functie.

En ze worden natuurlijk voor 'n groot deel handwired, dus zal 't per HOOK misschien ook wel wat schelen..


Joost

Maar kan g